Gå til innhold

Hvem betaler lappen for fosterbarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fosterbarn og ønsker å ta lappen fordi jeg er 18 år snart,og alle vennene mine har begynt med kjøretimer og noen har allerede tatt lappen.Skal fortsette å bo i fosterhjemmet etter at jeg fyller 18.Er det fosterforeldrene som skal betale sertifikat for meg?De får jo penger for å ha meg.

Anonymkode: 98bec...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man pleier å betale det selv, noen foreldre spanderer. Har du sparepenger?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen automatikk at foreldre eller noen andre enn eleven selv som betaler for lappen.

Anonymkode: c067f...104

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fosterbarn, men betalte for førerkortet selv. Jobbet, sparte penger og ønsket meg tilskudd til "lappen" til jul og bursdag.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lappen betaler du selv, hvis du ikke er heldig og får hele eller deler av beløpet fra foreldre/fosterforeldre 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Diamant20 skrev:

Man pleier å betale det selv, noen foreldre spanderer. Har du sparepenger?

Jeg hadde konfirmasjons penger men de har bare forsvunnet,fosterfamilien har lånt av meg og ikke betalt tilbake.De bruker bare kort og hver gang de trengte kontanter hentet de penger fra rommet mitt der jeg oppbevarte de i en boks.Det ble bare rot og nå er tjuefem tusen borte.

Anonymkode: 98bec...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at du skal snakke med fosterforeldrene dine om dette. Hvis du synes det er vanskelig, kan du snakke med kontaktpersonen din hos barnevernet. Jeg vet ikke hva som er vanlig, hos oss betaler vi om fosterbarn ønsker å ta lappen, men vi har ikke snakket med barnevernet om dette, så jeg vet ikke om det er støtteordninger. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler mitt selv.

Anonymkode: f316c...19d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde konfirmasjons penger men de har bare forsvunnet,fosterfamilien har lånt av meg og ikke betalt tilbake.De bruker bare kort og hver gang de trengte kontanter hentet de penger fra rommet mitt der jeg oppbevarte de i en boks.Det ble bare rot og nå er tjuefem tusen borte.

Anonymkode: 98bec...261

Hvorfor satte du ikke pengene inn på konto?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får vel penger til å dekke vanlige utgifter som et fosterbarn fører med seg (mat, klær, boutgifter, osv). Tror egentlig ikke at det er tatt høyde for førerkort i de pengene man får. Har dere snakket sammen om dette? 

Anonymkode: 32461...a16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sol-2 skrev:

Jeg synes at du skal snakke med fosterforeldrene dine om dette. Hvis du synes det er vanskelig, kan du snakke med kontaktpersonen din hos barnevernet. Jeg vet ikke hva som er vanlig, hos oss betaler vi om fosterbarn ønsker å ta lappen, men vi har ikke snakket med barnevernet om dette, så jeg vet ikke om det er støtteordninger. 

Det er ikke noen støtteordning for lappen nei.

Anonymkode: f316c...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være fosterbarn, betyr ikke at noen er pliktige til å betale førerkortet ditt. Du kan spare selv, be om penger i bursdags/julegave som øremerkes førerkort eller lignende. Men du kan ikke kreve at hverken fosterforeldrene dine eller andre betaler alt for deg. 

Anonymkode: b11b7...792

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fosterbarn og ønsker å ta lappen fordi jeg er 18 år snart,og alle vennene mine har begynt med kjøretimer og noen har allerede tatt lappen.Skal fortsette å bo i fosterhjemmet etter at jeg fyller 18.Er det fosterforeldrene som skal betale sertifikat for meg?De får jo penger for å ha meg.

Anonymkode: 98bec...261

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde konfirmasjons penger men de har bare forsvunnet,fosterfamilien har lånt av meg og ikke betalt tilbake.De bruker bare kort og hver gang de trengte kontanter hentet de penger fra rommet mitt der jeg oppbevarte de i en boks.Det ble bare rot og nå er tjuefem tusen borte.

Anonymkode: 98bec...261

Du tar kontakt med saksbehandler og forklarer situasjonen. Hvis det ikke hjelper snakker du med tilsynsfører, har du noen du kan snakke med som ikke er i fosterfamilien?

Anonymkode: 2b70a...f48

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde konfirmasjons penger men de har bare forsvunnet,fosterfamilien har lånt av meg og ikke betalt tilbake.De bruker bare kort og hver gang de trengte kontanter hentet de penger fra rommet mitt der jeg oppbevarte de i en boks.Det ble bare rot og nå er tjuefem tusen borte.

Anonymkode: 98bec...261

Dette er ikke greit! Her må du snakke med kontaktpersonen din i barnevernet og fortelle om pengene. For de pengene er dine, ikke dems. Er det andre barn i familien, så kan det være de som har vært og snoket til seg litt penger. 

Anonymkode: b11b7...792

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Diamant20 skrev:

Hvorfor satte du ikke pengene inn på konto?

Fostermor skulle sette de inn på konto,men så har det aldri blitt gjort.

Anonymkode: 98bec...261

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde konfirmasjons penger men de har bare forsvunnet,fosterfamilien har lånt av meg og ikke betalt tilbake.De bruker bare kort og hver gang de trengte kontanter hentet de penger fra rommet mitt der jeg oppbevarte de i en boks.Det ble bare rot og nå er tjuefem tusen borte.

Anonymkode: 98bec...261

Det er jo rett og slett tyveri.

Har fosterforeldrene dine mye gjeld/ rotete økonomi? 

Anonymkode: d10fb...d2b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noen støtteordning for lappen nei.

Anonymkode: f316c...19d

Og med 14.500 kr i mnd i lønn fra bv så skulle vel ikke det være nødvendig med «Støtteordning». Her bør fosterforeldrene hjelpe til med lappen. 

Anonymkode: 2b70a...f48

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fostermor skulle sette de inn på konto,men så har det aldri blitt gjort.

Anonymkode: 98bec...261

Det er faktisk ikke greit, det må ryddes opp i. 

Anonymkode: 2b70a...f48

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo rett og slett tyveri.

Har fosterforeldrene dine mye gjeld/ rotete økonomi? 

Anonymkode: d10fb...d2b

Det er isåfall ikke nytt når det gjelder fosterforeldre dessvere.

Anonymkode: 2b70a...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd alle sammen.

Hilsen Ts

Anonymkode: 98bec...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...