Gå til innhold

50/50 - Delt bosted


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke enig her, ta det til nav slik at du betaler kun det du må, og at fritidsaktiviteter, sfo of bhg deles likt.

Anonymkode: 6d5fd...cdf

Ja, holder med! 

Anonymkode: 227d6...45e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig her, ta det til nav slik at du betaler kun det du må, og at fritidsaktiviteter, sfo of bhg deles likt.

Anonymkode: 6d5fd...cdf

Jeg forstår det.. Men hvis å inngå en avtale som er litt skjev sparer barna for dårlig stemning og innblanding i foreldres personlige utfordring så er en liten skjev fordelen verdt pengene. Vi vet at det ville blitt bråkete av å gå ned i bidrag, derfor valgte vi at for barnas del så er dette en liten pris å betale da bidrag tidligere var ett stort issue for mor og når mor er sur på sin eks.. Ja da er hun så kjip at hun ikke tenker på barna som skal holdes utenfor alt tullskap mellom voksne. 

Anonymkode: 6ff8e...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner din eks best. Mulig hun er mer oppegående enn samboers eks. 

Her ville hun ikke sende med ting til oss som var små ting som kosebamse, en sekk eller hva som helst ubetydelig som barnet ønsket å ha med. Barnet hadde alltid tingene med seg tilbake eller at vi leverte de i bhg så tingene forsvant ikke. Hun kunne hente utetøy og andre ting fra bhg slik at vi hentet i kun genser.. Vi har alltid hatt alt som trengs her, men når barnet vokser opp med å ikke få lov for at det er en måte som hun føler hun straffer oss med, er vondt for barnet. Får ikke ha med seg fotballen sin, får ikke spille kamp i fotballsko kjøpt av mor fordi barnet liker bedre enn de som er kjøpt av oss, når barnet er hos oss. 

Nå er denne tiden over og vi vil ikke risikere å komme dit igjen. Eksemplene er små i forhold til mengden motstand vi ble møtt på fordi hun var sur. Alt til eiendeler og samarbeid. At ting ses på som barnas og at de kan velge selv om å ha med eller ikke, er viktigere for oss enn at bidraget skal være gjevnt og 100% riktig. Også det å unngå annen sabotasje, bare fordi hun er sur. Hvis vi kan holde henne blir for 24.0000 ekstra i året så har vi råd til det. 

Det er rart hvordan penger kan styre adferd. Og føler hun vi betaler for lite så vil dette irritere henne alltid og hun viser dette fysisk. Rett og slett. Vi har lært å leve med hennes adferd og lært oss hvordan vi kan løse ting mest smertefritt og ikke bare fokusere på rettferdighet. 

Anonymkode: 6ff8e...78b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kjenner din eks best. Mulig hun er mer oppegående enn samboers eks. 

Her ville hun ikke sende med ting til oss som var små ting som kosebamse, en sekk eller hva som helst ubetydelig som barnet ønsket å ha med. Barnet hadde alltid tingene med seg tilbake eller at vi leverte de i bhg så tingene forsvant ikke. Hun kunne hente utetøy og andre ting fra bhg slik at vi hentet i kun genser.. Vi har alltid hatt alt som trengs her, men når barnet vokser opp med å ikke få lov for at det er en måte som hun føler hun straffer oss med, er vondt for barnet. Får ikke ha med seg fotballen sin, får ikke spille kamp i fotballsko kjøpt av mor fordi barnet liker bedre enn de som er kjøpt av oss, når barnet er hos oss. 

Nå er denne tiden over og vi vil ikke risikere å komme dit igjen. Eksemplene er små i forhold til mengden motstand vi ble møtt på fordi hun var sur. Alt til eiendeler og samarbeid. At ting ses på som barnas og at de kan velge selv om å ha med eller ikke, er viktigere for oss enn at bidraget skal være gjevnt og 100% riktig. Også det å unngå annen sabotasje, bare fordi hun er sur. Hvis vi kan holde henne blir for 24.0000 ekstra i året så har vi råd til det. 

Det er rart hvordan penger kan styre adferd. Og føler hun vi betaler for lite så vil dette irritere henne alltid og hun viser dette fysisk. Rett og slett. Vi har lært å leve med hennes adferd og lært oss hvordan vi kan løse ting mest smertefritt og ikke bare fokusere på rettferdighet. 

Anonymkode: 6ff8e...78b

Holde henne blid for 24.000 ekstra i året skulle det selvfølgelig stå.

Anonymkode: 6ff8e...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har 50% samvær så har barnet delt bosted, om hun vil dette eller ikke. Hvis du tjener en del mer enn henne kan det være at du nå betale ett bidrag til henne pga forskjell på inntekt, men det hadde jeg ikke hengt meg oppi, men at du skal ha den ene barnetrygden er riktig. 

 

 

Anonymkode: 6ff8e...78b

Hvorfor svarer du på ting du ikke har greie på? Man trenger ikke å ha delt bosted for å ha 50/50. Har man ikke delt bosted vil heller ikke far ha rett på den ene barnetrygden. 

Far har også flere rettigheter ved delt bosted. 

Anonymkode: de9a9...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor svarer du på ting du ikke har greie på? Man trenger ikke å ha delt bosted for å ha 50/50. Har man ikke delt bosted vil heller ikke far ha rett på den ene barnetrygden. 

Far har også flere rettigheter ved delt bosted. 

Anonymkode: de9a9...729

Far har delt bosted på papiret æ, altså på eget punkt, så ved 50/50 samvær som er praktisert i tillegg er ikke annet en delt bosted riktig. 

Anonymkode: 6ff8e...78b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboer bidrag ligger på 7000. Skulle egentlig ligget på 5000 og noe nå, men vi var enige om at å lage bråk for 2000... orket vi ikke. Vi var vandt med 7000 ut uansett.. 

 

Så tenker at du bør se på helheten... Hvor mye det er snakk om, og hvor mye bråk du kan se for deg.. Om det er verdt det... 

Hvis hun ønsker noe du ser på som urimelig så er det beste å gi ett rimelig mottilbud som er mer enn personen har krav på.. For da har du gjort ditt uten å være urimelig eller kun har gitt deg på det du må ut med. 

Anonymkode: 6ff8e...78b

Hva er samboer bidrag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navs utregning av barnebidrag kan hun ikke gjøre så mye med, og kan ikke klandre deg for at du ikke betaler mer enn du skal. Barnetrygd har du like mye krav på som henne. 

Helt riktig at delt bosted er noe annet enn delt omsorg. Men hvis det står i kontrakten at dere har delt bosted, og denne kontrakten er sendt inn til NAV, så tror jeg at dette er nok til å få registrert delt bosted der.. Vi skrev under eget skjema på delt bosted, som vi hentet ut fra NAV sine sider. 

Husk at barnet kun kan ha en folkeregistrert adresse. Dette har ingenting å si for om det er delt fast bosted. 

Anonymkode: 58496...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Diana skrev:

Hva er samboer bidrag? 

Min samboers bidrag.

Og selv om samboer ikke var enig først, om å ikke endre bidrag, så er han fornøyd med ordningen slik den er i dag, ut i fra hvordan situasjonen er. 

 

Anonymkode: 6ff8e...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2019 den 20.27, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Min ekskone og meg har nettopp begynt med 50/50. I samværsavtalen står det delt bosted, og barna skal være akkurat like mye i begge hjemmene. Vi bor i nærheten av hverandre og har hatt et veldig godt samarbeid frem til nå. 

Jeg sendte nemlig inn endring i bidrag etter vi fikk 50/50, og i tillegg sendte jeg inn søknad om den ene barnetrygden. (vi har to barn). Dette resulterte i at mor ble rasende. Hun mener jeg skal betale det samme bidraget som jeg har gjort tidligere (samvær annenhver helg) og i tillegg mener hun at jeg ikke har rett på den ene barnetrygden. Hun mener at vi har 50/50 og IKKE delt bosted. Jeg skjønner jo nå at det er en forskjell på de to, men i kontrakten står det jo delt bosted...? 

Har jeg ikke rett på den ene barnetrygden?

Anonymkode: 48a6c...4a1

50-50, det betyr halve av alt!

Anonymkode: 417ff...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://tjenester.nav.no/bidragskalkulator/innledning?0

Dersom vi tar utgangspunkt i at barna er 5 og 7 år og du tjener 500 000 i året skal du betale ca 2000 per mnd i bidrag men du kan godt legge inn de faktiske tallene og sjekke selv.

Det jeg syns du skal tenke over er at selv om du har et papir som sier at dere har en delt ordning er det etpar ting som er ekstremt viktig - du har ansvar for et godt samarbeid.

https://www.bufdir.no/Familie/mekling/Foreldreansvar_og_bosted/

Sitat

Fast bosted handler om hvem av foreldrene barna bor fast hos. Dere kan enten avtale at barnet skal ha fast bosted hos begge (delt fast bosted) eller hos en av dere. Delt fast bosted krever at dere samarbeider godt.

Å starte en "krig" med barnas mor er ikke å forsøke sikre et godt samarbeidsklima for ungene. Samtidig undrer jeg litt over hvorfor dette kommer nå - siden dere tydeligvis har vært fra hverandre lenge nok til begge å få ny partner osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Carrot said:

Samtidig undrer jeg litt over hvorfor dette kommer nå - siden dere tydeligvis har vært fra hverandre lenge nok til begge å få ny partner osv..

Det står at de akkurat har begynt med 50/50. Tipper at barna vært for små til dette tidligere, eller det ikke har passet med foreldrenes livssituasjon.

Anonymkode: 9c080...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står at de akkurat har begynt med 50/50. Tipper at barna vært for små til dette tidligere, eller det ikke har passet med foreldrenes livssituasjon.

Anonymkode: 9c080...5e2

50/50 samvær og delt bosted trenger ikke være det samme, fast bosted hos den ene men 50% samvær betyr at den som har fast bosted avgjør ting som f.eks hvor barna går i barnehage alene, fritidsaktiviteter, flytting osv. Delt bosted betyr heller ikke automatisk en 50% ordning, så her er rom for tolkning. HVis ordlyden i avtalen kun er delt bosted betyr det i følge Bufdir IKKE 50% hos hver uten at dette er spesifisert, og er det spesifisert 50% hos hver trenger ikke det bety delt bosted - begge må spesifiseres, og igjen - det trenger heller ikke endre bidragsordningen da denne går på økonomi og avvike mellom de to.

Hade jeg vært TS ville jeg forsøkt sørge for et godt samarbeidsklima for ungene ved om nødvendig å svelge noen kameler til det beste for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...