AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #261 Skrevet 8. juli 2019 På 6.7.2019 den 22.59, Jimins skrev: Ja for det er det samme som systematisk diskriminering og utelukking fra samfunnet. Har rødhårede blitt drept i massetall, kun fordi de rødhåret? Tror ikke det nei. Som sagt, å være rødhåret og svart kan ikke sammenlignes. Nå skal ikke jeg gå rundt å sammneligne og finne ut hvem som har hatt det verst i historien. Men omlag 45000 rødhårte kvinner ble en gang i tiden drept for at de var hekser. Kun pga. hårfargen tilsa at de var hekser. Man kan ikke si at mørkhudede slaver som. Ble bortført fra afrika ikke har lidd, men de med rødt hår har og gått gjennom mye oppgjennom. De går også den dag i dag gjennom mye, da det finnes folk som rett og slett hater noen kun pga. det røde håret. Anonymkode: 2600d...db0 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #262 Skrevet 8. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå skal ikke jeg gå rundt å sammneligne og finne ut hvem som har hatt det verst i historien. Men omlag 45000 rødhårte kvinner ble en gang i tiden drept for at de var hekser. Kun pga. hårfargen tilsa at de var hekser. Man kan ikke si at mørkhudede slaver som. Ble bortført fra afrika ikke har lidd, men de med rødt hår har og gått gjennom mye oppgjennom. De går også den dag i dag gjennom mye, da det finnes folk som rett og slett hater noen kun pga. det røde håret. Anonymkode: 2600d...db0 De fleste slaver ble faktisk ikke bortført de ble solgt av andre afrikanere til europeerne og araberne. Anonymkode: 9e184...583 1
Sparks Skrevet 9. juli 2019 #264 Skrevet 9. juli 2019 Lenge leve rasisme. Noen hvite folk er helt tragiske! 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #265 Skrevet 9. juli 2019 36 minutter siden, Sparks skrev: Lenge leve rasisme. Noen hvite folk er helt tragiske! Så det er rasistisk å klage over hårfargen`? Siden det er hovedsakelig hårfargen folk klager på ikke hudfargen,. Anonymkode: 9e184...583 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #266 Skrevet 9. juli 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det er rasistisk å klage over hårfargen`? Siden det er hovedsakelig hårfargen folk klager på ikke hudfargen,. Anonymkode: 9e184...583 Lurer litt på det samme, for jeg hadde vært like skuffet om det var ei med blondt hår som hadde fått rollen og vi da fikk en blond Ariel. Det er like feil som brunt og svart hår 😅 Anonymkode: 2600d...db0 3
Druid Skrevet 9. juli 2019 #267 Skrevet 9. juli 2019 Disney har ikke brukt en kalori på naturlig hårfarge, den første castingen var blond. Jeg tror de har lett etter en som kan synge og er i stallen deres. (Løser en del andre utfordringer. ) Til trøst kan jeg si jeg så denne skuespilleren med rødt hår, og det vil fungere mye bedre enn med hun de valgte først. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #268 Skrevet 10. juli 2019 På 9.7.2019 den 16.04, AnonymBruker skrev: Så det er rasistisk å klage over hårfargen`? Siden det er hovedsakelig hårfargen folk klager på ikke hudfargen,. Anonymkode: 9e184...583 I denne tråden er det stort sett bare hudfargen noen velger å bli så krenket over. Og ja, det er rasistisk å bli så sint og forbanna fordi noen har mørkere hudfarge enn andre. Hva slags hudfarge Ariel har, har null, niks og nada med selve historien å gjøre, så hvorfor noen blir så indignert at du formelig kan høre fråden og dirringen over tastaturet er ganske uforståelig. Hun er ingen historisk karakter, hun er ren fiksjon (og halvt fisk...). Tror noen bør sette seg ned, puste litt rolig og reflektere over hvorfor de blir så voldsomt forbanna over noe så naturlig som variasjoner i hudfarge. For det er jo virkelig ganske.. spesielt. Anonymkode: 0697d...e6f 2
Gjest HarryDotter Skrevet 11. juli 2019 #269 Skrevet 11. juli 2019 På 9.7.2019 den 15.23, Sparks skrev: Lenge leve rasisme. Noen hvite folk er helt tragiske! Kanskje du burde skaffe deg lesebriller uten inngravert "rasisme" i glasset? Hadde du lest postene og vurdert holdningene bak argumentene til de som er motstander av race swapping, så hadde du blitt flau over å trekke rasisme kortet med en gang du går tom for argumenter.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #270 Skrevet 11. juli 2019 15 minutter siden, HarryDotter skrev: Kanskje du burde skaffe deg lesebriller uten inngravert "rasisme" i glasset? Hadde du lest postene og vurdert holdningene bak argumentene til de som er motstander av race swapping, så hadde du blitt flau over å trekke rasisme kortet med en gang du går tom for argumenter. Samme person blir nok rasende når en svart eller asiatisk karakter gjøres hvit. Men har ikke noe problem med at en hvit karakter forandrer hudfarge. Anonymkode: 9e184...583 2
Druid Skrevet 11. juli 2019 #271 Skrevet 11. juli 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: I denne tråden er det stort sett bare hudfargen noen velger å bli så krenket over. Og ja, det er rasistisk å bli så sint og forbanna fordi noen har mørkere hudfarge enn andre. Hva slags hudfarge Ariel har, har null, niks og nada med selve historien å gjøre, så hvorfor noen blir så indignert at du formelig kan høre fråden og dirringen over tastaturet er ganske uforståelig. Hun er ingen historisk karakter, hun er ren fiksjon (og halvt fisk...). Tror noen bør sette seg ned, puste litt rolig og reflektere over hvorfor de blir så voldsomt forbanna over noe så naturlig som variasjoner i hudfarge. For det er jo virkelig ganske.. spesielt. Anonymkode: 0697d...e6f Nei, det er to ting det klages på : 1, Hårfargen. Akkurat her har Halle mye av skylden selv, for hun la ut en modifisert Ariel med mørkt hår. Gitt at det første forsøket på casting var en blond jente, kan vi konkludere med at Disney a. ikke kommer til å bry seg om hårfargen på skuespilleren, eller b. de kommer til å farge det rødt uansett. Halle kan bære en veldig mektig rødfarge, så rent filmatisk er hun slik sett ett godt valg. 2. Den andre er mere alvorlig. Det pågår en utvikling akkurat nå i Hollywood, der man velger fargede skuespillere til hvite roller. Man kan ha en lang diskusjon rundt dette, og mange meninger, men man skal være forsiktig med to ting fra BEGGE sider: Dette er ikke rasisme. Rasisme er ett veldig skarpt begrep som skal brukes kun til de områdene der konfliktområdet handler om at man skjevbehandler individer basert på en stereotypisk oppfatning av en gruppe som man regner som medfødt. Rasisme i dette tilfellet ville være at Disney valgte Halle fordi sangene krevde dype toner, noe ingen hvite kvinnelige sangere kan. Sånn sett kan det argumenteres at det er rasisme å hevde at fargede ikke kan være havfruer, men det er det ingen som hevder. De hevder at Ariel, en spesifikk havfrue, tegnet av Disney, må ha rødt hår, hvit hud og grønn hale. (Det er andre som hevder at kilden krever at hun skal være dansk. Dette er en feil forståelse av kilden, og en manglende forståelse om mytologien historien er basert på. Det er fortsatt ikke rasisme, kun kunnskapsløshet.) Skifte av etnisitet kan være gode valg for en historie. Det ville vært vanskelig å lage en Annie film som var tro til den orginale historien, men satt til dagens virkelighet, uten å skifte etnisiteten hennes. Noen av konfliktlinjene som bygger den orginale historien eksisterer ikke lenger, men analoge finnes i konfliktene rundt etnisitet. Når hele internett går i fistel for en svart Hermoine, så betyr det at den tilsvarende gruppen faktisk ikke har fått med seg en vesentlig del av hele figuren. De har ikke skjønt halvparten av historien som de har ett religiøst forhold til. Jeg vil bli skuffet hvis Disney gjør det sammen med Den lille havfruen som de gjorde med Prinsessen og frosken. Men jeg tror heller ikke det er målsetningen. De har ikke gjordt dette med noen av de andre filmatiseringene. Jeg kan se den filmatiske ideen bak å velge Halle til rollen, og den krever ikke en gang rødt hår. Men den krever heller ikke noe kulturell tilpassing av historien. Da får vi en sammenhengende film som er tro til ideen bak tegnefilmen. Om de klarer det, vel det er jeg mer skeptisk til. 2
Gjest HarryDotter Skrevet 11. juli 2019 #272 Skrevet 11. juli 2019 (endret) 13 timer siden, AnonymBruker skrev: I denne tråden er det stort sett bare hudfargen noen velger å bli så krenket over. Og ja, det er rasistisk å bli så sint og forbanna fordi noen har mørkere hudfarge enn andre. Hva slags hudfarge Ariel har, har null, niks og nada med selve historien å gjøre, så hvorfor noen blir så indignert at du formelig kan høre fråden og dirringen over tastaturet er ganske uforståelig. Hun er ingen historisk karakter, hun er ren fiksjon (og halvt fisk...). Tror noen bør sette seg ned, puste litt rolig og reflektere over hvorfor de blir så voldsomt forbanna over noe så naturlig som variasjoner i hudfarge. For det er jo virkelig ganske.. spesielt. Anonymkode: 0697d...e6f Det er noen av dere som bare ikke vil forstå argumentene som legges frem mot Disneys grep. Nei det er ikke rasisme. Nei det handler ikke om hudfargen til hun som fikk rollen, det handler om at hun ikke passer inn i den aktuelle etablerte ikoniske karakteren som så mange har et forhold til. Jeg kan sammenligne det med casting av en kvinne til rollen som Barbie. Om studioet da ansetter en svart kvinne på 200kilo i den rollen, så blir det bare hakkende galt! Ikke fordi en svart kvinne på 200kilo er noe mindre verdt enn en på 45kilo, men karakteren Barbie er en veletablert, ja nesten copyrighted karakter med smal midje, blondt hår og store blå øyne. Da funker det rett og slett ikke å caste en tykk mørkhudet kvinne! Og det er ikke rasisme å påpeke det. Jeg trodde og forventet at folk flest var oppegående nok til å forstå og skille slike ting, men istede går de rett i forsvarsmodus og isetter oss for meninger vi absolutt ikke har. Endret 11. juli 2019 av HarryDotter
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #273 Skrevet 16. juli 2019 På 7.7.2019 den 17.10, AnonymBruker skrev: Det meste folk klager over er ikke hudfargen men hårfargen. Anonymkode: 9e184...583 Så hvorfor var det ingen av dere som klagde da Cinderella ble spilt inn med en blond Lily James i hovedrollen? Anonymkode: a8ffc...625
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #274 Skrevet 16. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvorfor var det ingen av dere som klagde da Cinderella ble spilt inn med en blond Lily James i hovedrollen? Anonymkode: a8ffc...625 Er ikke Cindarella blond da? 😳 I den disney filmen jeg har sett har hun nå gult hår 🤔 Så nei jeg reagerte ikke over at en blond kvinne var å se i filmen 😳 Anonymkode: 2600d...db0 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #275 Skrevet 16. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke Cindarella blond da? 😳 I den disney filmen jeg har sett har hun nå gult hår 🤔 Så nei jeg reagerte ikke over at en blond kvinne var å se i filmen 😳 Anonymkode: 2600d...db0 Nei, hun er jo ikke det. Anonymkode: a8ffc...625
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #276 Skrevet 16. juli 2019 Skuffende en hvit mann skal spille prinsen https://www.hollywoodreporter.com/heat-vision/harry-styles-talks-play-prince-eric-disneys-little-mermaid-1224669 Anonymkode: 9e184...583
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #277 Skrevet 16. juli 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Så hvorfor var det ingen av dere som klagde da Cinderella ble spilt inn med en blond Lily James i hovedrollen? Anonymkode: a8ffc...625 I siste sesong av Once Upon a time var Cindarella spilt av en svart skuespiller, selv om hun hadde blitt spilt av en hvit skuespiller i tidligere sesonger. Det var nesten ingen som klagde over at Cindarella var svart i sesong 7 selv om hun hadde vært hvit i de tidligere sesongene. Anonymkode: 9e184...583
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #278 Skrevet 16. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I siste sesong av Once Upon a time var Cindarella spilt av en svart skuespiller, selv om hun hadde blitt spilt av en hvit skuespiller i tidligere sesonger. Det var nesten ingen som klagde over at Cindarella var svart i sesong 7 selv om hun hadde vært hvit i de tidligere sesongene. Anonymkode: 9e184...583 Cindarella? Jeg vet ikke hva du snakker om. Cinderella, filmen jeg snakker om har ingen sesonger siden det er en, vel, film. Den opprinnelige Askepottfilmen fra Disney har heller ingen sesonger og ingen svarte skuespillere. Anonymkode: a8ffc...625
Tanuki Skrevet 17. juli 2019 #279 Skrevet 17. juli 2019 Skjønner ikke argumentet om at Ariel var dansk derfor må hun spilles av en hvit skuespiller. I Disney versjonen fra 1989 er riktig nok karakterene , unntatt Ursula, laget som hvite, men handlingen foregår i Karibbien eller noe sånt, i hvertfall et tropisk sted siden det er korallrev, haier og andre eksotiske fisker. Så da er det vell ikke feil at "nye" Ariel er svart? Hva håret angår så spiller det ingen rolle for handlingen om det er rødt eller en annen farge. Skjønner at folk ikke liker at gamle favoritter forandres såpass mye, Den Lille Havfruen har alltid vært en av mine favoritt tegnefilmer, men vi lever i 2019. Skulle bare mangle at man kan ha mer mangfold i film for barn og unge. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #280 Skrevet 17. juli 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, hun er jo ikke det. Anonymkode: a8ffc...625 Jo hun er blond... 🤔 hva mener du med at hun ikke er blond? 😳 Gult hår = blond, så.... 🤔😳 Jeg har nå ihvertfall alltid tenket at hun er blond, kan umulig være den eneste. Anonymkode: 2600d...db0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå