Gå til innhold

Har Uføre fortjent ferie?


Medisinsk bruker

Anbefalte innlegg

57 minutter siden, Medisinsk bruker skrev:

Så uføre har ikke noe behov for å komme seg litt vekk til andre omgivelser eller bli med andre på ferie hvis de blir spurt feks.?

Er jo mye lurere/billigere å dra utenom den typiske feriesesongen, så ekstra feriepenger i juni har lite for seg :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Juks skrev:

Du har rett i det. Det er det. Og all ære til dem. Men dem er fortsatt såpass at dem klarer å være i full jobb. Jeg kunne moderert det ordet litt ettersom debatten ikke handler om grad av funksjonsevne og livskvalitet, men de ulike posisjonene i yrkeslivet. Og ja, det er en fulltids døgnjobb å være syk, uansett om man klarer å jobbe eller ikke.  

Agree til uthevede. 

Endret av Sylveon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kitcat skrev:

Hvis uføre skal få økt stønad i juni «øremerket» ferieturer er det vel andre som burde få det samme? Hva med minstepensjonister, arbeidsledige, langtidssykmeldte, folk på sosialen? Altså, jeg synes det er helt supert at velferdsstaten (oss) betaler for et månedlig økonomisk sikkerhetsnett når man faller utenfor grunnet sykdom eller annet. Men at fellesskapet skal sponse ferieturer til Rhodos blir for drøyt. (Ja, setter det litt på spissen her for debatten sin skyld 😂😬)

Har du jobba og betalt skatt i over 25 år så har du betalt  mer enn meg. Har du jobba under så er det "oss" som har fostra deg opp. Debatten er over for min del. Kanskje noen andre gidder med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Medisinsk bruker skrev:

Har du jobba og betalt skatt i over 25 år så har du betalt  mer enn meg. Har du jobba under så er det "oss" som har fostra deg opp. Debatten er over for min del. Kanskje noen andre gidder med deg.

Man kan ikke ta denne debatten på individnivå.

Jeg har for eksempel hatt en sykdom som har kostet staten sikkert en million eller mer. Så velferdsstaten har dessverre uansett gått i minus på meg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange fler kan jobbe. Det handler bare om å tilrettelegge. Det bør ikke lønne seg å være ufør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som den egentlige dagsorden til trådstarter er at de uføre bør bli påspandert enda mer penger. 
Men for å forvirre blandes det inn rett til ferie, tvungen sparing som utbetales i juni og denslags tøvete tiltak som dessverre alle sliter med. Hverken de uføretrygda eller de arbeidsføre er så uføre i hodet at de trenger noen til å bestemme at ferien din, den må koste mange penger, og derfor må du spare opp ti-tusenvis av kroner til den. Det er alle fullt i stand til å bestemme selv. 

Til saken: de uføretrygdede og pensjonistene får mer enn nok penger som det er. Vi bør heller gjøre det mer lønnsomt å stå i arbeid og faktisk bidra til samfunnet, framfor å gjøre det stikk motsatte. Det er ei dødslinje for samfunnet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Storebror
36 minutter siden, rosaprosa skrev:

Veldig mange fler kan jobbe. Det handler bare om å tilrettelegge. Det bør ikke lønne seg å være ufør. 

Det lønner seg ikke å være ufør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten får man noen tusenlapper ekstra i juni og vanlig lønn i juli, eller så får man en stor utbetaling i juni og ingen eller lite lønn i juli (eller den måneden man tar ut ferien). Feriepenger er oppsparte lønnspenger gjennom året som man får utbetalt for å ha noe å leve av i ferietida (istedet for den lønna man ikke får siden man ikke jobber i ferien), ikke en gavepakke fra staten eller arbeidsgiver for å ha noe å kose seg med i ferien.

Å være ufør er en "fulltidsjobb" man ikke kan ta ferie i fra, men så får de da også utbetalt sin "lønn" hver måned, uansett om de er sengeliggende med smerter eller om de har en bedre periode og har overskudd til å ta seg en liten ferietur. Ja, ferieturer koster penger, men for det første er det ikke alle arbeidsføre som har råd til å reise heller, og for det andre kan uføre i teorien reise når som helst på året (så lenge helsa tilsier det) og dermed lettere få tak i billige billetter som legges ut på kort varsel. Det er ikke like lett å kaste seg på en flytur på kort varsel når man er i jobb og må tilpasse seg både arbeidsgiver og hvor mange dagers ferie/avspasering man har.

Så nei, jeg synes ikke uføre skal få feriepenger. Det ville være mer naturlig å øke satsene generelt så de får anstendige utbetalinger som kan dekke både medisiner og et normalt liv hele året. Og muligheten til å spare til en større ferietur, sånn som andre gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kitcat skrev:

Til spørsmålet; har uføre fortjent ferie?

Nei, en som er ufør er ikke arbeidsdyktig og da har man heller ikke noe arbeid å ha «ferie» fra. 

Derfor er det riktig at en ufør har sin faste stønad hver måned. Så kan man selvsagt diskutere om det er smart med 1,5 mnd trekkfri utbetaling. Tipper de fleste er glad for litt tvungen sparing før sommer og jul! 

Jeg tenker at det må være et arbeid i seg selv å være syk, og de har vel et like stort behov som andre for et " stuebytte" i året. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xfs367

Fra et rent språklig perspektiv har vel ordet "ferie" i hvert fall to forskjellige betydninger:

1. En lengre pause fra enten arbeid eller skole. "Jeg skal ha ferie".

2. En reise av noe slag. "Jeg skal på ferie"

Så man kan vel si at uføre kan få feriepenger så lenge de dokumenterer at pengene brukes på ferietur. De kan ikke "ha ferie", men de kan være "på ferie". 

...men fra språk til alvor:

Det spiller absolutt ingen rolle om vi kaller det "ferie" eller ikke, eller om uføre "betaler skatt" eller ikke. Dette er bare triksing og miksing med penger, begreper og byråkrati. Jeg er for alt som forenkler disse prosessene, og gjør at staten trenger å ansette færre i bullshit-jobber. Så dersom det sparer inn et par hundre papirflyttere å kalle det "ferie", så la oss kalle det for det.

Endret av xfs367
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferie er en opptjent rett for arbeidstakere. 

Studenter får heller ikke ferie. De får ikke en krone i Stipend for juli, men de har fortsatt husleie.

Alderspensjonister får ikke ferie. (Etter Ts definisjon av ferie, altså)

Hva med å se lenger enn sin egen navel?

Endret av Rotemor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud

Det finnes ingen som har «rett» på ferie. Om de som er uføre ønsker å dra på ferie får de spare som alle andre. Finnes enormt mange som jobber hver dag og som ikke har råd til ferie pga. Trang økonomi, fortjener uføre ferie men ikke de? Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, JaVel skrev:

Jeg tenker at det må være et arbeid i seg selv å være syk, og de har vel et like stort behov som andre for et " stuebytte" i året. 

Men om den uføre trenger ferie eller ei, er vel han selv den nærmeste til å bestemme? Hvorfor skal du "tenke", som du kaller det, noe som helst om det? Om, eventuelt når og hvor på ferie – det bestemmer den det gjelder. Han og alle andre uføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Er jo mye lurere/billigere å dra utenom den typiske feriesesongen, så ekstra feriepenger i juni har lite for seg :)

Ja, det er nok lurt, men nå er det jo mange som må ta hovedferien sin i sommermånedene pga jobb. Og den som er ufør reiser ofte ikke alene på tur slik at tidspunkt skal jo passe for alle i reisefølget uansett om det er kjæreste, familie og venner. Da hjelper det nok med litt ekstra penger om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, JaVel skrev:

Jeg tenker at det må være et arbeid i seg selv å være syk, og de har vel et like stort behov som andre for et " stuebytte" i året. 

Definitivt, men en ufør kan reise på store og små turer når som helst i løpet av året. 

Du vet at uførepensjon utbetales alle 12 mnd i året, man får ikke trekk for 4(5) uker ferie som arbeidstakere gjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kitcat skrev:

Definitivt, men en ufør kan reise på store og små turer når som helst i løpet av året. 

Du vet at uførepensjon utbetales alle 12 mnd i året, man får ikke trekk for 4(5) uker ferie som arbeidstakere gjør. 

De fleste mennesker som er ufør eller ei har jo ofte et reisefølge med seg på tur. Reisefølget er gjerne i full jobb og da blir jo ikke slik at de nødvendigvis kan reise når som helst på året. 

Endret av Jolen77
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, Medisinsk bruker said:

Så uføre har ikke noe behov for å komme seg litt vekk til andre omgivelser eller bli med andre på ferie hvis de blir spurt feks.?

Da må du legge til side penger resten av året, selvsagt. Evt jobbe så mye som du har lov til ved siden av trygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Hvem fortjener hva og hvordan avgjør vi det? Fortjener en lege som jobber overtid hver uke, slår sine barn og er utro mot sin kone en god ferie i Syden? Han betaler jo skatt, og penger er det eneste som betyr noe for hva mennesker er verdt og hva de fortjener? Hva med en kvinne som streamer for menn med lav selvtillit og som gir penger til kvinnen fordi de føler de har kontakt og at det betyr noe? Som baksnakker og ler av de patetiske mennene når hun skrur av kamera, nyter godt av pengene hun får. Hva fortjener hun? 

Lever vi i en verden der mennesker får det de fortjener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så mye smålighet det finnes der ute 😳

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2019 den 11.50, rosaprosa skrev:

Veldig mange fler kan jobbe. Det handler bare om å tilrettelegge. Det bør ikke lønne seg å være ufør. 

Det gjør det da for pokker heller ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...