Gå til innhold

Du som alltid kommer forsent til avtaler - hva er unnskyldningen din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svigerinne er kronisk forsinket. Unnskyldningen til henne og mora er; hun kan ikke noe for det fordi hun er født for seint. 

Har fått kjeft for å komme for tidlig av ei som kom for seint. For er da ikke vedkommendes feil at jeg er der til avtalt tid 🙄

Anonymkode: eecbd...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Villfisker

Bruker ikke unnskyldninger. Sier det som det er.

obs. Bør legge til at jeg ikke har for vane å komme for sent ;) 

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok også en liten tidsoptimist. Jeg er ikke den som kommer så mye forsent som flere her forteller om, men jeg er den som alltid kommer hesblesende inn til møter og avtaler enten tidligst ett minutt før eller 1-2 minutt forsent. Jeg beregner alltid ekstra tid men ender alltid opp med å få veldig knapt med tid. Problemet mitt (og den dårlige unnskyldningen) er at jeg er helt elendig på å beregne tid. For det første har jeg lett for å glemme tiden, og for det andre har jeg litt skal-bare-tendenser og ordner ting i siste liten. Og jeg har alltid dårlig samvittighet for at jeg er så svimete...
Unntaket er, som flere nevner, når jeg skal rekke et fly e.l. Da beregner jeg minst en time til innsjekk, bagasje og sikkerhetskontroll før flyet mitt går.

Så ja, det hender nok rett som det er at jeg kommer et par minutter for sent til avtaler, men det kunne aldri falt meg inn å komme så sent at jeg møter en halvtime eller mer for sent. Kommer det noe i veien så ringer jeg og sier i fra. Såpass respekt har jeg for andres tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svigerinne er kronisk forsinket. Unnskyldningen til henne og mora er; hun kan ikke noe for det fordi hun er født for seint. 

Har fått kjeft for å komme for tidlig av ei som kom for seint. For er da ikke vedkommendes feil at jeg er der til avtalt tid 🙄

Anonymkode: eecbd...018

For en dårlig unnskyldning 🙈 født for seint faktisk. Når man kommer med slike dårlige unnskyldninger, så bryr man seg ikke at andre må vente 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sånn før. Tidsoptimist er en passende beskrivelse. Jeg visste jeg skulle være et sted til et visst tidspunkt, men kom i gang for sent, eller typ kom på at jeg ville skifte klær eller ordne håret på en annen måte og tenkte at det tar bare noen minutter, og så tok det alltid litt mer tid og når jeg var på vei ut døren så var jeg allerede for sent ute.

Gikk bevisst inn for å endre meg fordi jeg så hvordan det påvirket folk rundt meg, og det var ikke noe kjekt å dukke opp til en middag når venner og familie allerede var i gang med å spise, eller jeg fikk stadige kommentarer på "gadd ikke vente på deg, så vi bestilte bare". Jeg innså at det skapte dårlig stemning, og jeg hadde ikke lyst å være kilden til det.

Nå legger jeg en påminnelse på mobilen når jeg har en avtale, og kommer meg ut tidligere enn jeg føler jeg bør for å beregne eventualiteter som trafikk, parkering ect. 

"Sånn er jeg bare" er ingen unnskyldning. Det går faktisk an å jobbe med dette, dersom man bruker litt innsats og velger å respektere andres tid. 

Anonymkode: a3f41...21b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, The Kitten skrev:

Dere som er tidsopimister: Kan dere ikke bare lære at dere ikke er så god til å beregne tid som dere tror? Hvis alle andre klarer å komme tidsnok, men ikke dere så er det sannsynligvis dere det er noe galt med.

https://www.kk.no/livet/a-vaere-konstant-sent-ute-er-visst-et-personlighetstrekk/68221680

Vi prøver!

Sitat

Han forklarer at det å være tidsoptimist, eller konstant sent ute, er et personlighetstrekk. Enkelte av oss er bare dårligere til å beregne hvor lang tid ulike gjøremål tar. Ifølge den amerikanske businessavisa er dette et av personlighetstrekkene det er vanskeligst å gjøre noe med.

 

Anonymkode: 7c157...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg dropper lett de som ikke kommer til avtalt tid. Har jeg kafe-avtale, så venter jeg 10-15 minutter, etter det går jeg. Har jeg invitert noen til middag klokken 1830, så begynner jeg senest å spise et kvarter etter uansett. Blir bare tåpelig å føye seg etter noen som ikke kan forholde seg til en avtale.

Anonymkode: 7a5ed...0ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke alltid for sent men hvis jeg gjør det så er det sjeldent det er fordi jeg forsover meg og sånt, men heller at bilen min har hatt innbrudd, dekk er stukket hull på og hvis jeg skal ta buss e.l så kjører den uten meg. Je je... men altså, det hender jeg forsover meg også altså. 

Anonymkode: 272c7...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor klarer da de samme menneskene å komme til riktig tid på jobb, til flyreiser osv?

Anonymkode: 3e1df...ede

Veldig godt spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2019 den 8.19, sølvdryss skrev:

Jeg er ofte sen. Men litt av problemet er at mange i familien inviterer feks tider som gjør at jeg har knapt med tid. Feks kl 17 en ukedag. Jeg må rekke komme hjem fra jobb, vil gjerne ta en dusj også må jeg gå tur med hund. Jobber også enkelte helger så kan bli samme problem da. Men sier som regel «skal prøve å rekke det til da». 

Har vært sen til avtaler med venninner også. Men da som regel om vi møtes hjemme hos en. Ikke noe vi skal rekke. Men pleier å sende en melding om at jeg blir ca x minutter sen. 

Har også vært sen til andre avtaler. Feks kafé osv. Som regel er det fordi noe kom i veien eller vi avtaler å møtes kl 14, men så ar jeg glemt å sjekke når bussen går så den er ikke det nøyaktig. 

Unnskyldningene mine er derfor oftest: 

-Tiden strakk ikke til med alt jeg måtte gjøre mellom jobb og besøket 

-Hundene trengte litt ekstra tid i dag 

-Glemte å sjekke busstiden/rakk ikke første buss 

 

Men da må man jo nesten planlegge litt, eller endre planer. Eksempelvis kan du si, "Klokken 17 blir litt tidlig for meg, da jeg må hjem og lufte hundene først. Er det muligheter for å flytte middagen til 17:30 isteden?". Å dusje blir det kanskje ikke tid til, men da kan du løse det ved å dusje på morgenen isteden, eventuelt ta under armene med klut hvis det er behov for det, eller bruke tørrsjampo.

Busstidene må du jo rett og slett bare sjekke, hvis du har avtalt å være et sted til en gitt tid.

Endret av Nuttery
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, smalls skrev:

Veldig godt spørsmål!

I de tilfellene der jeg har kommet for sent så tviler jeg på at vedkommende som smadrer folks biler eller bussjåfører o.l som forsinker folk, kommer til å snakke sant. 

Anonymkode: 272c7...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dere som alltid kommer for sent—sier dere ifra? 

Anonymkode: 5f38d...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2019 den 3.55, AnonymBruker skrev:

Jeg er alltid for sen, og jeg vet faktisk ikke hvorfor. 

Anonymkode: 9401f...2c9

Samme her.

Anonymkode: e45ba...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kommer aldri for sent! Kommer minst ti minutt og ofte en halvtime før avtalt tid. Kunne ikke delt livet med en som var kronisk for sent, for lite irriterer meg mer. 

Det finns egentlig ingen unnskyldning som er god nok for å kome for sent og la andre vente. Og idag har alle mobil så da er det en selvfølge og ringe eller sende melding hvis de kommer for sent. Også om det er bare 10 minutt. 

Anonymkode: 189c8...d38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen kollegaer som alltid kommer 2 min for sent, en kommer alt fra 5 til 40 min for sent. Jobber på sykehjem, og synes det er respektløst ovenfor pasientene og kollegaene å alltid komme for sent. De får og ikke trekk i lønn..

Anonymkode: 92c1e...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...