Gå til innhold

Har Uføre fortjent ferie?


Medisinsk bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skattefritak i Juni som " feriepenger " gir uføre en trangere økonomi resten av året.

Endret av Medisinsk bruker
Liten forandring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

Uføretrygdete har ikke skattefritak. De har redusert skattetrekk i juni slik andre har på feriepengene sine.

2.

Man kan redusere antallet måneder med uføretrygd til 11 for så å kalle den 12. utbetalingen for feriepenger, slik man gjør for arbeidstakere. Saken er bare at det i realiteten ikke blir noen forskjell og det følgelig er helt unødvendig.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Medisinsk bruker skrev:

Skattefritak i Juni som " feriepenger " gir uføre en trangere økonomi resten av året.

Nei, det gjør det ikke. Det er fritt frem å fordele pengene utover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Nei, det gjør det ikke. Det er fritt frem å fordele pengene utover.

Ok. Jeg mener Uføre burde fått feriepenger også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Medisinsk bruker skrev:

Ok. Jeg mener Uføre burde fått feriepenger også.

Som en 13. månedslønn? 

Endret av Husholdning1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Som en 13. månedslønn? 

Nei som et reelt tillegg som gjør det mulig å ta en ferie som andre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Medisinsk bruker skrev:

Nei som et reelt tillegg som gjør det mulig å ta en ferie som andre.

Altså akkurat som uføretrygden er per i dag.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til spørsmålet; har uføre fortjent ferie?

Nei, en som er ufør er ikke arbeidsdyktig og da har man heller ikke noe arbeid å ha «ferie» fra. 

Derfor er det riktig at en ufør har sin faste stønad hver måned. Så kan man selvsagt diskutere om det er smart med 1,5 mnd trekkfri utbetaling. Tipper de fleste er glad for litt tvungen sparing før sommer og jul! 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Altså akkurat som uføretrygden er per i dag.

Får ikke feriepenger i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kitcat skrev:

Til spørsmålet; har uføre fortjent ferie?

Nei, en som er ufør er ikke arbeidsdyktig og da har man heller ikke noe arbeid å ha «ferie» fra. 

Derfor er det riktig at en ufør har sin faste stønad hver måned. Så kan man selvsagt diskutere om det er smart med 1,5 mnd trekkfri utbetaling. Tipper de fleste er glad for litt tvungen sparing før sommer og jul! 

Nei en ufør har mistet muligheten til å jobbe, men har kanskje ingen betydning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Husholdning1 skrev:

1.

Uføretrygdete har ikke skattefritak. De har redusert skattetrekk i juni slik andre har på feriepengene sine.

2.

Man kan redusere antallet måneder med uføretrygd til 11 for så å kalle den 12. utbetalingen for feriepenger, slik man gjør for arbeidstakere. Saken er bare at det i realiteten ikke blir noen forskjell og det følgelig er helt unødvendig.

Null skattetrekk på junilønninga.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Medisinsk bruker said:

Nei som et reelt tillegg som gjør det mulig å ta en ferie som andre.

En som er ufør har jo ferie hele året. Ferie betyr ikke at man må reise noe sted, men at man har en pause fra jobben. Når man ikke jobber har man jo ikke noe å ta fri fra.

Jeg syns ikke trygdeytelser skal økes for at det skal gis en høyere utbetaling i juni. Reising er ikke en menneskerett, og det er mange i jobb som heller ikke har råd til å reise. Det gjelder å spare hele året.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maude skrev:

En som er ufør har jo ferie hele året. Ferie betyr ikke at man må reise noe sted, men at man har en pause fra jobben. Når man ikke jobber har man jo ikke noe å ta fri fra.

Jeg syns ikke trygdeytelser skal økes for at det skal gis en høyere utbetaling i juni. Reising er ikke en menneskerett, og det er mange i jobb som heller ikke har råd til å reise. Det gjelder å spare hele året.

Så uføre har ikke noe behov for å komme seg litt vekk til andre omgivelser eller bli med andre på ferie hvis de blir spurt feks.?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om du forstår hva feriepenger er? Det er sånn at i juni så kommer ikke lønn, men feriepenger som er skattefrie. Denne utbetalingen er litt høyere enn vanlig månedslønn, men vi snakker ikke om mange tusenlapper. I det store og det hele så vil det være betydningsløst om målet er å dra på en eller annen form for tur. Det som er viktig er muligheten til å spare gjennom hele året. Å sette av en liten sum hver måned.

Dessuten så er de mange uføre som reiser, både enslige og de som er i par. Jeg tenker at hvis man ikke har den mulighet så er utgiftene kanskje litt for store?

Endret av Sylveon
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, Medisinsk bruker skrev:

Får ikke feriepenger i dag.

Jo. At det ikke kalles feriepenger betyr ikke at de får 11+1 månedslønn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Medisinsk bruker skrev:

Null skattetrekk på junilønninga.

Akkurat som jeg har skrevet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes uføre fortjener å ha gode nok økonomiske betingelser til å ha ca den samme levestandarden som alle andre. Dvs. Kunne ta seg en årlig ferie om de ønsker det. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo nettopp på grunn av sykdom må det jo være flott å reise vekk for å få tankene på noe annet, ville heller ikke kalt det ferie da sykdom følger med deg overalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...