Gå til innhold

Hva slags Ingeniør burde jeg bli?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg studerer med byggingeniør studenter siden jeg studerer arealplanlegging og de får jobb før ferdig utdanning og er veldig ettertraktet. Det skal bygges mye i Norge fremover, da samferdsel skal styrkes og det blir økt fortetting av byer. Tar du spesialisering innen samferdsel, vann og avløp eller VVS, blir du populær. Du kan fint få jobb med bare bachelorgrad. 

Anonymkode: 46d95...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest xfs367

Spør deg selv: Hva er det beste som finnes i hele verden? Svaret er bygg, ikke sant? For hva skulle vi vel gjort uten bygg? Men vet litt, hva er det nest beste som finnes på denne jord da? Riktig! Svaret er anlegg. Hei, hva om det fantes en måte å krøsskløppe de to, bygg og anlegg i ett? Vel, det gjør det! Bygg- og anleggsingeniør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er vi 2 med elkraft her :5:  :

Det heter elkraftingeniør altså, ikke elkraftsingeniør 🌩️

Fordelen med elkraft (hvis du ser bort fra reaktiv effekt og consinus φ  ) er at en god høyspentingeniør kan brukes til alt innen automasjon også. Og bygger du på videre så er bla teknisk sikring/brannvern osv. lett tilgjengelig. Du trenger ikke være linjemontør, men det anbefales sterkt at du kommer deg ut i felt og jobber sammen med fagarbeiderne på et flere prosjekter sånn at du kjenner problemstillingene som kommer fra 'innefolket/kontorfolket' på kroppen ;) 

De typiske mannsdominerte ingeniørfagene har størst klatremuligheter, men det er helt opp til deg hva du ønsker. Bare ikke bli en prosjektleder uten praktisk erfaring.

Anonymkode: 24a13...e66

Kult! ☺️ Gikk litt fort i svingene, pleier vanligvis titellere meg selv som elkraftingeniør altså 😅 Både jeg og mannen min er det, han har energimontør som bakgrunn og jeg har elektriker. Vi har derfor ulik praktisk erfaring og jobber med vidt forskjellige prosjekter i ulike firma ☺️ 

 

Enig med deg, alle ingeniører burde vært mye ute i felt spesielt i traineeperioden ☺️

Anonymkode: d1c3a...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2019 den 16.55, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som er byggingeniør student? I så fall hvor? Liker dere det og er det bra student miljø ?

Anonymkode: aca99...352

Akkurat ferdig med 2. år Bygg -og miljøteknikk på NTNU. Studiet er utrolig hardt, men jeg liker fagene og skolen ganske godt.  Dessuten er Trondheim en fin by. Linjeforeninga vår er den største på Gløs, og det er masse som skjer både innad i klassen og ellers. Vi er mange, så du finner garantert noen å henge med. Ulempen er at man ikke blir så godt kjent med alle som man ville blitt i en mindre klasse.

Arbeidsmarkedet for oss er utrolig bra for tiden, samme hvilken retning du velger. Men, spesielt vann og veg er det helt ekstremt behov for. Velger ikke det selv, da jeg synes fysiske bygg er mer interessant.

Det beste med å studere bygg er kanskje allsidigheten. Man lærer mye forskjellig, og det er lett å omskolere seg. Dessuten får man litt kjennskap til de forskjellige retningene i starten, og mange ender opp med å velge en annen retning enn den de ønsket i utgangspunktet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2019 den 16.55, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som er byggingeniør student? I så fall hvor? Liker dere det og er det bra student miljø ?

Anonymkode: aca99...352

Kan også nevne at snittalderen er veldig lav. Ca 40-45% kommer rett fra VGS, ca 40-45% har hatt et år i Forsvaret/fhs osv. Siste 10-15% er ett, kanskje to år eldre enn dette igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Read skrev:

Kan også nevne at snittalderen er veldig lav. Ca 40-45% kommer rett fra VGS, ca 40-45% har hatt et år i Forsvaret/fhs osv. Siste 10-15% er ett, kanskje to år eldre enn dette igjen.

Det bør nevnes at dette er et NTNU-"fenomen". Høyskole-ingeniørene har typisk mer varierende bakgrunn.

Anonymkode: d6adb...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det bør nevnes at dette er et NTNU-"fenomen". Høyskole-ingeniørene har typisk mer varierende bakgrunn.

Anonymkode: d6adb...86d

Det er sant. Hører fra vennene mine på andre skoler at det gjerne er folk i 30-års alderen i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart valgt bygg, evt. vann og avløp. Det trengs over hele Norge og du blir flyttbar + at lønna potensielt kan bli veldig bra. 

Anonymkode: 34b6f...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2019 den 21.44, Read skrev:

Akkurat ferdig med 2. år Bygg -og miljøteknikk på NTNU. Studiet er utrolig hardt, men jeg liker fagene og skolen ganske godt.  Dessuten er Trondheim en fin by. Linjeforeninga vår er den største på Gløs, og det er masse som skjer både innad i klassen og ellers. Vi er mange, så du finner garantert noen å henge med. Ulempen er at man ikke blir så godt kjent med alle som man ville blitt i en mindre klasse.

Arbeidsmarkedet for oss er utrolig bra for tiden, samme hvilken retning du velger. Men, spesielt vann og veg er det helt ekstremt behov for. Velger ikke det selv, da jeg synes fysiske bygg er mer interessant.

Det beste med å studere bygg er kanskje allsidigheten. Man lærer mye forskjellig, og det er lett å omskolere seg. Dessuten får man litt kjennskap til de forskjellige retningene i starten, og mange ender opp med å velge en annen retning enn den de ønsket i utgangspunktet :)

Hvor gammel er du? Er det mange eldre studenter der? Eller er det jevnaldersgruppe?

Anonymkode: aca99...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2019 den 14.44, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du? Er det mange eldre studenter der? Eller er det jevnaldersgruppe?

Anonymkode: aca99...352

23 dvs. jeg begynte to år etter ferdig 3-årig vgs. Vil tippe snittalderen er ca 22 år. Veldig mange kom direkte fra vgs, og de fleste andre har hatt et år i militæret/fhs i mellomtiden. Veldig få som er eldre enn meg, kommer bare på 3 av ca 180 som er eldre enn meg (altså de har ventet mer enn 2 år fra vgs før de begynte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...