Gå til innhold

"Ta med syltetøyglass så barna kan lage gaver"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Tøytigern skrev:

Det er ikke sånn at alle og enhver kan smekke opp fuglebrettet som lille Embrik Amadeus har lagd på sløyden. For man har faktisk et ansvar for å ikke sette opp rene fuglefeller. Noe et fuglebrett i et nabolag med katter fort vil bli.

Nei, la dem snekre skrin og krydderhyller. - Og male på stein.

Ikke nødvendigvis. Kommer an på hvor man setter det opp. Og alle katter fanger ikke fugler. Er selv den stolte eier av to elendige jegere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, ti10 said:

Ikke nødvendigvis. Kommer an på hvor man setter det opp. Og alle katter fanger ikke fugler. Er selv den stolte eier av to elendige jegere ;)

Jeg syns at de uten katt eller katt i nabolaget kan få lage fuglebrett. De som har katt må lage noe annet. Skjema sendes hjem:

«5.trinn skal i år begynne med sløyd og lage fuglebrett! Av den anledning ønsker vi å vite hvilke familier som har katt eller ikke. De som har katt, eller har katt i nabolaget, skal lage skjærefjøl. Dette fordi fuglebrett lokker fugler. Fugler som en katt kan drepe. Vi på skolen ønsker å ta ekstra ansvar for fuglene. Kryss av: Har du katt? Har noen av naboene dine katt? «

Anonymkode: aa151...c86

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns at de uten katt eller katt i nabolaget kan få lage fuglebrett. De som har katt må lage noe annet. Skjema sendes hjem:

«5.trinn skal i år begynne med sløyd og lage fuglebrett! Av den anledning ønsker vi å vite hvilke familier som har katt eller ikke. De som har katt, eller har katt i nabolaget, skal lage skjærefjøl. Dette fordi fuglebrett lokker fugler. Fugler som en katt kan drepe. Vi på skolen ønsker å ta ekstra ansvar for fuglene. Kryss av: Har du katt? Har noen av naboene dine katt? «

Anonymkode: aa151...c86

Dette er enhetsskolen. La alle lage fjøl. Null stress. Også kan de brenne inn dato og navn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Tøytigern said:

Dette er enhetsskolen. La alle lage fjøl. Null stress. Også kan de brenne inn dato og navn.

Tror ikke de kan lage skjærefjøl, når jeg tenker meg om. Bakterier fra rått kjøtt kan trekke inn i treverket :/. 

Anonymkode: aa151...c86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke de kan lage skjærefjøl, når jeg tenker meg om. Bakterier fra rått kjøtt kan trekke inn i treverket :/. 

Anonymkode: aa151...c86

Og lyslykter kan bli rene brannfeller. Dorullnisser er iallefall ikke hygieniske. Dorullkjernene har jo vært inne på do. Uck. Og hvor gjør man av alt papiret på rullen, når man plutselig må sende ivei en tom dorullkjerne?? Bretter man det pent sammen og legger det på hyllen?

Det er en ting jeg har lurt på gjennom hele tråden, etter at noen sa at skolene har så dårlig råd: Hvordan har de råd til glassmalingen og telysene til alle disse glassene som ungene skal ha med seg og lage lykt av?

Må foreldrene sponse telyset, også?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tøytigern said:

Og lyslykter kan bli rene brannfeller. Dorullnisser er iallefall ikke hygieniske. Dorullkjernene har jo vært inne på do. Uck. Og hvor gjør man av alt papiret på rullen, når man plutselig må sende ivei en tom dorullkjerne?? Bretter man det pent sammen og legger det på hyllen?

Det er en ting jeg har lurt på gjennom hele tråden, etter at noen sa at skolene har så dårlig råd: Hvordan har de råd til glassmalingen og telysene til alle disse glassene som ungene skal ha med seg og lage lykt av?

Må foreldrene sponse telyset, også?

Pfff. Har de råd til glassmaling, har de råd til glass også! Det hele er bare tull. Skolene har masse penger, men de bruker bare pengene på kake og kaffe til lærerne, og aircondition på lærerværelset.

Anonymkode: aa151...c86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pfff. Har de råd til glassmaling, har de råd til glass også! Det hele er bare tull. Skolene har masse penger, men de bruker bare pengene på kake og kaffe til lærerne, og aircondition på lærerværelset.

Anonymkode: aa151...c86

Ja, jeg mistenker at det bare er tull, så kommunene skal spare penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tøytigern skrev:

Kan ikke dere lærere hoste opp noen ekstra glass å ta med, da- når det bare skal være søppel? Da kan dere spare opp i heimen, siden dere har bedre greie på når barna trenger syltetøysglass enn foreldrene hjemme. Dere sitter jo med planen for hele året.

Dessuten syns jeg det var stygt gjort av den læreren som ikke godtok glassene barnet til TS hadde med. Da ble ungen holdt utenfor. På grunn av læreren.

Hvis du visste hva lærere bidrar med ut av egen lomme og husholdning, så hadde du vært forsiktig med uttalelsene dine. Mangt og mye ville vært annerledes om ikke lærere brukte EGNE penger på elevene. 

Neste gang jeg treffer en kunst og håndverklærer, skal jeg tipse om at man kan samle gråstein og drysse glitter på. Det blir billig, og ikke noe "jobb" for foreldrene!

Anonymkode: 25ea2...cfb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du visste hva lærere bidrar med ut av egen lomme og husholdning, så hadde du vært forsiktig med uttalelsene dine. Mangt og mye ville vært annerledes om ikke lærere brukte EGNE penger på elevene. 

Neste gang jeg treffer en kunst og håndverklærer, skal jeg tipse om at man kan samle gråstein og drysse glitter på. Det blir billig, og ikke noe "jobb" for foreldrene!

Anonymkode: 25ea2...cfb

Det der tror jeg overhode ikke på et sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Det der tror jeg overhode ikke på et sekund.

Hva er det du ikke tror på? At lærere bruker egne penger? Eller at ting hadde vært annerledes?

https://www.teacherspayteachers.com/

https://malimo.no/butikk/

https://www.facebook.com/martine.hestnes.healy/

Bare for å nevne noen.... 

Anonymkode: 25ea2...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er det du ikke tror på? At lærere bruker egne penger? Eller at ting hadde vært annerledes?

https://www.teacherspayteachers.com/

https://malimo.no/butikk/

https://www.facebook.com/martine.hestnes.healy/

Bare for å nevne noen.... 

Anonymkode: 25ea2...cfb

Jeg tror ikke på at lærere bruker av egne penger på elever nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Jeg tror ikke på at lærere bruker av egne penger på elever nei.

Interessant. Lurer på om det er mange som går rundt og tror det samme. Hvorfor tror du at det er så usannsynlig? Du ser av linkene jeg postet at det finnes et marked. 

Anonymkode: 25ea2...cfb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tøytigern skrev:

Jeg tror ikke på at lærere bruker av egne penger på elever nei.

Vel, det er helt sant. Der jeg jobber bruker alle lærerne egne penger på elevene. Kjøper materiell fra malimo.no teachingfuntastic.no blant annet. Har ekstremt mye derfra selv. Skolene har altfor lite materiell/konkreter til bruk i undervisningen. Så da kjøper man selv. Burde selvfølgelig ikke vært sånn, men husk at lærerne som oftest brenner for elevene sine. Selv kjøper jeg inn bursdagsgave til alle elevene mine hvert år. Vet om mange andre som gjør det samme. Lager innimellom kake, kjøper med popcorn og saft osv når vi skal kose oss litt ekstra. Heller ikke uvanlig. Når det er siste skoledag før jul- og sommerferie kjøper jeg alltid inn ekstra godteri i tilfelle enkelte elever ikke har med hjemmefra. Du skulle bare visst. Lærere er fantastiske omsorgspersoner som strekker seg svært langt for elevene sine. Det ser jeg rundt meg på de skolene jeg har jobbet på, og ser at lærerne til mine egne barn gjør det samme. Sønnen min fikk en personlig sommergave fra læreren sin nå rett før skoleslutt. 

Endret av ane_luise87
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Tøytigern skrev:

Jeg tror ikke på at lærere bruker av egne penger på elever nei.

Da jeg gikk på ungdomsskolen kjøpte heimkunnskapslæreren vår fisk til oss for egne penger fordi han syntes det var så viktig at vi lærte å sløye. Så det skjer absolutt. 

Anonymkode: ce517...319

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ane_luise87 skrev:

Vel, det er helt sant. Der jeg jobber bruker alle lærerne egne penger på elevene. Kjøper materiell fra malimo.no teachingfuntastic.no blant annet. Har ekstremt mye derfra selv. Skolene har altfor lite materiell/konkreter til bruk i undervisningen. Så da kjøper man selv. Burde selvfølgelig ikke vært sånn, men husk at lærerne som oftest brenner for elevene sine. Selv kjøper jeg inn bursdagsgave til alle elevene mine hvert år. Vet om mange andre som gjør det samme. Lager innimellom kake, kjøper med popcorn og saft osv når vi skal kose oss litt ekstra. Heller ikke uvanlig. Når det er siste skoledag før jul- og sommerferie kjøper jeg alltid inn ekstra godteri i tilfelle enkelte elever ikke har med hjemmefra. Du skulle bare visst. Lærere er fantastiske omsorgspersoner som strekker seg svært langt for elevene sine. Det ser jeg rundt meg på de skolene jeg har jobbet på, og ser at lærerne til mine egne barn gjør det samme. Sønnen min fikk en personlig sommergave fra læreren sin nå rett før skoleslutt. 

Hos oss fikk vi ipader for et år siden, men venter fortsatt på øretelefoner. Så nå har noen lærere gått sammen og bestilt fra Ebay, slik at det garantert skal være på plass til høsten. Betalt av egen lomme.

Anonymkode: 25ea2...cfb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokkerende greier at det står så dårlig til med økonomien. Også Erna som liksom skulle satse på utdanning... Jommen sa jeg smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, Tøytigern skrev:

Sjokkerende greier at det står så dårlig til med økonomien. Også Erna som liksom skulle satse på utdanning... Jommen sa jeg smør.

Det er mer sjokkerende at du(og helt sikkert mange andre) har gått uvitende rundt og ikke visst hvor mye lærere brenner for, og ofrer for elevene sine. Ikke rart lærere får lite respekt.

Anonymkode: 25ea2...cfb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til alt dette styret, er vel, som det ble nevnt tidligere i tråden, at elevene bes ta med søppel (som f.eks doruller og syltetøyglass) for å holde kostnadene nede, og muligens også for å gi ungene en leksjon i redesign.

Kommer man da trekkende med (iiik) et tomt lysglass (!) går jo hele den planen i vasken. Så da bes man produsere noe søppel, slik at likevekten kan gjenopprettes. 

Noen som husker denne tråden? Den store telysjakten, som visstnok skal være et miljøvennlig prosjekt, ender opp med at rike foreldre kjøper hundrevis av telys så avkommet kan levere de tomme koppene på skolen. Innholdet blir enten brent i stor stil eller kastet. 

På min skole hadde vi en kasse med stoffrester.  Det var også en kasse med ymse garn. Det var visst donert av folk som ikke hadde bruk for det. Kan ikke det være en ide for lærerne? Det finnes sikkert foreldre som har noe formingsmateriell liggende, som de ikke trenger. De får ryddet opp i skapene, og skolen får gratis formingsmateriell. Vinn-vinn. 

Anonymkode: 0dddc...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til alt dette styret, er vel, som det ble nevnt tidligere i tråden, at elevene bes ta med søppel (som f.eks doruller og syltetøyglass) for å holde kostnadene nede, og muligens også for å gi ungene en leksjon i redesign.

Kommer man da trekkende med (iiik) et tomt lysglass (!) går jo hele den planen i vasken. Så da bes man produsere noe søppel, slik at likevekten kan gjenopprettes. 

Noen som husker denne tråden? Den store telysjakten, som visstnok skal være et miljøvennlig prosjekt, ender opp med at rike foreldre kjøper hundrevis av telys så avkommet kan levere de tomme koppene på skolen. Innholdet blir enten brent i stor stil eller kastet. 

På min skole hadde vi en kasse med stoffrester.  Det var også en kasse med ymse garn. Det var visst donert av folk som ikke hadde bruk for det. Kan ikke det være en ide for lærerne? Det finnes sikkert foreldre som har noe formingsmateriell liggende, som de ikke trenger. De får ryddet opp i skapene, og skolen får gratis formingsmateriell. Vinn-vinn. 

Anonymkode: 0dddc...a2e

Å male et tomt syltetøyglass er neppe en øvelse i redesign. 

Gjenbruk, kanskje. Men ikke redesign.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Grunnen til alt dette styret, er vel, som det ble nevnt tidligere i tråden, at elevene bes ta med søppel (som f.eks doruller og syltetøyglass) for å holde kostnadene nede, og muligens også for å gi ungene en leksjon i redesign.

Kommer man da trekkende med (iiik) et tomt lysglass (!) går jo hele den planen i vasken. Så da bes man produsere noe søppel, slik at likevekten kan gjenopprettes. 

Noen som husker denne tråden? Den store telysjakten, som visstnok skal være et miljøvennlig prosjekt, ender opp med at rike foreldre kjøper hundrevis av telys så avkommet kan levere de tomme koppene på skolen. Innholdet blir enten brent i stor stil eller kastet. 

På min skole hadde vi en kasse med stoffrester.  Det var også en kasse med ymse garn. Det var visst donert av folk som ikke hadde bruk for det. Kan ikke det være en ide for lærerne? Det finnes sikkert foreldre som har noe formingsmateriell liggende, som de ikke trenger. De får ryddet opp i skapene, og skolen får gratis formingsmateriell. Vinn-vinn. 

Anonymkode: 0dddc...a2e

For de aller fleste er det ikke noe problem å ta med et syltetøyglass e.l. Har man ikke, så finner man en løsning. Finner man ikke en løsning, så vil det enten bli trist for barnet som er den eneste som ikke har med noe, eller så bryr det seg ikke. Læreren finner deretter på noe annet som barnet kan gjøre. 

Jeg jobber som lærer, og det skjer innimellom at elever ikke har med seg ting når vi har bedt om det. Vi lager ikke noe stor sak ut av det, og finner en løsning. Som oftest har alle med, så det er ikke et problem vi er mye borti. 

Men ja, jeg syns også de diverse aksjonene der man MÅ samle inn diverse er litt slitsomt. Ofte er det kommunen som bestemmer at skolene skal være med, og de vet dessverre ikke hvordan ting foregår utenfor kontoret sitt. Mange opplegg for skoler som gjerne kunne blitt evaluert og revidert av ansatte i skolen. 

Anonymkode: aa151...c86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...