Gå til innhold

Hva slags Ingeniør burde jeg bli?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg vurderer å studere for å bli ingeniør neste høst (altså om et år) men jeg er usikker hvilken ingeniør-linje jeg skal velge. Jeg vet at man bør satse på dataingeniør, men dette er ikke noe jeg er interessert i.

 

jeg vurderer enten byggingeniør eller bioingeniør, men er litt usikker på om det er ettertrakt.

hva burde jeg velge? 

Anonymkode: aca99...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke interesser har du?

Byggingeniør og bioingeniør er to vidt forskjellige yrker. Med byggingeniør kan du igjen velge mange ulike arbeidsplasser. Bioingeniør er jeg mindre kjent med. Hvis du skulle valgt en av disse, hva er motivasjonen din for å velge det? 

Anonymkode: cf401...eaa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, xx123 skrev:

De høres mest interessant ut. Er ikke så interessert i elektro og data 

Men hva gjør at det høres interresant ut for deg?

Anonymkode: cf401...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hva gjør at det høres interresant ut for deg?

Anonymkode: cf401...eaa

Det høres bare spennende ut 

Anonymkode: aca99...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VVS er svaret. 

Anonymkode: 08745...c32

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bioingeniør tror jeg er et interessant studium, men ærlig talt en ganske kjedelig jobb der valgmulighetene er få. Man driver stort sett og tar blodprøver og analyserer blod- eller vevsprøver på et sykehuslaboratorium. Det er også ganske snevre videreutdanningsmuligheter, og relativt lav lønn.

Bygg har langt mer varierte retninger å gå, både under grunnutdanningen og eventuelle videreutdanninger. Pluss mange forskjellige yrkesretninger både innen offentlig og privat sektor. Valgmulighetene er flere og lønnsnivået generelt atskillig høyere. 

Anonymkode: 6185d...103

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bli ingeniør innen praktiske fag som bygg, VVS, elkraft El.l så er det en absolutt fordel med faglig interesse for hvordan faget fungerer i praksis. Selv er jeg elkraftsingeniør og kan anbefale det, men igjen så må man være interessert i det.

Anonymkode: d1c3a...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke kjedelig å jobbe som bioingeniør! 

De fleste tror vi stort sett tar blodprøver, trykker på ei maskin og venter på et svar.. har ikke tatt en eneste prøve siden studiepraksis. Jobber med mikrobiologi i "rutinelab" som vi kaller det, men arbeidsdagene er svært varierte. Ja, bruker mye tid på pasientprøver (en liten klisjé; ingen prøver er like!), men det er så mye annet vi gjør også. Det er nye metoder som skal prøves ut og valideres, prosjekter for forskning og utvikling, stadige faglige endringer og oppdateringer osv - som ethvert annet fag! Ikke kjedelig :):)

Som bioingeniør har du flere valgmuligheter for mastergrad, som master i biomedisin og molekylærmedisin, evt videre til doktorgrad. 

Bioingeniørfaget beskrives ofte som en blanding av teknologi og helsefag. Du bør ha interesse for menneskekroppens anatomi og fysiologi, celler og biokjemiske prosesser blant annet. Men bør også være praktisk anlagt og ha interesse for teknologi.

Oppsummert: er uenig i alt ab...105 skriver mellom interessant studium og relativt lav lønn. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det gode jobb muligheter innenfor bioingeniør eller byggingeniør ? 

Vet jo at oljenverdien har sunket, og de fleste studenter som studerer innenfor olje sliter med å finne seg jobb

Anonymkode: aca99...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er på vippen mellom to utdannelser, velg den som gir best karrieremuligheter. Min erfaring er at det meste blir interessant, når man setter seg inn i faget.

Anonymkode: 93b58...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilken gir best karriere muligheter ? 

Anonymkode: aca99...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører ofte at det vil bli mangel på bioingeniører de neste årene og har også sett bioingeniør på lister over yrker for fremtiden. Mange av de som først ble utdannet bioingeniør (eller fysiokjemiker som det het tidligere) er nå rundt pensjonsalder. Her jeg jobber er det et generasjonsskifte på gang og vi tar stadig inn nye vikarer.

De fleste bioingeniører jobber i det offentlige, oftest på sykehus (og de har du jo mange av i både byer og tettsteder). Men det finnes mange andre muligheter som utdanningen kan brukes til. På studiet lærer man utrolig mange teknikker og du kan også få jobb på et laboratorium i industrien. Har hørt at bioingeniører kan være ettertraktede her fordi man lærer å jobbe veldig systematisk og kvalitetsikkert på studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvilken gir best karriere muligheter ? 

Anonymkode: aca99...352

Hvis du med karriere mener "klatre oppover" er det også mulig som bioingeniør (men spørs hva du tenker..). Du kan bli fagbioingeniør med utvidet ansvar for et fagfelt, eller bli bioingeniør med spesialistgodkjenning med spesiell fordypning. Som nevnt kan du også ta master og doktorgrad. Du kan også gå videre med ledelse innen helsesektoren, f.eks.

Alt i alt kommer det an på om man har ambisjoner, tar initiativ, er engasjert osv... Og det gjelder vel uansett hvor man ønsker å ha en "karriere" tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, ella morax skrev:

Hvis du med karriere mener "klatre oppover" er det også mulig som bioingeniør (men spørs hva du tenker..). Du kan bli fagbioingeniør med utvidet ansvar for et fagfelt, eller bli bioingeniør med spesialistgodkjenning med spesiell fordypning. Som nevnt kan du også ta master og doktorgrad. Du kan også gå videre med ledelse innen helsesektoren, f.eks.

Alt i alt kommer det an på om man har ambisjoner, tar initiativ, er engasjert osv... Og det gjelder vel uansett hvor man ønsker å ha en "karriere" tenker jeg :)

Tenker mer på jobbmuligheter. 

Anonymkode: aca99...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du bli ingeniør innen praktiske fag som bygg, VVS, elkraft El.l så er det en absolutt fordel med faglig interesse for hvordan faget fungerer i praksis. Selv er jeg elkraftsingeniør og kan anbefale det, men igjen så må man være interessert i det.

Anonymkode: d1c3a...596

Da er vi 2 med elkraft her :5:  :

Det heter elkraftingeniør altså, ikke elkraftsingeniør 🌩️

Fordelen med elkraft (hvis du ser bort fra reaktiv effekt og consinus φ  ) er at en god høyspentingeniør kan brukes til alt innen automasjon også. Og bygger du på videre så er bla teknisk sikring/brannvern osv. lett tilgjengelig. Du trenger ikke være linjemontør, men det anbefales sterkt at du kommer deg ut i felt og jobber sammen med fagarbeiderne på et flere prosjekter sånn at du kjenner problemstillingene som kommer fra 'innefolket/kontorfolket' på kroppen ;) 

De typiske mannsdominerte ingeniørfagene har størst klatremuligheter, men det er helt opp til deg hva du ønsker. Bare ikke bli en prosjektleder uten praktisk erfaring.

Anonymkode: 24a13...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva tenker dere om bygg ingeniør. 

Anonymkode: aca99...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om bygg ingeniør. 

Anonymkode: aca99...352

Jeg tenker at det skal bygges mye fremover innen samferdsel. Det er ikke det dummeste valget.

Anonymkode: 24a13...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygg har helt klart bedre karrieremuligheter og lønn. Vi snakker fort mange hundretusen i forskjell i lønn.

Anonymkode: d6adb...86d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som er byggingeniør student? I så fall hvor? Liker dere det og er det bra student miljø ?

Anonymkode: aca99...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...