AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #21 Skrevet 23. juli 2019 Jeg fikk en henvisning til gynekolog for 15 år siden. Denne gjelder fortsatt. Jeg har blitt fulgt opp hos privat gynekolog gjennom alle mine svangerskap uten å betale noe. Jeg har fått satt inn og tatt ut spiraler der, og jeg går til oppfølging med celleprøve og innvendig UL annethvert år. Betaler kun egenandel. Å ikke teste seg er opp til hver enkelt, men det finnes svært mange tilfeller der kreft har blitt oppdaget tidlig og kurert på grunn av en enkelt celleprøve. Man trenger ikke å være seksuelt aktiv for å få kreft i underlivet. Jeg fatter ikke at noen vil gamble med det. Anonymkode: fef82...584 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #22 Skrevet 23. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke jomfru, men skjønner ikke poenget med celleprøve bare fordi man har ligget med noen? Så lenge man bruker prevensjon og ikke har noen plager, er det vel ikke noe vits i det? Anonymkode: d712f...a13 Celleprøve har ingenting med sex å gjøre!! Kreft i underlivet er en av de mest "snikende" krefttypene, og dermed en type som dreper mange! Ta celleprøve hvert år, så oppdager du det forhåpentligvis i tide 😊 Anonymkode: 2193e...acd 3
Gjest Tamsi Skrevet 23. juli 2019 #23 Skrevet 23. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Drar til tannlegen ca hvert 2. år, har fått beskjed om at jeg ikke trenger å komme noe oftere. Men det er litt annerledes, for tannlegen fjerner tannstein når jeg er der. Med mindre gynekologen også renser opp når man drar dit? Anonymkode: d712f...a13 Du er 32 og har faktisk ikke fått med deg hvorfor de gjør dette? Ikke sjekkdeg kampanjen? Eller massevaksineringen mot hpv som akkurat var over? Jeg blir litt forundret over slikt, det er heller ikke vanskelig å finne informasjon om dette. https://www.klikk.no/helse/doktoronline/nar-bor-du-ga-til-gynekolog-for-gynekologisk-undersokelse-2497960
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #24 Skrevet 23. juli 2019 Jeg vil faktisk innføre ett nytt ord, på bakgrunn av innlegg i denne tråden; G y n e k o l o g s k a m. Gynekologskam er for dem som tar opp plass hos avtalespesialister uten noe annet formål en en celleprøve. Celleprøve hos gynekolog koster Folketrygden 2 - 3 ganger så mye som celleprøve hos fastlegen. Disse ekstra pengene taes fra andre pasienters behandling i det offentlige helsevesenet. Derfor gynekologskam. Dere "stjeler" penger og behandlingsmuligheter fra alle andre pasienter. Jeg har googlet uten å finne regelverket for henvisning til avtalespesialist. Men det jeg fant var dette; http://fenring.no/henvisninger_og_celleprøve_mv/ Henvisning til gynekolog for cellprøve Celleprøver kan tas av din fastlege. Fastlegene kan også sette inn eller fjerne spiraler. Dersom du ikke ønsker dette, kan vi dessverre ikke henvise til gynekolog med driftsavtale med Helse Bergen for dette, med mindre det finnes andre tilstander som trenger vurdering av gynekolog. Dette er bl.a. fordi en konsultasjon hos gynekolog koster Folketrygden 2-3 ganger mer enn hos fastlegen og fordi gynekologer med driftsavtale med Helse Bergen må brukes til oppgaver som kun de kan gjøre, for å bruke deres kompetanse effektivt. Men man har mulighet til å benytte gynekolog uten refusjon, hvor man betaler alle kostnadene selv (eks. Aleris eller Volvat). Anonymkode: 86109...001 2
Paw Patrol Skrevet 23. juli 2019 #25 Skrevet 23. juli 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må man dra til gynekolog hvis man ikke har noen plager? Jeg er 32 og har aldri vært hos gynekolog. Det kunne aldri falle meg inn å dra til en lege bare for å sjekke at alt står bra til, når jeg er frisk og rask og uten noen helseplager, så hvorfor er det meningen at man skal dra til gynekolog bare for å sjekke seg?Er det flere som aldri har vært hos gynekolog her? Anonymkode: d712f...a13 Du kan spør mammaen min som fikk livmorhalskreft om det lønner seg å gå til gynekologen... nei vent litt, hun døde. Tok en måned fra hun var på sykehus til hun døde 56 år gammel. Så ille kan det ikke være hos en gynekolog... ja jeg er mann men har blitt sjekket både foran, bak, inn og ut av begge kjønn. 5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #26 Skrevet 23. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil faktisk innføre ett nytt ord, på bakgrunn av innlegg i denne tråden; G y n e k o l o g s k a m. Gynekologskam er for dem som tar opp plass hos avtalespesialister uten noe annet formål en en celleprøve. Celleprøve hos gynekolog koster Folketrygden 2 - 3 ganger så mye som celleprøve hos fastlegen. Disse ekstra pengene taes fra andre pasienters behandling i det offentlige helsevesenet. Derfor gynekologskam. Dere "stjeler" penger og behandlingsmuligheter fra alle andre pasienter. Jeg har googlet uten å finne regelverket for henvisning til avtalespesialist. Men det jeg fant var dette; http://fenring.no/henvisninger_og_celleprøve_mv/ Henvisning til gynekolog for cellprøve Celleprøver kan tas av din fastlege. Fastlegene kan også sette inn eller fjerne spiraler. Dersom du ikke ønsker dette, kan vi dessverre ikke henvise til gynekolog med driftsavtale med Helse Bergen for dette, med mindre det finnes andre tilstander som trenger vurdering av gynekolog. Dette er bl.a. fordi en konsultasjon hos gynekolog koster Folketrygden 2-3 ganger mer enn hos fastlegen og fordi gynekologer med driftsavtale med Helse Bergen må brukes til oppgaver som kun de kan gjøre, for å bruke deres kompetanse effektivt. Men man har mulighet til å benytte gynekolog uten refusjon, hvor man betaler alle kostnadene selv (eks. Aleris eller Volvat). Anonymkode: 86109...001 Gynekologskam? Hva med de som sliter med angst grunnet overgrep f.eks? Burde ikke de få komme til noen som er spesialister og som også har kunnskap om hvordan ivareta overgrepsofre? Anonymkode: b00a6...3be 3
CabinCruiser Skrevet 23. juli 2019 #27 Skrevet 23. juli 2019 Jeg har lest denne tråden med hjertet i halsen, på utsiden av kroppen. Jeg er dessverre en av disse kvinnene som har hatt celleforandringer i livmoren og i livmorhalsen. Jeg har også hatt HPV 16. Som mange mange mange mange andre kvinner tenkte jeg at celleforandringer bare var noe tull og det skjedde ikke med meg. Jeg var derfor ikke til en GU fra da jeg var 17 til jeg tippet 30 år. Da hadde jeg gått i en lang stund med blødninger som kom fra ingensteds fra. Resultat: celleforandringer i livmorhals og senere påvist celleforandringer i livmoren. Jeg hadde en slimhinne på nesten 20!! Den skal være på 4-5ish. Hvorfor har du ikke gjennomført screeningen spurte de? Og jeg bare trakk på skuldrene og sa jeg aldri hadde tenkt over det. Man trenger IKKE å ha noen symptomer på celleforandringer og man kan bli smittet av HPV selv med prevansjon! Hadde det vært opp til meg skulle de gjerne ha sjekket meg hver eneste uke, men det er ikke noe vits og kan forverre situasjonen. Tenk hvis jeg ikke hadde fått de blødningene, tenk hvis jeg hadde gått til lege litt tidligere istede for å vente og se om det gikk over, tenk hvis om atte! Jeg er heldig, jeg er frisk i dag. Men det vet vi jo ikke om har noen konsekvenser etter overgangsalderen. Jeg ligger i riskosona for livmorkreft. PGA HPVen finnes det en sannsynlighet, selv om liten i mitt tilfelle, at jeg kan utvikle livmorhalskreft. Jeg kan ikke stresse nok med å si at de 5 minuttene i den stolen med beina i været hvert 3.år er totalt verdt det! Man vet aldri. Jeg kan ikke forstå at det skal være vanskelig å gå til en GU, men å bleike rumpehullet, ta brasiliansk voks osv går helt fint. Ta musesjekken! Det er verdt mindre enn livet ditt! 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #28 Skrevet 23. juli 2019 3 timer siden, Tamsi skrev: Du er 32 og har faktisk ikke fått med deg hvorfor de gjør dette? Ikke sjekkdeg kampanjen? Eller massevaksineringen mot hpv som akkurat var over? Jeg blir litt forundret over slikt, det er heller ikke vanskelig å finne informasjon om dette. https://www.klikk.no/helse/doktoronline/nar-bor-du-ga-til-gynekolog-for-gynekologisk-undersokelse-2497960 Herregud, ro deg ned, er det virkelig nødvendig å svare sånn på et oppriktig spørsmål? Poenget med slike forum er å kunne spørre andre om erfaringene deres, å bare få et "skikkelig forundret over at du ikke har funnet informasjon om dette andre steder" er skikkelig unødvendig, men takk for at du prøvde. Og du har kanskje ikke fått med deg at hpv-vaksineringen ikke gjaldt de født før 1991? Merkelig at du ikke har fått med deg det, du som er så opplyst... Anonymkode: d712f...a13
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #29 Skrevet 23. juli 2019 34 minutter siden, CabinCruiser skrev: Jeg har lest denne tråden med hjertet i halsen, på utsiden av kroppen. Jeg er dessverre en av disse kvinnene som har hatt celleforandringer i livmoren og i livmorhalsen. Jeg har også hatt HPV 16. Som mange mange mange mange andre kvinner tenkte jeg at celleforandringer bare var noe tull og det skjedde ikke med meg. Jeg var derfor ikke til en GU fra da jeg var 17 til jeg tippet 30 år. Da hadde jeg gått i en lang stund med blødninger som kom fra ingensteds fra. Resultat: celleforandringer i livmorhals og senere påvist celleforandringer i livmoren. Jeg hadde en slimhinne på nesten 20!! Den skal være på 4-5ish. Hvorfor har du ikke gjennomført screeningen spurte de? Og jeg bare trakk på skuldrene og sa jeg aldri hadde tenkt over det. Man trenger IKKE å ha noen symptomer på celleforandringer og man kan bli smittet av HPV selv med prevansjon! Hadde det vært opp til meg skulle de gjerne ha sjekket meg hver eneste uke, men det er ikke noe vits og kan forverre situasjonen. Tenk hvis jeg ikke hadde fått de blødningene, tenk hvis jeg hadde gått til lege litt tidligere istede for å vente og se om det gikk over, tenk hvis om atte! Jeg er heldig, jeg er frisk i dag. Men det vet vi jo ikke om har noen konsekvenser etter overgangsalderen. Jeg ligger i riskosona for livmorkreft. PGA HPVen finnes det en sannsynlighet, selv om liten i mitt tilfelle, at jeg kan utvikle livmorhalskreft. Jeg kan ikke stresse nok med å si at de 5 minuttene i den stolen med beina i været hvert 3.år er totalt verdt det! Man vet aldri. Jeg kan ikke forstå at det skal være vanskelig å gå til en GU, men å bleike rumpehullet, ta brasiliansk voks osv går helt fint. Ta musesjekken! Det er verdt mindre enn livet ditt! Takk for svar! Jeg har ikke tenkt på det på den måten, eller det vil si det er nettopp det jeg har, at det ikke er så farlig. Samtidig er det vel fastlegen som gjennomfører en slik sjekk for livmorhalskreft? Da ber man fastlegen spesifikt om det? For jeg har tenkt mer på generell gu, sjekk om det er noe galt, liksom, uten å sjekke for noe bestemt, for jeg har inntrykk av at mange gjør dette, oftere enn hvert tredje år. Det er egentlig det jeg lurte på om var nødvendig, og det virker jo ikke sånn? Men å sjekke det med livmorhalskreft er nok lurt. Anonymkode: d712f...a13
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #30 Skrevet 23. juli 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gynekologskam? Hva med de som sliter med angst grunnet overgrep f.eks? Burde ikke de få komme til noen som er spesialister og som også har kunnskap om hvordan ivareta overgrepsofre? Anonymkode: b00a6...3be Jeg tror du blander spesialister her, det er psykologer som har kunnskap om overgrepsofre, en gynekolog har ikke mer kunnskap om det enn en fastlege. Anonymkode: cf814...2a5 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #31 Skrevet 23. juli 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke snakk om hva gynekologer bør, men fordeling av arbeidsoppgaver og hvilke oppgaver Norske hlesemyndigheter har bestemt at fastleger og gynekologer skal ha. Skulle alle med bagatellmessige rutinecelleprøver forlange å komme til avtalespesialist inne gynekologi, så vil kvinner med større plager og eller sykdom aldri få hjelp, der er nemlig ikke ubegrenset med ledige timer hos gynekologer. Ville du akseptert å måtte vente i 2 måneder dersom du hadde en alvorlig sykdom som utviklet seg negativt dag for dag, fordi gynekologens timeliste er fyllt opp med kvinner som ikke vil ta celleprøve hos fastlegen? Hva kvinner gjør hos privat gynekolog og betaler hele gildet selv, det er en frivillig sak. Private gynekologer er ikke inkludert i min uttalelse over. Det er nelig forskjell også inne ulike yrker på hva de med spesialisering og de uten spesialisering skal gjøre. Men det har vel du aldri hørt om? Du mener kanskje at lagerarbeideren kan føre regnskap, og at personalsjefen skal sitte i kassa? Anonymkode: 86109...001 Ved alvorlig sykdom, blir man prioritert. Har man sykdom som raskt forverrer seg, tas man inn med en gang. Anonymkode: 83b70...0d6 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #32 Skrevet 23. juli 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, ro deg ned, er det virkelig nødvendig å svare sånn på et oppriktig spørsmål? Poenget med slike forum er å kunne spørre andre om erfaringene deres, å bare få et "skikkelig forundret over at du ikke har funnet informasjon om dette andre steder" er skikkelig unødvendig, men takk for at du prøvde. Og du har kanskje ikke fått med deg at hpv-vaksineringen ikke gjaldt de født før 1991? Merkelig at du ikke har fått med deg det, du som er så opplyst... Anonymkode: d712f...a13 Gratis vaksine gjaldt for nevnte kvinner, men alle kvinner kan ta vaksinen At kampanjen ble så stor, og at #sjekkdeg også er stort, burde fortelle godt voksne kvinner at de skal ta underlivet på alvor. Anonymkode: 83b70...0d6 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #33 Skrevet 23. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du blander spesialister her, det er psykologer som har kunnskap om overgrepsofre, en gynekolog har ikke mer kunnskap om det enn en fastlege. Anonymkode: cf814...2a5 Det finnes gynekologer som har mer inngående kunnskaper og erfaring med å behandle overgrepsofre. Nå har jeg aldri tatt undersøkelse, men hadde uansett gledelig betalt 1000kr for å gå privat til ei jeg vet er rolig og forståelsesfull. Har fulgt ei da, så fikk se hvordan denne gynekologen var. Anonymkode: b00a6...3be 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #34 Skrevet 23. juli 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke jomfru, men skjønner ikke poenget med celleprøve bare fordi man har ligget med noen? Så lenge man bruker prevensjon og ikke har noen plager, er det vel ikke noe vits i det? Anonymkode: d712f...a13 Wtf, er du seriøst så uvitende? Celleforandring har ikke noe med sex å gjør. Celleforandring kan du få uansett om du har sex eller ei. Er større sjanse for celleforandring hos kvinner nettopp om du bruker prevensjon siden du tilsetter kroppen hormoner. Anonymkode: 4f2e6...22f 4
CabinCruiser Skrevet 23. juli 2019 #35 Skrevet 23. juli 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg har ikke tenkt på det på den måten, eller det vil si det er nettopp det jeg har, at det ikke er så farlig. Samtidig er det vel fastlegen som gjennomfører en slik sjekk for livmorhalskreft? Da ber man fastlegen spesifikt om det? For jeg har tenkt mer på generell gu, sjekk om det er noe galt, liksom, uten å sjekke for noe bestemt, for jeg har inntrykk av at mange gjør dette, oftere enn hvert tredje år. Det er egentlig det jeg lurte på om var nødvendig, og det virker jo ikke sånn? Men å sjekke det med livmorhalskreft er nok lurt. Anonymkode: d712f...a13 Fastlegen kan gjøre den celleprøven ja, det trenger man ikke gå til gynekolog for. Jeg tror en del i denne tråden er en problematikk mellom forståelsen av at fastlege og gynekolog gjennomfører screentester begge to. Men du trenger ikke gå til en spesialisert gynekolog for å ta screentesten, ei heller sette inn spiral osv. Men hvis du trenger flere undersøkelser, f.eks hvis du får test tilbake med celleforandringer vil fastlegen henvise deg videre til gynekolog som regel. Fastlegen har som regel ikke utstyr til f.eks innvendige undersøkelser med ultralyd osv. Og gynekologen vil da ta nye tester av deg. Om hvorvidt den ene er bedre enn den andre blir litt sånn eple eple. Gynekologen er selvsagt eksperten, men husk nå på at fastlegen har gjennomført en god del sånne undersøkelser og gjør det hver eneste uke. Jeg har vært til mange forskjellige gynekologer de siste årene. Jeg foretrekker egentlig den ene mannlige overlegen, for de to kvinnene jeg har vært hos holdt jeg på å slå ned😂 "bare pust rolig, legg rumpa godt på benken, det tar 10 sek" osv. Han overlegen er morsom, en sånn en som man kan slå av litt svart humor med der man ligger, man ler litt og vipps så er han ferdig. Fikk også sånn fint kompliment av han "hvis vi må konisere deg så tror jeg vi må legge deg i narkose, for her er det for liten plass å jobbe på"😜😎🤣 1
Melonas Skrevet 23. juli 2019 #36 Skrevet 23. juli 2019 Det er ingen jeg kjenner som går til gynekolog bare for å sjekke at alt er bra, som det beskrives i hovedinnlegget. De jeg kjenner og meg selv inkl, går kun hvis det er noe spesielt. Det er da ikke så kult å ligge der å skræve... 🙄Jeg bestiller gyn.undersøkelse hos fastlegen når jeg får påminnelsen fra kreftregisteret, slik at jeg får tatt de jevnlige celleprøvene.
Gjest Familytree Skrevet 23. juli 2019 #37 Skrevet 23. juli 2019 Jeg gjør en hjertesjekk en gang i året uten problemer. Men jeg forstår at gynekologiske sjekk er veldig forskjellige og intime. Jeg synes også at det å gå en gang er bra. Det er et forebyggende tiltak, rett?
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #38 Skrevet 23. juli 2019 Man må ikke dra til gynekolog om man ikke har plager, TS. Jeg er snart 40 år og har aldri vært hos gynekolog, men har selvfølgelig tatt vanlige celleprøver når jeg får påminnelse om det. Det er veldig få jeg kjenner som faktisk har vært hos gynekolog, folk tar celleprøve hos fastlegen og gjør ikke noen andre undersøkelser hvis ikke det er noe som er galt. Folk i min omgangskrets altså. Anonymkode: 724a6...7f5 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #39 Skrevet 23. juli 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Wtf, er du seriøst så uvitende? Celleforandring har ikke noe med sex å gjør. Celleforandring kan du få uansett om du har sex eller ei. Er større sjanse for celleforandring hos kvinner nettopp om du bruker prevensjon siden du tilsetter kroppen hormoner. Anonymkode: 4f2e6...22f Hvor får du det fra? Jeg svarte på et spørsmål som brakte sex på banen, hvis du leser det jeg skriver ser du at jeg ikke ser at celleprøve har noe med sex å gjøre. All prevensjon tilsetter ikke kroppen hormoner Anonymkode: d712f...a13
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #40 Skrevet 23. juli 2019 21 minutter siden, Melonas skrev: Det er ingen jeg kjenner som går til gynekolog bare for å sjekke at alt er bra, som det beskrives i hovedinnlegget. De jeg kjenner og meg selv inkl, går kun hvis det er noe spesielt. Det er da ikke så kult å ligge der å skræve... 🙄Jeg bestiller gyn.undersøkelse hos fastlegen når jeg får påminnelsen fra kreftregisteret, slik at jeg får tatt de jevnlige celleprøvene. Takk, det er det jeg lurte på! Inntrykket mitt er at det er ganske vanlig her jeg bor, folk kaster ut et random nå har jeg bestilt gu igjen ... har dermed fått inntrykk av at det er ganske vanlig. Men har alltid tenkt at det er unødvendig selv, så har ikke kastet meg på "trenden". Men har åpenbart tatt litt feil også, i forhold til livmorhalskreft, så får vel begynne å sjekke for det. Anonymkode: d712f...a13
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå