Gå til innhold

Tør ikke småbarnsforeldre å være strenge lenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det virker som om man tror at ALT er omsorgssvikt og overgrep nå til dags. Mange foreldre tør ikke å snakke til barna med strenge stemmer, synes det er helt grusomt å tvinge de til å ta stikkpiller, til tross for at det er til barnets eget beste, og i verre tilfeller lar være å tvinge barnet til å pusse tenner fordi barnet har fri vilje, noe som resulterer i dårlig tannhygiene. (Dette har jeg sett tilfeller av da jeg jobber i helsetjenesten) 

Hvorfor er foreldre så fryktelig redde for å være ordentlige foreldre i dagens samfunn? Tror de at BV lurker rundt i buskene og kaster seg over de med en gang de irettesetter et barn?

Anonymkode: f8309...5f5

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi alt oppfattes som omsorgssvikt og overgrep nå om dagen. Du skal ikke bli sint, du skal ikke være streng i stemmen eller heve den. Du skal ikke løfte ungene, holde de fast eller sende de på rommet. Gud forby at du bærer dem ut av en butikk når du skriker osv. Du dømmes så hardt hele tida uansett hva du gjør. Bv lusker ikke i en hver busk nei. Men foreldrepolitiet gjør det, og de blunker ikke engang før de sender inn diverse bekymringsmeldinger. Hvor mange innlegg og debatter har det ikke vært her inne, om folk som ser bittesmå brudd av hverdagen til mennesker som lurer på om de skal kontakte bv for noe de har sett? 

Anonymkode: d1cf3...dcf

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en kombinasjon av latskap som i at det er lettere å ikke ta kampene, overfokus på at alt skal være så pedagogisk riktig og en misforstått oppfattelse av hva som er barnets beste. Jeg er forsåvidt enig med deg, mange rundt av både venner/bekjente og ukjente som jeg ser lar barna oppføre seg uakseptabelt uten å irettesette på en passende måte. Trist da det er barna som til slutt lider av å vokse opp uten å lære grunnleggende høflighet, omtanke, disiplin og å ta hensyn til andre. Helt ærlig så er jeg drittlei av å være sosial med andre voksne med barn som konstant avbryter, maser, sutrer og forventer å bli aktivisert til alle tider og blander seg inn i voksne samtaler. 

Endret av moroklompen
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, moroklompen skrev:

Tror det er en kombinasjon av latskap som i at det er lettere å ikke ta kampene, overfokus på at alt skal være så pedagogisk riktig og en misforstått oppfattelse av hva som er barnets beste. Jeg er forsåvidt enig med deg, mange rundt av både venner/bekjente og ukjente som jeg ser lar barna oppføre seg uakseptabelt uten å irettesette opp en passende måte. Trist da det er barna som til slutt lider av å vokse opp uten å lære grunnleggende høflighet, omtanke, disiplin og å ta hensyn til andre.

Det er helt sinnsykt hvordan det har blitt. Jeg har sett foreldre som ikke en gang tør å fremstå som strenge, skal de snakke med "streng" stemme så snakker de til barnet med en lys og glad stemme - noe som barnet oppfatter som useriøst snakk. Det er ikke omsorgssvikt å oppdra barna sine, og vise at vi voksne også kan bli sinte og triste, og det er ihvertfall ikke omsorgssvikt eller overtramp over barnet å bære det ut av en situasjon, som et barn som er rasende blir bært ut av en situasjon og satt på sofaen eller blir bært ut av kjøpesenter mens det er flyforbanna. Det kalles å oppdra barna sine og lære de at de ikke alltid får viljen sin. Det vi har i dag grenser til hysteri!

Anonymkode: f8309...5f5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alt er jo omsorgssvikt i dagens samfunn. Har du et kresent barn, så er det fordi du er en dårlig mor som er helt ræva til å lage mat. Da har du som mor sikkert et ræva forhold til kosthold, og du driver med omsorgssvikt hvis du ikke tilbyr 25 ulike pålegg og 100 ulike grønnsaker annenhver time. Ungen din sulter jo snart ihjel! 

Anonymkode: c21d7...a41

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre en mellomgenerasjon som har tenkt seg til at å være bestevenn for sine barn er så koselig og hyggelig,  istede for å være en skikkelig forelder, med grenser og krav. Dette har skapt barn som diskuterer opp og ned på alt, og har ingen respekt for voksne. Det er et samfunnsproblem, når normal høfflighet ikke er tilstede når de entrer skole, og lærere må blant annet bruke mer tid på oppdragelse enn undervisning. Ungdommer med stor tendens til å sitte på bakbeina og vil ha i bøtter og spann, samtidig som alt av motgang er selvdiagnosiserte psykiske lidelser. Det er neppe i frykt for BV, men rett å slett er det mer lettvint og ikke dra kamper, og at alt utad (sosiale medier) skal være bare fryd og gammen. 

Anonymkode: df9db...0e5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange foreldre er også late og orker ikke krangling etter lange arbeidsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden får meg til å huske hvor god jeg var på barneoppdragelse før jeg fikk egne barn. Jeg var ekspert. 

Anonymkode: 4752f...667

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, alt er jo omsorgssvikt i dagens samfunn. Har du et kresent barn, så er det fordi du er en dårlig mor som er helt ræva til å lage mat. Da har du som mor sikkert et ræva forhold til kosthold, og du driver med omsorgssvikt hvis du ikke tilbyr 25 ulike pålegg og 100 ulike grønnsaker annenhver time. Ungen din sulter jo snart ihjel! 

Anonymkode: c21d7...a41

Det er vel på andre enden av spekteret enn det Ts snakker om her. De barna jeg kjenner som er veldig kresne har enten veldig kresne foreldre eller foreldre som lar barna styre som de vil. Vet de at de kan trumfe igjennom at de kun vil ha pølser og pizza til middag og nugatti på skiven, så gjør barn det. Det er der man som foreldre skal setre ned foten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden får meg til å huske hvor god jeg var på barneoppdragelse før jeg fikk egne barn. Jeg var ekspert. 

Anonymkode: 4752f...667

Vel jeg har mange egne barn og uttalelsen din minner meg mer om foreldre som har et problem med å være konsekvente.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden får meg til å huske hvor god jeg var på barneoppdragelse før jeg fikk egne barn. Jeg var ekspert. 

Anonymkode: 4752f...667

Jeg har egne barn. 

ts

Anonymkode: f8309...5f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange foreldre er litt redde for at folk skal følge med på dem og finne feil for så å melde ifra til barnevernet. Det som er ganske ille, er at man ofte blir usikker som forelder når man hører at "alt er omsorgssvikt", det å heve stemmen, tvinge til å pusse tenner etc.. 

Jeg tror vi gjør det godt ved at vi tar det gode etter våre egne foreldre, med en god dose av bøker om oppdragelse.. 

Her prøver jeg å gjøre tannpuss til noe hyggelig, og det funker som oftest.. Men noen ganger går det ikke, og jeg må holde ungen fast. Heldigvis griner hun, for da kan jeg pusse alle tennene. Og etterpå trøster jeg henne og bekrefter at det var skikkelig kjipt. Her må man velge mellom to onder, og jeg tror det er verre å høre på jenta mi her når det gjelder tannpuss. 

Anonymkode: 1388d...84a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikre på at dette ikke er en litt tabloid vinkling? Rent anekdotisk: Jeg har selv snart tre barn, og ligger ikke våken om natten fordi jeg er redd jeg er for lite streng. Om jeg ser rundt meg på andre med små barn ser jeg masse regler og konsekvenser og streng stemmebruk. Tror moderne oppdragelse absolutt kan forbedres, men fri oppdragelse vil jeg vel ikke akkurat kalle det. Synes iblant litt synd på unger i dag, fordi de alltid har en eller annen voksen rundt seg, faktisk. På en måte var oppdragelsen mye friere før, nettopp fordi man hadde fristunder langt borte fra voksne, vill lek i skogen etc.

Sier ikke at TS ikke har poenger. Men hender jeg synes synd på unger i dag som har så lite av den friheten man fikk mye mer av før.

Anonymkode: de927...253

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg og lillefrøken-sjef hadde en diskusjon her om dagen. Hun blir to år. Alt er "nei". Hun får klar beskjed om at når vi går fra bilen til butikken og omvendt (parkeringsplasser og hvor det biler kjører), så skal hun holde oss i hånden. Inn til butikken gikk jo eksemplarisk, men på vei ut, nei, da hadde hun bestemt seg for at hun IKKE skulle holde meg i hånden :P Hun la seg ned og brølte, reiste seg opp og deretter plasket hun rumpa i asfalten igjen fordi jeg sa at "du skal holde mamma i hånden når det er biler som kjører". Det gikk en eldre dame forbi som lo ;) Tror hun kjente igjen situasjonen :P Endte vel med at jeg sa at "Skynt deg å hold mamma i hånden så skal vi se om vi greier og finne bilen som gjemmer seg for oss".... :P 
Det jeg mener med dette er at det ER forskjell på ting barnet kan slippe unna og bestemme selv og noe det ikke kommer unna. Tannpuss er VIKTIG. Febernedsettende ved høy feber er VIKTIG. Og hva du mener med å heve stemmen til barnet? Det skjønner jeg ikke helt, men å være konsekvent og si fra om noe, det er greit. Det verste du kan gjøre når du lar barnet få alt det vil, er å ødelegge barnet. Trygge, omsorgsfulle rammer med masse kjærlighet og forklaringer om hvorfor ditt er datt osv, er det en god start for et barn ❤️ - Tror jeg! Vær raus med kjærlighet, selv om du noen ganger må sette ned foten. Nei, det er ikke gøy, men å må borre gang på gang til tannlegen fordi barnet ikke vil pusse tennene, det er hvert fall ikke kult ;) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, moroklompen skrev:

Det er vel på andre enden av spekteret enn det Ts snakker om her. De barna jeg kjenner som er veldig kresne har enten veldig kresne foreldre eller foreldre som lar barna styre som de vil. Vet de at de kan trumfe igjennom at de kun vil ha pølser og pizza til middag og nugatti på skiven, så gjør barn det. Det er der man som foreldre skal setre ned foten. 

Har man et barn som er småspist, så tilbyr man ikke pølser eller pizza. Vårt barn får kun tilbud om de middagene vi voksne spiser, men nekter plent å spise fisk. Vi tilbyr minst 5 ulike grønnsaker hver 3. Time og baker kun hjemmelaget grovbrød med chiafrø. Tilbyr minst 10 ulike pålegg på bordet til hvert brødmåltid. Vi eier ikke sukkerholdig pålegg. Får utelukkende vann som tørstedrikk, og melk til frokost og kvelds. Han er bare ekstremt kresen og småspist. Vi blir muligens henvist til spiseteam til høsten. 

Anonymkode: c21d7...a41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sikre på at dette ikke er en litt tabloid vinkling? Rent anekdotisk: Jeg har selv snart tre barn, og ligger ikke våken om natten fordi jeg er redd jeg er for lite streng. Om jeg ser rundt meg på andre med små barn ser jeg masse regler og konsekvenser og streng stemmebruk. Tror moderne oppdragelse absolutt kan forbedres, men fri oppdragelse vil jeg vel ikke akkurat kalle det. Synes iblant litt synd på unger i dag, fordi de alltid har en eller annen voksen rundt seg, faktisk. På en måte var oppdragelsen mye friere før, nettopp fordi man hadde fristunder langt borte fra voksne, vill lek i skogen etc.

Sier ikke at TS ikke har poenger. Men hender jeg synes synd på unger i dag som har så lite av den friheten man fikk mye mer av før.

Anonymkode: de927...253

I dag kan det bli sett på som forsømmelse å la barna leke ute i timesvis til de blir lei og kommer hjem på egenhånd, og omsorgssvikt hvis man er i skogen og ikke interesserer seg for det barna gjør.

Anonymkode: f8309...5f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange foreldre er litt redde for at folk skal følge med på dem og finne feil for så å melde ifra til barnevernet. Det som er ganske ille, er at man ofte blir usikker som forelder når man hører at "alt er omsorgssvikt", det å heve stemmen, tvinge til å pusse tenner etc.. 

Jeg tror vi gjør det godt ved at vi tar det gode etter våre egne foreldre, med en god dose av bøker om oppdragelse.. 

Her prøver jeg å gjøre tannpuss til noe hyggelig, og det funker som oftest.. Men noen ganger går det ikke, og jeg må holde ungen fast. Heldigvis griner hun, for da kan jeg pusse alle tennene. Og etterpå trøster jeg henne og bekrefter at det var skikkelig kjipt. Her må man velge mellom to onder, og jeg tror det er verre å høre på jenta mi her når det gjelder tannpuss. 

Anonymkode: 1388d...84a

Så med andre ord er det pga en økende redsel mot BV som alle så og si har stor tillit til? Litt vel selvmotsigende isåfall.

Anonymkode: f8309...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så med andre ord er det pga en økende redsel mot BV som alle så og si har stor tillit til? Litt vel selvmotsigende isåfall.

Anonymkode: f8309...5f5

Har ikke sagt at alle har tillit til dem.. Noen har kanskje en frykt for barnevernet, selvom det ikke er grunn til det? Kan ta meg sjøl som eksempel, jeg er redd for dem på bakgrunn av hva jeg har lest, men hadde jo åpnet døren for dem og samarbeidet om de hadde hatt noe de ville hjelpe meg med... De vil jo mest sannsynlig det beste for barna 

Anonymkode: 1388d...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har ikke sagt at alle har tillit til dem.. Noen har kanskje en frykt for barnevernet, selvom det ikke er grunn til det? Kan ta meg sjøl som eksempel, jeg er redd for dem på bakgrunn av hva jeg har lest, men hadde jo åpnet døren for dem og samarbeidet om de hadde hatt noe de ville hjelpe meg med... De vil jo mest sannsynlig det beste for barna 

Anonymkode: 1388d...84a

Jeg mente ikke at det var det du skrev. Beklager hvis det virket sånn :)  Bare synes at det trist at det virker som at flere og flere får større frykt for BV samtidig som de gir inntrykk av at de har full tillit til BV sånn utad, det er liksom ingen som vil snakke om det. Men man ser jo i flere tilfeller at foreldre har unormal oppførsel og hele tiden må forklare seg til både bhg-ansatte og sine egne barn for å ikke bli misforstått.

Anonymkode: f8309...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...