Gå til innhold

Veien til førerkortet


Brimi

Anbefalte innlegg

Phu, nå skal jeg ha noen dagers pause fra kjøring🙈 Har kjørt tur/retur Larvik-Tønsberg i dag. Kjørt litt på motorvei også^^

Kom opp i en litt skummel situasjon, ihvertfall for meg. Det var en motorsyklist som kjørte forbi en bil OG meg samtidig😱 Det var dritekkelt! Kunne h*n ikke venta til det ikke var noen biler i motgående felt liksom?🙄

Endret av Brimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag har vi kjørt mye i byen. Jeg blir overrasket over hvor mange "rare" mennesker det er i trafikken. Inkludert meg 😛 Men føler jeg er litt unnskyldt siden jeg øvelseskjører. 

Måtte bremse litt for en fyr som kjørte inn på veien foran meg, uten at det egentlig var plass nok (forøvrig gjorde jeg det samme i en rundkjøring litt senere🙄). Også har du meg da, som bremser ned for sakte sånn at jeg ikke klarte å svinge inn der jeg skulle og dermed måtte gasse på og ta rundkjøringen jeg helst ikke ville kjøre🙈  Samboeren min har laget en "regel" for meg og det går ut på at rett før jeg skal svinge så skal bilen ha maks 30km i fart og ca. 15-20 i svingen. Det hjalp faktisk å ha det i bakhodet! 

Ellers har turen gått greit og jeg merker at ting går mer og mer automatisk. I tillegg har jeg oppdaget fordelene med sidespeilene😂 Man klarer jo ikke å se hva som skjer bak seg i midtspeilet i en sving og da kan det være lurt å sjekke sidespeilet, haha. Har blitt flinkere til å sjekke blindsona før jeg svinger,  dog må jeg øve på å se i sidespeilene i tillegg. Har justert setet litt bakover, så nå er det enklere for meg å sjekke sidespeilene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fytti katta for noen idioter det finnes her i byen. 4 ganger på kort tid har jeg måttet bremse, og i noen tilfeller stoppe helt, for folk som bare har kjørt ut på forkjørsveien uten å se seg for🙄 

Men på plussiden har jeg i dag kjørt en lengre tur på motorveien😁 Kjenner angsten min for å samhandle med andre mtp. bykjøring har gått betraktelig ned etter noen turer på motorveien^^ Bilen vi har lånt skal snart tilbake, så nå er vi for alvor på utkikk etter bil 😄 Når vi har kjøpt bil skal jeg bestille ny time hos kjøreskolen. Jeg tror jeg er klar for et nytt nivå^^

Endret av Brimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi kjøpt ny bil og levert den andre tilbake😁 De siste dagene har gått med på å gjøre meg kjent med bilen. Det er forskjell på biler!😅 Men jeg liker mye mer å kjøre vår enn den andre. Den ligger tyngre i veien, den er mindre og jeg synes den er mye lettere å manøvre. Eneste er at jeg har "mistet" rattgrepet mitt litt. Så det må jeg øve på og få tilbake😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I går kjørte vi en tur på landevei og jeg hadde min første forbikjøring av traktor 😁 Før det skjedde prøvde 3 stykker å kjøre forbi. Den ene lå bak meg og rakk selvfølgelig ikke å kjøre forbi alle bilene + traktoren. Jeg tenkte at han muligens ikke ville rekke det og ga han plass til å legge seg inn. 

I dag har jeg hatt bykjøring i nabobyen. Og det gikk helt fint😁 Har grudd meg litt til det 😛

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du er utrolig flink! 

Før jeg fikk førerkortet trodde jeg at alle med sertifikat var ekspert på bilkjøring - det var først da jeg fikk sertifikatet jeg innså at det er de absolutt ikke! Da jeg for første gang kjørte alene etter oppkjøringen husker jeg at jeg tenkte, "Haha, så uforsvarlig at jeg får kjøre her alene, helt uten tilsyn..". 

Man er fortsatt ganske ustødig når man får sertifikatet - og sånn er det for de fleste! Mengdetreningen, kjennskap til bilen og selvtilliten kommer etterpå. 

Mine råd er; 
1. Ikke ta unødvendige sjanser
2. Ikke la din usikkerhet komme deg til gode

:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.8.2019 den 21.14, Brimi skrev:

Eneste er at jeg har "mistet" rattgrepet mitt litt. Så det må jeg øve på og få tilbake😬

Veldig vanlig å kunne justere høyde på ratt, ofte ut - inn og. kjenn etter spak under rattstamme \ sjekk instuksjonsbok på bilen.

Prøvd å skrive noe om b.la. sittestilling her....

Fra... Litt bekymret for oppkjøring. Bil og trafikk.

Noen tips: Sitt riktig i bilen; (Når du sitter komfortabelt inntil ryggstøtte) Ratt: håndledd på toppen av rattet hvis du stekker ut armene, og legger de på toppen av rattet, -ta så grep "Klokka ti på to" (ofte mulig å justere ratt ut/inn) God kontakt med pedaler, uten og overdrive, bruk litt tid til å justere avstand ratt / pedaler, -vinkel rygg, så du har god kontakt med bilen, og sitter i en komfortabel stilling.

Se  l a n g t  fremover! -Dette kjøper deg tid inn i situasjoner... Gjør unna arbeidsoppgaver tidlig.

Eksempel: Du nærmer deg en rundkjøring... Siden du ser langt frem, oppdager du den tidlig. Du har god tid til å bytte fil, 

om du trenger det, -god tid til å klarere blindsone, Gire ned tidlig. Fartsavpasning inn mot situasjoner er jo selvfølgelig også med på å redusere arbeidsbelastning / "stress". Siden de "jobbene" er gjort, og du ligger i riktig fil, riktig gir og justerer farten inn,

Kan du rolig konsentrere deg om selve rundkjøringen... Du har kontroll... Da ser du etter luke i trafikken... Gire ned mer ..?

Må du stoppe ..? Gir da ned i første, så du er klar når du skal sette fart igjen, Du har kontroll, og kan planlegge bruk av blinklys...

Det handler om å ligge i forkant... Da har du ingen grunn til å stresse ! Se langt fremmover, gjør unna arbeidsoppgavene tidlig,

Fartsavpassning. -Selvfølgelig utvilt, og i grei form. ( God frokost etter en god natt`s søvn.) Detta går bra !

Senk skuldra, går bra.

A.

Endret av Sliten&kjørt52
Facts
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nuttery skrev:

Jeg syntes du er utrolig flink! 

Før jeg fikk førerkortet trodde jeg at alle med sertifikat var ekspert på bilkjøring - det var først da jeg fikk sertifikatet jeg innså at det er de absolutt ikke! Da jeg for første gang kjørte alene etter oppkjøringen husker jeg at jeg tenkte, "Haha, så uforsvarlig at jeg får kjøre her alene, helt uten tilsyn..". 

Man er fortsatt ganske ustødig når man får sertifikatet - og sånn er det for de fleste! Mengdetreningen, kjennskap til bilen og selvtilliten kommer etterpå. 

Mine råd er; 
1. Ikke ta unødvendige sjanser
2. Ikke la din usikkerhet komme deg til gode

:) 

Tusen takk😊 Føler jeg har kommet langt på kort tid egentlig. Jeg har jo tross alt "bare" øvelseskjørt i 2 måneder🤭 Det trodde jeg også! Det var ikke før jeg satt bak rattet selv at jeg så hvor mange uforsvarlig mange kjører 😛

Jeg husker at når jeg startet å kjøre var jeg veldig redd for at noen skulle kjøre ut på veien foran meg og at vi skulle kræsje. Og jeg passet veeeldig på når det kom biler som skulle inn på forkjørsveien. Ironisk nok forsvant den frykten etter at 3 stykker brøt vikeplikten sin og jeg måtte bremse og stoppe🙈😅 Det er vel det jeg har vært mest redd for, at jeg ikke skulle klare å lese trafikken, men jeg klarer det faktisk veldig bra😊 

Tusen takk for tips! Jeg passer veldig på å ikke ta unødvendige sjanser. Jeg har sikkert sagt det før at jeg er veldig redd for å være skyld i at noe skjer. Dog har det skjedd at jeg har tatt unødvendige sjanser, men det er fordi jeg har feilberegnet fart og avstand (noe jeg fant ut var mye av brillene mine sin skyld! De har vært for sterke for meg)😅 

Dog gleder jeg meg veldig til jeg får lappen!^^ 

1 time siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Veldig vanlig å kunne justere høyde på ratt, ofte ut - inn og. kjenn etter spak under rattstamme \ sjekk instuksjonsbok på bilen.

Prøvd å skrive noe om b.la. sittestilling her....

Fra... Litt bekymret for oppkjøring. Bil og trafikk.

Noen tips: Sitt riktig i bilen; (Når du sitter komfortabelt inntil ryggstøtte) Ratt: håndledd på toppen av rattet hvis du stekker ut armene, og legger de på toppen av rattet, -ta så grep "Klokka ti på to" (ofte mulig å justere ratt ut/inn) God kontakt med pedaler, uten og overdrive, bruk litt tid til å justere avstand ratt / pedaler, -vinkel rygg, så du har god kontakt med bilen, og sitter i en komfortabel stilling.

Se  l a n g t  fremover! -Dette kjøper deg tid inn i situasjoner... Gjør unna arbeidsoppgaver tidlig.

Eksempel: Du nærmer deg en rundkjøring... Siden du ser langt frem, oppdager du den tidlig. Du har god tid til å bytte fil, 

om du trenger det, -god tid til å klarere blindsone, Gire ned tidlig. Fartsavpasning inn mot situasjoner er jo selvfølgelig også med på å redusere arbeidsbelastning / "stress". Siden de "jobbene" er gjort, og du ligger i riktig fil, riktig gir og justerer farten inn,

Kan du rolig konsentrere deg om selve rundkjøringen... Du har kontroll... Da ser du etter luke i trafikken... Gire ned mer ..?

Må du stoppe ..? Gir da ned i første, så du er klar når du skal sette fart igjen, Du har kontroll, og kan planlegge bruk av blinklys...

Det handler om å ligge i forkant... Da har du ingen grunn til å stresse ! Se langt fremmover, gjør unna arbeidsoppgavene tidlig,

Fartsavpassning. -Selvfølgelig utvilt, og i grei form. ( God frokost etter en god natt`s søvn.) Detta går bra !

Senk skuldra, går bra.

A.

Takk for tips😊 Jeg har justert rattet opp og ut :) Bilen vår er veldig annerledes enn bilen jeg hittil har øvelseskjørt med, var bare det egentlig 😛 Har rattgrepet i fingrene nå^^  Jeg kjører på automat, så slipper heldigvis giringen 😛

Men å se opp og langt frem er veldig bra tips! Jo mer komfortabel jeg er bak rattet, jo lettere er det å se langt fram. Også i svinger. Jeg irriterer meg når mine ledsagere eller kjørelærer sier at jeg skal svinge av to sekunder før jeg skal svinge av:bond: Jeg må ha tid til å tenke og planlegge hva jeg skal🙈 

Endret av Brimi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Brimi skrev:

Har rattgrepet i fingrene nå^^  

Men å se opp og langt frem er veldig bra tips! Jo mer komfortabel jeg er bak rattet, jo lettere er det å se langt fram.

Også i svinger. :bond: Jeg må ha tid til å tenke og planlegge hva jeg skal🙈 

Endret 6 timer siden av Brimi

Kult, -og ALLE trenger tid  til å tenke og planlegge hva de skal. ,,, :5:

Tror du blir kjempeflink, jeg. :hallo:

a.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke greier å stoppe tidsnok til å ta av når jeg skal krysse veien på forkjørsvei🤷‍♀️ Klarer det jo her hjemme (dog ikke forkjørsvei)🤦‍♀️

På den positive siden fikk jeg hverken angst eller panikk da jeg så to politibiler😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på langkjøring med samboeren min😁 Kjørte opp mot Gaustatoppen og hjem igjen. Vi byttet på å kjøre og jeg kjørte tilsammen 200 km^^ 

Var fryktelig sliten på slutten, men ellers synes jeg det gikk greit å kjøre. Fikk også erfare hvordan det er å kjøre i tjukk tåke. Hadde ikke mye sikt nei🙈 Så nå er jeg spent på hvordan neste kjøretime går! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg kjørt i 2 forskjellige byer, som jeg aldri har kjørt i før😁 Hadde til og med mormor med i bilen😅 Og det gikk faktisk veldig bra^^ Merker stor forskjell på hvor komfortabel jeg er med å kjøre. Nå tør jeg å kjøre i fartsgrensen på nye steder. Det turte jeg ikke før 🙈 

Imorgen blir det en lang tur på motorvei. Det blir veldig spennende😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen på motorveien på fredag ble, mild sagt, et helvete. Det regnet så mye at jeg så ingenting, selv med viskerne på full styrke😱 

Men jeg merker at jeg har blitt veldig komfortabel i bil. Kan hende Cipralexen har fått virkning og jeg har mindre angst, men jeg har også kjørt mye på nye og "gamle" veier. Antageligvis er begge deler en faktor til at det går bedre^^ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg hatt trinnvurdering på trinn 2 og jeg bestod😁 

Jeg kjørte nok ikke perfekt, for jeg var veldig nervøs😳 Lærte hvordan jeg kan bedømme avstanden til andre biler når jeg f.eks skulle ut på veien. Så nå er det bare å prøve i praksis. Dog failet jeg på det på kjøreturen, såpass at en bak meg tutet 😕 Jaja, får øve videre på det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2019 den 22.30, Brimi skrev:

jeg kjørte tilsammen 200 km^^ 

Var fryktelig sliten på slutten, men ellers synes jeg det gikk greit å kjøre. Fikk også erfare hvordan det er å kjøre i tjukk tåke. Hadde ikke mye sikt nei🙈 Så nå er jeg spent på hvordan neste kjøretime går! 

 

På 9.9.2019 den 11.03, Brimi skrev:

Men jeg merker at jeg har blitt veldig komfortabel i bil. ... 

... 

Tipper det går kjempebra, -høres sånn ut. :reise:

a. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er gøy å se/føle framgangen min i bilen. Nå begynner jeg smått å føle meg hjemme bak rattet. Vurderer faktisk å bli taxisjåfør🤭 Liker veldig godt å kjøre bil^^

Må øve mer på å kjøre forbi folk da😅 Tråkker litt for mye på gassen der gitt. De første gangene lå jeg 20 km over fartsgrensen. I dag lå jeg 10 km over. Regner med at det er fordi jeg blir stressa og vil forbi så fort som mulig, men jeg trenger ikke alltid å kjøre så fort for å komme forbi!

Synes det gikk bra i rundkjøringene i dag. Følte ikke at jeg måtte vente på ekstra gode luker, men tok de som var gode nok (og en mindre god da 😛 Men det går bedre og bedre!) 

Alt i alt er jeg fornøyd med framgangen min^^ Nå har jeg kjørt pluss/minus 1400km på 3 måneder😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hoho, i dag har jeg kjørt ut av en lukeparkering i oppoverbakke 🙈 Det var superekkelt! Bilen trillet bakover og når jeg tråkket på gassen (muligens litt for hardt) så hoppet bilen framover😳 Takk og lov for at det ikke kom bil da! Var litt stresset etter dette og heldigvis senket jeg farten. For noen minutter etterpå kom det politibil med blålys😅 Ble ikke så stresset av det da🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Føler ikke det er så mye å fortelle om lengre. Før var liksom alt så nytt for meg, nå er det gammelt nytt, haha🤪

Jeg har fått prøve meg på lukeparkering. Må selvsagt øve mer på det, men det gikk ganske greit^^

I dag har jeg fått kjenne på bakkestart. Lurer på hva personen i bakken tenkte der vi stoppet, kjørte litt fram og så stoppet igjen🤣 Enda godt jeg har en L bak på bilen😅

Må også øve mer på å kjøre på motorvei. Synes det er litt skummelt🙈 Skjente veldig mot venstre, men så tok jeg mot til meg og så opp og langt fram. Da sluttet jeg å skjene😅

Endret av Brimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

På mandag var jeg på mørkekjøring og i dag har jeg hatt kjøretime. Denne gangen var samboeren min med^^ 

Jeg skjønner hvorfor man må være igjennom mørkekjøring. Fikk noen aha-opplevelser. Har blitt mer bevisst på å faktisk bruke refleks.

Dagens kjøretime gikk ganske greit. Var nervøs og full av angst, men ikke like mye som forrige gang. Samboeren min plumpa ut med at vi hadde kjørt på motorvei og da bar det selvsagt ut på motorveien da😅 Etter det gikk ikke kjøringen så bra. Men men, fikk gode tilbakemeldinger fra kjørelærer forde og det var betryggende å høre :) Han snakket til og med om å ordne glattkjøring og trinn 4, så jeg kan ikke ha kjørt så veldig dårlig🙈 

Kjøreskolebilen er MYE større enn vår og det synes jeg er så ekkelt😅 Men det går bedre og bedre å kjøre med den :) Det er mest ekkelt når jeg møter andre biler på smal vei, men erfarte i dag at det går bra det og^^ 

En annen ting som jeg synes er bra med kjøretimene er at jeg får utfordret angsten og PTSD'en min (+ affektfobien min). Merker faktisk litt bedring i psyken min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her om dagen hadde jeg min første kjøretur på "glatta" 😬 Tok en bråbrems og bilen skled litt før den stoppet😅 Gruer meg litt til det blir glatt på hovedveiene🙈

Dog er jeg glad for at jeg begynte å øvelseskjøre på sommeren! Nå har jeg fått kjøringen litt i fingrene. For det er mer å tenke på og ta hensyn til i høst- og vinterhalvåret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...