Gå til innhold

Tør ikke småbarnsforeldre å være strenge lenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nok en av disse tafatte foreldrene man ser. Rett og slett fordi jeg blir så usikker på hva som er riktig måte å være streng på. Har én på 16mnd, og føler jeg sier "nei" 400 ganger i løpet av en dag. Men når vi er ute blant folk, eller ved levering og henting i bhg forsøker jeg å holde meg i tøylene, fordi helsesøster flere ganger har sagt at nei er en dårlig måte å korrigere atferd på. Mini løper overalt, og jeg er høygravid, så ikke så lett å fysisk avlede hver gang han gjør noe han ikke har lov til. Hjemme er det lettere, for der er det mindre areal, og enklere å ta ting der og da. Jeg ser også at han forstår meg når jeg sier nei, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er så problematisk å skulle bruke det til å korrigere. 🙄 Da jeg var liten var det noen ting som var "nei" uansett, og vi aksepterte jo det uten ville protester. 

Anonymkode: e5f34...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok en av disse tafatte foreldrene man ser. Rett og slett fordi jeg blir så usikker på hva som er riktig måte å være streng på. Har én på 16mnd, og føler jeg sier "nei" 400 ganger i løpet av en dag. Men når vi er ute blant folk, eller ved levering og henting i bhg forsøker jeg å holde meg i tøylene, fordi helsesøster flere ganger har sagt at nei er en dårlig måte å korrigere atferd på. Mini løper overalt, og jeg er høygravid, så ikke så lett å fysisk avlede hver gang han gjør noe han ikke har lov til. Hjemme er det lettere, for der er det mindre areal, og enklere å ta ting der og da. Jeg ser også at han forstår meg når jeg sier nei, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er så problematisk å skulle bruke det til å korrigere. 🙄 Da jeg var liten var det noen ting som var "nei" uansett, og vi aksepterte jo det uten ville protester. 

Anonymkode: e5f34...f7e

❤️

Jeg kjenner meg igjen, ute blir man gjerne litt nervøs for å "gjøre feil", og hjemme blir man mer selvsikker. 

Gjør det du føler er best, så kan du bli sikker utifra det ❤️

Anonymkode: 1388d...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har én på 16mnd, og føler jeg sier "nei" 400 ganger i løpet av en dag. Men når vi er ute blant folk, eller ved levering og henting i bhg forsøker jeg å holde meg i tøylene, fordi helsesøster flere ganger har sagt at nei er en dårlig måte å korrigere atferd på.

Ikke tenk så mye på om helsesøster mener «nei» er feil ord. Det jeg heller ville forsøkt å tenke på, er hvor virkningsfullt det er å si nei om du må gjenta det 400 ganger til dagen.

16 måneder er en vanskelig alder med null vett og mye vilje, og det kan være verdt jobben å gå gjennom hvilke situasjoner som oppstår og se om man kan eliminere noen av dem.

Kan rutinen være at han må holde i hånden på steder han ikke kan få løpe fritt, for eksempel? Han vil jo sikkert protestere, men da slipper du å stå høygravid og maktesløs og rope nei etter en ettåring som er over alle hauger før du får sukk for deg. 

Ellers tenker jeg at hvert nei som ignoreres må følges av handling, ellers blir det bare bakgrunnsstøy, men det tar tid å finne triksene som virker for akkurat ditt barn. 

Veldig synd at du føler deg usikker på å sette grenser for barnet ditt når barnehageansatte ser deg. Man kan ikke være utlært som førstegangsmamma med en liten som nettopp har begynt å gå sin egen vei.

Jeg har flere ganger rett og slett vært ærlig med dem i barnehagen om at jeg er usikker på hvordan takle slik og sånn, og fått både gode råd og bekreftelse på at de ikke står og «tenker sitt» mens ungen går bananas og jeg blir mer og mer svett, haha! Om du føler at det er gode voksne i barnehagen, kan du kanskje gjøre det samme? Det er ingen god følelse å føle seg «observert» mens man prøver og feiler etter beste evne, men det blir lettere om du opplever at den som observerer er på ditt lag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er resultatet av et BV som bruker ressursene sine på saker som skulle blitt henlagt ganske raskt. Noen ganger bruker BV flere år på saker der meldingene er bare tull og oppspinn. Tenk hvis dem brukte ressursene sine til saker hvor barna var i reell fare. Det er jo dette folk reagerer på. Også det at saksbehandlere ikke står rettslig ansvarlig for det de gjør hvis de gjør feil.

Anonymkode: a9dda...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...