Gå til innhold

Beste argumentet for Ateisme


Anbefalte innlegg

Jeg trenger ikke argumenter. Det som er det rare er at høyt skolerte personer ofte er humanetikere eller ateister som ikke tror på noe annet enn Darwin og Big Bang. Det beste argument for og tro er bare og se seg rundt. Et hvert individ kan formere seg og vi er for komplekse til at vi er oppstått ved en tilfeldighet. Vårt DNA eller koden til dette har ingen greid og knekke og det står en skaper bak det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ateist var utsatt for en ulykke, og han sa at han automatisk ba til Gud. Han sa videre at om en lå i havet en svart natt, så ville mange av de som kaller seg ateister gjøre det samme. Troen, eller kunnskapen om Gud er dypt forankret. Mennesker har alltid gjennom alle tider trodd på guder og/eller krefter utenfor oss selv.

Jeg skjønner ateister, og om jeg var en selv, ville nok det mennesker er istand til å gjøre mot hverandre i religionens navn vært et argument. Hvilken Gud har slikt mannskap?

Jeg er ikke ateist da. Jeg er for søkende og nysgjerrig, og undrer meg for mye over alt som eksisterer og har skjedd gjennom tidene. Jeg tror på Gud, men jeg tror veldig mange blir religiøse, dvs å slavisk handle riktig og holde ordet som et våpen mot folk. Så jeg er troende, ikke religiøs. 

Anonymkode: 65433...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ateist var utsatt for en ulykke, og han sa at han automatisk ba til Gud. Han sa videre at om en lå i havet en svart natt, så ville mange av de som kaller seg ateister gjøre det samme. Troen, eller kunnskapen om Gud er dypt forankret. Mennesker har alltid gjennom alle tider trodd på guder og/eller krefter utenfor oss selv.

Jeg skjønner ateister, og om jeg var en selv, ville nok det mennesker er istand til å gjøre mot hverandre i religionens navn vært et argument. Hvilken Gud har slikt mannskap?

Jeg er ikke ateist da. Jeg er for søkende og nysgjerrig, og undrer meg for mye over alt som eksisterer og har skjedd gjennom tidene. Jeg tror på Gud, men jeg tror veldig mange blir religiøse, dvs å slavisk handle riktig og holde ordet som et våpen mot folk. Så jeg er troende, ikke religiøs. 

Anonymkode: 65433...086

05160d77c4d2ae326894f425d25e29a5e0fb83.j

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, UKJENTbruker skrev:

Klart religion er frivillig, men å begå en handling som ifølge Gud er urett/synd, vil med andre ord føre oss til helvette dersom man ikke ber Gud om tilgivelse. Det er hans regler som er autoritære i forhold til menneskene, noe som i mine øyne, gjør ham til en hersker. 

nei, man havner ikke i helvete, man får bare ikke gjennoppstå og få evig liv

Anonymkode: 2f139...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei, man havner ikke i helvete, man får bare ikke gjennoppstå og få evig liv

Anonymkode: 2f139...634

Dersom du gjør det som i Guds øyne er «onde handlinger», så vil du ende opp i helvete. Så kan vi jo lure på hva som er galt og rett ifølge kristelig omdømme og den såkalte hellige hersker «Gud»?

Uansett hva straffen er, så er det en straff. Noe som er svært bemerkelsesverdig, spør du meg.

Anonymkode: 99f6a...3d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Raptor skrev:

Jeg trenger ikke argumenter. Det som er det rare er at høyt skolerte personer ofte er humanetikere eller ateister som ikke tror på noe annet enn Darwin og Big Bang. Det beste argument for og tro er bare og se seg rundt. Et hvert individ kan formere seg og vi er for komplekse til at vi er oppstått ved en tilfeldighet. Vårt DNA eller koden til dette har ingen greid og knekke og det står en skaper bak det. 

Hvorfor sier du at du ikke trenger argumenter for så å slenge ut en rekke "argumenter" som da er full av logiske kortslutninger.

Ateisme trenger faktisk ingen argumenter, da den gjør ikke krav på noe. Ateisme er "default" status for alle da ingen er født med en religiøs tro. (Den blir ofte "banka" inn av foreldre/slekt ved en senere anledning)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.8.2019 den 20.48, Midgard skrev:

Hvorfor sier du at du ikke trenger argumenter for så å slenge ut en rekke "argumenter" som da er full av logiske kortslutninger.

Ateisme trenger faktisk ingen argumenter, da den gjør ikke krav på noe. Ateisme er "default" status for alle da ingen er født med en religiøs tro. (Den blir ofte "banka" inn av foreldre/slekt ved en senere anledning)

Kristendom er noe noen velger etter som man blir mer moden i alder. En har da 2 veier og gå. Du gjør i allfall ikke noe feil om du velger rett vei og bli kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2019 den 19.15, AnonymBruker skrev:

Dersom du gjør det som i Guds øyne er «onde handlinger», så vil du ende opp i helvete. Så kan vi jo lure på hva som er galt og rett ifølge kristelig omdømme og den såkalte hellige hersker «Gud»?

Uansett hva straffen er, så er det en straff. Noe som er svært bemerkelsesverdig, spør du meg.

Anonymkode: 99f6a...3d9

Nei, Jesus døde på korset slik at vi ikke havner i helvete. Benekter man Gud derimot havner man i helvete ved at man ikke får gjennoppstå og få evig liv.

Anonymkode: 2f139...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2019 den 16.55, Aragorn ll Elessar skrev:

05160d77c4d2ae326894f425d25e29a5e0fb83.j

Ateistene klarer ikke komme med noen skikkelige argumenter, bare internett memes. Sier sitt. Vitenskapen har dere jo ikke med dere.

Anonymkode: 2f139...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ateistene klarer ikke komme med noen skikkelige argumenter, bare internett memes. Sier sitt. Vitenskapen har dere jo ikke med dere.

Anonymkode: 2f139...634

Jeg er agnostiker

Jeg kom heller ikke med et argument, jeg kaller deg en løgner siden en ateist vil aldri be til Gud ikke en gang om han er døden nær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Raptor skrev:

Kristendom er noe noen velger etter som man blir mer moden i alder. En har da 2 veier og gå. Du gjør i allfall ikke noe feil om du velger rett vei og bli kristen.

Man har ikke to veier å gå. Det er sikkert 100vis av forskjellige smaker bare innen kristendommen. Så kommer et utall andre religioner inn.

Om man velger noe feil ved å bli kristen, vel du velger å tro på noe helt uten bevis. Så ut fra dagens status kan man i alle fall si at man ikke velger rett. 

Feilen er om du trakker kristendommen eller dens doktriner på andre. Du står også i fare for å miste kritisk og logisk-sans i andre sammenhenger. Så lenge det ikke finns noen grunn til å tro noe, burde man la være. Hva som er rett vet man pr.def ikke, men å tro noe så viktig uten grunn mener no jeg ikke er rett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Letteste argumentet for ateisme er at det er flere religioner, flere guder, flere regler, og alle religiøse mener at akkurat deres religion er den rette. 

Verden er ikke skapt av en gud, og den er hvertfall ikke skapt av en hel gjeng med guder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ateistene klarer ikke komme med noen skikkelige argumenter, bare internett memes. Sier sitt. Vitenskapen har dere jo ikke med dere.

Argumenter for hva ?

Det er religiøse som skal argumentere for sin tro. Nå har det slik at det ikke finnes gode argumenter for religion, det er vel derfor du vil klage på ateister, for du har ingenting å komme med. 

Nå er det vel ingen religioner som kan pårope seg vitenskapelig støtte. Ateisme i seg selv trenger ingen vitenskapelig støtte, som sagt alt ateisme gjør er å ikke anerkjenne påstanden om guds eksistens og det er korrekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Midgard skrev:

Argumenter for hva ?

Det er religiøse som skal argumentere for sin tro. Nå har det slik at det ikke finnes gode argumenter for religion, det er vel derfor du vil klage på ateister, for du har ingenting å komme med. 

Nå er det vel ingen religioner som kan pårope seg vitenskapelig støtte. Ateisme i seg selv trenger ingen vitenskapelig støtte, som sagt alt ateisme gjør er å ikke anerkjenne påstanden om guds eksistens og det er korrekt.

Religiøse har bevist sine påstander om hvorfor Gud eksisterer, med god støtte i vitenskapen. Ateister har ingen forklaringer på hvoran verden ble til.

Anonymkode: 2f139...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Religiøse har bevist sine påstander om hvorfor Gud eksisterer, med god støtte i vitenskapen. Ateister har ingen forklaringer på hvoran verden ble til.

Anonymkode: 2f139...634

Slutt å lyv,

Om det fantes bevis ville de vært allment kjent (regner med du legger de frem nå da). At du påstår vitenskapen støtter gude påstanden beviser bare at du ikke har peiling på hva vitenskap er. 

Ateisme trenger ingen forklaring på hvordan verden ble til og vitenskapen har ingen definitiv forklaring. 

Det finnes tusenvis av religiøse påstander om hvordan verden ble til, ingen er i overenstemmelse med noe av hva vitenskapen jobber med. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 10.8.2019 den 20.39, AnonymBruker skrev:

Religiøse har bevist sine påstander om hvorfor Gud eksisterer, med god støtte i vitenskapen. Ateister har ingen forklaringer på hvoran verden ble til.

Anonymkode: 2f139...634

Big bang er ikke en god nok forklaring for deg?

Anonymkode: ad919...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2019 den 16.29, Raptor skrev:

Jeg trenger ikke argumenter. Det som er det rare er at høyt skolerte personer ofte er humanetikere eller ateister som ikke tror på noe annet enn Darwin og Big Bang. Det beste argument for og tro er bare og se seg rundt. Et hvert individ kan formere seg og vi er for komplekse til at vi er oppstått ved en tilfeldighet. Vårt DNA eller koden til dette har ingen greid og knekke og det står en skaper bak det. 

Du tenker med et klokt hode. Du støtter bibelen syn og hvorfor ikke gå inn på dette nettstedet for å få vite mer. 

Jehovas vitners offisielle nettsted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/23/2019 at 12:08 PM, AnonymBruker said:

For min del handler det ikke om argumenter for ateisme, men grunner til at jeg ikke tror på en gud/har en religion.

For ateisme i seg selv er ingenting. Å si at ateisme er noe, vil være det samme som å insistere på at de som ikke heier på et fotballag tilhører et «lag» allikevel, selv om det ikke eksisterer og ikke spiller fotball.

Det er flere grunner, men de som gir mest mening for meg personlig er at det er så mange faktafeil i alle hellige bøker, at det ikke gir mening å tro på deler av den, men velge bort det som åpenbart er feil. Ikke nødvendigvis moralske betraktninger som er utdaterte (særlig mtp kvinnesyn og hvordan man ser på homofili), men rene faktapåstander man kan tilbakevise. De finnes i alle religioner, men fordi det er kristendommen jeg kjenner best, bruker jeg eksempler derfra. Det åpenbare eksempelet er at jorden er skapt på seks dager. Så vil kristne i dag si at jammen det er ikke bokstavelig man skal tolke det, man må se på det i kontekst osv.osv. I stedet for å avvise hele religionen, tviholder de på det selv om det ikke gir mening å gjøre det.

Et annet godt argument er at dersom alt vi vet nå forsvant, alle tekster vi har, all kunnskap om alt som har vært, vil man aldri kunne gjenskape de religionene vi har. Men alt vi vet basert på vitenskap vil man før eller senere kunne finne ut av igjen. Det ville sikkert dukke opp nye religioner, men innholdet ville vært annerledes. Det er derfor åpenbart bare oppdiktet. Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor, men nå som vi har vitenskap, er det vanskelig å kunne tro på religioner som åpenbart tar feil.

Alle religiøse har avvist alle andre religioner enn sin egen, ateister tror bare på en mindre gud enn de andre. Så hvis noen sier hvorfor tror du ikke på gud, er det bare å spørre hvorfor tror ikke du på budda? Det er akkurat det samme. 

Anonymkode: dd9d1...e2b

Men spiritualitet vil alltid finnes, uansett hva som skjer. Religionene er basert på direkte opplevelser fra mennesker som har eksistert og eksisterer, ikke diktning. Alle religioner kommer av direkte opplevelse av det man kan kalle Gud,  og religionene diktes rundt disse opplevelsene. Egentlig handler alle religioner om det samme, innpakningen er bare forskjellig. Det mystikere møter i opplevelsene er det samme, Jesus og Buddha snakker om det samme, men det er ikke åpenbart om man ikke selv har opplevd det. 

Her fra en av de kristne mystikerne, Cathereine of Genoa:

"“In this state [i.e., mystical consciousness], the soul is in such peace and tranquility that it seems to her that both soul and body are immersed in a sea of the profoundest peace, from which she would not issue for anything that could happen in this life. She remains immovable, imperturbable, and neither her humanity nor her spirit feels anything except the sweetest peace, of which she is so full, that if her flesh, her bones, her nerves were pressed, nothing would issue from them but peace. And all day long, she sings softly to herself for joy…"
http://www.imere.org/content/mystical-experience-saint-catherine-genoa

Fra Rumi som skal ha vært sufi, altså en muslimsk mystiker:

"This drunkenness began in some other tavern. When I get back around to that place, I\'ll be completely sober. Meanwhile, I\'m like a bird from another continent, sitting in this aviary. "
http://www.awakin.org/read/view.php?tid=413

Den nålevende Zen-Buddhisten Adyashanti:

The waves of the mind
demand so much of Silence.
But she does not talk back
does not give answers nor arguments.
She is the hidden author of every thought
every feeling
every moment.

Silence.

She speaks only one word.
And that word is this very existence.
No name you give Her
touches Her
captures Her.
No understanding
can embrace Her.

Mind throws itself at Silence
demanding to be let in.
But no mind can enter into
Her radiant darkness
Her pure and smiling
nothingness.

The mind hurls itself
into sacred questions.
But Silence remains
unmoved by tantrums.
She asks only for nothing.

Nothing.

But you won’t give it to Her
because it is the last coin
in your pocket.
And you would rather
give her your demands than
your sacred and empty hands.

**

Everything leaps out in the celebration of mystery,
but only nothing enters the sacred source,
the silent substance.
Only nothing gets touched and becomes sacred,
realizes its own divinity,
realizes what it is
without the aid of a single thought.
Silence is my secret.
Not hidden.
Not hidden.

Adyashanti – Emptiness Dancing

 

Anonymkode: be0fb...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere Ricky Gervais: Holocaust happened and God wasn’t there.

Anonymkode: c219a...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...