Gå til innhold

Ville du meldt fra til barnevernet om du var oss?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En far i nabolaget vårt driver psykisk terror mot sine barn, det er i alle fall min og min samboers mening. Men det er greit å høre litt fler meninger om saken før man melder fra til barnevernet. Her er noen eksempler fra rett uti gata her, bare fra siste uka(!!) : Sønn 3 år springer fort, og ramler å slår seg, far sier at han er en talentløs dritt. Datter 5 år sier hun vil besøke et nabobarn, far sier at ingen vil ha besøk av en jævla ufordragelig trollunge som henne. Sønn 3 nekter å sette seg i bilen, far sier noe sånt som " SE TIL HELVETTE Å SETTE DEG INN I BILEN DIN FORPULTE JÆVLA DRITTUNGE!!! HVIS IKKE BANKER JEG LIVSKITEN UT AV DEG " Vi tenker vi må melde fra om dette, men hvordan skal barnevernet evt klare å oppdage denne terroren hvis de kommer på besøk, det er klart de kommer til å skjerpe seg akkurat da. Vi må vel helst være vitner sikkert? Selv om vi aller helst  ille vært anonyme.. 

Anonymkode: 1c4e4...5fd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klarer dere å lage et videoopptak i skjul? 

Anonymkode: 9ccd5...5b5

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ikke være anonyme dersom saken går til retten.

Anonymkode: b2b0f...32c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er psykisk vold, så jeg ville meldt fra til barnevernet. Det er ikke bra for barna p vokse opp i et sånt hjemmemiljø.

Fikk vondt i magen av disse barna❤️

Anonymkode: cbc11...d13

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan ikke være anonyme dersom saken går til retten.

Anonymkode: b2b0f...32c

Det kan de så lenge de ikke har fortalt navnet sitt eller legger igjen spor som telefonnummer. 

Men med en gang barnevernet har navn på melder, så kan ikke melder være anonym om saken går til retten nei. 

Anonymkode: cbc11...d13

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig at du forteller om dette til barnevernet. Det er slett ikke sikkert det blir gjort så mye fra b-vernets side, men din bekymringsmelding kan sammen med andres (barnehage, familie, venner etc) være med på å styrke mistanken om at noe er galt. Du kan selvfølgelig være anonym i forhold til naboen.

Anonymkode: 4e226...b26

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan de så lenge de ikke har fortalt navnet sitt eller legger igjen spor som telefonnummer. 

Men med en gang barnevernet har navn på melder, så kan ikke melder være anonym om saken går til retten nei. 

Anonymkode: cbc11...d13

Legger de ikke igjen bevis så er det ikke sikkert bv finner noe galt med foreldrene. 

Anonymkode: b2b0f...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan ikke være anonyme dersom saken går til retten.

Anonymkode: b2b0f...32c

Hvis denne saken går til retten, er det garantert andre innmeldinger fra skole, familie, venner etc, som er avgjørende. Det er veldig tvilsomt at naboen som har observert dette vil bli innkalt. Men de kan bli avhørt. Da kan de være anonyme i forhold til naboen. Viktig at man kommer med bekymringsmeldinger til b-vernet, store som små.

Anonymkode: 4e226...b26

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde meldt fra.

Ha nå hvertfall rygggrad til å melde fra med fullt navn. Det øker troverdigheten deres 100 prosent. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Legger de ikke igjen bevis så er det ikke sikkert bv finner noe galt med foreldrene. 

Anonymkode: b2b0f...32c

Hva mener du? 

Barneverntjenesten vil da utføre en undersøkelse på vanlig måte om bekymringsmeldingen tas opp til undersøkelse uavhengig om de har meldes navn eller ikke. Melder har jo forklart hva han/hun har sett og opplevd. Videre i undersøkelsen vil fokuset være på samtale med barn, foreldre og innhenting av opplysninger fra instanser som jobber/har jobbet med barna og eventuelt på foreldrene (eks. politi, lege osv).

Anonymkode: cbc11...d13

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skaff bevis.

Anonymkode: ebd1f...e6d

Det er vanskelig å skaffe bevis som nabo. Beviser er det barnevernet og politiet som må finne. Dette gjøres i første omgang ved å skaffe informasjon fra aktuelle b-hager, skoler, familie og omgangskrets. Deretter kan de snakke med, gjøre avhør av barna. Men viktig at naboen forteller om det de har observert og hørt. Er ofte lurt å skrive ting ned så fort som mulig, lett å glemme ting når det har gått en stund..

Anonymkode: 4e226...b26

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan ikke være anonyme dersom saken går til retten.

Anonymkode: b2b0f...32c

Hvis man melder anonymt så kan det vel ikke avsløres hvem som har meldt. Det er vel bare å skrive en anonym melding og sende i posten. Høres ut som en far som kan bli ubehagelig å ha med å gjøre om dere ikke melder anonymt...

Anonymkode: f6c8a...9d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En far i nabolaget vårt driver psykisk terror mot sine barn, det er i alle fall min og min samboers mening. Men det er greit å høre litt fler meninger om saken før man melder fra til barnevernet. Her er noen eksempler fra rett uti gata her, bare fra siste uka(!!) : Sønn 3 år springer fort, og ramler å slår seg, far sier at han er en talentløs dritt. Datter 5 år sier hun vil besøke et nabobarn, far sier at ingen vil ha besøk av en jævla ufordragelig trollunge som henne. Sønn 3 nekter å sette seg i bilen, far sier noe sånt som " SE TIL HELVETTE Å SETTE DEG INN I BILEN DIN FORPULTE JÆVLA DRITTUNGE!!! HVIS IKKE BANKER JEG LIVSKITEN UT AV DEG " Vi tenker vi må melde fra om dette, men hvordan skal barnevernet evt klare å oppdage denne terroren hvis de kommer på besøk, det er klart de kommer til å skjerpe seg akkurat da. Vi må vel helst være vitner sikkert? Selv om vi aller helst  ille vært anonyme.. 

Anonymkode: 1c4e4...5fd

Barnevernet trenger ikke se akkurat slike episoder. De leser mye ut av samhandlingen mellom foreldre og barn, ved å se dem sammen. Hvis barnet er redd foreldrene, vil antagelig BV kunne se det.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

En far i nabolaget vårt driver psykisk terror mot sine barn, det er i alle fall min og min samboers mening. Men det er greit å høre litt fler meninger om saken før man melder fra til barnevernet. Her er noen eksempler fra rett uti gata her, bare fra siste uka(!!) : Sønn 3 år springer fort, og ramler å slår seg, far sier at han er en talentløs dritt. Datter 5 år sier hun vil besøke et nabobarn, far sier at ingen vil ha besøk av en jævla ufordragelig trollunge som henne. Sønn 3 nekter å sette seg i bilen, far sier noe sånt som " SE TIL HELVETTE Å SETTE DEG INN I BILEN DIN FORPULTE JÆVLA DRITTUNGE!!! HVIS IKKE BANKER JEG LIVSKITEN UT AV DEG " Vi tenker vi må melde fra om dette, men hvordan skal barnevernet evt klare å oppdage denne terroren hvis de kommer på besøk, det er klart de kommer til å skjerpe seg akkurat da. Vi må vel helst være vitner sikkert? Selv om vi aller helst  ille vært anonyme.. 

Anonymkode: 1c4e4...5fd

Dette har dere hørt selv? 

Hadde noen i nabolaget snakket sånn til ungene sine, hadde i hvert fall jeg reagert kraftig. Hadde ikke nølt et sekund med å konfrontere faren om oppførselen hans og sagt at sånt ikke er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hva mener du? 

Barneverntjenesten vil da utføre en undersøkelse på vanlig måte om bekymringsmeldingen tas opp til undersøkelse uavhengig om de har meldes navn eller ikke. Melder har jo forklart hva han/hun har sett og opplevd. Videre i undersøkelsen vil fokuset være på samtale med barn, foreldre og innhenting av opplysninger fra instanser som jobber/har jobbet med barna og eventuelt på foreldrene (eks. politi, lege osv).

Anonymkode: cbc11...d13

Slike opplysninger fra nevnte instanser er det frivillig om man vil tillate barnevernet å innhente.

 

Selvsagt er det en fordel (ofte) om man samarbeider med de om det. :) 

 

Samtale med barn gjør de selvsagt uavhengig av samtykke fra foreldrene.

Anonymkode: 9cc22...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill, si fra!! 

Anonymkode: b8899...71f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...