Gå til innhold

Har Uføre fortjent ferie?


Medisinsk bruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Kitcat skrev:

Til spørsmålet; har uføre fortjent ferie?

Jeg tror at man glemmer at fenomenet "uføre" ikke er en ensartet monstergruppering som ikke fortjener noe godt eller en liten påskjønnelse fra sitt daglige (ofte monotone) liv i et smertehelvete som ikke tillater så mye ekstra, hverken helsemessig eller økonomisk. Jo, mange sliter med sine helseplager hver dag. Det er ekte saker og ikke unnasluntring. 

Det er ikke så farlig for dem fordi "de har ferie hele tiden"? Virkelig?? Det er trist at det finnes så mye uvitenhet blant folk og all denne uvitenheten er ikke til hinder for at man dømmer folk på det groveste, ja rett og slett mobber folk for sin uførhet. En tilstand som de aller fleste ikke har valgt selv. Det er mennesker vi snakker om her. Medmennesker med akkurat like mye behov for og rett til det samme som alle andre har. Vær litt greie da, dere som ikke er det. :sukk: 

Jeg har lagt merke til at noen korttenkte knehøner gjerne vil finne ut hva de skal late som at de har av symptomer (innlegg ala "Please help me: hvilke sykdommer er det lettest å få uføretrygd for?"), for de skal til legen og forsøke å få seg uføretrygd i neste uke. De vil ha raskeste veien til et nokså friskt fungerende liv i sus og dus, med lettjente penger på kontoen som de kan reise/feste og kose seg for. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig fortjener uføre ferie. De er ikke i stand til å jobbe, men klart de fortjener et godt liv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hoppetaujenta said:

Jeg tror at man glemmer at fenomenet "uføre" ikke er en ensartet monstergruppering som ikke fortjener noe godt eller en liten påskjønnelse fra sitt daglige (ofte monotone) liv i et smertehelvete som ikke tillater så mye ekstra, hverken helsemessig eller økonomisk. Jo, mange sliter med sine helseplager hver dag. Det er ekte saker og ikke unnasluntring. 

Det er ikke så farlig for dem fordi "de har ferie hele tiden"? Virkelig?? Det er trist at det finnes så mye uvitenhet blant folk og all denne uvitenheten er ikke til hinder for at man dømmer folk på det groveste, ja rett og slett mobber folk for sin uførhet. En tilstand som de aller fleste ikke har valgt selv. Det er mennesker vi snakker om her. Medmennesker med akkurat like mye behov for og rett til det samme som alle andre har. Vær litt greie da, dere som ikke er det. :sukk: 

Jeg har lagt merke til at noen korttenkte knehøner gjerne vil finne ut hva de skal late som at de har av symptomer (innlegg ala "Please help me: hvilke sykdommer er det lettest å få uføretrygd for?"), for de skal til legen og forsøke å få seg uføretrygd i neste uke. De vil ha raskeste veien til et nokså friskt fungerende liv i sus og dus, med lettjente penger på kontoen som de kan reise/feste og kose seg for. 

👍👊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Medisinsk bruker skrev:

Nei som et reelt tillegg som gjør det mulig å ta en ferie som andre.

Ok. Hvor mye tenker du at dette tillegget skal være på? Fordi jeg regnet på det nå nettopp og om man gjør om juni til å bli regnet etter reglene for feriepenger så vil du sitte igjen med 4.000 kr. Jeg kan ikke se hvor du som en person kan reise med 4.000 kr som da skal dekke fly, hotell og lommepenger om det er den eneste muligheten du har til å spare i løpet av året. 

Det som er viktig, som de som drar på ferie gjør, er at de sparer over tid. Det er ikke sånn at de roper hurra, vi fikk ekstra penger i juni også bestiller ferie. Betalingen er for liten til det. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sylveon skrev:

Jeg er usikker på om du forstår hva feriepenger er? Det er sånn at i juni så kommer ikke lønn, men feriepenger som er skattefrie. Denne utbetalingen er litt høyere enn vanlig månedslønn, men vi snakker ikke om mange tusenlapper. I det store og det hele så vil det være betydningsløst om målet er å dra på en eller annen form for tur. Det som er viktig er muligheten til å spare gjennom hele året. Å sette av en liten sum hver måned.

Dessuten så er de mange uføre som reiser, både enslige og de som er i par. Jeg tenker at hvis man ikke har den mulighet så er utgiftene kanskje litt for store?

Jeg har betalt skatt av inntektsgivende arbeid i 25 år så jeg vet godt hva feriepenger er. Hvis feriepenge prosenten fortsatt ligger rundt 10% så vil det si rundt 50.000 ut av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn eller noe deromkring. For meg så virker det som en stor kontrast ned til en minstepensjonist med 15.000 til disposisjon. Men det har jo ingen betydning hvis uføre ikke har noen jobb å ta ferie fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Medisinsk bruker skrev:

Jeg har betalt skatt av inntektsgivende arbeid i 25 år så jeg vet godt hva feriepenger er. Hvis feriepenge prosenten fortsatt ligger rundt 10% så vil det si rundt 50.000 ut av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn eller noe deromkring. For meg så virker det som en stor kontrast ned til en minstepensjonist med 15.000 til disposisjon. Men det har jo ingen betydning hvis uføre ikke har noen jobb å ta ferie fra.

Tror du alle som arbeider har 500.000 i årslønn?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!??!?!?!?!?!?! SERIØST?!?!?! Hvilken verden lever du i????????

Endret av Sylveon
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Medisinsk bruker skrev:

Jeg har betalt skatt av inntektsgivende arbeid i 25 år så jeg vet godt hva feriepenger er. Hvis feriepenge prosenten fortsatt ligger rundt 10% så vil det si rundt 50.000 ut av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn eller noe deromkring. For meg så virker det som en stor kontrast ned til en minstepensjonist med 15.000 til disposisjon. Men det har jo ingen betydning hvis uføre ikke har noen jobb å ta ferie fra.

Jeg tror spørsmålet ditt egentlig handler om hvorvidt uføre eller andre med stønader burde ha rett til ekstraordinær utbetaling i juni? For å kunne unne seg litt ekstra. Det blir jo et helt annet spørsmål enn det du stiller i overskriften din: om uføre har fortjent ferie. 

Husk at en god del i arbeid er lavtlønte også, og kan ha mindre utbetalt enn en ufør med god uføreopptjvening. Feriepenger for arbeidstakere utgjør normalt omtrent en vanlig månedslønn, og kommer istedenfor lønn. Uføre må spare til reiser etc som alle andre, men skjønner at det er tøft å ha dårlig økonomi - uansett årsak.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Medisinsk bruker skrev:

Jeg har betalt skatt av inntektsgivende arbeid i 25 år så jeg vet godt hva feriepenger er. Hvis feriepenge prosenten fortsatt ligger rundt 10% så vil det si rundt 50.000 ut av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn eller noe deromkring. For meg så virker det som en stor kontrast ned til en minstepensjonist med 15.000 til disposisjon. Men det har jo ingen betydning hvis uføre ikke har noen jobb å ta ferie fra.

Men industriarbeideren får jo ikke lønn den måneden han eller hun får feriepenger, og siden juni sjelden er en utgiftsfri måned så er det ikke sånn at man plutselig har 50 000 ekstra å rutte med. Pluss at for de aller fleste trekkes den 5 ferieuka av feriepengene, så da ble det enda mindre igjen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sylveon skrev:

Ok. Hvor mye tenker du at dette tillegget skal være på? Fordi jeg regnet på det nå nettopp og om man gjør om juni til å bli regnet etter reglene for feriepenger så vil du sitte igjen med 4.000 kr. Jeg kan ikke se hvor du som en person kan reise med 4.000 kr som da skal dekke fly, hotell og lommepenger om det er den eneste muligheten du har til å spare i løpet av året. 

Det som er viktig, som de som drar på ferie gjør, er at de sparer over tid. Det er ikke sånn at de roper hurra, vi fikk ekstra penger i juni også bestiller ferie. Betalingen er for liten til det. 

4000 er mye penger for folk som lever på denne grensa. Men det var et dårlig eksempel med ferievalg for andre. Hadde jeg fått feriepenger slik du regner så hadde det gitt et tillegg på 10.000 som er en større differanse. men jeg tar utgangspunkt i minste-trygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sylveon skrev:

Tror du alle som arbeider har 500.000 i årslønn?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!??!?!?!?!?!?! SERIØST?!?!?! Hvilken verden lever du i????????

Det siste jeg hørte på NRK radio var at gjennomsnittlig industriarbeiderlønn var på 480.000 men jeg kan jo hørt feil. Hva er riktig da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange er uførhet en fulltidsjobb. Nei forresten, faktisk så er uførhet en jobb som utføres 24/7, 365 dager i året, uten pause. Fordi dem lever i en tilstand som man ikke kan ta ferie eller helg ifra. De aller fleste uføre er uføre av den grunn at dem faktisk har dårlig helse. Og med kronisk dårlig helse, følger kronisk dårlig uføretrygd, med kronisk dårlig utbetaling. Folk flest på uføretrygd har ikke mulighet til å spare gjennom hele året, dem lever knapt nok som det er. 

Skattefri måned i juni og halv skatt i desember. Ja, okei, uføre "får" dette. Men det får jo vitterlig alle arbeidstakere også. Det er jo ikke en gave fra staten til folk. Nei, det er jo bare skatteprosenten som er oppjuster på årets resterende måneder. Skatteprosenten gjennom året står jo fast uansett.

Det kunne med fordel vært tilføyd et "ferietillegg" på uføretrygden. Slik at de som er uføre kan ha noen valgfriheter de også i sommermånedene. I motsetning til friske arbeidstakere, må uføretrygdede ta med seg jobben sin på ferie også. Fordi dem fortsatt ikke kan pause. Jeg føler det er mange som ikke skjønner dette. Og noen ganger så hjelper sol, varme og avkobling fra hverdagen denne gruppen også. Men av en eller annen grunn så fortjener ikke denne gruppen mennesker det lille ekstra. Det viser seg gjentakende. Både byråkratisk og på folkemunne. 

...Helt til vedkommende står i situasjonen selv og får kjenne på virkeligheten på kroppen.

Endret av Juks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Medisinsk bruker skrev:

4000 er mye penger for folk som lever på denne grensa. Men det var et dårlig eksempel med ferievalg for andre. Hadde jeg fått feriepenger slik du regner så hadde det gitt et tillegg på 10.000 som er en større differanse. men jeg tar utgangspunkt i minste-trygd.

Nei. Det ville du ikke. Den som har maks uføretrygd ville fått et tillegg på 7.000 kr fra NAV. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Medisinsk bruker skrev:

Det siste jeg hørte på NRK radio var at gjennomsnittlig industriarbeiderlønn var på 480.000 men jeg kan jo hørt feil. Hva er riktig da?

Ja, gjennomsnittslønna er faktisk overraskende høy. 480.000 kan stemme. Jeg kjenner veldig få som ligger på eller over gjennomsnittslønna i de forskjellige yrkesområdene. Så hvor i landet de tjenes ekstra mye er ikke godt å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Medisinsk bruker skrev:

Det siste jeg hørte på NRK radio var at gjennomsnittlig industriarbeiderlønn var på 480.000 men jeg kan jo hørt feil. Hva er riktig da?

Hallo?! Du vet at det jobber på folk på sykehjem, aldershjem, på bensinstasjoner, i matbutikker, i klesbutikker, på cafeer, vaskehjelper, folk på skoler og i barnehager, det er folk som kjører busser og tog. Tror du alle jobber i industrien? Jeg skjønner derimot at du syns det er veldig behagelig å sammenligne deg med dem for da kan du sutre om at alle andre får så jævlig mye mer enn deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Medisinsk bruker skrev:

4000 er mye penger for folk som lever på denne grensa. Men det var et dårlig eksempel med ferievalg for andre. Hadde jeg fått feriepenger slik du regner så hadde det gitt et tillegg på 10.000 som er en større differanse. men jeg tar utgangspunkt i minste-trygd.

Hvis uføre skal få økt stønad i juni «øremerket» ferieturer er det vel andre som burde få det samme? Hva med minstepensjonister, arbeidsledige, langtidssykmeldte, folk på sosialen? Altså, jeg synes det er helt supert at velferdsstaten (oss) betaler for et månedlig økonomisk sikkerhetsnett når man faller utenfor grunnet sykdom eller annet. Men at fellesskapet skal sponse ferieturer til Rhodos blir for drøyt. (Ja, setter det litt på spissen her for debatten sin skyld 😂😬)

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kitcat skrev:

Hvis uføre skal få økt stønad i juni «øremerket» ferieturer er det vel andre som burde få det samme? Hva med minstepensjonister, arbeidsledige, langtidssykmeldte, folk på sosialen? Altså, jeg synes det er helt supert at velferdsstaten (oss) betaler for et månedlig økonomisk sikkerhetsnett når man faller utenfor grunnet sykdom eller annet. Men at fellesskapet skal sponse ferieturer til Rhodos blir for drøyt. (Ja, setter det litt på spissen her for debatten sin skyld 😂😬)

:pls::pls::pls::pls::pls:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, Juks skrev:

For mange er uførhet en fulltidsjobb. Nei forresten, faktisk så er uførhet en jobb som utføres 24/7, 365 dager i året, uten pause. Fordi dem lever i en tilstand som man ikke kan ta ferie eller helg ifra. De aller fleste uføre er uføre av den grunn at dem faktisk har dårlig helse. Og med kronisk dårlig helse, følger kronisk dårlig uføretrygd, med kronisk dårlig utbetaling. Folk flest på uføretrygd har ikke mulighet til å spare gjennom hele året, dem lever knapt nok som det er. 

Skattefri måned i juni og halv skatt i desember. Ja, okei, uføre "får" dette. Men det får jo vitterlig alle arbeidstakere også. 

Det kunne med fordel vært tilføyd et "ferietillegg" på uføretrygden. Slik at de som er uføre kan ha noen valgfriheter de også i sommermånedene. I motsetning til friske arbeidstakere, må uføretrygdede ta med seg jobben sin på ferie også. Fordi dem fortsatt ikke kan pause. Jeg føler det er mange som ikke skjønner dette. Og noen ganger så hjelper sol, varme og avkobling fra hverdagen denne gruppen også. Men av en eller annen grunn så fortjener ikke denne gruppen mennesker det lille ekstra. Det viser seg gjentakende. Både byråkratisk og på folkemunne. 

 ...Helt til vedkommende står i situasjonen selv og får kjenne på virkeligheten på kroppen.

Jeg vil bare utheve friske fordi i dagens samfunn så er det mange som jobber hver eneste dag med en enorm mengde med plager. Det er rett og slett en jobb hver eneste dag å være syk, uansett om du er i arbeid eller om du er uføretrygdet. 

Endret av Sylveon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Absol skrev:

Men industriarbeideren får jo ikke lønn den måneden han eller hun får feriepenger, og siden juni sjelden er en utgiftsfri måned så er det ikke sånn at man plutselig har 50 000 ekstra å rutte med. Pluss at for de aller fleste trekkes den 5 ferieuka av feriepengene, så da ble det enda mindre igjen. 

Du har et poeng der men differansen de 11 andre mnd. gjør en forskjell. Men jeg har vel fått svar på det jeg lurte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sylveon skrev:

Jeg vil bare utheve friske fordi i dagens samfunn så er det mange som jobber hver eneste dag med en enorm mengde med plager. Det er rett og slett en jobb hver eneste dag å være syk. 

Du har rett i det. Det er det. Og all ære til dem. Men dem er fortsatt såpass at dem klarer å være i full jobb. Jeg kunne moderert det ordet litt ettersom debatten ikke handler om grad av funksjonsevne og livskvalitet, men de ulike posisjonene i yrkeslivet. Og ja, det er en fulltids døgnjobb å være syk, uansett om man klarer å jobbe eller ikke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Juks skrev:

For mange er uførhet en fulltidsjobb. Nei forresten, faktisk så er uførhet en jobb som utføres 24/7, 365 dager i året, uten pause. Fordi dem lever i en tilstand som man ikke kan ta ferie eller helg ifra. De aller fleste uføre er uføre av den grunn at dem faktisk har dårlig helse. Og med kronisk dårlig helse, følger kronisk dårlig uføretrygd, med kronisk dårlig utbetaling. Folk flest på uføretrygd har ikke mulighet til å spare gjennom hele året, dem lever knapt nok som det er. 

Skattefri måned i juni og halv skatt i desember. Ja, okei, uføre "får" dette. Men det får jo vitterlig alle arbeidstakere også. Det er jo ikke en gave fra staten til folk. Nei, det er jo bare skatteprosenten som er oppjuster på årets resterende måneder. Skatteprosenten gjennom året står jo fast uansett.

Det kunne med fordel vært tilføyd et "ferietillegg" på uføretrygden. Slik at de som er uføre kan ha noen valgfriheter de også i sommermånedene. I motsetning til friske arbeidstakere, må uføretrygdede ta med seg jobben sin på ferie også. Fordi dem fortsatt ikke kan pause. Jeg føler det er mange som ikke skjønner dette. Og noen ganger så hjelper sol, varme og avkobling fra hverdagen denne gruppen også. Men av en eller annen grunn så fortjener ikke denne gruppen mennesker det lille ekstra. Det viser seg gjentakende. Både byråkratisk og på folkemunne. 

...Helt til vedkommende står i situasjonen selv og får kjenne på virkeligheten på kroppen.

Missforståtte holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...