Gå til innhold

Sossete 8-åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Dattera mi på 8 år har begynt å bli litt sånn "sossete", hun bruker ungdomsord som "klein", "lol", "chill" , "awesome", "digg" osv. Er dette normalt for ei lita jente på 8 år? Venninnene hennes er også "sossete", har jeg skjønt.

Anonymkode: b927c...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der er ikke å være sossete. Les deg opp på hva ordet «soss» betyr.

Anonymkode: e53cf...2a7

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Dattera mi på 8 år har begynt å bli litt sånn "sossete", hun bruker ungdomsord som "klein", "lol", "chill" , "awesome", "digg" osv. Er dette normalt for ei lita jente på 8 år? Venninnene hennes er også "sossete", har jeg skjønt.

Anonymkode: b927c...fee

Kan du utdype hva du mener med sossete?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da selv se om de datter er «normal». Hvorfor sette noen merkelapp på henne? Og ordet soss var snodig. Om så « ja, dindatter er soss, og det er HELT unormalt», hva så? Hvorfor lurer du? Men ja, bruk av sånne ord er ikke avvikende for småskolebarn. De tøffer seg litt, skal opp i 3. klasse, ser ting på you tube, har eldre søsken. Det gjør da ingen ting? 

Anonymkode: 88643...829

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er normalt. De vil være som de eldre barna og bruker ord og uttrykk de hører av andre.. de vil jo være kule. 

I tillegg er disse ordene ofte i "kule" sanger. Ala tix og resten av gjengen. 

Anonymkode: 89c90...891

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har begynt å si ass på slutteb i nesten alle setninger såå irritende hehe. "Den var kul ass", "sånn vil jeg også ha ass". Veldig rart når vi bor i Bergen å ha "ass" på slutten av alle setninger.

Anonymkode: 9ea5c...4b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår ikke hvorfor det å bruke slang gjør din datter sossete...

Men for å svare på det du spør om, vi brukte ikke så mye slang da jeg var 8 år. Kom vel mer i 6. og 7. klasse. Men det er jo noen år siden,  og mtp digitaliseringen, SoMe og tv-serier så er det ikke rart de et tidligere ute nÅ.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et språk\slang, som har kommet med innvandringen, og av påvirkning fra rapper\hip-hop miljøet i USA bla.

For min del, så liker jeg ikke dette. Det er et element som jeg ser på som ødeleggende for norsk og vestlig språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soss?!? 😂😂

Anonymkode: 6067e...bbe

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, TrekStar skrev:

Det er et språk\slang, som har kommet med innvandringen, og av påvirkning fra rapper\hip-hop miljøet i USA bla.

For min del, så liker jeg ikke dette. Det er et element som jeg ser på som ødeleggende for norsk og vestlig språk.

Men nå er det nå her , og en del av det å være barn og ungdom. Synes ikke du skal prøve å endre måten barnet ditt snakker på , det er viktig å føle en samhørighet med de andre som sier det. Det er en fase !

Anonymkode: 41024...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sossete. Sossete er noe helt annet. 

Det hun sier, er slang. Og ja, helt normalt. De tar fra YouTube, de aldre på skolen osv. 

Anonymkode: cce0a...acf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trodde jeg du skulle si at datteren din kun skulle gå i LV, MK og andre merkeklær jeg..... Og drikke saft av champisglass. 

Men så er hun bare en helt normalt 8-åring. 🙈

Anonymkode: 11dac...792

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sossete betyr overklasseadferd. At barna bruker slang er vel ikke noe nytt selv om de er 8 år, de hører jo uttrykkene flere steder.

Anonymkode: 27737...d24

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en soss ; 

 

Anonymkode: 6452e...68b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke soss, mer white trash.

Anonymkode: 1f8cc...f67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språket har endret seg siden vi var små. Vi kan ikke forvente at barna vår skal prate som oss. Jeg kunne nok snakket mer slang ord for en blir jo påvirket, men er bevisst på å holde språket slik jeg er oppvokst og bokmål ved skriftlige beskjeder. Da jeg var ungdom gikk det kun i dialekt og begynte å passe på språket mitt etter jeg ble 25. Er nå 30.

Anonymkode: 3c092...066

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er helt normalt. Hun er på vei inn i "tweens" alderen og da kommer dette språket også. Hun hører hva andre sier og gjør det samme selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en datter på 8 år og hun bruker ikke slike ord, bortsett fra LOL som jeg har hørt hun har brukt noen ganger. Venninnene hennes bruker heller ikke denne slangen.

Anonymkode: 21565...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker veldig tidlig for en 8-åring å snakke slik. Ser/hører hun mye på diverse videoer på sosiale medier? Mange unger liker å følge ulike folk på You Tube og lignende, mange av dem bruker mye slang. Ikke at slang i seg selv er farlig, men viktig å følge med på hva ungene ser på.

"Soss" er for øvrig noe helt annet, det betyr å etterligne overklassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Språket har endret seg siden vi var små. Vi kan ikke forvente at barna vår skal prate som oss. Jeg kunne nok snakket mer slang ord for en blir jo påvirket, men er bevisst på å holde språket slik jeg er oppvokst og bokmål ved skriftlige beskjeder. Da jeg var ungdom gikk det kun i dialekt og begynte å passe på språket mitt etter jeg ble 25. Er nå 30.

Anonymkode: 3c092...066

Når du sier at du tidligere snakka dialekt, og så begynte å passe på språket ditt.. Mener du at du bevisst fortrengte den delen av deg som dialekta di representerer, og begynte å snakke mer anonym, fisefin Oslo-vest-dialekt? Veldig trist i såfall.

Eller mener du at du bare begynte å droppe ungdomsslangord?

Anonymkode: 28195...da2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...