Gå til innhold

Veien til førerkortet


Brimi

Anbefalte innlegg

Forrige søndag fikk jeg virkelig kjenne på det å kjøre på glatta😅 Prøvde å kjøre opp en bakke, men kom meg ikke opp😂 Vi har ikke kjøpt bil til å kjøre på fjellet ihvertfall🤣 

Også er det litt gøy når personen som sitter ved siden av meg, glemmer at jeg ikke har lappen enda😁 Det betyr at jeg har kommet meg med kjøringen! Får ta en kjøretime snart, kanskje jeg kan få gjort glattkjøringen snart^^ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

I forrige uke kjørte jeg tur/retur Oslo med noen dagers mellomrom. På vei hjem var det relativt vanskelige kjøreforhold. Sola stod lavt og det var vann på motorveien. Dvs det var ganger jeg ikke så veien🙈 Men da fant jeg ut at jeg kan følge med i sidespeilet om jeg lå riktig. Enda verre var i to tunneler hvor det var så mørkt at jeg ikke så NOE. Fikk god trening i å stole på meg selv at jeg lå riktig i veibanen ihvertfall😅 Kom på etterpå at jeg kunne ha sakket av farten (hadde bil foran meg) og satt på langlyset:klaske: Jaja, da vet jeg det til neste gang!

I dag har jeg kjørt litt (og skal kjøre mer etterpå) og merker at jeg har fått mer selvtillit bak rattet! Må nok kjøre flere turer til Oslo:fnise: Har også tenkt til å spørre en i familien, som bor i Oslo, om personen har lyst til å øvelseskjøre med meg i Oslo🤭

Edit: samboeren min sa til meg i dag at jeg kjører bedre enn han🙈 😁

Endret av Brimi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg merker på kjøringen når det går en viss tid mellom hver gang jeg kjører. Må huske på det den dagen jeg får lappen at jeg må kjøre ofte! Antakeligvis blir det lettere da, siden jeg er så bundet til andre for å kjøre nå. Dog henter jeg meg inn mye fortere nå enn før^^ 

Har kjøretime neste uke. Blir spennende å se om kjørelæreren vil bestille glattkjøring for meg da😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Brimi skrev:

Jeg merker på kjøringen når det går en viss tid mellom hver gang jeg kjører. Må huske på det den dagen jeg får lappen at jeg må kjøre ofte! Antakeligvis blir det lettere da, siden jeg er så bundet til andre for å kjøre nå. Dog henter jeg meg inn mye fortere nå enn før^^ 

Har kjøretime neste uke. Blir spennende å se om kjørelæreren vil bestille glattkjøring for meg da😁

På tide å gå for "innspurten" snart, -kjøre på med noen doble kjøretimer, litt tett, med oppkjøring som mål ..?

Seff. høre på kjørelærer sin vurdering. Men virker jo som du begynner å bli rimelig rutinert, -drar rimelig lange "økter" bak rattet,

-og føler deg komfortabel med det... Liker tilnærmingen din til bilkjøring, -hadde ikke vert redd for å møte deg på vegen. :tommelopp:

Utlært blir man jo aldri som sjåfør, -og "mengdetreningen" starter jo egentlig når du har lappen i lomma, -og starter på prøvetiden.

IMHO høres du veldig godt på veg til å bli en skikkelig god, -og trygg sjåfør.

a.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg tok selv førerkortet på bil nå som 28 åring. 
Jeg startet med kjøretimer i februar-april i 2019 og hadde opphold frem til august.

Øvelseskjørte ca 120 timer tilsammen privat og med lærer. Satt meg et mål om og ha lappen i 2019, så jeg tok teorien i august og bestod på første heldigvis!

Da la jeg en slagplan med lærer og gjorde det jeg trengte frem mot oppkjøring på 4 uker og bestod oppkjøring i oktober.

merket allerede 2 måneder med førerkortet hvor jeg har kjørt veldig mye hver eneste dag hvor mye man vokser bare på den tiden. Man blir Aldri utlært og kan møte nye utfordringer når som helst, men dette blir lettere og håndtere jo mer man kjører 😊
lykke til med oppkjøring og veien videre.

Husk alltid blindsoner og vær nøye selvom du blir tryggere. Mange blir sløve på dette med tiden etter de har fått lappen  -_-

Endret av HotShot
Feilskrevet.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.1.2020 den 1.14, Sliten&kjørt52 skrev:

På tide å gå for "innspurten" snart, -kjøre på med noen doble kjøretimer, litt tett, med oppkjøring som mål ..?

Seff. høre på kjørelærer sin vurdering. Men virker jo som du begynner å bli rimelig rutinert, -drar rimelig lange "økter" bak rattet,

-og føler deg komfortabel med det... Liker tilnærmingen din til bilkjøring, -hadde ikke vert redd for å møte deg på vegen. :tommelopp:

Utlært blir man jo aldri som sjåfør, -og "mengdetreningen" starter jo egentlig når du har lappen i lomma, -og starter på prøvetiden.

IMHO høres du veldig godt på veg til å bli en skikkelig god, -og trygg sjåfør.

a.

Takk for gode ord😊 Ja, planen nå er å blakke meg på kjøretimer🤪 Kjører forholdsvis langt nå ja. Her om dagen kjørte jeg litt over 10 mil på en dag. Måtte ha noen pauser da, men men. Jeg har jo noen utfordringer i og med at jeg er syk. Det er selvsagt noe jeg må ta hensyn til når det gjelder å kjøre (sliter blant annet med konsentrasjon og blir fort sliten). 

På 8.1.2020 den 1.23, HotShot skrev:

Hei. Jeg tok selv førerkortet på bil nå som 28 åring. 
Jeg startet med kjøretimer i februar-april i 2019 og hadde opphold frem til august.

Øvelseskjørte ca 120 timer tilsammen privat og med lærer. Satt meg et mål om og ha lappen i 2019, så jeg tok teorien i august og bestod på første heldigvis!

Da la jeg en slagplan med lærer og gjorde det jeg trengte frem mot oppkjøring på 4 uker og bestod oppkjøring i oktober.

merket allerede 2 måneder med førerkortet hvor jeg har kjørt veldig mye hver eneste dag hvor mye man vokser bare på den tiden. Man blir Aldri utlært og kan møte nye utfordringer når som helst, men dette blir lettere og håndtere jo mer man kjører 😊
lykke til med oppkjøring og veien videre.

Husk alltid blindsoner og vær nøye selvom du blir tryggere. Mange blir sløve på dette med tiden etter de har fått lappen  -_-

Tusen takk😊 Synes det er bra å "bare" øvelseskjørt 120 timer 🙈 Du tar nok ting fortere enn meg :p Jeg har kjørt snart 2500 kilometer og føler fremdeles jeg har lang vei å gå😅 Jeg har merka det ja, at folk er sløve med diverse i trafikken -.- 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Brimi skrev:

Takk for gode ord😊 Ja, planen nå er å blakke meg på kjøretimer🤪 Kjører forholdsvis langt nå ja. Her om dagen kjørte jeg litt over 10 mil på en dag. Måtte ha noen pauser da, men men. Jeg har jo noen utfordringer i og med at jeg er syk. Det er selvsagt noe jeg må ta hensyn til når det gjelder å kjøre (sliter blant annet med konsentrasjon og blir fort sliten). 

Tusen takk😊 Synes det er bra å "bare" øvelseskjørt 120 timer 🙈 Du tar nok ting fortere enn meg 😛 Jeg har kjørt snart 2500 kilometer og føler fremdeles jeg har lang vei å gå😅 Jeg har merka det ja, at folk er sløve med diverse i trafikken -.- 

Man sliter litt selv med en realistisk vurdering når man er midt oppi det. Jeg tenkte også som deg selvom kjørelæreren min mente at jeg burde bestille oppkjøring. Kjørelæreren min gikk i permisjon og jeg fikk ny lærer. Henne synes også jeg var klar etter jeg hadde tatt langkjøring. 
Jeg var veldig gira da på å få tatt lappen fort, og jeg måtte da skifte lærer igjen grunnet at henne hadde veldig mye booking i slutten av sommeren og høsten.

byttet da kjøreskole bare for å få tatt oppkjøring. 
han hadde meg på testtime 2 dager før oppkjøring og sa at det ikke var noe han ville strøket meg på.

Ta et par kjøretimer med en annen lærer også, så hører du på tilbakemeldingene 😊
Jeg synes det var fantastisk å bli vurdert av tre forskjellige lærere. Da lærer man også litt forskjellige små-ting og kan også få en vurdering av en annen part. 
lykke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, HotShot skrev:

Man sliter litt selv med en realistisk vurdering når man er midt oppi det. Jeg tenkte også som deg selvom kjørelæreren min mente at jeg burde bestille oppkjøring. Kjørelæreren min gikk i permisjon og jeg fikk ny lærer. Henne synes også jeg var klar etter jeg hadde tatt langkjøring. 
Jeg var veldig gira da på å få tatt lappen fort, og jeg måtte da skifte lærer igjen grunnet at henne hadde veldig mye booking i slutten av sommeren og høsten.

byttet da kjøreskole bare for å få tatt oppkjøring. 
han hadde meg på testtime 2 dager før oppkjøring og sa at det ikke var noe han ville strøket meg på.

Ta et par kjøretimer med en annen lærer også, så hører du på tilbakemeldingene 😊
Jeg synes det var fantastisk å bli vurdert av tre forskjellige lærere. Da lærer man også litt forskjellige små-ting og kan også få en vurdering av en annen part. 
lykke til.

Takk for tips 😊 Jeg føler meg litt bundet til kjøreskolen jeg har valgt, siden jeg kjøpte pakke der. Men men, går jo an å bytte forde^^

Problemet mitt er at jeg blir så himla nervøs når jeg skal kjøre med skolen. Er livredd for å gjøre feil. Hjelper ikke at det begynner å bli noen måneder siden siste kjøretime🤭 Får ta noen timer uten lange opphold, kanskje det hjelper på^^ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Brimi skrev:

Takk for tips 😊 Jeg føler meg litt bundet til kjøreskolen jeg har valgt, siden jeg kjøpte pakke der. Men men, går jo an å bytte forde^^

Problemet mitt er at jeg blir så himla nervøs når jeg skal kjøre med skolen. Er livredd for å gjøre feil. Hjelper ikke at det begynner å bli noen måneder siden siste kjøretime🤭 Får ta noen timer uten lange opphold, kanskje det hjelper på^^ 

Du kan spørre om du kan bli vurdert av en annen lærer på skolen :) 

jeg var også litt nervøs, men det tror jeg er normalt. De analyserer jo tross alt veldig veldig nøye :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å gi lastebiler og busser god plass, og ikke opphold deg i de store blindsonene deres. Det kan være grunn til stryk på en oppkjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, HotShot skrev:

Du kan spørre om du kan bli vurdert av en annen lærer på skolen :) 

jeg var også litt nervøs, men det tror jeg er normalt. De analyserer jo tross alt veldig veldig nøye :)

Det er bare en kjørelærer på denne skolen, men jeg kan jo ta en time hos en annen skole :)

11 timer siden, 334 skrev:

Husk å gi lastebiler og busser god plass, og ikke opphold deg i de store blindsonene deres. Det kan være grunn til stryk på en oppkjøring.

Jeg gir litt for god plass🙈 Prøver så godt jeg kan å ikke være i blindsonene til lastebiler eller busser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dævver. Vi kjørte på motorveien og så flyttet jeg hele oppmerksomheten til høyre og dermed svingte jeg også til høyre😹 Klarte å svinge akkurat nok tilbake dit jeg var da😁 Samboeren min trodde jeg bare tullet med han 🙈 Også fikk jeg oppleve vannplaning hvor bilen skled fra side til side, på motorveien. Det var kjempe ekkelt😱

Endret av Brimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wohooo, kjørelærer syntes jeg kjørte så bra i dag at han mener jeg ikke trenger flere kjøretimer (bare det obligatoriske) :nordvesta: Nå ble jeg utrolig glad! 😁 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Brimi skrev:

Wohooo, kjørelærer syntes jeg kjørte så bra i dag at han mener jeg ikke trenger flere kjøretimer (bare det obligatoriske) :nordvesta: Nå ble jeg utrolig glad! 😁 

Fett :-)

Dette "Nailer" du. ... 

Kjør på ..!

Kult om du melder her, -når du har lappen :Nikke:

a.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Fett :-)

Dette "Nailer" du. ... 

Kjør på ..!

Kult om du melder her, -når du har lappen :Nikke:

a.

Det skal jeg gjøre😁 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Her om dagen ble det nesten kræsj😱 Det var en bil som lå ganske langt inn i min fil og viste ingen tegn til å flytte på seg. Siden jeg enda er litt treg i reaksjonen fikk jeg ikke svingt ut før vi kom ganske nærme hverandre. Det var skikkelig ekkelt! Dog skjønte jeg lenger opp i veien hvorfor han muligens valgte å kjøre som han gjorde. Det var nemlig en bil som hadde kjørt av veien. Samtidig så tenker jeg at er det noe bedre at jeg kjører av veien eller at vi kræsjer/skraper opp bilene?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg kjørt på glatta ned en lang bakke med en skarp sving😬 Eneste grunnen til at det gikk bra var fordi vi så bilen foran hadde litt for stor fart og dermed sleit han med å holde seg på veien🙈 Og siden vi har piggfrie dekk, kjørte jeg supersakte nedover! 😅

Nei, det var grusomt ekkelt! MEN, jeg tok det med fatning og fikk ikke angstanfall som jeg har pleid å få når sånne uforutsette ting skjer😁

Endret av Brimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag bestod jeg teoriprøven, hadde to feil😁 Hadde bare hatt én feil om jeg ikke hadde endret det ene svaret mitt😅😂 Tut og kjør, her kommer jeg🚘 Satser på oppkjøring innen 3 måneder! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Brimi skrev:

I dag bestod jeg teoriprøven, hadde to feil😁 Hadde bare hatt én feil om jeg ikke hadde endret det ene svaret mitt😅😂 Tut og kjør, her kommer jeg🚘 Satser på oppkjøring innen 3 måneder! 

Gratulerer med bestått teoriprøve 😃 Jeg har nylig begynt å øvelseskjøre med bonusdatter som så langt synes det er kjempegøy å få kjøre bil 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...