Gå til innhold

Hvorfor snakker nordmenn britisk-engelsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fun fact: did you know, the Aussies doesn't say, "petrol/gas station" about a petrol station, they say, "servo"?

Anonymkode: 48c5b...61c

Feil.....de sier "pervo"

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Lexicon skrev:

Du kan lese litt om Canadisk Engelsk hvis du googler det. Jeg lærte om denne varianten på vidergående

I og med at de var en britisk koloni ganske lenge så har det britiske språket holdt seg lenger der enn i USA, ja. Men USA har påvirket språket deres også, dessverre. De har hentet mange ord fra USA etter hvert. De sier vel, f.eks. "elevator" om heis, og, "first floor" om bakkenivå-etasjen?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men om man skal dra det så langt er all engelsk verden over egentlig britisk engelsk siden Britene koloniserte og "dro ut" og "erobret verden" - også den amerikasnek engelsken har da sitt opphav i den samme engelsken..?

Anonymkode: 06e0f...9f9

Du kan finne rester av enkelte engelsk ord og uttrykk i deler av USA som har forsvunnet fra de britiske øyene. Som det kjente sørstats-fenomenet, "y'all" (ye all). 

Skrevet

At nordmenn snakker britisk engelsk? Jeg vil ikke si det...

Men når vi gjør det, så kommer det av at det var normen i skolen inntil 10-15 år siden at engelsk skulle snakkes som "the Queen's english" med mindre man hadde bodd i USA, Canada...

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sooo soz you had to experience that. But it's not too late to learn the Queen's rather than Trump's. ;)

Jeg synes britisk-engelsk faktisk er finere enn amerikansk, men jeg hadde lenge litt anstrengt forhold til britisk-engelsk pga læreren min. Men ingenting slår skotsk og irsk! 😍

Anonymkode: fadce...56f

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fun fact: did you know, the Aussies doesn't say....

Family "down under" in JAFFA :) better get A TO G and not be a DAG and go FULL TILT to the RELLIES to SCULL doon TU MEKE from the CHILLY BIN

*lol* and people say Im normal....

Endret av Carrot
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi lærte britisk-engelsk de årene jeg gikk på norsk skole på 80-tallet/tidlig 90-tall, og fikk feil hvis vi brukte amerikanske ord. Jeg var litt språkforvirra siden vi bodde i utlandet i flere perioder, og jeg gikk stort sett på internasjonale skoler og fikk en ganske generisk britisk aksent der i fra, men etter en periode i USA fikk jeg mer amerikansk aksent og hadde litt blanda drops. La om til britisk med britiskspråklige, og amerikansk med amerikanere, men etter et par år med studier i England ble britisk mest naturlig. Men som noen andre sier over her er både briter og amerikanere stort sett veldig imponerte over nordmenns engelskkunnskap, og henger seg svært lite opp i aksent så lenge uttalen er tydelig og forståelig.

Anonymkode: 2d8cb...821

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Lexicon skrev:

Så spesiell er du ikke. Føler du det er det som skjer her i denne tråden?

Jeg tenker så absolutt at vi må være spesielle, siden du bruker fellesferien på å sitte på Kvinneguiden og irritere deg over oss. Veldig spesielt.

Anonymkode: 9887e...6fa

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker så absolutt at vi må være spesielle, siden du bruker fellesferien på å sitte på Kvinneguiden og irritere deg over oss. Veldig spesielt.

Anonymkode: 9887e...6fa

Tråden er egentlig et genuint spørsmål. Kan du egentlig bevise at jeg føler følelsen av irritasjon? 
Jeg tror egentlig du er den eneste her som oppfatter denne tråden som "irritert" eller fiendtlig.
Synes også at alle andre har vært rasjonelle og rolige her når de skriver. 
Anyway......hva jeg bruker min fritid på er nå mitt valg.
Du bruker tydeligvis din fritid på å forsøke en krangel med meg fordi du irriterer deg over at jeg er "irritert". Ironisk

AnonymBruker
Skrevet

Derfor prater vi med britisk og ikke skotsk aksent.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn skal selvfølgelig snakke Heyerdal-engelsk. Sånn er det bare.

Anonymkode: 874cc...dda

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er enklere og ligger antageligvis nærmere språket jeg snakker til vanlig (er trønder). For meg blir amerikansk engelsk veldig bredt og fonetisk vanskelig å mestre over et lengre tidsrom. Britisk engelsk er det jeg lærte på skolen og har hørt mest av uansett. Det er også det jeg selv liker best å høre. 

Anonymkode: a04fd...9e9

AnonymBruker
Skrevet

Synes det søteste var en  på videregående som snakket engelsk med en skotsk aksent selv om han aldri hadde bodd i Skottland . Han var derimot svært glad i skotsk kultur  og hadde hentet aksenten sin derfra. 

Anonymkode: cd75a...543

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...