Gå til innhold

Hvem betaler lappen for fosterbarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk for gode råd alle sammen.

Hilsen Ts

Anonymkode: 98bec...261

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode råd alle sammen.

Hilsen Ts

Anonymkode: 98bec...261

Du har rettigheter og rett på advokat, du har krav på å bli hørt av saksbehandler også. Anbefaler deg å kontakte «forandringsfabrikken» hvis du trenger mer hjelp. 

Anonymkode: 2b70a...f48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte mitt selv, er ikke fosterbarn. Når mine barn skal ta lappen kommer jeg til å betale for dem. Vi skal etterhvert bli fosterforeldre, og det er da selvsagt for meg å betale lappen for fosterbarnet også. For meg vil fosterbarnet være som et våre egne barn så lenge det skal bo her. 

Anonymkode: 4b047...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde konfirmasjons penger men de har bare forsvunnet,fosterfamilien har lånt av meg og ikke betalt tilbake.De bruker bare kort og hver gang de trengte kontanter hentet de penger fra rommet mitt der jeg oppbevarte de i en boks.Det ble bare rot og nå er tjuefem tusen borte.

Anonymkode: 98bec...261

Dette er overhodet ikke greit. Ta kontakt med barnevernstjenesten. 

Anonymkode: 4b047...c46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy så respktløst å ta konfirmasjonspengen dine. Håper du har en saksbehandler som klarer å røske opp i den ukulturen som har fått gro i fosterfamilien din. 

Anonymkode: f5006...036

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde konfirmasjons penger men de har bare forsvunnet,fosterfamilien har lånt av meg og ikke betalt tilbake.De bruker bare kort og hver gang de trengte kontanter hentet de penger fra rommet mitt der jeg oppbevarte de i en boks.Det ble bare rot og nå er tjuefem tusen borte.

Anonymkode: 98bec...261

Dette er tyveri. Jeg ville kontaktet kontaktpersonen min i barnevernstjenesten og fortalt om pengene og eventuelt meldt dette til politiet (uansett hva barnevernet sier). Hvis barnevernet snakker med fosterforeldrene dine, så er det stor sjanse for at de nekter eller at andre har tatt dem. Men uansett hvem som har tatt dem, så er det tyveri. Og det er merkelig at fostermoren din aldri satte dem inn i banken. Hvorfor gjorde hun ikke det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er sant at de har stjålet 25 000 kroner håper jeg du har et eller annet bevis for det er tyveri og bør anmeldes. Da får du kanskje litt penger for å ta lappen. Fosterforeldre er ikke pliktig til å hjelpe deg (selvom de burde det) eller betale for lappen. Har du spurt om de kan hjelpe deg med å øvelseskjøre? Hvis ikke, har du kontakt med biologisk familie (tanter, onkler, besteforeldre, foreldre) som kanskje kan hjelpe deg eller en venn sin forelder? Har du deltidsjobb? Hvis ikke ville jeg ha bedt om hjelp til å skrive jobbsøknader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke forvente at andre betaler lappen for deg, men du skal heller ikke godta at noen stjeler fra deg. Dette bør du melde ifra om til bv. 

Anonymkode: 861ce...c4c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fosterbarn og ønsker å ta lappen fordi jeg er 18 år snart,og alle vennene mine har begynt med kjøretimer og noen har allerede tatt lappen.Skal fortsette å bo i fosterhjemmet etter at jeg fyller 18.Er det fosterforeldrene som skal betale sertifikat for meg?De får jo penger for å ha meg.

Anonymkode: 98bec...261

Snakk med tilsynsføreren din. 

Anonymkode: 379be...c41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gav lappen i 18-års gave til alle våre barn, inkl fosterbarn. Selv måtte jeg betale alt da jeg til lappen, fikk ikke noe hjemmefra. Fosterbarnet hadde ingen sparepenger for moren hadde tatt alt hun eide og solgt på finn, samt tømt bankkontoen hennes. 

Anonymkode: 8011e...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde konfirmasjons penger men de har bare forsvunnet,fosterfamilien har lånt av meg og ikke betalt tilbake.De bruker bare kort og hver gang de trengte kontanter hentet de penger fra rommet mitt der jeg oppbevarte de i en boks.Det ble bare rot og nå er tjuefem tusen borte.

Anonymkode: 98bec...261

Da ville jeg ikke regnet med at de spanderte hvis det er sånn de holder på. Hvis du kan dokumentere at du trenger lappen pga jobb eller skole så kanskje det finnes en ordning innenfor nav som kan bistå deg mtp at du er fosterbarn? 

Anonymkode: a813e...7c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg ikke regnet med at de spanderte hvis det er sånn de holder på. Hvis du kan dokumentere at du trenger lappen pga jobb eller skole så kanskje det finnes en ordning innenfor nav som kan bistå deg mtp at du er fosterbarn? 

Anonymkode: a813e...7c0

Nav gir ille støtte til lappen. Samme hvilken familie man har vokst opp i. Det er ikke noe man tenker at skal dekkes av fellesskapets penger. 

Anonymkode: f316c...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...