Gå til innhold

Veien til førerkortet


Brimi

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å ha et sted å skrive ned mine tanker og erfaringer på min vei til førekortet. Kanskje mine nærmeste slipper å få hull i hodet av all praten min 😅 

 

I april/mai begynte jeg sporadisk å øvelseskjøre med min mor. Jeg har lenge hatt en angst for å kjøre og dermed var det viktig for meg å bli litt trygg bak rattet før jeg begynte med kjøretimer. Og det var nok lurt! I midten av juni fikk vi låne bilen til min mor og den skal vi få ha i to-tre måneder. 

Siden midten av juni har jeg øvelseskjørt nesten hver dag med samboeren min. I tillegg har jeg kjørt to ganger med kjørelærer. Kjøringen min ble betydelig bedre etter de to det😁

Vi øvelseskjører mest på kvelden da det er minst biler på veien. Det er ikke nå jeg skal forholde meg til trafikanter, jeg må først bli kjent med bilen.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag har jeg fått øvelseskjørt igjen. Vi begynte på parkeringsplassen på kjøpesenteret. Fikk i oppgave av samboeren min å kjøre som om det var fullt av biler og parkere noen ganger. Greide det nesten😅 Men jeg ser nå hva jeg har gjort feil hittil. Blant annet er jeg for opptatt med å bare se i ett speil og ikke begge + en liten kikk på ryggekameraet. Neste gang går forhåpentligvis bedre^^

Etter det kjørte jeg hjem. Med litt hjelp av samboer til å holde rattet, kjørte jeg i 60 km. Synes det er litt skummelt, men så syntes jeg også 20 km var skummelt i begynnelsen😂

Hadde mye bedre rattgrep i dag og holdt meg som regel i fila mi når jeg skulle av og på veien. Det går fort framover nå synes jeg😊 

Endret av Brimi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg kjørt to ganger ^^ Først en tur på butikken. Det gikk greit :) Andre gangen tok vi en lang runde. Kjørte i 60 km uten hjelp og det gikk helt fint😁 Fikk ikke angst engang ^^ Dog må jeg øve mer på hvor i kjørebanen jeg ligger i svinger og når jeg ikke har "vei" å forholde meg til, hvis det gir noe mening. I tillegg må jeg øve på fartsavpasning inn til kryss + mange andre ting selvfølgelig 😛 Men synes det går veldig bra i forhold til hvor lite jeg egentlig har kjørt^^ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kjørte jeg lenger enn jeg har pleid. Var rimelig sliten når vi kom hjem😅 Fikk øvd meg på å kjøre ut av kryss, kjøre i rundkjøringer med både en og to felt, samhandle med andre (var to som kjørte sakte ut på veien hvor jeg måtte slakke ned farten), fartsavpasning i kryss og i svinger, ligge riktig i veibanen ( blant annet kjørte vi på noen veier hvor jeg ikke hadde veikant å forholde meg til) og holde meg i samme fart :) Veldig fornøyd med kjøreturen selv om jeg ikke fikk til alt^^

Ps, det røde på bildet er stedsnavn.

 

20190704_110316.jpg

Endret av Brimi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kjørte du bare 13 km på en time? Kjører du så sakte ute på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, gagandish skrev:

Hvordan kjørte du bare 13 km på en time? Kjører du så sakte ute på veien?

Nei, altså vi hadde noen pauser uten å stoppe appen og vi kjørte i 30 km og 40 km for det meste ;)

1 time siden, Luna Llena skrev:

Vil bare ønske deg lykke til med veien til førerkortet :blomst:

Tusen takk😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2019 den 11.07, gagandish skrev:

Hvordan kjørte du bare 13 km på en time? Kjører du så sakte ute på veien?

Jeg må bare kommentere denne en gang til. Det er dårlig gps signal her tydeligvis. Jeg kjørte lenger enn 13 km på torsdag :) I dag kjørte jeg nesten en mil, men appen registrerte bare noen få kilometer :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kjørte jeg nesten helt til nabobyen😁 Lå for det meste i 50 og 60 km. Fikk øvd meg på en del rundkjøringer også.

Synes disse slakke svingene er grusomme, spesielt når det kommer biler i mot🤯 Det føles skikkelig ut som at jeg svinger på bilene liksom🙈  

Fikk litt panikk ved innkomsten (er det riktig ord?🤔) på en av rundkjøringene. Det lå tre biler i rundkjøringen og den ene  fortsatte å blinke mot venstre (+ bilen lå plassert slik at det så ut som at han skulle videre i rundkjøringen) og dermed tråkket jeg relativt hardt på bremsen. Vel og bra det, men jeg hadde ikke trengt å gjøre det da jeg gjorde det, var litt for tidlig 😛 Jaja, fornøyd med at jeg fikk det med meg i det hele tatt^^ 

Ved siste sving hadde jeg perfekt fartsavpasning og sving, men jeg ble så opphengt i en annen sjåfør som kjørte i 20 km når det var 60km at jeg holdt på å ta felgen på enden av svingen😂 Gikk heldigvis bra^^ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg kjørt nesten 20 km tilsammen^^ På den ene turen hadde vi med min mor og da fikk jeg erfare hvor distraherende passasjerer kan være 😛 Kanskje spesielt fordi jeg er nybegynner 🤷‍♀️ Fikk god øving i å ha folk bak meg og nå blir jeg ikke så stressa lenger over det, men jeg blir fortsatt stresset over det å forholde meg til andre biler. Forhåpentligvis går det over😅 

Planen var egentlig at jeg skulle kjøre fra Larvik til Tønsberg, men det ble fra Sandefjord til halvveis i Stokke🙈 Da begynte jeg å miste konsentrasjon og fokus. Det er relativt lett å "se" når det skjer. Først klarer jeg ikke å holde jevn fart og så hvis jeg ikke avslutter da, vrir jeg rattet for mye sånn at bilen vingler. Dog blir konsentrasjonen min bare bedre og bedre^^ 

Merker det blir lettere å følge med på trafikkbildet jo mer jeg blir trygg bak rattet. Har kjøretime til mandag. Blir spennende å se fremgangen og spesielt fremgangen etter timen 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt en fin kjøretur i dag. Har blant annet øvd på å sjekke blindsonen uten å vri på rattet. 

Også kom jeg i en situasjon som jeg syntes var ubehagelig og litt skremmende. Var på vei mot en rundkjøring hvor jeg la merke til at det var blålys bak meg. Har aldri opplevd det før, så var litt skremmende. Samboer så at lysa var langt unna og dermed kjørte jeg videre inn i rundkjøringen, men siden jeg ble mer og mer stresset tråkket jeg på gassen og fikk litt for stor fart inn i rundkjøringen. Klarte å kjøre rundt heldigvis, men kjørte oppå kantsteinen i begynnelsen 😛 Roet meg ned ganske fort etterpå og resten av turen gikk nogenlunde greit😀

Slet litt på en strekning med 60km da bilen la seg inn mot venstre hele tiden, men det gikk greit det og til slutt^^ 

Fikk også prøvd meg på en slaks fletting. Kjørte inn på en tofeltsvei som blir til enfelt og da var det en bil i den andre filen som gjerne ville forbi, men han ville ikke kjøre forbi. Så samboeren min ba meg om å sakke av sånn at han kunne kjøre forbi. Måtte nesten stoppe før han turte å kjøre🙈

20190714_000331.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er på øvelseskjøring! Synes du virker veldig reflektert og skjerpet når du kjører. Sånn var ikke jeg i begynnelsen! Følte meg som tidenes vims, så jeg turte ikke engang å øvelseskjøre før jeg begynte med kjøretimer :fnise:  Jeg hadde sikkert trengt mindre kjøretimer om jeg kjørte mer på forhånd, og dermed spart en del kroner, men men.. 

Blir spennende å følge med videre! Det er mye man må gjennom, men lappen blir det til slutt. Kjenner jeg blir engasjert og nervøs på dine vegne her! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tweet skrev:

Så flink du er på øvelseskjøring! Synes du virker veldig reflektert og skjerpet når du kjører. Sånn var ikke jeg i begynnelsen! Følte meg som tidenes vims, så jeg turte ikke engang å øvelseskjøre før jeg begynte med kjøretimer :fnise:  Jeg hadde sikkert trengt mindre kjøretimer om jeg kjørte mer på forhånd, og dermed spart en del kroner, men men.. 

Blir spennende å følge med videre! Det er mye man må gjennom, men lappen blir det til slutt. Kjenner jeg blir engasjert og nervøs på dine vegne her! 

Takk😊 Jeg tror det er ganske vanlig🤔 Det er mye å sette seg inn i. Hvordan håndtere bilen, hvordan ligge riktig i veibanen når du skal ut i kryss osv osv. Ikke rart man vimser da😅 Vimser jeg og, men det blir mindre og mindre jo mer jeg kjører^^ Dog trenger jeg å eksponere meg for andre trafikanter, for jeg blir helt sykt stresset av det (har holdt på å ta felgene noen ganger fordi jeg mister fokus etter diverse situasjoner med andre trafikanter).

Jeg var litt omvendt jeg da. Turte ikke å ha kjøretime før jeg hadde øvelseskjørt endel 😛 Hadde så angst for å kjøre🙈 Men det er ikke så ille nå lengre, yay^^ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har har jeg kjørt 4 turer på tilsammen 1 og en halv time^^ 

På den ene turen kom jeg opp i en situasjon som var litt ekkel. Det var en gammel mann som hadde stoppet bilen sin rett før et gangoverfelt. Stoppet bak han og så tutet jeg på han😅 Men han kjørte bare litt inn i veikanten🙄 Sjekket om det kom bil mot og så begynte jeg å kjøre forbi, men akkurat da kom det så klart en bil! Rakk helt fint å kjøre forbi da, men jeg ble stresset av det. Roet meg fort da :)

Etter den turen kjørte jeg fram og tilbake til butikken, noe som gikk helt fint 😁 

Noen timer etter det igjen kjørte jeg med kjørelærer. Vi kjørte litt på forkjørsvei og mest på landevei. Turte ikke å kjøre så fort, selv om det var 60😱 Kjørelæreren spurte meg om jeg syntes det var forsvarlig å ha en fartsgrense på 50km på en av veiene og det sa jeg nei til. Det var veldig uoversiktlig, krappe svinger og boliger. Vet ikke om han var enig😛

Synes dog det er litt vanskelig å kjøre kjøreskolebilen, men regner med at det er noe jeg blir vant med etterhvert. Den er veldig annerledes fra bilen jeg pleier å kjøre😅 

Jeg tolket kjørelæreren som at jeg nesten var klar for trinn 3😁 Må bare få litt mer selvtillit og erfaring når det kommer til å kjøre i fartsgrensen på forskjellige veier.

Også fikk jeg beskjed om at jeg nå kan kjøre når det er litt mer trafikk^^ Det var deilig å høre! For det begynner å bli litt slitsomt å kjøre på kveldene (får så mange rare drømmer om bilkjøring)😛  Og jeg trenger å øve meg på å forholde meg til andre trafikanter🙈

Endret av Brimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde jeg en pause fra øvelseskjøring. Jeg overbelastet hodet mitt på mandag med så mye kjøring og dermed sov jeg vare 5 timer tilsammen (oppstykket). Hver gang jeg lukket øyene fikk jeg video i hodet mitt av at bilen akselererte inn mot kryss og fotgjengeroverganger🙄 

Men i dag har jeg fått kjørt litt. Hadde lite angst og turen gikk helt fint. Fremdeles mye jeg må øve på da. Blant annet må jeg øve på å svinge i svinger hvor bilen svinger "av seg selv), hvis det gir mening🤔 

For første gang kjørte vi en annen vei på begynnelsen av ruta🙈 Pleier vanligvis å varme opp på en 30km vei, men nå kjørte jeg rett opp i 60km😛 

 

20190717_151210.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens rute :) kjørte på mange nye veier i dag, men jeg var ikke like stresset som før og klarte som regel å holde fartsgrensen ^^ 

Var en sving jeg ikke klarte så bra. Fikk panikk og svingte litt brått 🙈 Den er ganske krapp og skal visst være mulig å holde i 50km. Men men, øvelse gjør mester^^ Resten av turen gikk greit :)

Også møtte jeg på en politibil uten blålys😅 Var så sikker på at de kom til å snu og stoppe oss, men det gjorde de ikke 😛 

20190718_223551.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På lørdag kjørte jeg fra Larvik til Tønsberg😁 Måtte dog ha to pauser. Slet litt i begynnelsen med å ligge riktig i veien, men etter første pause gikk det mye bedre. Fikk prøvd å kjøre i 80km to ganger også^^ På den ene strekningen trodde jeg at jeg lå riktig i veien, men det gjorde jeg ikke og holdt på å ta felgene🙄 Det er visst ikke bare bare å ligge riktig🤷‍♀️ 

Kjørte en tur i går også og for første gang på en måned har jeg måttet vike for høyre 😛 Ellers gikk turene greit^^ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopierte en gammel tråd.
-Alle må jo lære å krabbe, -før de begyner å løpe... Smart å gjøre som du gjør tenker jeg, få bilen lidt ¨under huden¨, dele opp jobbene det er å lære å kjøre bil, -bra nok til å ta lappen. Men ikke lære seg uvaner, -dårlige ting. Tror det er lurt med noe kjøretimer innimellom, som du gjør, for ¨justering¨ av stil og teknikk ...
 
 

Noen tips: Sitt riktig i bilen; (Når du sitter komfortabelt inntil ryggstøtte) Ratt: håndledd på toppen av rattet hvis du stekker ut armene, og legger de på toppen av rattet, -ta så grep "Klokka ti på to" (ofte mulig å justere ratt ut/inn) God kontakt med pedaler, uten og overdrive, bruk litt tid til å justere avstand ratt / pedaler, -vinkel rygg, så du har god kontakt med bilen, og sitter i en komfortabel stilling.

Se  l a n g t  fremover! -Dette kjøper deg tid inn i situasjoner... Gjør unna arbeidsoppgaver tidlig.

Eksempel: Du nærmer deg en rundkjøring... Siden du ser langt frem, oppdager du den tidlig. Du har god tid til å bytte fil, 

om du trenger det, -god tid til å klarere blindsone, Gire ned tidlig. Fartsavpasning inn mot situasjoner er jo selvfølgelig også med på å redusere arbeidsbelastning / "stress". Siden de "jobbene" er gjort, og du ligger i riktig fil, riktig gir og justerer farten inn,

Kan du rolig konsentrere deg om selve rundkjøringen... Du har kontroll... Da ser du etter luke i trafikken... Gire ned mer ..?

Må du stoppe ..? Gir da ned i første, så du er klar når du skal sette fart igjen, Du har kontroll, og kan planlegge bruk av blinklys...

Det handler om å ligge i forkant... Da har du ingen grunn til å stresse ! Se langt fremmover, gjør unna arbeidsoppgavene tidlig,

Fartsavpassning. -Selvfølgelig utvilt, og i grei form. ( God frokost etter en god natt`s søvn.) Detta går bra !

Senk skuldra, går bra.

...

OBS... Jeg er ikke kjørelærer, men kjørt en del, gjennom åra. 

Lykke til med lappen :tommelopp:                                                     ...                                                   :reise:

A.

 

Endret November 11, 2018 av Sliten&kjørt51
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev:
OBS... Jeg er ikke kjørelærer, men kjørt en del, gjennom åra. 

Lykke til med lappen :tommelopp:                                                     ...                                                   :reise:

A.

 

Endret November 11, 2018 av Sliten&kjørt51

Takk^^ Og takk for tips :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag har jeg kjørt i 2 og en halv time, delt opp i to runder. Og for første gang har jeg kjørt på motorvei😁 Det var skummelt og gøy på samme tid! Ellers har jeg kjørt mye landevei og fått øvd på å ha flere i bilen. Alt i alt, to bra turer^^ 

20190804_211809.jpg

20190804_211922.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...