Gå til innhold

Et barn kalte meg "neger"


Lexicon

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Selv om du er vokst opp med det, betyr det ikke at det er stuerent i dag. Har venner som er «negre», og de hater ordet. Hvorfor: fordi det ofte blir brukt nedsettende.

nå når du vet bedre enn 6-åringen, kan du la være å bruke det!

Anonymkode: a8649...b19

Hvor ofte opplever de at det blir brukt, da?

Anonymkode: caa7d...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Lexicon said:

Det har med måten du skriver på. Du oppfattes som nesten besatt over om jeg er "sigøyner" eller ikke, og så burde det ikke være viktig. Jeg føler også at du maser, når du hele tiden bringer dette opp. Et råd til deg er å bare si rett ut hvorfor du spør spørsmål.
Slik som det er nå synes jeg det bare ser trollete ut

Jeg spør fordi sigøynere som regel er mørkere enn etniske ungarere

Anonymkode: 1a078...173

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet hva neger og nigger er. Er ikke rart unger blir forvirret når nigger slenges rundt i ca ALLE sanger nå for tiden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff unger er så uoppdragne. De burde fått husarrest i en uke. Ikke rart det er mye mobbing i dagens samfunn. Hadde jeg vært en forelder hadde det garantert blitt husarrest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt fjern deg ditt kryp. 

Anonymkode: 12b8d...311

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Ripshagen skrev:

Alle vet hva neger og nigger er. Er ikke rart unger blir forvirret når nigger slenges rundt i ca ALLE sanger nå for tiden. 

Men svart er vel bedre å si. Fordi jeg er da hvit, trenger da ikke å gjøre det så innviklet. Snakk om å lage storm i en vannglass. 

Anonymkode: 33154...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men svart er vel bedre å si. Fordi jeg er da hvit, trenger da ikke å gjøre det så innviklet. Snakk om å lage storm i en vannglass. 

Anonymkode: 33154...e41

Faktisk ganske enig der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2019 den 22.04, AnonymBruker skrev:

Jeg er voksen og bruker ordet neger. Jeg er ikke rasist, mener heller ikke noe negativt med det. Det er hva jeg har hørt har blitt brukt i min oppvekst av voksene hvor det heller aldri har vært brukt som noe negativt. 

At barn sier sånne ting i den settingen er jo litt uheldig synes jeg. 

Anonymkode: d5eaa...4b6

Kan jeg få spørre hvorfor du finner det uheldig at barn kan si noe slikt i en viss setting? Jeg forstår ikke helt logikken i det du skriver. Du skriver at du bruker ordet neger selv. Du har vært vokst opp i en kultur hvor en slikt ord har blitt nøytralisert og ikke brukt "negativt". Hvordan kan du vite at ordet ikke oppfattes negativt av de som rammes av dette? Du konstaterer at du selv bruker ordet og jeg må jo bare anta at du ikke har noe tanker rundt det å eliminere ordet da du ikke "oppfatter" det rasistisk. Hvem er det som skal bestemme at ordet ikke er rasistisk eller nedsettende? Er det ikke på tide å stille spørsmål rundt sine omgivelser? :)

Anonymkode: e1cd3...6ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er neger, jøde og sigøyner rasistisk? Det må vel ses i hvilken kontekst det blir sagt? Så lenge det ikke blir brukt negativt så er det vel greit som forkortninger?

Feks en som har jødisk herkomst =jøde ? 

 

Anonymkode: a8045...720

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husker selv at jeg ble kalt det av et par gutter som var 1-2 år eldre enn meg da jeg gikk på barneskolen. Jeg er av halvt indisk avstamming og halvt norsk, så ikke bare var de dumme som sa det, de var ekstra dumme som klarte å bruke feil fornærmelse. Jeg syntes det var skikkelig ubehagelig der og da, men mamma poengterte hvor idiotisk kommentaren var, og da gikk det bedre. Enkelte rasister er rett og slett mindre oppegående (disse guttene inkludert). Man kan si at barn er barn, men de har hørt det fra et sted og vet godt at man egentlig ikke burde si det, men så velger de å slenge rundt seg sånne ord likevel. 

Anonymkode: a7b15...7d5

De var ekstra dumme som brukte feil fornærmelse? Hadde det vært bedre om de brukte "riktig" fornærmelse? Forstår poenget ditt i sin helhet og det er utrolig hvor ignorante enkelte mennesker er, men kjenner på et ubehagelig inntrykk av at du "sparker nedover" fordi du selvsagt er halvt indisk og halvt norsk og derfor finner det absurd at noen kan kaller deg en "neger", når poenget her handler om at noen i det hele tatt har en rasistisk og nedsettende tilnærming, uansett om du er halvt norsk eller helt indisk, asiatisk eller afrikaner.

Anonymkode: e1cd3...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Krølle-frøkna skrev:

Dette er et barn i seksårsalderen og voksne folk vil at ts skal svare med hat? Hahahahaha. What a world

Det er et barn med en ignorant holdning som kommer til å bli en fremtidig borger i dette samfunnet. Det er klart det setter et inntrykk av et en ung pike har en så stygg kjeft og ikke minst lirer av seg noe hun ikke har grunnlag for å si. Det får voksne folk til å bli opprørt rundt hva slags miljø dette barnet sosialiseres inn i. Du er forøvrig svært enkel med den kommentaren.

Anonymkode: e1cd3...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 18.25, AnonymBruker skrev:

Synes det er helt sykt at man kan bruke en folkegruppe som skjellsord. Jøde er absolutt ikke et skjellsord.

Anonymkode: 55b7b...e5c

Det kommer vel an på hva man setter foran? Det meste kan være skjellsord.

Så lenge man putter feks "jævla" foran så kan det meste være skjellsord. Hverken homo, jøde, blondine eller krølltopp er skjellsord for seg selv. Putter man jævla foran hvert av ordene kan det være skjellsord. Kommer også an på kontekst.

Anonymkode: 9975b...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for nedsettende innhold, brukerdebatt og avsporinger. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 22.46, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde sagt fjern deg ditt kryp. 

Anonymkode: 12b8d...311

Hvilket kryp refererer du til?

ikke kakerlakk håper jeg. 

Anonymkode: 6635e...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2019 den 22.58, AnonymBruker skrev:

Det kommer vel an på hva man setter foran? Det meste kan være skjellsord.

Så lenge man putter feks "jævla" foran så kan det meste være skjellsord. Hverken homo, jøde, blondine eller krølltopp er skjellsord for seg selv. Putter man jævla foran hvert av ordene kan det være skjellsord. Kommer også an på kontekst.

Anonymkode: 9975b...023

Jævla bedritne deilige babe 

Anonymkode: 6635e...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.7.2019 den 16.11, AnonymBruker skrev:

Det er et barn med en ignorant holdning som kommer til å bli en fremtidig borger i dette samfunnet. Det er klart det setter et inntrykk av et en ung pike har en så stygg kjeft og ikke minst lirer av seg noe hun ikke har grunnlag for å si. Det får voksne folk til å bli opprørt rundt hva slags miljø dette barnet sosialiseres inn i. Du er forøvrig svært enkel med den kommentaren.

Anonymkode: e1cd3...6ee

Herregud er glad jeg fikk være i fred som barn...

Anonymkode: 6635e...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig hatt det ganske alreit her i Norge. Ingen forskjellsbehandling for utseendet mitt. Har bare skjedd en gang, og det var i andre klasse på barneskolen. Husker ikke sammenhengen men klassen og læreren hadde fått høre fra kveldsnytt at en mann hadde blitt overfalt fordi han var svart. Da var det en i klassen som utpekte at jeg var mørkhudet og at de skulle gjøre noe med det (jeg sier ikke detaljer). Lærerinna ble jo fly forbanna XD herlig reaksjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 7/19/2019 at 4:41 PM, Lexicon said:

Kanskje litt merkelig siden jeg egentlig ikke er svart. Jeg er adoptert fra Ungarn og har mørkere farger, men jeg er langt ifra svart.

Men anyway......
Situasjonen var altså at jeg var på vei hjem fra butikken her forleden. Så kommer det ei jente som så ut til å være på
6-8 alderen på sparkesykkel. Akkurat i det hun passerer meg sier hun "neger". Jeg holdt jo faen meg på å pisse på meg vet du XD
Men jeg kan godt forstå om andre folk ville blitt mer såra enn det jeg ble

Spørsmålet mitt er basically: hvordan kan et barn si slike ting? Hvor lærte hun dette ordet tror du?
Og hva ville du personlig gjort om et barn kalte deg noe slik?
Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, jeg ble sjokka så jeg lot det bare gå og hun trilla videre på sparkesykkelen. Jeg gikk hjem

Hun skulle hatt buksevann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 18.22, SoWhat? skrev:

Vel. Nei. Feit er skjellsord i mine ører. Det er stygt å kalle noen det. Hva kaller en de som er sterkt undervektige da, til sammenligning? Fins det et ord for det? 

Beinrangel

Anonymkode: 01dd3...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...