Gå til innhold

Feste spedbarn i buss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi skal til syden, og minsten på 15 kg, rett under 2 år og har derav ikke eget sete i transferbussen. Vi skal kun ta buss til/fra hotellet, under en time. Ellers ingenting. 

Så, han skal da sittenpå fanget til skrekk og gru. Jeg hører med venner og bekjente at de og har gjort dette, men tenker jo dette er farlig (!) ved krasj. Men når man først skal gjøre det, må det vel være bedre med en slags macgyverløsning så han hvertfall er festet fast i den han sitter på fanget til og ikke fyker bussen gjennom ved en krasj? Huff. 

Men jeg tenkte noe så sykt som å ha på pjokken et vanlig belte til bukse og feste dette i min/mannens belte med en karabinkrok eller en på hver side av hoftene? Ja det er jo ille - men bedre enn at ingen holder han og han fyker gjennom bussen..eller? 

Leser noen har brukt bæreseler etter å ha festet seg selv, men han er jo ganske diger for dette. 

Noen gode løsninger i samme gate som kan forbedre "løs på fanget"? 

Anonymkode: 6b38c...ead

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke kall en 2åring for spedbarn. Spedbarn er babyer, under 1 år...

Men til spørsmålet. Jeg ville nok brukt et sjal eller noe. Vil nok være litt tungt å bare barnet på magen, men inn i bussen, og sitte der med barnet bør gå greit. Også eventuelt sjalet opp på nytt ut fra bussen, og ha det på ryggen. 

Anonymkode: ef54c...f3b

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke fatte at det er lov å ha barna på fanget. De blir jo airbag for mor/far ved en evt kræsj. 

Anonymkode: 560d3...4b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten på 15 kilo på straks to år er IKKE et spedbarn!

Anonymkode: 29800...607

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et belte rundt magen vil gi veldig mye krefter mot innvendige organer ved et høyenergitraume. Bilbelter og bilstol med belter er designet for å spre kreftene og holde dem mest mulig unna sårbare kroppsdeler. 

Anbefaler å droppe transferbuss og velge taxi eller leiebil, ta med egen bilstol.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kall en 2åring for spedbarn. Spedbarn er babyer, under 1 år...

Men til spørsmålet. Jeg ville nok brukt et sjal eller noe. Vil nok være litt tungt å bare barnet på magen, men inn i bussen, og sitte der med barnet bør gå greit. Også eventuelt sjalet opp på nytt ut fra bussen, og ha det på ryggen. 

Anonymkode: ef54c...f3b

Ta med bilstol og ta taxi eller lei bil 

 

Oi kom borti sitering

Endret av addict
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lei bil med bilsete, ikke transferbuss. Mye bedre løsning for alle, kan stoppe om man trenger, og kommer raskere frem :) 

Anonymkode: 33d87...fff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Biloba skrev:

Et belte rundt magen vil gi veldig mye krefter mot innvendige organer ved et høyenergitraume. Bilbelter og bilstol med belter er designet for å spre kreftene og holde dem mest mulig unna sårbare kroppsdeler. 

Anbefaler å droppe transferbuss og velge taxi eller leiebil, ta med egen bilstol.

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lei bil med bilsete, ikke transferbuss. Mye bedre løsning for alle, kan stoppe om man trenger, og kommer raskere frem :) 

Anonymkode: 33d87...fff

HI her. Bilstolene våre er digre beltestoler vi bruker sikkert 20 min på å montere og så tung jeg knapt orker bære den fra bilen og inn i gangen, så bilstolene våre med er dessverre ikke aktuelt. Derfor jeg ser etter andre løsninger. 

Forøvrig er det direktebuss fra flyplass til hotellet (ikke innom ørten hoteller) så tidsaspektet har ikke så mye å si. 

Anonymkode: 6b38c...ead

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

HI her. Bilstolene våre er digre beltestoler vi bruker sikkert 20 min på å montere og så tung jeg knapt orker bære den fra bilen og inn i gangen, så bilstolene våre med er dessverre ikke aktuelt. Derfor jeg ser etter andre løsninger. 

Forøvrig er det direktebuss fra flyplass til hotellet (ikke innom ørten hoteller) så tidsaspektet har ikke så mye å si. 

Anonymkode: 6b38c...ead

Britax two way er et lett sete du kan ta med deg og montere bakovervendt på null komma nix 😊 billig er det og! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HI her. Bilstolene våre er digre beltestoler vi bruker sikkert 20 min på å montere

Anonymkode: 6b38c...ead

Hvordan er det mulig å bruke 20 min?Hvilken stol er det?

Vi tok med Britax MaxWay på ferie, ikke tung og monteres på 1-2 min. Til vanlig har vi en tyngre som krever base og isofix-fester. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer sannsynlig at flyet styrter enn at bussen krasjer på veien til hotellet. 

Er ingen sikring av barn i buss her jeg bor, om ungen ikke sitter i vogn så sitter den på fanget. 

Anonymkode: ab3c7...e64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
 
0
 Advanced issues found
 
 
 
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er mer sannsynlig at flyet styrter enn at bussen krasjer på veien til hotellet. 

Er ingen sikring av barn i buss her jeg bor, om ungen ikke sitter i vogn så sitter den på fanget. 

Anonymkode: ab3c7...e64

Det er ikke sant.

Anonymkode: 6b5ff...bb4

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var på Lanzarote ga vi beskjed til hotellet at vi skulle ha med baby, så da fiksa de taxi med bilstol (til og med bakovervendt!) til oss. De hadde også puter til de to andre barna vi hadde med, så vi var veldig fornøyde. Det samme hadde vi på vei tilbake. Så mitt forslag til deg er å ta kontakt med hotellet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare forberede på at de i andre land ikke er så opptatt av sikring av barn i bil. Vi bestilte taxi med sete til et barn på 2,5 år. Vi fikk pute!! Måtte sitte og holde bilselen nede så den ikke hengte opp barnet vårt fullstendig. Var livredd hele bilturen som varte ca en time. Da hadde jeg heller tatt buss og hatt på fanget👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med sete fra Norge og ta taxi. Ikke lag idiotiske mcgyver løsninger og gamble med livet til "spedbarnet" 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeez.... er det mulig å svare på det hun spør om?

Han er for stor for bæresele, men jeg har finne en gang i tiden ett belte for barn man kan feste på vanlig belte. Så begynn å Google. Det brukes bla i fly.

Eller hva med en sånn sele man bruker på unger så de ikke skal stikke av, i god kvalitet. Kan feste lenken rundt den voksne. Bedre enn ingenting. 

Anonymkode: f508c...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva slags bæresele har du som ikke passer en på 2? Men over til det du spør om, finn en trygg løsning. Helst egen bil.

Anonymkode: 4fa94...39c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet burde sitte bakovervendt uansett. Har bussen slike seter bør du sitte der med ungen.

Anonymkode: 3bc70...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeez.... er det mulig å svare på det hun spør om?

Han er for stor for bæresele, men jeg har finne en gang i tiden ett belte for barn man kan feste på vanlig belte. Så begynn å Google. Det brukes bla i fly.

Eller hva med en sånn sele man bruker på unger så de ikke skal stikke av, i god kvalitet. Kan feste lenken rundt den voksne. Bedre enn ingenting. 

Anonymkode: f508c...d49

En toåring er ikke for stor for bæresele, du er bare ikke informert nok. Det finns børeseler for barn opptil 4-6 år. Babybjørn og Ergobaby er ikke de eneste selene som eksisterer. 

Ellers hjelper slike macgyver løsninger dårlig i et krasj. Med mindre "løsningene" dine er krasjtestet, da. Sannsynligheten for at låsen røskes sund er stor, eller at båndet ryker (vet du hvor tungt barnet ditt blir i 50 kmt?), men mest sannsynlig vil du bare drepe det ved å mose det inn i setet foran. Barnet sitter like (u)trygt på pute i eget sete, som på fanget ditt. 

 

... Med mindre det er bakovervendte seter i bussen, da kan det gå bra om hen sitter i eget sete på pute, eller i sele på deg (som jo finnes, sjekk f.eks Integra str 2 eller Tula Toddler). 

Anonymkode: c9a6e...964

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...