Gå til innhold

hvorfor ser vi bare skumle ting under søvnparalyse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest bienvilleparish

Ser også bare fæle ting når jeg har det. Alt fra at jeg blir løftet opp i taket og dradd rundt av en demon til å høre høy banking i veggen som jeg bråvåkner av eller at noen står å stirrer på meg gjennom vinduet når jeg sover. Jeg er bevisst på at det er en drøm som regel for for ber alltid til Gud om å plis la meg våkne. Og det skjer alltid bare når jeg sover på ryggen. Gjerne flere ganger etter hverandre også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 18.7.2019 den 1.43, AnonymBruker skrev:

Mens man er "inni det", vet man at det er en søvnparalyse sånn egentlig? Eller er man 100% overbevist om at alt er ekte?

Anonymkode: 6831c...a73

De få gangene jeg har hatt søvnparalyse så har alt føltes ekte så lenge det pågikk. Så gjerne skumle skygger, gamle menn bakfra o.l utrolig ubehagelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2019 den 1.39, AnonymBruker skrev:

når folk beskriver det så er det alltid noe skummelt, har selv opplevd det og det er alltid veldig skumle figuerer som dukker opp. Hvorfor ser vi aldri noe hyggelig?

Anonymkode: 1399d...5d5

Jeg så mye forskjellig, også moren min som gikk rundt og romsterte og ryddet. Jeg har også ikke hatt noen ting der, bare opplevde at jeg ikke kunne bevege meg. Det er ikke hyggelig det heller.

Anonymkode: 7a381...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt søvnparalyse 1 gang og da så jeg ingenting ekkelt, rommet var som det var, jeg bare klarte ikke å puste eller bevege meg og tilogmed kjeven var lammet så den hang bare der, eneste jeg klarte å bevege på var øynene. Det var samtidig en drøm, fordi jeg drømte at jeg prøvde å få tak i mobilen for å ringe ambulanse, men fikk det ikke til. Når jeg våknet så våknet jeg med alt det at jeg ikke kunne puste, bevege meg eller noe og klartw ikke lukke kjeven, så gikk det et minutt ca, så begynte kroppen å gispe etter luft og jeg klarte å bevege meg igjen. Det var som å ha et mareritt, for deretter å våkne i det samme marerittet, så jeg var jo redd for at jeg skulle forsette sånn, å bare våkne i det samme marerittet helt til jeg var død pga oksygenmangel. Ganske panisk følelse. 

Hadde en ren drøm en gang også som føltes likt, bare at der kun var et mareritt, men da ble jeg blind, døv og lam på samme tid og var helt alene på en hytte helt øde. Var helt for jævlig og jeg slet litt psykisk i noen timer etter at jeg våknet. 

Anonymkode: 48547...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ofte putekasser og sjøstjerner når jeg har søvnparalyse men har hatt en del marerittaktige syner også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger i halvsøvne, så kan vi plutselig også oppleve at vi ler av noe som vi synes er mosomt i den tilstanden av halvsøvnhet. Når vi våkner opp litt senere, og er fullvåken, så klarer vi ikke forstå hva som var så morsomt med det vi lo av, når vi var i halvsøvne.

Jeg tror søvnparalyse kommer som følge av utslitthet, og i perioder når kroppen og hjernen er veldig trøtt. Jeg tror det meste kan bli opplevet som skummelt under søvnparalyse, på noe av den samme måten som når vi ler av noe som ikke er morsomt, i halvsøvne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri opplevd skumle skikkelser under søvnparalyse. Det jeg opplever er at jeg ligger på ryggen på et fjell f.eks., og sitter fast. Etter hvert begynner jeg å forstå at det er en drøm, og jeg begynner å kjempe for å komme meg løs og våkne. Det er helt fantastisk å våkne og klare å bevege meg, men hjertebanken og lett panikk er der. Veldig ubehagelig opplevelse, heldigvis er det lenge siden sist nå. Og jeg bør vel bare være glad jeg slipper å se ekle ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TrekStar skrev:

Noen ganger i halvsøvne, så kan vi plutselig også oppleve at vi ler av noe som vi synes er mosomt i den tilstanden av halvsøvnhet. Når vi våkner opp litt senere, og er fullvåken, så klarer vi ikke forstå hva som var så morsomt med det vi lo av, når vi var i halvsøvne.

Jeg tror søvnparalyse kommer som følge av utslitthet, og i perioder når kroppen og hjernen er veldig trøtt. Jeg tror det meste kan bli opplevet som skummelt under søvnparalyse, på noe av den samme måten som når vi ler av noe som ikke er morsomt, i halvsøvne.

Søvnparalyse er bare at drømmen fortsetter litt etter at man har våknet. Det skjer typisk når man har et så skummelt mareritt at adrenalinet i kroppen blir for mye til å sove og man våkner raskere enn det hjernen klarer å skru av drømmen. 

Anonymkode: 6baf8...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har hatt skikkelig dårlige opplevelser med søvnparalyse, har dere prøvd å ha Bibelen attmed dere når dere sover? En venninne ga meg dette tipset og sa det hjalp mot mareritt, og det gjør det jammen. Kors hjelper også. Og jeg er ikke kristen en gang, det var ikke hun heller.

Anonymkode: 21040...7ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/20/2019 at 4:35 AM, AnonymBruker said:

Dere som har hatt skikkelig dårlige opplevelser med søvnparalyse, har dere prøvd å ha Bibelen attmed dere når dere sover? En venninne ga meg dette tipset og sa det hjalp mot mareritt, og det gjør det jammen. Kors hjelper også. Og jeg er ikke kristen en gang, det var ikke hun heller.

Anonymkode: 21040...7ab

Kan Koran eller Bhagvatagita hjelpe eller bare Bibel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett noe under søvnparalyse. Hører lyder som fottrinn, at noen prøver å bryte seg inn, hvisking, samt at jeg fornemmer tilstedeværelse av noen. Kan også oppleve at noen holder med nede eller tar på meg. Og så klarer man ikke bevege seg. Jeg skjønner som regel at jeg har søvnparalyse når det skjer, men er skummelt likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 1.53, AnonymBruker skrev:

Søvnparalyse er bare at drømmen fortsetter litt etter at man har våknet. Det skjer typisk når man har et så skummelt mareritt at adrenalinet i kroppen blir for mye til å sove og man våkner raskere enn det hjernen klarer å skru av drømmen. 

Anonymkode: 6baf8...756

Noen har det før de sovner/rett etter de sovnet også. Søskenbarnet mitt opplevde det. Hun trodde ikke at hun hadde sovnet enda, men sannsynligvis hadde hun det. Hun opplevde at noen satt over henne, holdt henne fast og hold på å kvele henne.

Anonymkode: c6fa7...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Fiskegrateng said:

Kan Koran eller Bhagvatagita hjelpe eller bare Bibel?

Aner ikke, det har jeg ikke prøvd. Tipper at en del andre hellige skrifter har samme effekt....jeg får en god følelse av En Yogi's Selvbiografi f.ex., så jeg kunne prøvd med den også, men akk jeg har ikke mareritt mer..lol

Anonymkode: 21040...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner som regel at jeg har det. Prøver å røre meg, men det går aldri. Mannen min har fått meg ut av det noen ganger fordi jeg puster fort og annerledes, og da merker han det. Et par ganger har jeg fokusert all energi på en finger og klart å røre den, slik at jeg f.eks. kan trykke på mannens arm og vekke han, så han kan vekke meg. Ellers kan det vare i noe som føles som timesvis. 

Jeg hører stemmer, lys som blir slått av og på, fottrinn og ser skygger, men jeg har aldri sett fæle skikkelser. Jeg så sønnen min en gang, han kom inn i rommet jeg lå i og romsterte med ting. Da skjønte jeg ikke hva som skjedde, og måtte spørre dagen etter. Han hadde ikke vært der sa han...

Min søvnparalyse skjer alltid når jeg ligger på rygg, så jeg er sluttet å sove på ryggen. 

Anonymkode: f6358...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg havner ofte i søvparalyse. Det er alltid skummelt. Blir slengt rundt av spøkelser(eller noe annet), jeg spinner rundt, eller noe annet rart. Prøver å skrike og gjøre andre ting, føles virkelig, men ingen av de tingene skjer i virkeligheten. Må jobbe hardt for å våkne. Skjønner ikke hvorfor det skjer? Og hvorfor det alltid er noe skummelt? 

Anonymkode: f8d87...3e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har opplevd det har jeg

a. vært under stort press over tid

b. vært våken i 24+ timer før jeg har lagt meg (sammenheng med a).

 

Under søvnparalysen har jeg vært klar over at jeg har vært under søvnparalyse, uten at det har gjort det mindre skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har opplevd søvnparalyse men ikke noe skumle visjoner. Har for meg vært å kjenne at jeg ligger vondt og dette drar bevisstheten min ut av drømmeverden samtidig som kroppen er lam og det krever helt ekstremt mye å klare å bevege den delen som ligger feil.

Anonymkode: 4da50...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnparalyse kan være et sjamanistisk blikk inn i andre eksistensplan med ukjente vesener.

Helt utenkelig er det ikke.

Anonymkode: 554e2...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mår jeg har opplevd slik ha jeg bsre opplevd vesner som vil meg vel. Ja de kan dra meg ut av meg selv men kun for å hjelpe meg med noe. Oppgradere meg.

de vil meg virkelig vel. De er bare gode vesner.

Jeg prøver å være et godt menneske generelt og tenker at en demon ikke hadde trivdes noe særlig i mitt selskap uansett 

Anonymkode: 547b8...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...