AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #1 Skrevet 4. juli 2019 Jeg så nettopp nyheten over at de har funnet personen til å spille Ariel i den «live action» filmen de skal lage. Min første tanke gikk ikke direkte til hudfargen, men at hun kanskje ikke da kommer til å ha rødt hår 😭 Føler dette blir en liten «Black Hermione» ting igjen. For i teorien er jeg helt med JKRowling der at jeg elsker det, men at jeg samtidig har såpass sterke følelser for Emma Watson i rollen at det blir feil med noen som ser så totalt annerledes ut, og da «feil» ut. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg så Den lille havfruen som liten. Jeg hadde den på vhs, og den ble spile mange ganger! Jeg har så sinnsykt sterke minner til denne filmen, og ... ja jeg kjente at jeg ikke elsket tanken på å kanskje måtte ha en ikke rødhåret Ariel. Hun har selv postet et bilde med tegneseriefiguren med svart hår på twitter 😕 😭 https://www.google.no/amp/s/globalnews.ca/news/5457252/little-mermaid-halle-bailey-ariel/amp/ Jeg måtte nesten ta meg et google søk, og det finnes jo dem med mørkere hudfarger som har fint rødt hår. Jeg antar at det er farget (da jeg ikke vet om noen som ikke er kritt hvite som har rødt hår naturlig, finnes det? 🤔), men det så fint ut. Så jeg kan jo krysse fingrene å håpe på at de farger håret hennes og jeg kan få se en rødhåret Ariel. Det er litt av et problem ja 😂 om dette er mine største bekymringer, har jeg et ganske godt liv 😂 Anonymkode: 2600d...db0 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #2 Skrevet 4. juli 2019 Dette tiåret har det vært veldig mange Disney remakes. Likte Askepott fra 2015 veldig godt..Likte også Beauty And The Beast. Men skal Emma Watson spille i nok en Disney remake? Selv om jeg liker ho, så synes jeg det blir litt feil at hun spiller rollen som Ariel. Kanskje de slenger på ho en blond parykk? 😜 jeg vil gi filmen en sjanse uansett. Vet mange var skeptiske til Will Smith som Genie i Alladin Anonymkode: 3f134...b55 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #3 Skrevet 4. juli 2019 Jeg har helt ærlig problemer med castingen her. Jenta er supersøt, flink til å synge og alt sånt. For all del. Gi henne gjerne en hovedrolle i en film. Men IKKE som Ariel! Jeg har store problemer med at filmindustrien i dag skal forvandle tradisjonelle hvite roller til mørkhudete. Og det har ingenting med rasisme å gjøre. Det gjaldt Annie, det gjelder diskusjonene om en mørk James Bond og det gjelder her. På lik linje som jeg aldri i verden ville sett en hvit mann i rollen som Martin Luther King eller en hvit kvinne til å spille Tiana i Prinsessen og frosken. En tegnefilm som jeg forøvrig elsker! Anonymkode: 6c081...b00 42
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #4 Skrevet 4. juli 2019 Må det være en mørkhudet ariel? Må karakterer som er hvite i bøker og tegnefilmer automatisk bli hvite for at det skal bli riktig? Så hvorfor ikke en hvit eller asiat til å spille Notorius Big og 2pac i filmene deres? En hvit Martin Luther king og en hvit Rosa Parks, takk, det er jo ikke nøye å være korrekt lenger. Kommer ikke til å se den filmen hvis ikke Ariel blir portrettert som den jeg vokste opp med, og det har ikke noe med rasisme å gjøre Anonymkode: 150a7...fe9 29
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #5 Skrevet 4. juli 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må det være en mørkhudet ariel? Må karakterer som er hvite i bøker og tegnefilmer automatisk bli hvite for at det skal bli riktig? Så hvorfor ikke en hvit eller asiat til å spille Notorius Big og 2pac i filmene deres? En hvit Martin Luther king og en hvit Rosa Parks, takk, det er jo ikke nøye å være korrekt lenger. Kommer ikke til å se den filmen hvis ikke Ariel blir portrettert som den jeg vokste opp med, og det har ikke noe med rasisme å gjøre Anonymkode: 150a7...fe9 Du er vel kanskje ikke helt i målgruppen heller? Dersom barnet ditt har lyst til å se filmen så er du vel ikke av den typen som lar din smak og behag legge begrensninger på henne? Anonymkode: 0c4c8...0b7 9
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #6 Skrevet 4. juli 2019 Jeg har ingen spesielle motforestillinger mot en mørk Ariel, for Ariel er ikke en av mine «heltinner». Men jeg synes det er trist at det ikke er lov å være skuffet over castingen uten at man er rasist liksom! Mange har et forhold til denne karakteren som blek og rødhåret. De rødhårete er vel heller ikke overrepresentert i populærkulturen og blir (ble?) ofte mobbet. Nå «mister» jo de en som representerte de, og det er det lov å være skuffet over. Det er ikke rasisme. For øvrig ville det vært ramaskrik om en mørk karakter plutselig ble hvit. Det går ikke an å endre en karakter den vegen. Da er det whitewashing og rasisme med en gang. Men å endre hvite karakterer som noen har et forhold til - til å bli mørke - det må skal man bare akseptere, for ellers er man et dårlig menneske. Det blir feil. Jeg er absolutt for større mangfold i populærkulturen, men det vil alltid bli reaksjoner når noe etablert blir endret. Jeg respekterer at skaperen (eller eieren) har lyst til å endre, og de må få bestemme det. Men folk må få være skuffet. Anonymkode: 9d956...7f3 46
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #7 Skrevet 4. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er vel kanskje ikke helt i målgruppen heller? Dersom barnet ditt har lyst til å se filmen så er du vel ikke av den typen som lar din smak og behag legge begrensninger på henne? Anonymkode: 0c4c8...0b7 Jo det er jeg faktisk, Disney er ikke bare for barn! Jeg vokste opp med Ariel, jeg har sett filmen 10000 ganger og gått som Ariel på alle karneval. Jeg har masse gode minner om dette fra oppveksten og har et spesielt forhold til dette. Ariel er en bleik rødhåret spinkel havfrue, og sånn skal det for pokker være! Dritlei av å få rasiststemplet fordi jeg ikke vil ha sånne endringer i kjente og kjære karakterer. Anonymkode: 150a7...fe9 27
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #8 Skrevet 4. juli 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må det være en mørkhudet ariel? Må karakterer som er hvite i bøker og tegnefilmer automatisk bli hvite for at det skal bli riktig? Så hvorfor ikke en hvit eller asiat til å spille Notorius Big og 2pac i filmene deres? En hvit Martin Luther king og en hvit Rosa Parks, takk, det er jo ikke nøye å være korrekt lenger. Kommer ikke til å se den filmen hvis ikke Ariel blir portrettert som den jeg vokste opp med, og det har ikke noe med rasisme å gjøre Anonymkode: 150a7...fe9 Hvis noen lager en film om meg, blir det rart hvis rolleinnehaveren er mørk, asiatisk, afrikansk eller blond... Det blir bare feil. Da er det ikke lenger en film om meg. Anonymkode: 7058e...9f2 8
Druid Skrevet 4. juli 2019 #9 Skrevet 4. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis noen lager en film om meg, blir det rart hvis rolleinnehaveren er mørk, asiatisk, afrikansk eller blond... Det blir bare feil. Da er det ikke lenger en film om meg. Anonymkode: 7058e...9f2 Ikke nødvendigvis , det handler litt om hva man ønsker filmatisere. Ett veldig godt eksempel på dette, er den moderne Annie filmen : Mye av konfliktbildet i den historiske Annie historien var på mange måte forsvunnet fra den moderne verden, dermed måtte man flytte henne inn i analoge konfliktlinjer folk faktisk kunne relatere seg til. Ariel er rødhåret i Disneys ene filmatisering av eventyret, og det har definert Ariel for de fleste voksne mennesker. Jeg vet ikke om det er sånn i HC Andersens orginalhistorie, men er det beskrevet slik, har det vært en GRUNN til det: HC Andersen var eventyr forfatter, slike spesifikke beskrivelser ville ha en symbolsk beveggrunn. Jeg sliter en del med å se motivasjonen for valget; og det er det som egentlig ender opp med å bestemme om dette var godt eller dårlig valg. Er det story-basert eller er det for å gi mørkhudede småjenter en troverdig Disney prinsesse. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #10 Skrevet 4. juli 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen spesielle motforestillinger mot en mørk Ariel, for Ariel er ikke en av mine «heltinner». Men jeg synes det er trist at det ikke er lov å være skuffet over castingen uten at man er rasist liksom! Mange har et forhold til denne karakteren som blek og rødhåret. De rødhårete er vel heller ikke overrepresentert i populærkulturen og blir (ble?) ofte mobbet. Nå «mister» jo de en som representerte de, og det er det lov å være skuffet over. Det er ikke rasisme. For øvrig ville det vært ramaskrik om en mørk karakter plutselig ble hvit. Det går ikke an å endre en karakter den vegen. Da er det whitewashing og rasisme med en gang. Men å endre hvite karakterer som noen har et forhold til - til å bli mørke - det må skal man bare akseptere, for ellers er man et dårlig menneske. Det blir feil. Jeg er absolutt for større mangfold i populærkulturen, men det vil alltid bli reaksjoner når noe etablert blir endret. Jeg respekterer at skaperen (eller eieren) har lyst til å endre, og de må få bestemme det. Men folk må få være skuffet. Anonymkode: 9d956...7f3 Enig her - har selv rødt hår og det har ikke vært lett å vokse opp med det dessverre 😕 Var fint å ha en disney-prinsesse som Ariel da. Forstår at det ikke er så mange mørkhudede disney-prinsesser, men da kan man kanskje lage flere karakterer - ikke endre en allerede eksisterende karakter. "White washing" i populærkultur er noe som har blitt kritisert lenge, men av den grunn skal man pga"politisk korrekthet" nå begynne å gjøre det motsatte? Synes det er litt bakvendt og rart. Anonymkode: 4eda1...f46 19
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #11 Skrevet 4. juli 2019 Hun har rødt hår på noen av bildene i artikkelen du linker til da Jeg er blek og rødhåret og idoliserte Ariel, men dette ser jeg ikke noe stort problem med. Og det er flere rødhårede Disneyprinsesser - Merida i Brave og Anna i Frozen. Anonymkode: 8c208...813 12
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #12 Skrevet 4. juli 2019 Nå har jeg sittet og bladd i HC Andersen-boken her, og det står da ingen steder at Ariel er rødhåret? (At hun i den ene Disney-versjonen er tegnet på en spesiell måte betyr vel ikke at server fasiten)? Hvis man skal være opprørt over at man ikke holder seg til originalen, må man vel se på originalen, og ikke en av mange senere versjoner? At Annie ikke var rødhåret i siste filmversjon, er derimot brudd med originalen. Hun er beskrevet med rødt krøllete hår i originalmanuset. Det samme med MJ i Spiderman, hun er tegnet med rødt hår i originalen, og i den nye filmen som hadde premiere i Norge i går, er hun mørk. Men både Annie og Spiderman er vellykkede nye versjoner, synes jeg. Men ikke anse Disney-versjonen av klassikerne som malen for hva som er riktig og originalt. Anonymkode: f0292...cc7 20
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #13 Skrevet 4. juli 2019 Jeg synes dette er unødvendig, jeg da. Ariels utseende har hatt en ikonisk status de siste 30 årene, så hvorfor endre det? Ariel og utseendet hennes er så tett knyttet sammen. Den eneste grunnen jeg ser er at Disney forsøker å fremstå politisk korrekt. Hvorfor ikke skape en ny mørk disneyprinsesse i stedet? Det må da være mye bedre? Grunnen til at de fleste disneyprinsessene er hvite, er jo fordi de har sitt opphav i europeiske eventyr. Selv om hovedkarakteren i den lille havfruen aldri blir beskrevet som rødhåret, så blir hun beskrevet som hvit med klare blå øyne. Det finnes sikkert masse spennende folkeeventyr blant mørkhudede. Jeg er også enig i at dette blir å ta fra rødhårede, som har opplevd mye mobbing, et forbilde de har sett opp til. Jada, så har man Merida, men hun har ikke den samme statusen som Ariel. Når det er sagt, så tror jeg uansett Ariel blir stående som en hvit rødhåret jente i populærkulturen. Anonymkode: 8923f...3aa 17
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #14 Skrevet 4. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også enig i at dette blir å ta fra rødhårede, som har opplevd mye mobbing, et forbilde de har sett opp til. Jada, så har man Merida, men hun har ikke den samme statusen som Ariel. Når det er sagt, så tror jeg uansett Ariel blir stående som en hvit rødhåret jente i populærkulturen. Anonymkode: 8923f...3aa Jeg er ganske enig i det. Det har blitt laget mange live action filmer av de gamle Disney-filmene, men ingen av de har tatt plassen til originalen. Filmen vil nok fortsette å ha sin status. Litt det samme som med at Hermine blir spilt av mørke kvinner i det skuespillet. De fleste regner ikke skuespillet som «canon» (av helt andre grunner enn at Hermine er mørk altså), så de fleste forbinder nok Hermine med en lys, brunhåret jente med krøller fortsatt. De originale bøkene og filmene står så sterkt, og det tror jeg rødhårede Ariel også vil. Anonymkode: 9d956...7f3 2
Sinsiew Skrevet 4. juli 2019 #15 Skrevet 4. juli 2019 Ariel er ariel. Hvis de caster en som ikke en gang ligner, kan de kalle filmen noe annet, for da er det ikke den lille havfruen lengre. Enkelt og greit. 14
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #16 Skrevet 4. juli 2019 4 minutter siden, Sinsiew skrev: Ariel er ariel. Hvis de caster en som ikke en gang ligner, kan de kalle filmen noe annet, for da er det ikke den lille havfruen lengre. Enkelt og greit. De kan la være å kalle henne Ariel i hvert fall 🤷🏼♀️ Anonymkode: 8923f...3aa 2
Sinsiew Skrevet 4. juli 2019 #17 Skrevet 4. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan la være å kalle henne Ariel i hvert fall 🤷🏼♀️ Anonymkode: 8923f...3aa Ariel er den lille havfruen, så da kan de kalle filmen(og henne) noe annet
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #18 Skrevet 4. juli 2019 1 minutt siden, Sinsiew skrev: Ariel er den lille havfruen, så da kan de kalle filmen(og henne) noe annet Den lille havfrue er et eventyr, så den kan man jo lage så mange versjoner man bare vil av. Men jada, jeg skjønner poenget ditt. Den lille havfruen er Ariel for min del også, og hun er hvit, blåøyd og rødhåret 😅 Anonymkode: 8923f...3aa
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #19 Skrevet 4. juli 2019 da regner jeg med at det blir en hvit person som spiller i prinsessen og frosken når det blir en film. Anonymkode: b8289...634 3
Gjest Skrevet 4. juli 2019 #20 Skrevet 4. juli 2019 Synts hun ser grei ut med rødt hår. Jeg husker jeg som liten alltid tenkte det var rart Ariel ikke var brun så mye som hun er i solen og på stranda (etter mye mas fra foreldre om solkrem, solkrem og mere solkrem). Alle vennene fra skolen som var i syden var jo brune når de kom hjem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå