Gå til innhold

Kvinne lå på bakken og skrek av smerte – politiet raser mot folks oppførsel


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

På 20.7.2019 den 21.20, ThotSlayer skrev:

Jeg har bare totalitære regler når det kommer til det å ta på andre mennesker. Selv i situasjoner hvor det er snakk om livredding, så hadde jeg heller overlatt det til andre, og hvis politiet og andre spør hvorfor jeg ikke gjorde noe - så sier jeg bare at jeg ikke kan livredding. Tar heller en bot for å ikke ha gjort noe, enn å ta på noen som ikke vil bli tatt på

Innlegget er ryddet for latterliggjøring.

Alle andre som står rundt glaner, så da kan like gjerne jeg også gjøre det. Er jo spennende å se ambulansen komme og helsevesenet gjøre arbeidet sitt. Det er ikke noe som skjer så ofte. Hadde ikke filmet det da for det holder at jeg ser det selv

Får du virkelig sove om natten dersom du bare hadde stått og glodd?

Jeg tror jeg hadde lidd av samvittighetskvaler og av søvnløshet resten av livet...

Endret av Elaine Marley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi burde laget forbud mot mobiltelefoner og bare solgt nokia telefoner. Det digitaliserte samfunnet har kommet for langt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThotSlayer
1 minutt siden, mam4ma said:

Får du virkelig sove om natten dersom du bare hadde stått og glodd?

Jeg tror jeg hadde lidd av samvittighetskvaler og av søvnløshet resten av livet...

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Drikkeflaska skrev:

Så det å ringe 113 er å ikke gjøre noe? 

Det er mer å gjøre enn kun å ringe AMK, men det kan du tydeligvis ikke!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tdm900 skrev:

Det er mer å gjøre enn kun å ringe AMK, men det kan du tydeligvis ikke!

Det viktigste man kan gjøre er å tilkalle hjelp, noe det å ringe 113 er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Drikkeflaska skrev:

Det viktigste man kan gjøre er å tilkalle hjelp, noe det å ringe 113 er. 

Og så bare stå og se på den forulykkede?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Drikkeflaska skrev:

Det viktigste man kan gjøre er å tilkalle hjelp, noe det å ringe 113 er. 

Nei, det er faktisk like viktig å utføre førstehjelp om noen er akutt syke for eksempel etter trafikkulykker. Hjelper ikke å stå der og se på om noen holder på å blø igjel og ambulansen er 15 min unna. Ta deg et kurs sånn at du kan føle deg litt mer forberedt og bedre i stand til å hjelpe andre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hocane skrev:

Gentlemannkulturen ble ødelagt av feminisme. Hadde dette vært 50 tallet som visstnok skal ha vært en mannsjovenistisk tid hadde menn spurtet til henne for å hjelpe.

Når det er sagt, stakkars dame.

Du burde lese om Kitty Genovese om du tror det var annerledes før. 38 personer var vitne til at hun ble drept ingen av dem ringte politiet ingen av dem gjorde noe for å hjelpe henne. Noen av dem så at hun ble angrepet og andre hørte det.

Eneste forskjellen nå er at folk filmer det, hadde det vært sosiale medier på 60 tallet som det er nå så ville nok de 38 personer filmet det akkurat som folk i dag filmer istedenfor å hjelpe.

Tilskuereffekten er ikke noe nytt som dukket opp med sosiale medier, det er noe som alltid har eksistert og det vil alltid eksistere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Zikkzakk skrev:

Nei, det er faktisk like viktig å utføre førstehjelp om noen er akutt syke for eksempel etter trafikkulykker. Hjelper ikke å stå der og se på om noen holder på å blø igjel og ambulansen er 15 min unna. Ta deg et kurs sånn at du kan føle deg litt mer forberedt og bedre i stand til å hjelpe andre. 

Jeg har flere førstehjelpskurs. Her var det da heller ingen som var alvorlig skadet, og det er ikke mye man som ufaglært kan gjøre med en brukket ankel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forferdelig at folk bare ser på og tar frem mobilen for å dokumentere ulykker, det bør være straff mot slikt 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Drikkeflaska skrev:

Jeg har flere førstehjelpskurs. Her var det da heller ingen som var alvorlig skadet, og det er ikke mye man som ufaglært kan gjøre med en brukket ankel.

Da burde du vite mye bedre enn hva du sier her! Å ringe AMK er obligatorisk, men de gjør ikke stort ut av det om de ikke får vite hvorfor du ringer. Det handler om at de skal styre sine ressurser dit de trengs mest. Derfor må du faktisk undersøke pasienten, for å kunne gi viktig info videre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tdm900 skrev:

Da burde du vite mye bedre enn hva du sier her! Å ringe AMK er obligatorisk, men de gjør ikke stort ut av det om de ikke får vite hvorfor du ringer. Det handler om at de skal styre sine ressurser dit de trengs mest. Derfor må du faktisk undersøke pasienten, for å kunne gi viktig info videre.

AMK vil jo fortelle deg hva du skal gjøre. Blant annet å undersøke hvis de trenger mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Drikkeflaska skrev:

Jeg har flere førstehjelpskurs. Her var det da heller ingen som var alvorlig skadet, og det er ikke mye man som ufaglært kan gjøre med en brukket ankel.

Det er særdeles rart at du som hevder å ha vært på førstehjelpskurs tror det holder å bare ringe 113 i enhver akutt situasjon. Det er mange situasjoner der du absolutt kan gjøre noe, og det meste er bedre enn å stå og filme. Ved fallskader og spesielt i beruset tilstand er det aktuelt å se etter tegn på hodeskade blant annet. Om så kunne du i en situasjon som dette i det minste satt deg på huk ned til jenta, holdt henne i hånda og trøstet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Zikkzakk skrev:

Det er særdeles rart at du som hevder å ha vært på førstehjelpskurs tror det holder å bare ringe 113 i enhver akutt situasjon. Det er mange situasjoner der du absolutt kan gjøre noe, og det meste er bedre enn å stå og filme. Ved fallskader og spesielt i beruset tilstand er det aktuelt å se etter tegn på hodeskade blant annet. Om så kunne du i en situasjon som dette i det minste satt deg på huk ned til jenta, holdt henne i hånda og trøstet. 

Å filme er selvsagt ikke greit. Det har jeg heller ikke påstått. 

Ankelen blir ikke bedre av trøst, ei heller en eventuell hodeskade. 

Når ambulanse er i nærheten er det ikke mye man kan bidra med med mindre det er behov for livreddende førstehjelp, noe det i dette tilfellet ikke var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Drikkeflaska skrev:

Å filme er selvsagt ikke greit. Det har jeg heller ikke påstått. 

Ankelen blir ikke bedre av trøst, ei heller en eventuell hodeskade. 

Når ambulanse er i nærheten er det ikke mye man kan bidra med med mindre det er behov for livreddende førstehjelp, noe det i dette tilfellet ikke var.

Det hadde vært ganske trasig å være pasient i helsevesenet om tankegangen var som din, at deres fysiske sykdom ikke bedres av trøst. Du har særdeles lav forståelse for mennesker og deres behov. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig ting å være rasende på. Politiet bør heller bruke tid på å være rasende på alle voldtektsmenn som går fri.

Å ta bilder av mennesker som forulykker har folk gjort siden kamera ble oppfunnet. Og politiet har mislikt det like lenge.

Ikke glem at NTB-fotografer ble bryskt avvist av politi da de skulle ta bilder av regjeringskvartalet etter bomben 22-juli. Det hører ikke hjemme noen sted i et samfunn som skryter av stor pressefrihet. Uten folk som tar bilder i "kampens hete" ville vi aldri fått mange av de nå ikoniske bildene fra 22. juli.

Politiet bør overlate til andre å bestemme når det er greit å ta bilder eller ikke, og heller konsentrere seg om å gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å hjelpe denne skadde jenta, tok heller fotografen et bilde. Burde han få en pris eller bli straffet? Grensen mellom straff og hyllest er hårfin.

napalm-girl-gallery-cropped.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Hvordan ville du selv likt å ligge skadet med sterke smerter mens du var omgitt av mennesker som ikke brydde seg med å hjelpe deg? Dette handler ikke om journalister/pressefotografer som er til stede for å dekke en sak. Og heller ikke de skal tråkke rundt og vanskeliggjøre eller hindre nødetatene i å utføre jobben sin.

Politiet er vant til at mennesker er sensasjonslystne, enkelte trekker også med seg små barn frem til bilvrak med forulykkede. I dette tilfellet brukte politiet tiden sin på å hjelpe kvinnen, i tillegg til at en person som tidligere var bortvist fra stedet kom tilbake og blandet seg inn i arbeidet på stedet. Det var først i etterkant at politiet hadde anledning til å ta opp oppførselen til de som ikke hjalp den skadde kvinnen.

Når førsteprioritet er å ta bilder i stedet for å hjelpe mennesker i nød, er det helt riktig at man retter søkelys mot dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...