Gå til innhold

Utleie - hva gjør vi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer har kjøpt oss et stort hus med utleieleilighet. De som bor der i dag ønsker å leie videre, og jeg er litt usikker på hvordan vi skal gjøre det. Leiligheten er 75 kvm (et soverom), og de betaler i dag 10.000 kroner inkludert strøm, TV, internett og parkering. Plasseringen er sentral, med 10-15 minutter med buss til sentrum. De som selger boligen kjenner paret som leier fra før av, og leiesummen er nok basert på dette. Vi ønsker å sette opp leieprisen (helst til minimum 12.000 kr), og vi må selvfølgelig ha depositum (men dette har de ikke i dag). Er det noen som har forslag til en løsning på hvordan gjøre dette? Vi er villig til å fortsette å la de leie, men forstår jo at det er vanskelig for et studentpar å få tak i 30.000 kroner til depositum uten videre - spesielt når husleien blir høyere. Vi lurer på om vi kanskje skal gi dem «frist» til jul med å levere depositum, men da har vi jo ingen sikkerhet dersom de ødelegger noe fram til da. Vi ønsker å være hyggelige utleiere, men trenger en sikkerhet da vi ikke aner hvem dette paret som leier er. Har selvfølgelig tenkt å gjøre det ordentlig, med depositumskonto i leietakers navn etc. 

Anonymkode: 7c194...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå inn utleieforsikring, ganske billig i mitt selskap, og dekker mer enn depositum.

Stabile leietakere er ofte bedre enn litt mer inn. Tror egentlig ikke du har lov å kvitte deg med dem, og da er det lovbestemt hvor mye du kan heve leien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer har kjøpt oss et stort hus med utleieleilighet. De som bor der i dag ønsker å leie videre, og jeg er litt usikker på hvordan vi skal gjøre det. Leiligheten er 75 kvm (et soverom), og de betaler i dag 10.000 kroner inkludert strøm, TV, internett og parkering. Plasseringen er sentral, med 10-15 minutter med buss til sentrum. De som selger boligen kjenner paret som leier fra før av, og leiesummen er nok basert på dette. Vi ønsker å sette opp leieprisen (helst til minimum 12.000 kr), og vi må selvfølgelig ha depositum (men dette har de ikke i dag). Er det noen som har forslag til en løsning på hvordan gjøre dette? Vi er villig til å fortsette å la de leie, men forstår jo at det er vanskelig for et studentpar å få tak i 30.000 kroner til depositum uten videre - spesielt når husleien blir høyere. Vi lurer på om vi kanskje skal gi dem «frist» til jul med å levere depositum, men da har vi jo ingen sikkerhet dersom de ødelegger noe fram til da. Vi ønsker å være hyggelige utleiere, men trenger en sikkerhet da vi ikke aner hvem dette paret som leier er. Har selvfølgelig tenkt å gjøre det ordentlig, med depositumskonto i leietakers navn etc. 

Anonymkode: 7c194...5a6

Skal du leie ut og i tillegg være huseier når du er helt grønn på lover og regler, så begynn med å melde deg inn i Huseiernes Landsforbundt. Der får du gratis juridisk hjelp i alle typer boligspørsmål i tillegg 5il kurs m.m. 

Anonymkode: b9115...963

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husleien kan økes når kontrakten fornyes.

Depositum må de bare låne i bank, kjøpe depositum garanti eller dere inngår frist/nedbetalingsavtale. 

Anonymkode: 1a734...304

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, SS skrev:

Gå inn utleieforsikring, ganske billig i mitt selskap, og dekker mer enn depositum.

Stabile leietakere er ofte bedre enn litt mer inn. Tror egentlig ikke du har lov å kvitte deg med dem, og da er det lovbestemt hvor mye du kan heve leien.

Vi skal overta huset uten utleiere ihht. kjøpekontrakten, så vi skriver en helt ny leieavtale og kan med det sette de betingelsene vi vil.

Anonymkode: 7c194...5a6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal overta huset uten utleiere ihht. kjøpekontrakten, så vi skriver en helt ny leieavtale og kan med det sette de betingelsene vi vil.

Anonymkode: 7c194...5a6

Mye mulig dere kan det, men dere risikerer at de sier opp og ag dere står der uten leietagere. Studenter og alle andre har kanskje ikke råd til 2000kr ekstra i leie/år, pluss depositum. 2000kr i økning per måned er ufattelig mye fra en dag til en annen, tenk selv hvis det var deg det gjaldt. 

Vil råde dere til å snakke litt med leietagerne og lufte litt. Samt melde dere inn i huseiernes landsforbund slik at dere finner ut hva dere har lov/rett til. 

Anonymkode: 2a077...521

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal overta huset uten utleiere ihht. kjøpekontrakten, så vi skriver en helt ny leieavtale og kan med det sette de betingelsene vi vil.

Anonymkode: 7c194...5a6

For at dere skal overta uten leietakere..utleier, det er deg..så må de være sagt opp, den oppsigelsen kan de også bestride. Kontrakten mellom tidligere huseier og leietaker kommer med på kjøpet, den opphører ikke å eksistere bare fordi dere har kjøpt boligen. Dermed må dere se på hva som står i den kontrakten. Hvis det er en tidsbestemt avtale, så kan den ikke bare sies opp eller endres nå. Har dere sett på den kontrakten? Du overtar avtalen den tidligere huseier har inngått, for at den skal kunne endres må det følge av loven. 

Anonymkode: e7ae8...aba

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er kun en viss prosent man kan øke etter visse normer. Om det er hvert tredje år? 10000 kr er utgangspunktet, så det kun få prosenter man kan øke. 

Anonymkode: 0dfc8...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er kun en viss prosent man kan øke etter visse normer. Om det er hvert tredje år? 10000 kr er utgangspunktet, så det kun få prosenter man kan øke. 

Anonymkode: 0dfc8...490

Hvert år kan den økes med konsumpriseindeksen.

Når kontrakten utløper og skal fornyes kan den økes så mye utleier vil. 

Anonymkode: 1a734...304

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor øke leien med 2000,-? Det er en latterlig høy økning i leie fra en måned til en annen... 

Depositum forstår jeg dog godt at dere vil ha, og det synes jeg dere skal kreve. Man kan få depositumslån i banken. 

Anonymkode: 96a28...0f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor øke leien med 2000,-? Det er en latterlig høy økning i leie fra en måned til en annen... 

Depositum forstår jeg dog godt at dere vil ha, og det synes jeg dere skal kreve. Man kan få depositumslån i banken. 

Anonymkode: 96a28...0f6

Markedspris. 

Anonymkode: 1a734...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ikke øke prisen, leiekontrakten deres følger med kjøpet deres. Dere kan heller ikke si opp leiekontrakten pga dere vil ha nye leietagere som skal flytte inn. Bare hvis dere skal bruke utleiedelen selv. 

Husleien kan økes etter 1(?) år med noen prosenter, etter 3 år kan man sette markedspris. 

Anonymkode: 8d791...760

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken by er dette? 12000 for leilighet med 1 soverom er ganske mye.  

Jeg var med om en lignende situasjon,  nye huseiere satte opp husleien med 2500kr. Jeg er en stille, rolig person som betaler husleien i tide hver måned. Jeg valgte å flytte ut pga for høy økning i leien. 

Nå vet jeg at de er på sitt 6 leieforhold på 4 år. Mest sannsynlig for at leien et for høy til at folk klare med den over tid. Å så mye inn/ut flytting sliter også på leiligheten.  

Anonymkode: 21d0a...8a5

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken by er dette? 12000 for leilighet med 1 soverom er ganske mye.  

Jeg var med om en lignende situasjon,  nye huseiere satte opp husleien med 2500kr. Jeg er en stille, rolig person som betaler husleien i tide hver måned. Jeg valgte å flytte ut pga for høy økning i leien. 

Nå vet jeg at de er på sitt 6 leieforhold på 4 år. Mest sannsynlig for at leien et for høy til at folk klare med den over tid. Å så mye inn/ut flytting sliter også på leiligheten.  

Anonymkode: 21d0a...8a5

Det er i en stor studentby - og 12000kr mnd er ganske langt under snittet for en leilighet av denne størrelsen. 

Anonymkode: 7c194...5a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan ikke øke prisen, leiekontrakten deres følger med kjøpet deres. Dere kan heller ikke si opp leiekontrakten pga dere vil ha nye leietagere som skal flytte inn. Bare hvis dere skal bruke utleiedelen selv. 

Husleien kan økes etter 1(?) år med noen prosenter, etter 3 år kan man sette markedspris. 

Anonymkode: 8d791...760

Nei, det gjør den ikke. I kjøpekontrakten mellom oss og selger står det spesifisert at boligen overdras uten leietakere eller gjeldende leiekontrakter. Vi må derfor inngå en ny leieavtale med leietakerne, og kan jo da dette hvilken pris og betingelser vi ønsker, men vi vil jo være rimelige ovenfor våre nye leietakere/naboer :) 

Anonymkode: 7c194...5a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jammen mye feilinfo. Generelt så kan man bare øke tilsvarende konsumprisindeksen, men det kan økes til gjengs leie hvert 3.år, så om gjengs leie i området ligger over det leiligheten leies ut for kan ts øke med retten i sin hånd så sant det er tre år siden sist. Dersom leietakerne ikke er sagt opp overtar ts og mannen kontrakten fra de forige eierne. Det beste er vel å forsøke å ha en dialog med leietakerne, si hva dere ønsker og dersom de motsetter seg dette så kan dere enten vurdere om det er greit å ha dem der til de ønsker å flytte et annet sted, eller så må dere si dem opp etter fastsatte regler. Anbefaler å bli medlem i huseiernes landsforbund og får hjelp derfra. 

Anonymkode: 68870...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor øke leien med 2000,-? Det er en latterlig høy økning i leie fra en måned til en annen... 

Depositum forstår jeg dog godt at dere vil ha, og det synes jeg dere skal kreve. Man kan få depositumslån i banken. 

Anonymkode: 96a28...0f6

Fordi vi trenger pengene, og ser ingen grunn til å legge oss langt under markedet.

Anonymkode: 7c194...5a6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ingen som leser at ts og samboeren skal ta over huset UTEN leietakere. Men ønsker å ha dem fortsatt boende men øke leieprisen??  Leietakerne er/skal sies opp og ny kontrakt skal tegnes... 

Ts skriver forøvrig at de har leid under markedspris av dagens huseier da de er bekjente.

Men anbefaler depositum. Går Ann å få depositumlån i banken f.eks. ser ingen grunn til å leie ut til under markedspris heller. Anbefaler også huseierenes landsforbund. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om man kan sammenligne leiligheten med andre kun basert på størrelse. De fleste leiligheter på 75 m2 har 2 soverom. Deres har 1. Er standarden bra, middels eller dårlig? Ikke overvurder deres egen utleiebolig når dere prøver å finne sammenligningsgrunnlag.

Hvis dere ikke finner noen løsning og de ikke vil flytte så kan dere si opp avtalen med begrunnelse om at dere skal pusse opp. Sett inn et ekstra soverom, så vet dere at dere kan kreve mer i leie. Du får fort flere å velge mellom også da. 

Anonymkode: fc39e...48b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leid ut to boliger i 13 år. En selvstendig og en i huset jeg bor i. Erfaringsmessig tjener jeg på å ligge litt under markedsleie. Folk bor lengre da, og du slipper opphold mellom leietakere og stadig oppussing. 

Du kan øke til markedsleie hver 3.år og konsumpris hvert år. Jeg øker med konsumpris hvert 3.år. Markedsleie justerer jeg til kun når nye skal inn og jeg legger meg alltid litt under.

Hvor lenge har de bodd der? Har de kontrakt eller leier de uten kontrakt? Ble de sakt opp? Uansett, jeg ville undersøkt hva markedspris er, bedt de om et møte og fortalt at dere fortsatt ønsket de som leietakere. Ville så vist kontrakten at dere kjøpte uten leietakere. Gitt beskjed om at dere øker prisen til rett under markedspris og ønsker depositum og at dette kontraktsfestes.

Anonymkode: c655f...2fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...