Gå til innhold

Feste spedbarn i buss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er jo kjempeenkel.  Hva er det dere sliter med? Syns den var vanskelig første gang jeg og altså, men den er faktisk blandt de enkleste. Selvstramende seler er fantastisk 

Anonymkode: 4fa94...39c

Alt! Hvor stramme skal selene være? Så er det klipsen, så har jeg visst røsket for hardt i senen, så den låser seg og jeg må begynne på nytt.  Får aldri til det hersens støttebenet, få fiklet til de stroppene som må under skinnen til den forran, så får jeg festet de, så syntes ikke den hvite streken. Så svetter og banner jeg og får det festet til slutt, så er hellingen gal og helvete er løs på nytt. 

For ikke å snakke om hvor tungt det er! At noen gidder å slepe det med seg til utlandet, med x antall barn og baggasje i tillegg, er et mysterium. 

Anonymkode: e1753...c2d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt! Hvor stramme skal selene være? Så er det klipsen, så har jeg visst røsket for hardt i senen, så den låser seg og jeg må begynne på nytt.  Får aldri til det hersens støttebenet, få fiklet til de stroppene som må under skinnen til den forran, så får jeg festet de, så syntes ikke den hvite streken. Så svetter og banner jeg og får det festet til slutt, så er hellingen gal og helvete er løs på nytt. 

For ikke å snakke om hvor tungt det er! At noen gidder å slepe det med seg til utlandet, med x antall barn og baggasje i tillegg, er et mysterium. 

Anonymkode: e1753...c2d

Høres ut som du må få opplæring. Det er ikke så vanskelig. 

Eneste jeg kan være med på er at det er litt knot å feste beltet og selvfølgelig at det er tungt.

Anonymkode: 4fa94...39c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt! Hvor stramme skal selene være? Så er det klipsen, så har jeg visst røsket for hardt i senen, så den låser seg og jeg må begynne på nytt.  Får aldri til det hersens støttebenet, få fiklet til de stroppene som må under skinnen til den forran, så får jeg festet de, så syntes ikke den hvite streken. Så svetter og banner jeg og får det festet til slutt, så er hellingen gal og helvete er løs på nytt. 

For ikke å snakke om hvor tungt det er! At noen gidder å slepe det med seg til utlandet, med x antall barn og baggasje i tillegg, er et mysterium. 

Anonymkode: e1753...c2d

Hi er. Du er ikke alene.. både jeg og mannen kåler veldig. 

Anonymkode: 6b38c...ead

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hi er. Du er ikke alene.. både jeg og mannen kåler veldig. 

Anonymkode: 6b38c...ead

Altså YouTube foreslår stadig at jeg bør se diverse instruksjonsvideoer til Axkid, jeg må jo være veldig interessert siden jeg har sett de så mange ganger🤣

Anonymkode: e1753...c2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, Axkid minikid er jo en av de enkleste setene å montere. På flytur så tar du med deg Two way. Og betaler for eget sete på flyet, så kan ungen sitte i bilsetet der også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas

Jeg syns også Axkid er enkel og rask å montere... :P gjør det litt ofte i en periode så sitter det! 

Men det er et tungt beist ja. Twoway er en god investering, super reisestol og greit å ha en ekstra liggende (for eksempel når axkiden er utspydd og man plutselig må på legevakta... :ler: ). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axkid er helt grusom. Kan godt være andre er like ille, men jeg trøblet hver gang og jeg har montert den mange ganger. 

Anonymkode: 389dc...8f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

How to montere axkid minikid: 

1. Finn ut hvordan forankringsselene blir festet i bilen din. Må du ha ringer? Får du tredd stroppen under skinna i setet foran? 

2. Sett stolen i setet med ønsket benplass for barnet. Mål helning (maks 35 grader, jo mindre jo bedre. Men helst at hodet til barnet ikke faller frem når det sover). 

3. Tre beltet gjennom hullene under trekket. Husk å ha åpna de blå klipsene først. Gå inn under og så over. Stram beltet godt fast. På siden der beltet festes skal begge selene i den blå greia. På andre siden skal kun hoftebeltet i. 

4.  Fest de selvstrammende forankringsselene i enten stroppen som er festet under skinna eller rundt setet, eller ringer du har skrudd fast i skinna. Dytt setet fra side til side så selene strammer seg selv, helt til du ikke kan røre noe særlig på setet mer. 

5. Ta ut støttebenet. Dra ned så det står ordentlig i spenn. 

6. Sjekk helning igjen, og pass på at du er innenfor grensa. 

Dette bør ta 2 min ca. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Amethyst skrev:

How to montere axkid minikid: 

1. Finn ut hvordan forankringsselene blir festet i bilen din. Må du ha ringer? Får du tredd stroppen under skinna i setet foran? 

2. Sett stolen i setet med ønsket benplass for barnet. Mål helning (maks 35 grader, jo mindre jo bedre. Men helst at hodet til barnet ikke faller frem når det sover). 

3. Tre beltet gjennom hullene under trekket. Husk å ha åpna de blå klipsene først. Gå inn under og så over. Stram beltet godt fast. På siden der beltet festes skal begge selene i den blå greia. På andre siden skal kun hoftebeltet i. 

4.  Fest de selvstrammende forankringsselene i enten stroppen som er festet under skinna eller rundt setet, eller ringer du har skrudd fast i skinna. Dytt setet fra side til side så selene strammer seg selv, helt til du ikke kan røre noe særlig på setet mer. 

5. Ta ut støttebenet. Dra ned så det står ordentlig i spenn. 

6. Sjekk helning igjen, og pass på at du er innenfor grensa. 

Dette bør ta 2 min ca. 

 

Hos oss er det egentlig for trangt til å få tredd stroppene under skinneme, og ringene wolksvagen monterte er og ganske vanskelig tilgjengelig så bare å tre i stroppene er vel 5-8 minutters jobb kan jeg tenke meg. Helningen må vi kjøre bilen et annet sted for å måle, da vi har oppkjørsel i bakke. 

 

Jeg har bruksanvisningen, men det tar fortsatt oss ca 20 minutter per sete, og vi har to små med dette. Så nei, vi klarer ikke bruke 2 min i likhet med andre her. 

Anonymkode: 6b38c...ead

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss er det egentlig for trangt til å få tredd stroppene under skinneme, og ringene wolksvagen monterte er og ganske vanskelig tilgjengelig så bare å tre i stroppene er vel 5-8 minutters jobb kan jeg tenke meg. Helningen må vi kjøre bilen et annet sted for å måle, da vi har oppkjørsel i bakke. 

 

Jeg har bruksanvisningen, men det tar fortsatt oss ca 20 minutter per sete, og vi har to små med dette. Så nei, vi klarer ikke bruke 2 min i likhet med andre her. 

Anonymkode: 6b38c...ead

Men når du først har montert enten ringer eller tredd selene i setet foran kan vel disse bli værende? Kjøp heller ekstra sett så trenger det jo ikke ta så lang tid. Og med helning ser du jo som regel på stolen om det er for liggende eller for bratt. Mellom 0-25 grader er sikkerheten lik. 

Syns du bare gjør deg vanskelig med å svare sånn 😂 fins jo enkle løsninger. Monter det ferdig samtidig som du fyller bensin? Da står man flatt. 

 

Og bruker du 20 min må du øve. Jeg har montert fem ganger nå og det er null problem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. Du må kjøpe et ekstra sete til barnet ditt hvis du ikke vil ha det på fanget. Akkurat som på fly. Og så leier du ''reisebilpute'' som du får på flyplassen og leverer når du kommer hjem. Puta er ikke bakovervendt, men er tryggere enn å sitte på fanget ditt. Problem solved. Og ps, jeg vil ikke høre gnålet til mange at de synes det er hårreisende at eget sete, bilstol, osv. ikke er inkludert i poden under to år. Reiseselskapet følger landets regler, og er man ikke fornøyd med de - så må man feriere i egen bil!

Anonymkode: 02a25...463

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke 2 år engang og 15 kg ? Da kan jeg skjønne at det blir trangt. Jobber i bhg og ofte er ikke førskolebarna i nærheten engang 😮

Anonymkode: 4b753...4a7

Mens mitt førskolebarn (straks 1 klassing) veier 27 og er innenfor normalkategori ift vekt. 

Anonymkode: 8423f...887

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Amethyst skrev:

Men når du først har montert enten ringer eller tredd selene i setet foran kan vel disse bli værende? Kjøp heller ekstra sett så trenger det jo ikke ta så lang tid. Og med helning ser du jo som regel på stolen om det er for liggende eller for bratt. Mellom 0-25 grader er sikkerheten lik. 

Syns du bare gjør deg vanskelig med å svare sånn 😂 fins jo enkle løsninger. Monter det ferdig samtidig som du fyller bensin? Da står man flatt. 

 

Og bruker du 20 min må du øve. Jeg har montert fem ganger nå og det er null problem. 

For DEG ja, men som du ser er vi flere andre her som fremdeles bruker lang tid og syntes det er vanskelig, selv etter mange ganger. 

Anonymkode: e1753...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For DEG ja, men som du ser er vi flere andre her som fremdeles bruker lang tid og syntes det er vanskelig, selv etter mange ganger. 

Anonymkode: e1753...c2d

Men herregud da, øv flere ganger. Inn og ut med setet. Prøv i forskjellige posisjoner. Se monteringsvideo på youtube. Makan. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2019 den 21.59, AnonymBruker skrev:

Det er mer sannsynlig at flyet styrter enn at bussen krasjer på veien til hotellet. 

Er ingen sikring av barn i buss her jeg bor, om ungen ikke sitter i vogn så sitter den på fanget. 

Anonymkode: ab3c7...e64

Det er jo større sjans for å havne i bilkrasj enn flystyrt...

Ta taxi.

Anonymkode: b5dee...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud, drit nå i hvor lang tid andre bruker på å montere ett sete. Fint for deg om du bruker to min, men TS gjør ikke det, og det er da ikke ditt problem! Slutt å mase på at andre må øve...

 

Til spørsmålet: hva med å kjøpe en lett beltestol og ta med? Da får du i hvertfall beltene relativt riktig plassert, selv om det ikke er bakovevendt. Hvis du ikke ønsker å investere for mye penger i det, kan du helt sikkert kjøpe er på Biltema eller lignende bare for ferien. Det kan også settes igjen på flyplassen eller gis til et av bilutleieselskapene der dersom du ikke gidder å ta det med hjem igjen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hos oss er det egentlig for trangt til å få tredd stroppene under skinneme, og ringene wolksvagen monterte er og ganske vanskelig tilgjengelig så bare å tre i stroppene er vel 5-8 minutters jobb kan jeg tenke meg. Helningen må vi kjøre bilen et annet sted for å måle, da vi har oppkjørsel i bakke. 

 

Jeg har bruksanvisningen, men det tar fortsatt oss ca 20 minutter per sete, og vi har to små med dette. Så nei, vi klarer ikke bruke 2 min i likhet med andre her. 

Anonymkode: 6b38c...ead

Tips: tre stroppene mellom rygg og sete på setet foran i stedetfor under skinnen hvis du har det travelt. Ikke så greit på lang sikt fordi du ikke kan justere setet foran, men flott når du skal montere setet kjapt i leiebil etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2019 den 21.25, Biloba skrev:

Et belte rundt magen vil gi veldig mye krefter mot innvendige organer ved et høyenergitraume. Bilbelter og bilstol med belter er designet for å spre kreftene og holde dem mest mulig unna sårbare kroppsdeler. 

Anbefaler å droppe transferbuss og velge taxi eller leiebil, ta med egen bilstol.

Samme!

 Vi tar alltid taxi og tar med bilstol fra Norge.

Anonymkode: cfa1c...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, FantasDick skrev:

Jeg hadde sjalet opp på magen. 

Fellow bæremamma her, med noen tanker og spørsmål. Hvordan vil du feste setetbeltet på deg selv? Bare over hoftene? I så fall, ved en eventuell bråbrems, hvordan unngår du at barnet ikke blir din personlige airbag? 

Jeg har tenkt tanken om å sjale opp på magen selv, nemlig. Men disse spørsmålene hindrer meg. Personlig hadde jeg nok tatt med bilstol og leid bil/bestilt taxi. Det koster ikke stort i utlandet, selv over lange avstander.  

Anonymkode: 22b68...90b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...