Gå til innhold

hvorfor ser vi bare skumle ting under søvnparalyse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

når folk beskriver det så er det alltid noe skummelt, har selv opplevd det og det er alltid veldig skumle figuerer som dukker opp. Hvorfor ser vi aldri noe hyggelig?

Anonymkode: 1399d...5d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ofte søvnparalyse og det er faktisk ikke alltid det er veldig skummelt. Hender faktisk ofte også at jeg ikke ser noen ting, men for eksempel bare hører rare (men ikke nødvendigvis skumle) lyder.

Min personlige teori er at vi gjerne ser skumle ting fordi vi er redde, det er jo ubehagelig å ikke kunne bevege seg og det fører ofte til panikk.

Anonymkode: ccc6c...318

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens man er "inni det", vet man at det er en søvnparalyse sånn egentlig? Eller er man 100% overbevist om at alt er ekte?

Anonymkode: 6831c...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

når folk beskriver det så er det alltid noe skummelt, har selv opplevd det og det er alltid veldig skumle figuerer som dukker opp. Hvorfor ser vi aldri noe hyggelig?

Anonymkode: 1399d...5d5

Jeg vet ikke. Kanskje vi har søvnparalyser med hyggelige opplevelser også, men at det er slik at vi ikke registrerer/oppfatter det det på samme måte som når vi har søvnparalyser med skremmende opplevelser?
Søvnparalyse får man vel i en blanding av søvn og våken tilstand, om jeg har forstått det rett. 

Anonymkode: ee327...c6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd søvnparalyse og at det som føltes som en person liksom lå oppå meg og holdt meg fast, men jeg ble ikke redd. Jeg opplevde denne personen som noen jeg kjenner som nettopp hadde flyttet, og at han liksom hang fast i meg på en måte.

Anonymkode: 21040...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mens man er "inni det", vet man at det er en søvnparalyse sånn egentlig? Eller er man 100% overbevist om at alt er ekte?

Anonymkode: 6831c...a73

Jeg er ikke i stand til å vite at det er en søvnparalyse mens det pågår nei. Men etter at jeg har kommet ut av den, forstår jeg det jo.

Anonymkode: ee327...c6a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Mens man er "inni det", vet man at det er en søvnparalyse sånn egentlig? Eller er man 100% overbevist om at alt er ekte?

Anonymkode: 6831c...a73

Det er vel like ekte som en drøm, da kan man vite at man drømmer eller drømme og ikke vite det.

Anonymkode: 21040...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er ikkje alltid skummle. Ein paralyse eg hadde var det ein fugl som satt på handa mi og hakket lett på meg. Det som var ubehagelig var at eg prøvde å våkne, men fekk det ikkje til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel like ekte som en drøm, da kan man vite at man drømmer eller drømme og ikke vite det.

Anonymkode: 21040...7ab

For meg oppleves det reellt. Jeg vet ikke at det er en drøm. Og jeg prøver å reise meg fra senga for å unnslippe den som skal skade meg, men jeg greier ikke å røre på et eneste lem i kroppen.

Anonymkode: ee327...c6a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner alltid at jeg har søvnparalyse, men er like skremmende likevel fordi jeg ikke klarer å komme ut av det. Opplever alltid skumle ting, enten at jeg ser «skyggemennesker», hører bråk på kjøkkenet eller at det sitter noen på brystet mitt og kveler meg. Grusomt

Anonymkode: aef61...8df

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en skikkelse en gang jeg sov på sofaen (Noe jeg vanligvis ikke pleide så mistenker at dette delvis forårsaken søvnparalysen) Jeg lå på ryggen (Igjen, det er uvanlig at jeg sover rett på ryggen) og jeg våknet av at jeg ikke klarte å røre meg, noe skyggelignende mann bare sto der og så på meg. Det var nifst men ikke sånn at jeg tenkte på det  resten av dagen.

Anonymkode: 769f2...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke lenger huske ordentlig den eneste gangen jeg har opplevd det, men kan huske at det var ubehagelig å ikke kunne strekke seg etter lysbryteren. Husker også vagt at fargen og lyden i rommet endret seg på en eller annen måte. Hørtes ut som veggene skalv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mens man er "inni det", vet man at det er en søvnparalyse sånn egentlig? Eller er man 100% overbevist om at alt er ekte?

Anonymkode: 6831c...a73

jeg blir redd, så man tror jo det er ekte der og da. nå som jeg har hatt det flere ganger har jeg en anelse når jeg ligger der og ikke får ut hverken lyd eller klarer å røre meg, men det går på viljen. jeg klarer å våkne bare jeg "spreller" nok. da skjønner jeg at jeg bare hadde paralyse. men når jeg har vært helt alene er det svært uhyggelig ,for man føler det er noen der likevel en stund.

Anonymkode: 1399d...5d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Relatert bilde

Dette må være et  perfekt eksempel på hva man ser.

Anonymkode: 1399d...5d5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det finnes en måte å unngå det på? sånn for alltid? ikke sove på rygg?

Anonymkode: 769f2...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lurer på om det finnes en måte å unngå det på? sånn for alltid? ikke sove på rygg?

Anonymkode: 769f2...598

har aldri sovet på rygg når det har skjedd meg, men om kroppen får en stilling der deler av den sovner så ikke blodsirkulasjonen får gå gjennom . og så har det skjedd når jeg har hatt press på meg over tid, som for eksempel flere eksamener, mye jobbing med lite søvn osv.

Anonymkode: 1399d...5d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

så har det skjedd når jeg har hatt press på meg over tid, som for eksempel flere eksamener, mye jobbing med lite søvn osv.

Dette stemmer veldig mye med det jeg selv har erfart og hva behandler har sagt. Det er typisk at man er plaget med søvnparalyser i perioder der man erfarer mye stress og/eller angst og/eller uro og/eller utrygghet o.l.

Anonymkode: ee327...c6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være hjernen som lager mareritt for å få kroppen til å våkne! Hjernen er ikke tapt bak en vogn, nemlig.

Anonymkode: 3dcbb...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" fenomenet søvnparalyse:

" Fenomenet du beskriver kan være forenlig med noe som kalles gjentatt søvnparalyse. Dette er en tilstand som kan oppstå i det en våkner opp fra REM-søvn (drømmesøvnen) eller i det en sovner inn, og er karakterisert ved at en ikke klarer å bevege kroppen eller kroppsdeler i noen sekunder opptil noen minutter. Grunnen til at dette skjer er utkopling av kroppsmuskulaturen, som normalt finner sted under REM-søvn, også inntreffer i våken tilstand. De første gangene dette skjer er det svært ubehagelig for personen. Den midlertidige utkoplingen av kroppsmuskulaturen opphører spontant etter en kort tid, eller ved at noen tar på eller snakker til en. Det er normalt å oppleve angst knyttet til disse opplevelsene, i alle fall de første gangene de opptrer." Les mer her (legesvar) https://www.lommelegen.no/søvn/legesvar/sovnparalyse/69036228

Anonymkode: ee327...c6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les også denne https://www.lommelegen.no/søvn/legesvar/hallusinasjoner-knyttet-til-sovn/69095218

"I sjeldne tilfeller kan opplevelsen av hallusinasjoner som du beskriver tilbakeføres til epileptiske anfall,men dette er lite trolig i de tilfeller hvor hallusinasjonene opptrer sammen med søvnparalyse."

og denne https://www.lommelegen.no/søvn/artikkel/hypnagoge-hallusinasjoner/71119884

Anonymkode: ee327...c6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...