Gå til innhold

Hva kan jeg ta i betaling for strikkede/tovede sitteunderlag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å strikke. Har allerede strikket en del sitteunderlag som jeg har tovet. Har brukt Drops eskimo, 6 nøster pr underlag. De ble ca 65x65 cm før toving, og nå er de tovet ned til ca 50x50 cm. De veier ca 300 gram hver. De er veldig pene, og jeg har sydd kantsting rundt dem. Foreløpig har jeg kun laget ensfargede, men tenker å prøve meg på ulike stripemønster og evt nåkefilre tekst/tegninger på noen etterhvert.

Vurderer å legge de ut i en salgsgruppe på facebook. Men hva kan/burde jeg ta i betaling pr stk? Bare garnet alene kommer på ca 140 kr pr underlag. I tillegg tar det noen timer å strikke hvert underlag. Så tover jeg dem to ganger slik at de blir tykke. Så kommer tørking og kantsting. 

Vil det være for mye å forlange 300,- pr sitteunderlag? Eller er det for mye? Jeg vil jo ha litt igjen for all jobben om jeg skal selge dem. Hvis ikke gir jeg de heller bort i gaver til venner og familie. 

Tanker? For stiv pris? Tenker 250,- er for lite, da sitter jeg igjen med rundt 100 jr pr underlag jeg har brukt 10-15 timer på å få ferdig..

Anonymkode: 03a2c...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes 300,- høres greit ut hvis de er fine. Men det finner du vel ut av ut fra interessen. Hvis pågangen er stor, kan du jo øke prisen etter hvert, i motsatt fall kan du redusere prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har begynt å strikke. Har allerede strikket en del sitteunderlag som jeg har tovet. Har brukt Drops eskimo, 6 nøster pr underlag. De ble ca 65x65 cm før toving, og nå er de tovet ned til ca 50x50 cm. De veier ca 300 gram hver. De er veldig pene, og jeg har sydd kantsting rundt dem. Foreløpig har jeg kun laget ensfargede, men tenker å prøve meg på ulike stripemønster og evt nåkefilre tekst/tegninger på noen etterhvert.

Vurderer å legge de ut i en salgsgruppe på facebook. Men hva kan/burde jeg ta i betaling pr stk? Bare garnet alene kommer på ca 140 kr pr underlag. I tillegg tar det noen timer å strikke hvert underlag. Så tover jeg dem to ganger slik at de blir tykke. Så kommer tørking og kantsting. 

Vil det være for mye å forlange 300,- pr sitteunderlag? Eller er det for mye? Jeg vil jo ha litt igjen for all jobben om jeg skal selge dem. Hvis ikke gir jeg de heller bort i gaver til venner og familie. 

Tanker? For stiv pris? Tenker 250,- er for lite, da sitter jeg igjen med rundt 100 jr pr underlag jeg har brukt 10-15 timer på å få ferdig..

Anonymkode: 03a2c...6df

Norsk husflid, med norske timepriser, vil du slite med å få solgt. Men den prisen du foreslår er grei nok, om folk liker designet.

Husk at folk flest ikke tenker så mye på hva du har betalt for garnet, og hvor mange timer du har brukt. De sammenligner med hva de kan få kjøpt for samme pris.

Anonymkode: 816fa...f6f

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har fått flotte tovede underlag i julegaver. Jeg tror de kostet 350kr pr stk.

Anonymkode: 96411...860

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at 300 er en fin start, så kan du justere prisen ut ifra forespørsel :) 

Anonymkode: 2f883...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker 300 er for mye, og at du neppe kommer til å få solgt dem til den prisen. En kjapp titt på finn, epla og ulike strikkegrupper på fb viser at strikkede/tovede sitteunderlag ligger på ca 200 kr, og da er det gjerne flerfarget eller med design. F.eks koster underlaget på linken under 220 kr, og er atskillig mer forseggjort enn det du beskriver.https://www.epla.no/handlaget/produkter/977415/ 

Anonymkode: e0f48...755

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker også at 300,- er for mye.  Man får sjelden igjen for både garn og arbeid når man vil selge hjemmestrikket.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Muskath skrev:

Jeg tenker også at 300,- er for mye.  Man får sjelden igjen for både garn og arbeid når man vil selge hjemmestrikket.

Derfor må man kjøpe billig garn på Sparkjøp, Europris, Nille e.l hvis man skal strikke f.eks sitteunderlag for å selge. Hvis ikke så sitter man ikke igjen med noe som helst for jobben. Kan ikke bruke dyrt Dropsgarn. 

Anonymkode: 0b4d6...54f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til strikking får man ikke særlig mye igjen for å selge produktene dessverre. Det man får absolutt mest igjen for er å gi de i gave til folk, og se hvor stor pris de setter på at du har brukt 15 timer på å lage noe til dem. Helst gis de til folk som skjønner hvor mye arbeid som ligger bak da 😉

Hvis du selger dem får du se på det sånn: du hadde uansett ikke tjent noe på å ligge på sofaen og se på film, så alt du tjener på fritiden din er en bonus. Støtter 200 - 250 kr pr stk. 

Anonymkode: d5a5f...2fa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madame Bovary

Jeg kunne ha betalt opp til 400 for et skikkelig fint sitteunderlag laget av «ekte mennesker». Så ville jeg behandlet det pent slik at det varte lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns mye av det som blir laget innen håndarbeid er ræl. Når får man bruk for et strikket sitteunderlag liksom. Tar jeg heller jakka mi å setter meg på den. Gi det heller bort til venner og familie ja

Anonymkode: ea0c8...515

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Derfor må man kjøpe billig garn på Sparkjøp, Europris, Nille e.l hvis man skal strikke f.eks sitteunderlag for å selge. Hvis ikke så sitter man ikke igjen med noe som helst for jobben. Kan ikke bruke dyrt Dropsgarn. 

Garnpriser kan du umulig vite noe om. :hakeslepp:  Dropsgarn er ikke dyrt; det er billig. Det er faktisk noe av det billigste garnet man får tak i, og koster i alle fall ikke MER enn garn fra Europris og Nille, heller mindre. «Problemet» her er jo at TS bruker 6 nøster per sitteunderlag, så det er mengden som gjør at materialprisen skyter i været.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert få 300 for dem om de er veldig fine. Folk tenker jo mest på dette. Det er et veldig lite fåtall som vil tenke på garnpris og arbeidstimer. 

Anonymkode: 7fc59...f7e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De må nok være usedvanlig pene eller tiltrekke folk på annet vis, for å få solgt for den prisen.

Til sammenlikning - og det er hva folk flest sammenlikner med - så koster sitteplater fra Røros Tweed 275 kr per stykk, og da får en også lekre mønstre på. Tova (firmaet Tova) selger også sine sitteplater for ca 300 kr. 

Folk flest har en ide om at håndstrikk skal være billigere enn fra butikk. Om du ikke er så heldig å klare å skape et marked.

Anonymkode: 89238...b24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Drops er jo det billigste du finner 🤔 værre med prisene til sandnes garn da

Anonymkode: 2f883...cec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De må nok være usedvanlig pene eller tiltrekke folk på annet vis, for å få solgt for den prisen.

Til sammenlikning - og det er hva folk flest sammenlikner med - så koster sitteplater fra Røros Tweed 275 kr per stykk, og da får en også lekre mønstre på. Tova (firmaet Tova) selger også sine sitteplater for ca 300 kr. 

Folk flest har en ide om at håndstrikk skal være billigere enn fra butikk. Om du ikke er så heldig å klare å skape et marked.

De sitteunderlagene fra Rørostweed er 100 g, de er tynne som oppvaskkluter. Har flere av de selv og de er ikke særlig varme eller myke. 

Har derimot flere i ekte tovet ull som skal være ca 250-280 g. Det er en helt annen liga.

Jeg ville aldri produsert noe slik og solgt det for under 300 pr stk. Er ikke folk villig til å betale litt for garn og arbeid får de kjøpe simple tynne 100grams-underlag eller strikke selv! Jeg strikker slike selv, og jeg vet hvor mye arbeid som ligger bak.

Anonymkode: 6c7d7...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva kan/burde jeg ta i betaling pr stk?

300-400, minimum.

Anonymkode: 8ed40...f3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til sammenlikning - og det er hva folk flest sammenlikner med - så

1) koster sitteplater fra Røros Tweed 275 kr per stykk, og da får en også lekre mønstre på. Tova (firmaet Tova) selger også sine sitteplater for ca 300 kr. 

2) Folk flest har en ide om at håndstrikk skal være billigere enn fra butikk. Om du ikke er så heldig å klare å skape et marked.

1) Er disse håndstrikkede?

2) Nei. Håndstrikkede ting betaler folk gledelig mer for enn for maskinstrikkede ting, og folk forstår jo også at det er mer kostbart å håndstrikke enn at maskiner strikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De sitteunderlagene fra Rørostweed er 100 g, de er tynne som oppvaskkluter. Har flere av de selv og de er ikke særlig varme eller myke. 

Har derimot flere i ekte tovet ull som skal være ca 250-280 g. Det er en helt annen liga.

Jeg ville aldri produsert noe slik og solgt det for under 300 pr stk. Er ikke folk villig til å betale litt for garn og arbeid får de kjøpe simple tynne 100grams-underlag eller strikke selv! Jeg strikker slike selv, og jeg vet hvor mye arbeid som ligger bak.

Jeg har samme erfaringer som deg, og er enig i alt du sier: 

De Rørostweed-mattene er ubrukelige, i alle fall på tur. De er for tynne til å holde varmen med, og bruker man dem rett på bakken, på en stubbe eller på en tre-benk hvor det har falt to millimeter regn i løpet av den siste måneden blir de rå tvers igjennom med en gang. Mulig de gjør nytten som ekstra underlag i en campingstol eller liknende. Det er jo bare en firkant av enkelt pledd-stoff. 

Jeg har noen utrolig tette, tovede ullunderlag som nærmest er som tykk filt, og som jeg vil anslå at veier 300 gram eller mer. De holder både kulde og fuktighet unna, og fungerer helt annerledes enn de lette pledd-lappene fra Røros. 

Når det gjelder pris kikket jeg litt på andre håndlagede sitteunderlag til salgs, og felles for de fleste er jo at de oppgir mål, men ikke vekt på produktene sine. Det ser for meg ut som om en del av produktene er lettere og tynnere, og derfor ikke er sammenliknbare, men at prisen på de tykkeste og største ligger i samme område som TS antyder, eller høyere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

1) Er disse håndstrikkede?

2) Nei. Håndstrikkede ting betaler folk gledelig mer for enn for maskinstrikkede ting, og folk forstår jo også at det er mer kostbart å håndstrikke enn at maskiner strikker.

Jeg uttalt meg ikke om kvalitet eller hva jeg foretrekker å bruke selv :) 

Men jo, det er veldig ofte slik at folk som ikke strikker selv har en oppfatning av at det skal være billig - selv om det alltid finnes enkelte unntak.

Til den prisen bør produktet være svært pent og forseggjort, fordi folk flest sammenlikner med hva de kan få kjøpt i butikk med tilsvarende funksjonalitet - noe varmt å sitte på.

Egentlig, så er det en konkurrerer mot de sitteplatene i 'ispopor' til 20 kr - som attpåtil kan brettes sammen og puttes i lomma.

Det er likevel ikke helt umulig å få til, men da skal en være god på markedsføring - en må få forklart potensielle kjøpere hvorfor eget produkt er uovertruffent bedre, og vel verdt pengene. 

Jeg strikker (og selger) endel selv, og ville heller ikke strikket sitteplater for salg om jeg måtte ta under 300 kr per stykk. Derfor velger jeg å strikke andre ting for salg - som det er mulig å ta en høyere pris for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...