Gå til innhold

gynekolog

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Augustotejerina skrev:

Jeg gjør en hjertesjekk en gang i året uten problemer. Men jeg forstår at gynekologiske sjekk er veldig forskjellige og intime.
Jeg synes også at det å gå en gang er bra. Det er et forebyggende tiltak, rett?

Feil, med mindre legen har sagt at det er nødvendig at du sjekker hjertet hvert år. At friske folk går til legen, tar opp ressurser som kunne vært brukt på folk som faktisk har grunn til å gå til legen. 

Anonymkode: d712f...a13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, det er det jeg lurte på! Inntrykket mitt er at det er ganske vanlig her jeg bor, folk kaster ut et random nå har jeg bestilt gu igjen ... har dermed fått inntrykk av at det er ganske vanlig. Men har alltid tenkt at det er unødvendig selv, så har ikke kastet meg på "trenden". Men har åpenbart tatt litt feil også, i forhold til livmorhalskreft, så får vel begynne å sjekke for det.

Men gu betyr ikke at de skal til gynekolog. GU er gynekologisk undersøkelse som like gjerne (og antageligvis oftest) utføres hos fastlegen. 

Anonymkode: 724a6...7f5

• Liker 3
Gjest Familytree
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil, med mindre legen har sagt at det er nødvendig at du sjekker hjertet hvert år. At friske folk går til legen, tar opp ressurser som kunne vært brukt på folk som faktisk har grunn til å gå til legen. 

Ikke feil. Jeg er en atlet og institusjonen min ber meg om klinisk analyse, elektrokardiogram, f.eks. 😊

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må man dra til gynekolog hvis man ikke har noen plager? Jeg er 32 og har aldri vært hos gynekolog. Det kunne aldri falle meg inn å dra til en lege bare for å sjekke at alt står bra til, når jeg er frisk og rask og uten noen helseplager, så hvorfor er det meningen at man skal dra til gynekolog bare for å sjekke seg?Er det flere som aldri har vært hos gynekolog her?

Jeg tenker helt likt som deg. Grunnet angst kommer jeg ikke til å sjekke meg. Jeg risikerer ikke å bli skikkelig dårlig psykisk i lang tid grunnet undersøkelsen for å så få svar at alt er fint. Det er en unødvendig påkjenning. Det er mine tanker, men vet det anbefales å ta test hvert tredje år, så jeg ville anbefalt deg å lytte til legene fremfor meg da.

Anonymkode: b00a6...3be

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men gu betyr ikke at de skal til gynekolog. GU er gynekologisk undersøkelse som like gjerne (og antageligvis oftest) utføres hos fastlegen. 

Anonymkode: 724a6...7f5

Flisespikkeri ... det er likegyldig om de drar til fastlege eller gynekolog, poenget er unødvendige undersøkelser man strengt tatt ikke treger, men bare skal sjekke at alt står bra til generelt uten at man har noen grunn til å tro at noe er feil

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Augustotejerina skrev:

Ikke feil. Jeg er en atlet og institusjonen min ber meg om klinisk analyse, elektrokardiogram, f.eks. 😊

Men da har du en spesiell grunn til å gå til legen og sjekke hjertet. Da er det ikke, som ditt første innlegg gir inntrykk av, bare en årlig sjekk du gjør på eget initiativ for å sjekke at alt står bra til...

Gjest Familytree
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da har du en spesiell grunn til å gå til legen og sjekke hjertet. Da er det ikke, som ditt første innlegg gir inntrykk av, bare en årlig sjekk du gjør på eget initiativ for å sjekke at alt står bra til...

Det kan være begge intensjoner som får meg til å gjøre det. Men i hennes tilfelle føler jeg at det er en frykt under tråden, eller ikke?

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker helt likt som deg. Grunnet angst kommer jeg ikke til å sjekke meg. Jeg risikerer ikke å bli skikkelig dårlig psykisk i lang tid grunnet undersøkelsen for å så få svar at alt er fint. Det er en unødvendig påkjenning. Det er mine tanker, men vet det anbefales å ta test hvert tredje år, så jeg ville anbefalt deg å lytte til legene fremfor meg da.

Uff, det er bra jeg ikke er den eneste som sluntrer unna :)

Jeg får ikke like mye angst som deg ved å gå til legen, det varer ikke etter at jeg har vært der, men det er veldig angsfylt i øyeblikket, så jeg pleier alltid å vente og se om ting går over av seg selv (og det pleier de jo å gjøre).

Det jeg tenker er hvor stor forskjell kan det utgjøre? Eller hvor stor sannsynlighet er det for å få livmorhalskreft. Så blir det å vurdere om risikoen er stor nok til å veie opp for strevet med å dra til legen (og nei, det er ikke bare snakk om to minutter, reisevei, ventetid osv. må regnes med, + at det må gjøres i arbeidstiden + stress ved å dra til legen i det hele tatt osv.)

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg tenkte omtrent det samme som deg, og gynekolog/GU pleide å være mitt aller verste mareritt. Sliter med PTSD grunnet overgrep som barn. Uansett, så har jeg møtt på noen utrolig forståelsesfulle gynekologer, som også har kunnet tilby beroligende under undersøkelsene, som har gjort det mye enklere for meg å gjennomføre. Vet det kanskje ikke er noen stor trøst, men dersom du skulle få behov for å dra til gynekolog engang, så er det ikke nødvendigvis så ille som man tror. 

Anonymkode: e498c...6b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Sokkar skrev:

Hvorfor har du ikke tatt celleprøve? Er du jomfru? 

Må ikke til gynekolog for å ta celleprøve😂

Celleprøve bør tas selvom man er jomfru ;) 

Anonymkode: e19bf...068

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Augustotejerina skrev:

Det kan være begge intensjoner som får meg til å gjøre det. Men i hennes tilfelle føler jeg at det er en frykt under tråden, eller ikke?

Men hvis man kun gjør det for å sjekke om noe er feil, selv om man ikke har noen grunn til å mistenke det, er det feil å dra til legen fordi det tar opp unødvendig mye tid og ressurser som heller burde bli brukt på folk som faktisk er syke. Så da er det feil å dra til legen i slike tilfeller. Hvilket ditt tydligvis ikke var.

Hvis du i hennes tilfelle mener ts, så er det jeg som er ts, men jeg skjønner ikke helt hva du mener med frykt under tråden? Hvis det er legefrykt du mener, så stemmer nok det, men det gjør det vel ikke mer legitimt å dra til legen når man ikke føler seg dårlig?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, det er bra jeg ikke er den eneste som sluntrer unna :)

Jeg får ikke like mye angst som deg ved å gå til legen, det varer ikke etter at jeg har vært der, men det er veldig angsfylt i øyeblikket, så jeg pleier alltid å vente og se om ting går over av seg selv (og det pleier de jo å gjøre).

Det jeg tenker er hvor stor forskjell kan det utgjøre? Eller hvor stor sannsynlighet er det for å få livmorhalskreft. Så blir det å vurdere om risikoen er stor nok til å veie opp for strevet med å dra til legen (og nei, det er ikke bare snakk om to minutter, reisevei, ventetid osv. må regnes med, + at det må gjøres i arbeidstiden + stress ved å dra til legen i det hele tatt osv.)

Ja! Jeg tror ikke du skal bruke meg som mal. Jeg sier det rett ut, ikke hør på meg 😊

Jeg har angst grunnet traumer og blir veldig trigget av visse typer kroppskontakt. Føler meg ekstremt ubeskyttet og invadert. 

For meg ville det heller ikke vært inn og ut av legekontoret med litt nerver på forhånd. Det ville sannsynligvis endt med at jeg ble i svært dårlig fatning psykisk over lengre tid, hvor jeg kanskje hadde fått trang til å skade meg eller at jeg hadde blitt suicidal. 

Vet ikke helt om det lønner seg å risikere suicidalitet for et prøvesvar som sannsynligvis er helt normalt da sjansen for kreft er nokså liten. Skal jeg ta en slik undersøkelse så må det være sterk mistanke om noe, ellers vil jeg bare føle at det var fullstendig forgjeves å bli så dårlig psykisk av ‘ingenting’

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg tenkte omtrent det samme som deg, og gynekolog/GU pleide å være mitt aller verste mareritt. Sliter med PTSD grunnet overgrep som barn. Uansett, så har jeg møtt på noen utrolig forståelsesfulle gynekologer, som også har kunnet tilby beroligende under undersøkelsene, som har gjort det mye enklere for meg å gjennomføre. Vet det kanskje ikke er noen stor trøst, men dersom du skulle få behov for å dra til gynekolog engang, så er det ikke nødvendigvis så ille som man tror. 

Så godt å høre at du har fått gode erfaringer ❤️ Ble du veldig dårlig i etterkant? Varte de eventuelle reaksjonene lenge?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja! Jeg tror ikke du skal bruke meg som mal. Jeg sier det rett ut, ikke hør på meg 😊

Jeg har angst grunnet traumer og blir veldig trigget av visse typer kroppskontakt. Føler meg ekstremt ubeskyttet og invadert. 

For meg ville det heller ikke vært inn og ut av legekontoret med litt nerver på forhånd. Det ville sannsynligvis endt med at jeg ble i svært dårlig fatning psykisk over lengre tid, hvor jeg kanskje hadde fått trang til å skade meg eller at jeg hadde blitt suicidal. 

Vet ikke helt om det lønner seg å risikere suicidalitet for et prøvesvar som sannsynligvis er helt normalt da sjansen for kreft er nokså liten. Skal jeg ta en slik undersøkelse så må det være sterk mistanke om noe, ellers vil jeg bare føle at det var fullstendig forgjeves å bli så dårlig psykisk av ‘ingenting’

Uff da, det høres ille ut. Tror du gjør riktig i å ikke dra da. Ønsker deg god bedring for angsten, håper du får noe behandling for det og at det blir bedre ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Så godt å høre at du har fått gode erfaringer ❤️ Ble du veldig dårlig i etterkant? Varte de eventuelle reaksjonene lenge?

Jeg fikk et par ekstra kjipe mareritt, men ellers gikk det overraskende bra. Første gynekologtimen var godt forberedt, og hadde snakket med fastlege og psykolog om det lenge i forkant, og hadde en plan for ukene før og etter så jeg ikke skulle få så mye tid til å sitte alene og tenke. Har i tillegg brukerstyrt seng på akuttpost, så dersom det skulle blitt veldig ille kunne jeg lagt meg frivillig inn på psyk - men det fikk jeg heldigvis ikke behov for. I alt ganske overraska over hvor bra det faktisk gikk.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må ikke til gynekolog for å ta celleprøve😂

Celleprøve bør tas selvom man er jomfru ;) 

Anonymkode: e19bf...068

Vel, TS har aldri sjekket seg;

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke jomfru, men skjønner ikke poenget med celleprøve bare fordi man har ligget med noen? Så lenge man bruker prevensjon og ikke har noen plager, er det vel ikke noe vits i det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk et par ekstra kjipe mareritt, men ellers gikk det overraskende bra. Første gynekologtimen var godt forberedt, og hadde snakket med fastlege og psykolog om det lenge i forkant, og hadde en plan for ukene før og etter så jeg ikke skulle få så mye tid til å sitte alene og tenke. Har i tillegg brukerstyrt seng på akuttpost, så dersom det skulle blitt veldig ille kunne jeg lagt meg frivillig inn på psyk - men det fikk jeg heldigvis ikke behov for. I alt ganske overraska over hvor bra det faktisk gikk.

Så bra at det gikk bedre enn du trodde. Det er rørende, for det vil si at det er mulig. Jeg må nok jobbe med katastrofetankene. ❤️ Så bra at du hadde fått snakket mye med psykologen og fastlegen i forkant. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff da, det høres ille ut. Tror du gjør riktig i å ikke dra da. Ønsker deg god bedring for angsten, håper du får noe behandling for det og at det blir bedre ❤️

Takk❤️

Gjest Familytree
Skrevet

Jeg håper du blir behandlet for angsten din og kommer over den. Lykke til 👏✌❤

Gjest Tamsi
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, ro deg ned, er det virkelig nødvendig å svare sånn på et oppriktig spørsmål?

Poenget med slike forum er å kunne spørre andre om erfaringene deres, å bare få et "skikkelig forundret over at du ikke har funnet informasjon om dette andre steder" er skikkelig unødvendig, men takk for at du prøvde.

Og du har kanskje ikke fått med deg at hpv-vaksineringen ikke gjaldt de født før 1991? Merkelig at du ikke har fått med deg det, du som er så opplyst...

Ja, det hadde vært rart av meg å gå glipp av! Selvsagt har jeg fått med meg det, det har jo hengt plakater over hele landet, vært oppe i nyhetene hver uke, reklamer, dokumentarer. At det går an å ikke plukke opp det her iløpet av de siste ti årene gjør meg litt stressa faktisk. Stressa over at folk ikke tar Thea Steen på alvor. 

Sånn, DA skal jeg herregud roe meg ned. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...