Gå til innhold

50/50 - Delt bosted


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Min ekskone og meg har nettopp begynt med 50/50. I samværsavtalen står det delt bosted, og barna skal være akkurat like mye i begge hjemmene. Vi bor i nærheten av hverandre og har hatt et veldig godt samarbeid frem til nå. 

Jeg sendte nemlig inn endring i bidrag etter vi fikk 50/50, og i tillegg sendte jeg inn søknad om den ene barnetrygden. (vi har to barn). Dette resulterte i at mor ble rasende. Hun mener jeg skal betale det samme bidraget som jeg har gjort tidligere (samvær annenhver helg) og i tillegg mener hun at jeg ikke har rett på den ene barnetrygden. Hun mener at vi har 50/50 og IKKE delt bosted. Jeg skjønner jo nå at det er en forskjell på de to, men i kontrakten står det jo delt bosted...? 

Har jeg ikke rett på den ene barnetrygden?

Anonymkode: 48a6c...4a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har 50% samvær så har barnet delt bosted, om hun vil dette eller ikke. Hvis du tjener en del mer enn henne kan det være at du nå betale ett bidrag til henne pga forskjell på inntekt, men det hadde jeg ikke hengt meg oppi, men at du skal ha den ene barnetrygden er riktig. 

 

Send inn ny info og la nav ta seg av resten. Så lenge papiret sier 50/50 så er det det nav forholder seg til. Evt. Hvis du vet at du har en del mer i inntekt enn henne så kan dere jo avtale at det blir evt. Bidraget og så la henne få barnetrygden, men å betale samme bidrag som tidligere er helt urimelig. 

Anonymkode: 6ff8e...78b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha halve barnetrygden, ja. Det er også denne som gir deg halve særfradraget for enslig forsørger på skatten. Og bidraget må regnes ut på nytt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Min ekskone og meg har nettopp begynt med 50/50. I samværsavtalen står det delt bosted, og barna skal være akkurat like mye i begge hjemmene. Vi bor i nærheten av hverandre og har hatt et veldig godt samarbeid frem til nå. 

Jeg sendte nemlig inn endring i bidrag etter vi fikk 50/50, og i tillegg sendte jeg inn søknad om den ene barnetrygden. (vi har to barn). Dette resulterte i at mor ble rasende. Hun mener jeg skal betale det samme bidraget som jeg har gjort tidligere (samvær annenhver helg) og i tillegg mener hun at jeg ikke har rett på den ene barnetrygden. Hun mener at vi har 50/50 og IKKE delt bosted. Jeg skjønner jo nå at det er en forskjell på de to, men i kontrakten står det jo delt bosted...? 

Har jeg ikke rett på den ene barnetrygden?

Anonymkode: 48a6c...4a1

Helt riktig, du har rett på den ene barnetrygden, og halvparten av den ekstra. (Hvis dere har to barn som jeg leser det). 

Bidraget dere tidligere har hatt har vært utregnet fra at hun skal betale alt til barna, og du skal betale bidrag. Nå når dere har delt bosted, så skal alt av barnehageregninger, sfo etc deles på, derfor så blir bidraget også veldig annerledes, helt riktig at det sendes inn. Det viktigste er forsåvidt ifm barnetrygden (utvidet barnetrygd), der man får for ett barn mer enn man har når man er aleneforsørger. Dette utløser særfradrag for enslig forsørger, og denne utvidede barnetrygden skal altså deles på dere begge to. 

Eller så kunne dere valgt en lurere løsning, sett det ene barnet på din adresse, det andre på hennes, og så søker dere begge utvidet barnetrygd. Da ender dere med to barnetrygder hver, og fullt særfradrag hver. 

Anonymkode: 0c12a...b3a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar alle sammen. 
Skal vi dele sfo selv om jeg betaler bidrag? Er ikke det noe som går innunder bidraget hos nav?

Fritidsaktiviteter, klær og andre utgifter deler vi helt likt ja

Anonymkode: 48a6c...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at begge får utvidet barnetrygd ihvertfall, slik at dere begge får 1+1. 

Eksen og jeg gikk over til 14dager om gangen i fjor, istedenfor en uke, noe som har fungret bra. Skal sies at vi har større unger, 10år+.

La NAV ta seg av utregningen, blir minst uenighet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar alle sammen. 
Skal vi dele sfo selv om jeg betaler bidrag? Er ikke det noe som går innunder bidraget hos nav?

Fritidsaktiviteter, klær og andre utgifter deler vi helt likt ja

Anonymkode: 48a6c...4a1

Hvis dere skal ha 50/50 delt bosted så skal alt slikt deles, bidraget skal komme utenpå ved store forskjeller i inntekt (stort sett blir det ikke særlig bidrag da). Hvis dere velger "vanlig bidrag", så skal bidraget være med og dekke dette, men da kommer dere innunder "50% samvær" og hun blir den som mottar utvidet barnetrygd etc. 

Anonymkode: 0c12a...b3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at du fortsatt må betale bidrag hvis det er stor inntektsforskjell mellom dere, selv om dere har gått over til 50/50. Men tviler på at det blir like høyt som det du har betalt til nå. 

I tillegg kan dere begge søke om ei ekstra barnetrygd 

Ved 50/50 skal alt av utgifter tilknyttet barna deles på, inkludert SFO/barnehage, også hvis du må betale en mindre sum i bidrag ved betydelig inntektsforskjell. Hvordan dere løser det må dere nesten finne ut av, mange bruker f.eks å opprette en egen konto som er til barna der begge partene setter inn en lik sum hver måned som skal dekke nødvendige utgifter til felles barn. Men har også hørt om de som velger å fortsette med en bestemt/avtalt sum i barnebidrag mot at bidragsmottaker betaler alle utgifter tilknyttet felles barn. 

Jeg synes uansett det er mest ryddig å gjøre som du har gjort; søke om endring i bidrag via nav og la nav ta seg av utregning. På sikt så vil det føre til mindre konflikter rundt det økonomiske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved delt bosted har begge rett på barnetrygden uavhengig av samværsordning. Ved 50/50 kan den som tjener minst søke om barnebidrag fra den som tjener mest. Også er det opp til nav å bestemme hvor mye dette bidrag kommer på.

Jeg forstår at mor blir litt sur da hun sikkert er avhengig av disse pengene som tidligere har vært bare hennes, men å bli rasende og ikke samarbeide bra lengre er jo bare dust. Rett skal være rett. Har dere gått over til 50/50, skal jo ikke du betale samme bidrag som da dere hadde annenhver helg. Du får jo en større økonomisk belastning med den nye avtalen, samtidig som hun får en mindre økonomisk belastning. 

Endret av Diana
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Min ekskone og meg har nettopp begynt med 50/50. I samværsavtalen står det delt bosted, og barna skal være akkurat like mye i begge hjemmene. Vi bor i nærheten av hverandre og har hatt et veldig godt samarbeid frem til nå. 

Jeg sendte nemlig inn endring i bidrag etter vi fikk 50/50, og i tillegg sendte jeg inn søknad om den ene barnetrygden. (vi har to barn). Dette resulterte i at mor ble rasende. Hun mener jeg skal betale det samme bidraget som jeg har gjort tidligere (samvær annenhver helg) og i tillegg mener hun at jeg ikke har rett på den ene barnetrygden. Hun mener at vi har 50/50 og IKKE delt bosted. Jeg skjønner jo nå at det er en forskjell på de to, men i kontrakten står det jo delt bosted...? 

Har jeg ikke rett på den ene barnetrygden?

Anonymkode: 48a6c...4a1

Du har rett på delt barnetrygd og mindre bidrag. Hva er det egentlig eksen tenker, at du skal betale for henne? Det er jo helt feil🙈 Bidraget skal jo dekke klær, mat og utstyr for barna når de er hos den andre forelderen, så det er helt feil🤦‍♀️

 

Anonymkode: cd398...ea9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal betale 50% i tillegg til evt. Bidraget som kommer. Jeg og BF i har ikke stor forskjell så ingen bidrag utenom her

Anonymkode: 6ff8e...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du betaler alt når barna er hos deg og hun når de er hos henne, det betyr dobbelt av klær og ting men også at alle utgifter til sfo, barnehage, fritidsaktiviteter osv deles - da vil hun få mindre utgifter og du få mer mens bidrag og barnetrygd reduseres i fht hver annen helg. Men at du skal få både lavere bidrag og en barnetrygd uten å delta mer i utgiftene blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill å ta den ekstra utgiften med å ha alt av klær, utstyr og slikt hos deg å.  Det gjør så mye bra for barnet om han slipper pakke bag hver uke! 

Anonymkode: 227d6...45e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær så snill å ta den ekstra utgiften med å ha alt av klær, utstyr og slikt hos deg å.  Det gjør så mye bra for barnet om han slipper pakke bag hver uke! 

Anonymkode: 227d6...45e

Det føler jeg er et must ved 50/50? Barnet skal slippe å pakke, for alt av utstyr finnes hos både far og mor. Bortsett fra skiutstyr og sykkel, kanskje.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig, du har rett på den ene barnetrygden, og halvparten av den ekstra. (Hvis dere har to barn som jeg leser det). 

Bidraget dere tidligere har hatt har vært utregnet fra at hun skal betale alt til barna, og du skal betale bidrag. Nå når dere har delt bosted, så skal alt av barnehageregninger, sfo etc deles på, derfor så blir bidraget også veldig annerledes, helt riktig at det sendes inn. Det viktigste er forsåvidt ifm barnetrygden (utvidet barnetrygd), der man får for ett barn mer enn man har når man er aleneforsørger. Dette utløser særfradrag for enslig forsørger, og denne utvidede barnetrygden skal altså deles på dere begge to. 

Eller så kunne dere valgt en lurere løsning, sett det ene barnet på din adresse, det andre på hennes, og så søker dere begge utvidet barnetrygd. Da ender dere med to barnetrygder hver, og fullt særfradrag hver. 

Anonymkode: 0c12a...b3a

Ja. Vet mange som har hver sitt barn på sin adresse og får begge dobbel BT og særfradrag. Så også en løsning.

Anonymkode: 6ff8e...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Sokkar skrev:

Det føler jeg er et must ved 50/50? Barnet skal slippe å pakke, for alt av utstyr finnes hos både far og mor. Bortsett fra skiutstyr og sykkel, kanskje.. 

Ja, det gjorde vi å. Så barnen har absolutt alt hos oss... verre hos mor, ho "låner" bestandig! 

Anonymkode: 227d6...45e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Inntektsforskjellen er veldig høy. Hun sluttet i jobben sin og arbeider hos sin mann, men det er kun han som tar ut lønn. Så hun har 0,- i inntekt. Hun ble skjønnsfastsatt til 230.000. Jeg holder dem med klær hos meg, og hun hos seg. Men da blir det bidrag + at alle andre utgifter deles i to da? 

Jeg har alltid holdt barna med klær og betalt fritidsaktiviteter utenom bidraget. Mor mener jo selvfølgelig at jeg ikke betaler nok for barna, men jeg forstår ikke hva mer det er å dekke? 

Vi er begge samboer på nytt, så vi får ikke dobbel BT eller særfradrag...

Anonymkode: 48a6c...4a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inntektsforskjellen er veldig høy. Hun sluttet i jobben sin og arbeider hos sin mann, men det er kun han som tar ut lønn. Så hun har 0,- i inntekt. Hun ble skjønnsfastsatt til 230.000. Jeg holder dem med klær hos meg, og hun hos seg. Men da blir det bidrag + at alle andre utgifter deles i to da? 

Jeg har alltid holdt barna med klær og betalt fritidsaktiviteter utenom bidraget. Mor mener jo selvfølgelig at jeg ikke betaler nok for barna, men jeg forstår ikke hva mer det er å dekke? 

Vi er begge samboer på nytt, så vi får ikke dobbel BT eller særfradrag...

Anonymkode: 48a6c...4a1

Da hadde jeg sagt at hun fikk alt BT og satsen nav setter for bidrag ved 50/50 nå.. 

Hadde hun takket nei så hadde jeg sagt at da får nav fikse slik som lovene er ut i fra avtalen dere har.... 

Anonymkode: 6ff8e...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer bidrag ligger på 7000. Skulle egentlig ligget på 5000 og noe nå, men vi var enige om at å lage bråk for 2000... orket vi ikke. Vi var vandt med 7000 ut uansett.. 

 

Så tenker at du bør se på helheten... Hvor mye det er snakk om, og hvor mye bråk du kan se for deg.. Om det er verdt det... 

Hvis hun ønsker noe du ser på som urimelig så er det beste å gi ett rimelig mottilbud som er mer enn personen har krav på.. For da har du gjort ditt uten å være urimelig eller kun har gitt deg på det du må ut med. 

Anonymkode: 6ff8e...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboer bidrag ligger på 7000. Skulle egentlig ligget på 5000 og noe nå, men vi var enige om at å lage bråk for 2000... orket vi ikke. Vi var vandt med 7000 ut uansett.. 

 

Så tenker at du bør se på helheten... Hvor mye det er snakk om, og hvor mye bråk du kan se for deg.. Om det er verdt det... 

Hvis hun ønsker noe du ser på som urimelig så er det beste å gi ett rimelig mottilbud som er mer enn personen har krav på.. For da har du gjort ditt uten å være urimelig eller kun har gitt deg på det du må ut med. 

Anonymkode: 6ff8e...78b

Ikke enig her, ta det til nav slik at du betaler kun det du må, og at fritidsaktiviteter, sfo of bhg deles likt.

Anonymkode: 6d5fd...cdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...