Gå til innhold

Utleie - hva gjør vi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 22.7.2019 den 11.24, AnonymBruker skrev:

Har leid ut to boliger i 13 år. En selvstendig og en i huset jeg bor i. Erfaringsmessig tjener jeg på å ligge litt under markedsleie. Folk bor lengre da, og du slipper opphold mellom leietakere og stadig oppussing. 

Du kan øke til markedsleie hver 3.år og konsumpris hvert år. Jeg øker med konsumpris hvert 3.år. Markedsleie justerer jeg til kun når nye skal inn og jeg legger meg alltid litt under.

Hvor lenge har de bodd der? Har de kontrakt eller leier de uten kontrakt? Ble de sakt opp? Uansett, jeg ville undersøkt hva markedspris er, bedt de om et møte og fortalt at dere fortsatt ønsket de som leietakere. Ville så vist kontrakten at dere kjøpte uten leietakere. Gitt beskjed om at dere øker prisen til rett under markedspris og ønsker depositum og at dette kontraktsfestes.

Anonymkode: c655f...2fd

Det er ikke min erfaring. Jeg har god erfaring med å bytte leietaker gjevnlig. Man får justert prisen som man vil, man får vært inne i leieobjektet jevnlig, +at man får mer penger. Det er vinn, vinn, vinn. 

Jeg kan skjønne det hvis du selv bor langt fra utleieobjekter, men når det er i egen bolig er det 0 stress å holde visninger. 

Anonymkode: 6f862...bda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 22.7.2019 den 8.55, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer har kjøpt oss et stort hus med utleieleilighet. De som bor der i dag ønsker å leie videre, og jeg er litt usikker på hvordan vi skal gjøre det. Leiligheten er 75 kvm (et soverom), og de betaler i dag 10.000 kroner inkludert strøm, TV, internett og parkering. Plasseringen er sentral, med 10-15 minutter med buss til sentrum. De som selger boligen kjenner paret som leier fra før av, og leiesummen er nok basert på dette. Vi ønsker å sette opp leieprisen (helst til minimum 12.000 kr), og vi må selvfølgelig ha depositum (men dette har de ikke i dag). Er det noen som har forslag til en løsning på hvordan gjøre dette? Vi er villig til å fortsette å la de leie, men forstår jo at det er vanskelig for et studentpar å få tak i 30.000 kroner til depositum uten videre - spesielt når husleien blir høyere. Vi lurer på om vi kanskje skal gi dem «frist» til jul med å levere depositum, men da har vi jo ingen sikkerhet dersom de ødelegger noe fram til da. Vi ønsker å være hyggelige utleiere, men trenger en sikkerhet da vi ikke aner hvem dette paret som leier er. Har selvfølgelig tenkt å gjøre det ordentlig, med depositumskonto i leietakers navn etc. 

Anonymkode: 7c194...5a6

Jeg syntes det hørtes veldig fornuftig ut😊 da gir og tar dere litt begge to. Om de ikke går med på det, så finner du sikkert nye leietakere😊

Anonymkode: 6f862...bda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som synes man er grisk og grådig for å ta markedspris på hybel bor tydelig vis i utkanten hvor ting er billigere. Det er opp til hver enkelt om man vil bo sentralt og betale for det. Eller om man vil betale mindre og bo mer usentralt. Dette gjelder også når man kjøper. 

For vår del kjøpte var vi dyrere bolig med utleidel da vi så på dette som inntekt som ville hjelpe oss med å betale ned på lånet. Dyrere bolig håper vi vil gi oss bedre avkastning når vi skal selge, spekulering på boligmarked for vår del. Men hadde ikke vært mulig uten å ta xxx - tusen i hybel inntekter 

Anonymkode: 492f0...42d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...