Gå til innhold

Et barn kalte meg "neger"


Lexicon

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Arabella said:

Det kommer helt an på måten det blir sagt på.

Absolutt!

Anonymkode: caa7d...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Arabella skrev:

Feit/fet er en beskrivelse for sterk overvekt. Setter du 25,0 BMI (som er nedre grense for overvekt)  i samme vektklasse som 35?

Bmi er bare noe tull. Den måler vekt fordelt på høyde som fett, og tar null hensyn til muskelmasse og væskeinnhold i kroppen.

Så og si alle som er godt trente, blir overvektige om man måler vekta deres med bmi. Det blir helt feil. Skulle ønske folk kunne slutte å bruke bmi. Den gir kun et vagt bilde for de som virkelig er feite.

Anonymkode: 55b7b...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arabella skrev:

Det kommer helt an på måten det blir sagt på.

Vel. Nei. Feit er skjellsord i mine ører. Det er stygt å kalle noen det. Hva kaller en de som er sterkt undervektige da, til sammenligning? Fins det et ord for det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Vel. Nei. Feit er skjellsord i mine ører. Det er stygt å kalle noen det. Hva kaller en de som er sterkt undervektige da, til sammenligning? Fins det et ord for det? 

Spinkel.

Anonymkode: bfac4...9ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, commeilfaut skrev:

Jeg ble kalt "jævla jøde" der jeg bodde før, av en liten, tøff i trynet gjeng av ca 11-14 åringer.

De røykte ved søppelkassene, og jeg jagde dem alltid når jeg skulle til, eller kom fra jobb, siden jeg er lettere nervøs for hva uforsiktighet med røyk og lightere og søppel i kombinasjon kan gjøre.

Aner ikke hvordan man skal reagere på sånt, og jeg er ikke jødisk så ble slett ikke fornærmet.

Synes det er helt sykt at man kan bruke en folkegruppe som skjellsord. Jøde er absolutt ikke et skjellsord.

Anonymkode: 55b7b...e5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Arabella skrev:

Det kommer helt an på måten det blir sagt på.

Hvordan da? Kom gjerne med noen eksempler 😂 "Du er litt småfeit", "Du er feit som faen", "Du er feit", "Du er sånn vakker feit"...vet ikke, men jeg kan ikke forestille meg feit brukt som et nøytralt-beskrivende uttrykk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn sier mye rart, ble selv kalt "hore" av en gutt som sikkert også var 6-8 år gammel.

Anonymkode: ff26d...dd6

Hvordan reagerte du på det og hvorfor ble du kalt hore? 

Anonymkode: bfac4...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spinkel.

Anonymkode: bfac4...9ec

Å. Men er det greit å si til noen? " Du er spinkel" 

På lik linje med å si "du er feit"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvordan reagerte du på det og hvorfor ble du kalt hore? 

Anonymkode: bfac4...9ec

Har du vondt noe sted? Ennå?

Anonymkode: caa7d...ed8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er vel en uoppdragen liten drittunge da. Jeg sier også neger, nigga, svarting, pakkis, sotrør, osv, men ikke til personen. 

Anonymkode: 175fe...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HalldirV2 skrev:

Hvordan da? Kom gjerne med noen eksempler 😂 "Du er litt småfeit", "Du er feit som faen", "Du er feit", "Du er sånn vakker feit"...vet ikke, men jeg kan ikke forestille meg feit brukt som et nøytralt-beskrivende uttrykk. 

Hvis det ikke beskriver en person. Feit sykkel, feit fisk, feit kåk, røyke seg en feit en, feite seg litt opp. Eller hvis man er en kinky feeder: «Åååh, Ingvild, du er så feit, og jeg skal gjøre deg feitere, bare vent, ååh, feite Ingvild.»

Anonymkode: bfac4...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn sier mye rart :)

Min fars tante er kortvokst, og et 7 år gammelt barn i familien sa plutselig «xxx, du er dverg!» til henne, uten å skjønne at det var en fornærmelse. Hun hadde vel bare lært seg et nytt ord :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du vondt noe sted? Ennå?

Anonymkode: caa7d...ed8

?

Anonymkode: bfac4...9ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Hvordan da? Kom gjerne med noen eksempler 😂 "Du er litt småfeit", "Du er feit som faen", "Du er feit", "Du er sånn vakker feit"...vet ikke, men jeg kan ikke forestille meg feit brukt som et nøytralt-beskrivende uttrykk. 

Jeg går selvfølgelig ikke bort til noen tilfeldige personer og sier noe som helst om kroppen deres. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan reagerte du på det og hvorfor ble du kalt hore? 

Anonymkode: bfac4...9ec

Ble vel egentlig bare litt sjokkert og gikk videre, prøvde å holde latteren inne. Jeg var på vei inn til butikken, det var ganske så tilfeldig. Sikkert bare et ord han har plukket opp et sted uten å vite hva det betyr.

Anonymkode: ff26d...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har åpenbart lært det av noen som er ignorante og historieløse som ikke vet at det er et ord med svært negativ konnotasjon. Tipper foreldre eller besteforeldre.

Anonymkode: 5dc96...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble vel egentlig bare litt sjokkert og gikk videre, prøvde å holde latteren inne. Jeg var på vei inn til butikken, det var ganske så tilfeldig. Sikkert bare et ord han har plukket opp et sted uten å vite hva det betyr.

Anonymkode: ff26d...dd6

«Møt meg her om ti år så skal vi nok få til en vennlig deal.»

Anonymkode: bfac4...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er voksen og bruker ordet neger. Jeg er ikke rasist, mener heller ikke noe negativt med det. Det er hva jeg har hørt har blitt brukt i min oppvekst av voksene hvor det heller aldri har vært brukt som noe negativt. 

At barn sier sånne ting i den settingen er jo litt uheldig synes jeg. 

Anonymkode: d5eaa...4b6

Jeg er voksen og bruker ordet «fittekjerring.»  Jeg er ikke misogynist, mener heller ikke noe negativt med det. Det er hva jeg er oppvokst med å kalle kvinner. Altså, det du skriver, det er så fælt å lese! Selv om du ikke mener noe stygt med ordet  kan ikke du bestemme hva det betyr eller hvordan andre opplever det.

Samme hvor lite rasist du er, ordet er rasistisk ladet. Vil du tviholde på å bruke det, når det blir oppfattet som noe av det verste man kan høre? Hvis du ikke er rasist, mener du kanskje at alle mennesker er like mye verdt? Da må du bytte ut dette ordet av vokabularet ditt. 

Meningen av n-ordet har endret seg, og det bør vi voksne også! På 70-tallet brukte man ikke bilbelter og røyket inne. Nå er det annerledes, fordi vi vet bedre. Vi bruker heller ikke n-ordet fordi vi vet bedre. Så enkelt er det.

Les boka «eg snakkar om det heile tida» for å forstå bedre hvordan det er å vokse opp med mørk hud i Norge i dag. 

Anonymkode: 6d2cf...b70

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er voksen og bruker ordet «fittekjerring.»  Jeg er ikke misogynist, mener heller ikke noe negativt med det. Det er hva jeg er oppvokst med å kalle kvinner. Altså, det du skriver, det er så fælt å lese! Selv om du ikke mener noe stygt med ordet  kan ikke du bestemme hva det betyr eller hvordan andre opplever det.

Anonymkode: 6d2cf...b70

Dette ordet har aldri vært vanlig å bruke om noen. Det er et stygt skjellsord. Du finner det ikke i noen ordbøker. "Neger" derimot, (og avledninger), står i ordbøker den dag idag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2019 den 16.41, Lexicon skrev:

Kanskje litt merkelig siden jeg egentlig ikke er svart. Jeg er adoptert fra Ungarn og har mørkere farger, men jeg er langt ifra svart.

Men anyway......
Situasjonen var altså at jeg var på vei hjem fra butikken her forleden. Så kommer det ei jente som så ut til å være på
6-8 alderen på sparkesykkel. Akkurat i det hun passerer meg sier hun "neger". Jeg holdt jo faen meg på å pisse på meg vet du XD
Men jeg kan godt forstå om andre folk ville blitt mer såra enn det jeg ble

Spørsmålet mitt er basically: hvor lærte hun .....

Hun var sikkert på vei hjem etter å ha vært på grillfesten til Onkel Adolf og lærte vel et nytt ord der. Men seriøst, hun er helt latterlig - man kan si så mye man vil at hun er et barn, men jeg har aldri faktisk brukt "syke" ord om folk da jeg var barn til tross for at jeg hørte mye banning både på TV / film og ellers i real life. Jeg lærte at visse ord har konsekvenser - tydeligvis at hun ikke har lært det, men hun kommer til å gå på et smell en vakker dag hun sier det til noen som ikke kommer til å holde kjeft - uansett hennes alder. 

Anonymkode: 59d67...768

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...