Gå til innhold

Er redd "vi" ble befruktet med noen annens embryo!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har 2 barn, det ene ligner veldig på far, det andre ligner ikke det spøtt på noen av oss. Så det trenger ikke bety noe at barnet ikke har trekk fra dere. 

Anonymkode: d75f8...3e0

Samme her. Har to barn, det ene er prikk lik meg, mine farger, lik i kroppsfasong etc. Det andre barnet ligner ikke på noen. Hverken i farger , kroppsfasong eller noe. Hverken på meg eller far, men vet jo at hun har samme foreldre som den eldste. De er heller ikke noe like, samme kjønn

Anonymkode: f4a3b...aac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 10.7.2019 den 13.31, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/VbaV3V/par-saksoeker-fertilitetsklinikk-ble-befruktet-med-noen-andres-barn?utm_source=vgfront&utm_content=row-r6

Etter jeg leste denne saken på vg styrket det en mistanke jeg har båret på lenge. I 2011 kom jenta vår til verden (ved hjelp av IVF). Hun har et ganske karakteristisk utseende med trekk hverken min eller mannen min sin familie deler. Venner og familie har tullet med at hun ble byttet om på sykehuset, men tenk om dette faktisk stemmer? At hun ble byttet om på sykehuset allerede før hun kom til verden? (Ingen uten om meg og min mann vet at hun ble laget med IVF). I 2014 fødte jeg en gutt som ble laget på "naturlig vis" med klare trekk fra både meg og far. 

Vi kommer ikke til å ta DNA-test, hvis noen skulle foreslå det. Uansett hvor hun skulle komme fra så er jo hun vår datter som vi elsker.

Noen andre ivf-familier som mistenker at de kan ha opplevd det samme?

Anonymkode: 5ae29...127

Omg, hvorfor spør du her hvis du ikke vil ta DNA test?? Gir ikke mening. 

Anonymkode: 27fd8...cf3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men problemet er at det er ett annet par sitt barn. Så fordi mennesker på et laboratorium gjør en ufattelig grov feil skal de biologiske foreldrene bli straffet? Det gir ingen mening.

Om jeg var den kvinnen som fikk egget mitt plantet i en annen kvinne å så få vite at det var en feil men pågrunn av visse lover så får jeg ikke barnet mitt tilbake? Det gir ingen mening. Kan dette virkelig stemme? 

Anonymkode: 2ecf6...ac3

Nå har jo aldri denne problemstillingen dukket opp i Norge. Men i utgangspunktet så er den som føder barnet mor til barnet, det er jo derfor Norge ikke godtar eggdonasjon, de mener det blir så uetisk og vanskelig. 

Så kommer det jo også an på hvor gammelt barnet er når dette blir oppdaget. Man leser jo om i fosterbarn-saker at barn som har bodd over lengre tid i fosterhjem ikke skal tilbakeføres til biologiske foreldre, selv om de nå er skikket til å være foreldre. Det fordi barnet har knyttet seg til nye omsorgspersoner og ikke skal blir revet opp igjen. Så dette vil nok veie tungt i en slik sak som denne (som vi ikke aner om er en sak). 

Men jeg vil tro, at biologiske foreldre får besøksrett, men her gjetter jeg jo bare. 

Anonymkode: 74389...d04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jo aldri denne problemstillingen dukket opp i Norge. Men i utgangspunktet så er den som føder barnet mor til barnet, det er jo derfor Norge ikke godtar eggdonasjon, de mener det blir så uetisk og vanskelig. 

Så kommer det jo også an på hvor gammelt barnet er når dette blir oppdaget. Man leser jo om i fosterbarn-saker at barn som har bodd over lengre tid i fosterhjem ikke skal tilbakeføres til biologiske foreldre, selv om de nå er skikket til å være foreldre. Det fordi barnet har knyttet seg til nye omsorgspersoner og ikke skal blir revet opp igjen. Så dette vil nok veie tungt i en slik sak som denne (som vi ikke aner om er en sak). 

Men jeg vil tro, at biologiske foreldre får besøksrett, men her gjetter jeg jo bare. 

Anonymkode: 74389...d04

Dette med fosterbarn er jeg enig i. Dem er tatt fra hjem som ikke var egnet til å leve i som barn og derfor syns jeg det er riktig at fosterforeldre tar over omsorgen for barnet etter en stund. 

Men denne saken er litt annerledes. Det er tross alt ikke et valg gjort av de biologiske foreldrene som plutselig får vite at det er gjort en slik grov feil. Jeg tenker at om en slik sak hadde skjedd i Norge så hadde nok de biologiske foreldrene fått foreldreretten. Spørs selvfølgelig litt med alder også på barnet. 

Bare tanken på en slik situasjon skremmer meg på begge par sine vegne. Både for de som har båret frem ett barn som ikke er deres og for de som mistet sitt embryo som kanskje var den eneste muligheten til barn. Hadde hvert tungt for de biologiske foreldrene som kanskje er ufrivillig barnløse å kun ta til takke med å besøke sitt barn som de så inderlig ønsket selv. Nei uff 

Anonymkode: 2ecf6...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe annet med barnet da? Flere syndromer gir ganske spesielle utseender. 

Anonymkode: d50e3...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen sjanse for at barnet har et annet genetisk opphav mener jeg man er pliktig å informere barnet om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt kjipt når barnet kommer hjem med sin fremtidige ektemann og det viser seg at det er broren. 

Anonymkode: a085d...4af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at noe slikt har skjedd i Norge. Datteren deres er nok deres biologiske barn. Men er du så opphengt i dette, ville jeg tatt en test. For DNA-test trenger man ikke annet enn et hårstrå eller lignende fra barnet og dere. Kjipt å gnage på det resten av livet, når det sannsynligvis ikke er noe hold i bekymringen.

Det ene barnet mitt ligner hverken på meg eller faren sin, men det er "hjemmelaget", så jeg vet jo at det er vårt biologiske. Barn må ikke nødvendigvis ligne på foreldrene. Det finnes ekstremt mange potensielle kombinasjoner av to personer genetiske materiale.

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men problemet er at det er ett annet par sitt barn. Så fordi mennesker på et laboratorium gjør en ufattelig grov feil skal de biologiske foreldrene bli straffet? Det gir ingen mening.

Om jeg var den kvinnen som fikk egget mitt plantet i en annen kvinne å så få vite at det var en feil men pågrunn av visse lover så får jeg ikke barnet mitt tilbake? Det gir ingen mening. Kan dette virkelig stemme? 

Anonymkode: 2ecf6...ac3

Det er da ikke du som da i så fall hadde gått gravid og født barnet. Den andre familien skal ihvertfall ikke straffes for andres feil. 

Anonymkode: b5504...21d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Dette med fosterbarn er jeg enig i. Dem er tatt fra hjem som ikke var egnet til å leve i som barn og derfor syns jeg det er riktig at fosterforeldre tar over omsorgen for barnet etter en stund. 

Men denne saken er litt annerledes. Det er tross alt ikke et valg gjort av de biologiske foreldrene som plutselig får vite at det er gjort en slik grov feil. Jeg tenker at om en slik sak hadde skjedd i Norge så hadde nok de biologiske foreldrene fått foreldreretten. Spørs selvfølgelig litt med alder også på barnet. 

Bare tanken på en slik situasjon skremmer meg på begge par sine vegne. Både for de som har båret frem ett barn som ikke er deres og for de som mistet sitt embryo som kanskje var den eneste muligheten til barn. Hadde hvert tungt for de biologiske foreldrene som kanskje er ufrivillig barnløse å kun ta til takke med å besøke sitt barn som de så inderlig ønsket selv. Nei uff 

Anonymkode: 2ecf6...ac3

Det hadde de ikke nei. Man kan ikke bare sette loven til side, og norsk lov er veldig klar på at den som føder barnet er barnets mor, uavhengig av gener. Litt usikker på hvordan det hadde blitt med far...

Anonymkode: 4d5bb...3d3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du gjorde det i Norge er sannsynligheten omtrent like stor som å få et fly i hode mens du rir på et vortesvin og spiser Lollipop.

Det kan jo skje..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/11/2019 at 7:37 PM, AnonymBruker said:

Men problemet er at det er ett annet par sitt barn. Så fordi mennesker på et laboratorium gjør en ufattelig grov feil skal de biologiske foreldrene bli straffet? Det gir ingen mening.

Om jeg var den kvinnen som fikk egget mitt plantet i en annen kvinne å så få vite at det var en feil men pågrunn av visse lover så får jeg ikke barnet mitt tilbake? Det gir ingen mening. Kan dette virkelig stemme? 

Anonymkode: 2ecf6...ac3

Hva er det med genetikk som gjør at folk blir helt ville av eiesyke? Jeg synes det er passe sykt at genetikk skaper «eierskap» over et barn i det hele tatt.

Det er mye bedre at hun som har bært frem og faktisk født ungen får beholde hen (om hun vil). Det er her det virkelige offeret ligger.

Jeg har selv blitt stebarnsadoptert og vet nøyaktig hvor lite genetikk egentlig betyr.

Anonymkode: 3a4f8...b32

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/11/2019 at 9:16 PM, AnonymBruker said:

Jeg tenker at om en slik sak hadde skjedd i Norge så hadde nok de biologiske foreldrene fått foreldreretten. 

Anonymkode: 2ecf6...ac3

Nei. 100% nei, 100% sikkert. Dette kan du tydeligvis ikke nok om, hverken rettslig eller etisk.

Anonymkode: 3a4f8...b32

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. 100% nei, 100% sikkert. Dette kan du tydeligvis ikke nok om, hverken rettslig eller etisk.

Anonymkode: 3a4f8...b32

Beklager, må legge til en ting til. Biologisk mor ER hun som fødte. Genetisk mor heter hun som lagde embryoet. Jeg bare antok ut ifra kontekst at du mente at genetisk mor skulle få tilbake ungen biologisk mor bar frem. Det var ganske tydelig at du mente dette.

Anonymkode: 3a4f8...b32

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2019 den 17.13, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde innsett for en uke siden i dag og jeg ble ikke spurt om hverken navn eller fødselsnummer. Er det virkelig vanlig? 🤔

Anonymkode: 0194f...c86

Virkelig?

Jeg blir spurt hver gang, og 3 personer+ meg selv må følge nøye med på at vi er enige om fullt navn og personnummer før noe settes inn. Jeg må si det høyt og tydelig selv, aldri vært surr eller gått kjapt i svingene. 

Dette er i Norge. 

Anonymkode: d983d...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2019 den 9.48, AnonymBruker skrev:

Virkelig?

Jeg blir spurt hver gang, og 3 personer+ meg selv må følge nøye med på at vi er enige om fullt navn og personnummer før noe settes inn. Jeg må si det høyt og tydelig selv, aldri vært surr eller gått kjapt i svingene. 

Dette er i Norge. 

Anonymkode: d983d...43b

Dette var også i Norge. Så merkelig 🤔 

Anonymkode: 0194f...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 7/11/2019 at 9:16 PM, AnonymBruker said:

Dette med fosterbarn er jeg enig i. Dem er tatt fra hjem som ikke var egnet til å leve i som barn og derfor syns jeg det er riktig at fosterforeldre tar over omsorgen for barnet etter en stund. 

Men denne saken er litt annerledes. Det er tross alt ikke et valg gjort av de biologiske foreldrene som plutselig får vite at det er gjort en slik grov feil. Jeg tenker at om en slik sak hadde skjedd i Norge så hadde nok de biologiske foreldrene fått foreldreretten. Spørs selvfølgelig litt med alder også på barnet. 

Bare tanken på en slik situasjon skremmer meg på begge par sine vegne. Både for de som har båret frem ett barn som ikke er deres og for de som mistet sitt embryo som kanskje var den eneste muligheten til barn. Hadde hvert tungt for de biologiske foreldrene som kanskje er ufrivillig barnløse å kun ta til takke med å besøke sitt barn som de så inderlig ønsket selv. Nei uff 

Anonymkode: 2ecf6...ac3

Nei, det hadde de ikke.

Den som har født barnet er barnets mor etter norsk lov(barneloven). 

Det er mulig biologisk far kunne fått noe rettigheter, men barnet hadde neppe måttet bytte hjem.

Quote

 

§ 2.Kven som er mor til barnet.

Som mor til barnet skal reknast den kvinna som har fødd barnet.

 

 

Endret av gjest:)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...