Gå til innhold

Et barn kalte meg "neger"


Lexicon

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Antoinette skrev:

og poenget ditt var?

Poenget er at hottentotter er et stammefolk i Afrika, og ikke et ord som stiller i samme klasse som sotrør og pakkis. Disse ordene er nedverdigende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Arabella skrev:

Poenget er at hottentotter er et stammefolk i Afrika, og ikke et ord som stiller i samme klasse som sotrør og pakkis. Disse ordene er nedverdigende.

Det er ikke "lov" å si hottentott heller. Det er i samme kategori som "neger", faktisk. Selv om det er aldri så mye et stammenavn. 

Anonymkode: 9975b...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke "lov" å si hottentott heller. Det er i samme kategori som "neger", faktisk. Selv om det er aldri så mye et stammenavn. 

Anonymkode: 9975b...023

Hvem er det egentlig som bestemmer hva som er lov og ikke lov å omtale noe/noen? Jeg har inntrykk av at unge mennesker er veldig på hugget etter oss som er vokst opp med at for eksempel "neger" og "hottentott" er nøytrale ord som beskriver svarte (kan jeg si det?) personer i/fra Afrika. Hvordan forholder det seg med "indianer"? Er det også et rasistisk ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arabella skrev:

Hvem er det egentlig som bestemmer hva som er lov og ikke lov å omtale noe/noen? Jeg har inntrykk av at unge mennesker er veldig på hugget etter oss som er vokst opp med at for eksempel "neger" og "hottentott" er nøytrale ord som beskriver svarte (kan jeg si det?) personer i/fra Afrika. Hvordan forholder det seg med "indianer"? Er det også et rasistisk ord?

I USA er det i hvert fall det. Det heter urfolk/Native American.
Jeg vet ikke hvem som bestemmer  hva som er lov og ikke. Mest sannsynlig de samme menneskene som krever egne safe spaces på universiteter og arbeidsplasser.

For meg er neger og hottentott helt ok ord. Og egentlig er neger den eneste måten å forklare at man mener en person fra Afrika sør for Sahara, minus boere i Sør-Afrika. Det er ganske tungvint å måtte si det understrekede hver gang man skal omtale noen. Svart fungerer for så vidt, men det er liksom ikke det samme.

Anonymkode: 9975b...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...