Gå til innhold

Leieboere har pusset opp leiligheten uten min samtykke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 25.7.2019 den 14.14, AnonymBruker skrev:

Hei TS,

Det var da veldig snodig gjort av de å pusse opp på en leilighet de leier uten å si noe til deg. 

Om de har kjøpt lamper og festet de i taket så får de vel ta med seg disse, og henge opp igjen de som du har hatt før. Du kan være grei å ikke kreve at den skal males i samme farge om fargen er ok. 

Anonymkode: 59926...de1

Dette er vel mildt sagt det siste problemet til ts nå...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2019 den 23.18, Slaskete Maskot skrev:

Do the switcharoo og saksøk de for 250k i skade HAHAHA

Siden de har kjøpt bolig har de nok cash (hvis den blir solgt) til å betale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2019 den 13.14, AnonymBruker skrev:

De skal flytte nå, da de har kjøpt eget. Jeg har ikke vært inne i leiligheten på ca 3 år, kun på utsiden. De krever at jeg skal betale de for opppussingen jeg ikke visste om, på ca 240 000 (de har samlet alle kvitteringer) . Har kontaktet advokat, men har ikke møte før til mandag igjen. 

Trenger råd av dere (sikkert rart å be om råd her, men mine foreldre er døde, jeg er i midten av 20 årene, og kjøpt leiligheten og rekkehuset med arvepenger, så sier kanskje litt om at jeg er uerfaren). De er mine første leieboere fra jeg flyttet fra leiligheten for å leie den, og kjøpte rekkehus, så har ikke så stor erfaring, da de aldri har klaget, betalt til tiden, osv. 

 

Anonymkode: 0cef5...291

De har ingen sak med mindre du skriftlig eller muntlig har samtykket til oppussing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken stand var huset da de flyttet inn? Var det gin som ikke fungerte som de skulle? Ba de deg om å fikse ting/ pusse opp? Syntes denne historien er merkelig og tenker ts ikke er så uskyldig som hun later som

Anonymkode: c9da0...d82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her bør du få klarhet i et par ting før møte med advokat.

Var det du som inngikk leieavtalen med de når de flyttet inn, eller har du kjøpt boligen med disse leietakerene? Om de flyttet inn før du kjøpte leiligheten, sjekk om det foreligger en avtale med tidligere huseier rundt dette med oppussing. Det kan være avtalt lavere leie mot at en pusser opp, at leiligheten var av så dårlig stand at den måtte pusses opp osv. Mange muligheter for at en slik avtale kan komme i stand - og dersom du ikke har hatt hele dialogen fra dag 1 så kan det dukke opp overraskelser. Har de gjort en avtale med tidligere huseier så er du forpliktet til å overholde avtalen med de, men du kan naturligvis gå til tidligere huseier igjen.

Dersom det var du som inngikk leieavtalen med de så bør du dobbeltsjekke kontrakt og gå igjennom all dialog du har hatt med de siden de flyttet inn. Er det noe som antyder at de driver på med omfattende oppussing eller kan det være mulig at du eller de har misforstått noe og tolket noe som en aksept for oppussing? Dette kan høres ut som mye arbeid og tidkrevende, men det vil kunne være verdt det når det er snakk om en kvart million kroner.

Jeg tolker det til at det er det siste som er relevant, at det var du som leigde ut til de, men spør for at det ikke skal være noen tvil.

Samtidig er det verdt å ha i bakhodet at som utleier er du den profesjonelle part. Det er du som tjener penger på dette og yter en tjeneste, og du har da og den største risikoen og byrden. Det er derfor viktig at du opptrer profesjonelt og tydelig, spesielt nå som en tvist oppstår.

Fra husleieloven er det et par paragrafer som er verdt å trekke frem.

Sitat

§ 5-4.Forandringer i husrommet og på eiendommen for øvrig

Leieren må finne seg i forandringer av husrommet dersom arbeidet kan utføres uten nevneverdig ulempe for leieren, og forandringen ikke reduserer husrommets verdi for leieren. Andre forandringer kan bare utføres med leierens samtykke.

Leieren kan ikke uten utleierens samtykke foreta forandringer i husrommet eller på eiendommen for øvrig.

Leier av bolig kan med utleierens godkjenning gjennomføre tiltak på eiendommen som er nødvendige på grunn av leierens eller husstandsmedlemmers nedsatte funksjonsevne. Leier av lokale kan med utleierens godkjenning sette opp vanlige skilter, markiser o.l. Godkjenning etter første og annet punktum kan ikke nektes uten saklig grunn.

Om leierens plikt til å sette husrommet tilbake i opprinnelig stand gjelder § 10-2.

Sitat

§ 10-2.Tilbakelevering

...

...

Utleieren kan ikke uten særlig avtale kreve at leieren setter husrommet tilbake til opprinnelig stand så langt det gjelder endringer som leieren hadde rett til å utføre. Utleieren kan ikke i noe tilfelle kreve husrommet satt tilbake til opprinnelig stand dersom dette ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap, men utleieren kan kreve erstattet den verdireduksjon endringene har medført, hvis det gjelder endringer leieren ikke hadde rett til å utføre.

...

Har leieren plikt til å vedlikeholde husrommet eller tilbehøret, skal vedlikeholdet være forsvarlig utført, men utleieren kan ikke uten særlig avtale kreve at husrommet eller tilbehøret er i bedre stand enn det var ved overleveringen.

Sitat

§ 10-5.Vederlag for forbedringer

Har leieren med utleierens samtykke gjort vesentlige forbedringer i husrommet, kan leieren kreve vederlag for den fordel utleieren oppnår som følge av forbedringene, med mindre annet ble avtalt da samtykket ble gitt.

Blir partene ikke enige om vederlaget etter første ledd, kan begge parter kreve tvisten avgjort etter bestemmelsen i § 12-2. Vederlaget fastsettes likevel av retten når utleieren har gått til sak mot leieren etter reglene i § 9-8, og oppsigelsen ikke settes til side.

Mine uthevinger. Fjernet også et par avsnitt fra §10-2. Hele loven ligger her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Kort oppsummert:
- Endringer i husrommet skal i forkant være godkjent av utleier(sjekk at dette ikke er gjort, eller ved en misforståelse gitt aksept).
- Husrommet skal tilbakeleveres i samme stand som ved leieforholdets start, med unntak av normal slitasje og aldring.
- De endringer som de evnt har gjort skal være forskriftsmessig utført.
- Du kan kreve at husrommet settes tilbake i samme stand, men ikke dersom dette pålegger leietaker urimelig store utgifter eller forringer eiendommen i større grad.
- Med mindre noe annet er avtalt har ikke leietaker krav på å få dekket kostnadene ved endringene, kun et vederlag for fordelen dette gir deg som utleier. Altså selv om de har bekostet en kvart million i oppussing så betyr det ikke at de har samme verdi for deg. Dersom det ikke gir deg noen fordel, så har de altså ikke nødvendigvis krav på noe.

Og som andre her har sagt, trå litt forsiktig dersom de fortsatt bor der, og bytt lås så snart de er ute. Ta bilder samtidig, så du har dokumentasjon til senere.

Ellers, bruk advokaten din fremover. Det koster, men du vil være 100% på den sikre siden her. Og dersom det blir en sak ut av dette, husk å krev å få dekket dine saksomkostninger.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2019 den 19.50, Egenskap skrev:

Ikke for å pirke. Men å betale i ører det fungerer ikke mer, da må du tilbake i tid, vi lever i 2019 nå. 

:ball:

Du betaler da ører som oftest hver gang du drar kortet🤦‍♂️

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, nomore82 skrev:

Samtidig er det verdt å ha i bakhodet at som utleier er du den profesjonelle part.

Du er da på ingen måte en profesjonell part når du er en privat utleier. Dersom utleier har et foretak leietaker betaler leie til, da er det en profesjonell part. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
På 28.7.2019 den 23.18, Slaskete Maskot skrev:

Do the switcharoo og saksøk de for 250k i skade HAHAHA

Hun kunne faktisk vunnet frem med det, så... ikke så dumt! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NBA skrev:

Du er da på ingen måte en profesjonell part når du er en privat utleier. Dersom utleier har et foretak leietaker betaler leie til, da er det en profesjonell part. 

Jeg ser poenget og at det var litt uklart. Poenget mitt var at som utleier har man større ansvar for å opptre ryddig, tydelig og profesjonelt. Det nytter ikke å si "jeg er ung og uerfaren - dette visste jeg ikke". Har man vært uklar, uryddig eller akseptert en misforståelse så er det utleier som i stor grad må bære ansvaret og risikoen for dette - ikke leietaker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi

Er du her ennå ts? Veldig nysgjerrig på hvordan dette utvikler seg. Ikke selve saken sånn sett, den burde være bankers, men hvordan disse snålingene har tenkt å gå fram.  :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, NBA skrev:

Du er da på ingen måte en profesjonell part når du er en privat utleier. Dersom utleier har et foretak leietaker betaler leie til, da er det en profesjonell part. 

Jo du regnes som profesjonelle/sterke part

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/28/2019 at 11:11 PM, Sessan84 said:

Hvis summen på 250 000 er sånn noenlunde korrekt, og de har pusset opp bad i tillegg til alt det andre, så kan jeg nesten garantere at badet ikke er gjort av fagfolk. Da ville totalsummen vært høyere. Med mindre det bare er snakk om å male en vegg eller sånn da, og ikke nye fliser/nye baderomsmøbler etc.

Dette tenkte jeg også på. Undres om disse leieboerne har hyret inn diverse aktører evt, gjort arbeidet selv - skulle gjerne tatt en titt på de fakturaene og sjekket dem nøye.

12 hours ago, Miewyn77 said:

Siden de har kjøpt bolig har de nok cash (hvis den blir solgt) til å betale..

Og i tillegg prøver de å presse TS for en kvart million, som de hevder å ha brukt på å pusse opp leiligheten.

Såvidt jeg har forstått, har de leid denne leiligheten i ca. tre år: De har da, i følge dem selv, hatt oppussingsutgifter på gjennomsnittlig kr. 6945,- i måneden, og det høres helt vilt ut at noen skulle bruke så mye på en leilighet de leier. Leietagere har likevel plikt til å vedlikeholde(og om nødvendig ordne nyttt) ting i leiligheten, f.eks., maling, dørhåndtak, hengsler, lyspærer og annet småtteri, og det skal gjøres uten noen form for betaling fra utleier.

Alt større arbeid sånn som utskifting av fastmontert inventar(f.eks. skap, varmeovner, elektrisk utstyr og ledninger, VVS) er kun tillatt hvis det foreligger samtykke fra utleier, og slikt inventar skal uansett bli i leiligheten ved evt. utflytting. Hvis leieboere får slikt arbeid utført uten samtykke - og i verste fall av fagukyndige - kan utleier kreve erstatning for skade på leiligheten, og for å dekket egne utgifter til fagkyndige håndverkere.

Anonymkode: ee783...836

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S. Når jeg skriver om fagkyndighet, tenker jeg på alt som har med det elektriske anlegget i leiligheten og større våtromsarbeid.

Anonymkode: ee783...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette tenkte jeg også på. Undres om disse leieboerne har hyret inn diverse aktører evt, gjort arbeidet selv - skulle gjerne tatt en titt på de fakturaene og sjekket dem nøye.

Og i tillegg prøver de å presse TS for en kvart million, som de hevder å ha brukt på å pusse opp leiligheten.

Såvidt jeg har forstått, har de leid denne leiligheten i ca. tre år: De har da, i følge dem selv, hatt oppussingsutgifter på gjennomsnittlig kr. 6945,- i måneden, og det høres helt vilt ut at noen skulle bruke så mye på en leilighet de leier. Leietagere har likevel plikt til å vedlikeholde(og om nødvendig ordne nyttt) ting i leiligheten, f.eks., maling, dørhåndtak, hengsler, lyspærer og annet småtteri, og det skal gjøres uten noen form for betaling fra utleier.

Anonymkode: ee783...836

 Maling er ikke en del av det som utleiere kan kreve at leietakere gjør, det er ikke vanlig vedlikehold å male. 

Anonymkode: cc941...9f2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leietagere har likevel plikt til å vedlikeholde(og om nødvendig ordne nyttt) ting i leiligheten, f.eks., maling, dørhåndtak, hengsler, lyspærer og annet småtteri, og det skal gjøres uten noen form for betaling fra utleier.

Anonymkode: ee783...836

Hva leietaker har ansvar for å vedlikeholde er regulert i husleieloven.

Sitat

§ 5-3.Vedlikehold

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.

Men merk "er ikke annet avtalt". Det er altså mulig å avtale i kontrakten at leietaker har ansvar for mer vedlikehold, men det er ikke standard at maling er en del av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at du kan anmelde dem.

Anonymkode: 26533...d68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2019 den 21.25, Fru Uperfekt skrev:

Jo du regnes som profesjonelle/sterke part

Nei, du regnes ikke som den profesjonelle part. Du er da ikke profesjonell bare fordi du selger en bruktbil privat, er du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...