Gå til innhold

Feste spedbarn i buss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke 2 år engang og 15 kg ? Da kan jeg skjønne at det blir trangt. Jobber i bhg og ofte er ikke førskolebarna i nærheten engang 😮

Anonymkode: 4b753...4a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke 2 år engang og 15 kg ? Da kan jeg skjønne at det blir trangt. Jobber i bhg og ofte er ikke førskolebarna i nærheten engang 😮

Anonymkode: 4b753...4a7

Hæ. Min er 2 år og nesten 16 kg, han er ikke så mye større enn de andre.

Anonymkode: 4fa94...39c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke 2 år engang og 15 kg ? Da kan jeg skjønne at det blir trangt. Jobber i bhg og ofte er ikke førskolebarna i nærheten engang 😮

Anonymkode: 4b753...4a7

Dattera mi på 19 mnd veier 13 kg, og er ikke så svært mye større enn de andre barna.. Vokser fort gjør a og. 

Lurer fælt på hvordag bhg du jobber i hvor førskolebarna ikke er i nærheten av 15 kg? Vanlig vekt for jente på 5 år er mellom 16-22 kg, så om førskolebarna i bhg veier under 15 er det på tide å sbakke med foreldre og få veiledning for de altså. 

Anonymkode: 6c95b...586

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet burde sitte bakovervendt uansett. Har bussen slike seter bør du sitte der med ungen.

Anonymkode: 3bc70...882

Bakovervendt i buss?? Ta med nok spyposer......

Anonymkode: 5610a...fbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Biloba skrev:

Hvordan er det mulig å bruke 20 min?Hvilken stol er det?

Vi tok med Britax MaxWay på ferie, ikke tung og monteres på 1-2 min. Til vanlig har vi en tyngre som krever base og isofix-fester. 

 

Ikke meg som er Ts, men helt enig med henne. Jeg bruker i alle fall 20 min på min axkid Minikid. Det er i tillegg et tungt beist av en stol. 

Anonymkode: e1753...c2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke meg som er Ts, men helt enig med henne. Jeg bruker i alle fall 20 min på min axkid Minikid. Det er i tillegg et tungt beist av en stol. 

Anonymkode: e1753...c2d

20 min på minikid? Da må du gjøre noe feil.

Anonymkode: 4fa94...39c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bakovervendt i buss?? Ta med nok spyposer......

Anonymkode: 5610a...fbd

Ja, da tar du heller med spuposer, enn at ungen ikke klarer å holde igjen hide og får nakkesleng ved bråbrems eller kræsj. 

Jeg som voksen har slitt med nakken i tre lange år etter en ulykke med buss hvor jeg fikk nakkesleng og hadde på bilbelte. Da tør jeg ikke tenke på hvordan det kunne gått med en på 2. 

Anonymkode: 6c95b...586

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

20 min på minikid? Da må du gjøre noe feil.

Anonymkode: 4fa94...39c

Nei, etter 20 min, lese brukksannvisningen 9 ganger, ørten YouTube-videoer, banning PG svetting så får jeg det til riktig😅

Anonymkode: e1753...c2d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke 2 år engang og 15 kg ? Da kan jeg skjønne at det blir trangt. Jobber i bhg og ofte er ikke førskolebarna i nærheten engang 😮

Anonymkode: 4b753...4a7

Hi her. 9 kg ved 6 mnd, 12 kg ved ett år. En plugg! 😮

Anonymkode: 6b38c...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ungen din på 2 år er ikke spedbarn

2. Hvis du bruker 20 minutter på å montere en barnestol du allerede eier og burde kjenne, må du øve mer. 

3. Hvis bilstoler er så tung at du nesten ikke jan løfte den, må du trene overkroppen din

Anonymkode: 703dd...983

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

20 min på minikid? Da må du gjøre noe feil.

Anonymkode: 4fa94...39c

 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg som er Ts, men helt enig med henne. Jeg bruker i alle fall 20 min på min axkid Minikid. Det er i tillegg et tungt beist av en stol. 

Anonymkode: e1753...c2d

Hi her. Er en minikid det er snakk om her og. Sliter og sliter og må ha bruksanvisning hver gang. Det er vel fordi begge kvier seg da, og derav bare tar det ut en gang hver 6. mnd. Maks! 😅

Anonymkode: 6b38c...ead

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg som er Ts, men helt enig med henne. Jeg bruker i alle fall 20 min på min axkid Minikid. Det er i tillegg et tungt beist av en stol. 

Anonymkode: e1753...c2d

Enig! Jeg har Wolmax og det er et helvete. Vi skulle egentlig ha den som besteforeldrestol, men de greier ikke med den. Tung og utrolig vanskelig å montere. 

Anonymkode: 485db...caa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

1. Ungen din på 2 år er ikke spedbarn

2. Hvis du bruker 20 minutter på å montere en barnestol du allerede eier og burde kjenne, må du øve mer. 

3. Hvis bilstoler er så tung at du nesten ikke jan løfte den, må du trene overkroppen din

Anonymkode: 703dd...983

Dette er faktisk helt normalt. Bilstol nr. 2 er et helvete. Jeg har øvd og øvd, men sliter hver gang. 

(Ikke jeg som er HI) 

Anonymkode: 485db...caa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hi her. 9 kg ved 6 mnd, 12 kg ved ett år. En plugg! 😮

Anonymkode: 6b38c...ead

Mi er ca 9 kilo og 6 mnd og hun er ikke i nærheten av størstemann i termingruppa engang. Hun er ikke sånn kjempestor liksom 🤷🏼‍♀️ ganske midt i blant de jeg kjenner. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Vi skal til syden, og minsten på 15 kg, rett under 2 år og har derav ikke eget sete i transferbussen. Vi skal kun ta buss til/fra hotellet, under en time. Ellers ingenting. 

Så, han skal da sittenpå fanget til skrekk og gru. Jeg hører med venner og bekjente at de og har gjort dette, men tenker jo dette er farlig (!) ved krasj. Men når man først skal gjøre det, må det vel være bedre med en slags macgyverløsning så han hvertfall er festet fast i den han sitter på fanget til og ikke fyker bussen gjennom ved en krasj? Huff. 

Men jeg tenkte noe så sykt som å ha på pjokken et vanlig belte til bukse og feste dette i min/mannens belte med en karabinkrok eller en på hver side av hoftene? Ja det er jo ille - men bedre enn at ingen holder han og han fyker gjennom bussen..eller? 

Leser noen har brukt bæreseler etter å ha festet seg selv, men han er jo ganske diger for dette. 

Noen gode løsninger i samme gate som kan forbedre "løs på fanget"? 

Anonymkode: 6b38c...ead

:sjokkert:  Skal du drepe barnet ved en bråbrems? Hvorfor tror du sikkerhetsbelter skal festes over bekkenet og ikke rundt livet, under armer m.m. Jo, fordi belter rundt magen skader indre organer i bukhulen, ofte med døden til følge. Den største feilen og der de fleste skader og dødsulykker etter bilulykker sker, fordi foreldre har feilfestet barnet i stolen eller stolen i bilen. Da hjelper det ikke hvilken stol man har.

Jeg må ærlig talt si at jeg er meget skeptisk til om du seriøst mener det du skriver i tråden. 

En toåring sitter fint på fanget til foreldrene, alternativt får dere ha han i bæresele der han sitter med ansiktet mot bærerens bryst. Og der bæreren bruker setebeltet i bussen. 

Og du, babystadiet er over for lensgt når ungen har blitt to år, nesten.  

Anonymkode: cdf50...924

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

:sjokkert:  Skal du drepe barnet ved en bråbrems? Hvorfor tror du sikkerhetsbelter skal festes over bekkenet og ikke rundt livet, under armer m.m. Jo, fordi belter rundt magen skader indre organer i bukhulen, ofte med døden til følge. Den største feilen og der de fleste skader og dødsulykker etter bilulykker sker, fordi foreldre har feilfestet barnet i stolen eller stolen i bilen. Da hjelper det ikke hvilken stol man har.

Jeg må ærlig talt si at jeg er meget skeptisk til om du seriøst mener det du skriver i tråden. 

En toåring sitter fint på fanget til foreldrene, alternativt får dere ha han i bæresele der han sitter med ansiktet mot bærerens bryst. Og der bæreren bruker setebeltet i bussen. 

Og du, babystadiet er over for lensgt når ungen har blitt to år, nesten.  

Anonymkode: cdf50...924

HI. Jeg visste ikke det var så stor forskjell på et belte rundt livet enn et vanlig setebelte. Så jo jeg var helt seriøs. 

Men at han sitter "helt fint" på fanget derimot er jeg ikke helt enig i. Det er like mye drapsprosjekt det føler jeg, bare at hvis det skjer en bråbrems man ikke ville dødd av ved å være festet litt galt, kanskje barnet faktisk dør ved at den voksne slipper taket instinktivt, noe man ikke vet før  sn faktisk krasjer brått og plutselit, og barnet da fyker 10 meter frem i bussen og gjennom ruta pga manglende feste til den han sitter på fanget til. 😕

Anonymkode: 6b38c...ead

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HI. Jeg visste ikke det var så stor forskjell på et belte rundt livet enn et vanlig setebelte. Så jo jeg var helt seriøs. 

Men at han sitter "helt fint" på fanget derimot er jeg ikke helt enig i. Det er like mye drapsprosjekt det føler jeg, bare at hvis det skjer en bråbrems man ikke ville dødd av ved å være festet litt galt, kanskje barnet faktisk dør ved at den voksne slipper taket instinktivt, noe man ikke vet før  sn faktisk krasjer brått og plutselit, og barnet da fyker 10 meter frem i bussen og gjennom ruta pga manglende feste til den han sitter på fanget til. 😕

Anonymkode: 6b38c...ead

Problemet er jo at sjansen for å skade barnet med alternative løsninger er mye større. Hvis ungen sitter i en bæresele og bussen blåstopper i 10 km i timen så risikerer du at hodet til barnet får en skikkelig sleng fordi kroppen sitter fast og hodet er fritt. Hvis ungen ikke er festet og bussen bråstopper i 10 km i timen så risikerer du at ungen får seg en smell i setet foran, noe den kunne fått i et klatrestativ. I større hastighet så vil ingen av løsningene være gode, men sjansen for nakkeskader er svært mye større om du sikrer barnet på en måte som ikke er godkjent, og da også ned i veldig lav fart. Dette gjelder også sikring som legger press på feil plasser på barnets kropp.

 

Leiebil og å ha med seter hjemmefra er absolutt den beste og sikreste løsningen. Du har ikke giddet å respondere på det jeg skrev over, men hvis du ser på britax two way så ser du at dette er lette, gode seter som koster lite og er enkle å montere. Så lenge de festes bakover såklart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

Hi her. Er en minikid det er snakk om her og. Sliter og sliter og må ha bruksanvisning hver gang. Det er vel fordi begge kvier seg da, og derav bare tar det ut en gang hver 6. mnd. Maks! 😅

Anonymkode: 6b38c...ead

Den er jo kjempeenkel.  Hva er det dere sliter med? Syns den var vanskelig første gang jeg og altså, men den er faktisk blandt de enkleste. Selvstramende seler er fantastisk 

Anonymkode: 4fa94...39c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hi her. 9 kg ved 6 mnd, 12 kg ved ett år. En plugg! 😮

Anonymkode: 6b38c...ead

12 kg ved ett år er helt normalt. Kanskje en plugg, men det er i så fall hvis han er liten i lengde så han ser ut som en plugg? 

Anonymkode: 6c95b...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæresele er ingen god ide. Da må du i hvertfall feste deg selv med belte før du setter ungen i bæreselen. Ellers kan du ende opp med å kverke hele ungen ved en bråbrems.

Det en må tenke på i forbindelse med å ta med eget sete, er at det ikke alltid er trepunktsbelter i bussene. Kjipt å ta med et stort og tungt sete og så har bussen topunktsbelter. 

Anonymkode: 249d1...7d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...