Gå til innhold

Litt bekymret for oppkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har nettopp tatt teoriprøven og bestilt time for oppkjøring i begynnelsen av november.

Jeg har tatt veldig mange kjøretimer hos kjøreskolen (nesten en gang i uken siden mars) ettersom jeg ikke har noen å øvelseskjøre med hjemme (har kjørt litt med automatbilen til min samboer, men det blir ikke helt det samme). 

Jeg syns det er kjekt å kjøre, og gruer meg ikke lenger til kjøretimer, og gleder meg veldig til å ha førerbeviset i hendene. Kjørelærer har mast på meg i en måneds tid om å ta teorien og få bestilt førerprøve, og nå er jo det gjort. Men jeg føler meg ikke egentlig klar. 

Kjøretimen jeg hadde tidligere denne uken var den første timen hvor kjørelærer sa at jeg hadde bestått hvis det var en førerprøve. Det var en time jeg syns gikk veldig bra, gjorde noen små "feil" som å ikke ligge i optimalt gir hele tiden, at jeg lå i høyre kjørefelt inn mot en rundkjøring hvor jeg skulle til venstre, men altså ikke noe alvorlig.

Før dette har jeg vel hatt fire-fem kjøretimer på trinn 4 hvor jeg alltid gjør én eller to typiske treer-feil i løpet av timene, som f.eks. å bryte vikeplikten (leser andre trafikanters oppførsel for dårlig og stoler f.eks. på at de skal rett frem fordi de ikke blinker, når de faktisk skal til venstre i rundkjøring) og jeg har vært uoppmerksom på gående på vei inn mot gangfelt noen ganger hvor kjørelærer har følt at han måtte bremse (jeg oppdager det før gangfeltet, men såpass sent at jeg kjører for fort og må stoppe helt foran gangfeltet). 

Jeg har også slitt med å redusere farten nok inn mot rundkjøring og tilpasse meg trafikken rundt når jeg nærmer meg rundkjøringen og må ofte stoppe. Må jeg ikke det er det ren flaks føler jeg. Er utrolig dårlig på å evaluere farten til andre, og kan gjerne gå glipp av 2-3 luker jeg egentlig hadde klart fordi jeg er livredd for at jeg skal bryte vikeplikten, og det bidrar jo ikke akkurat til flyt. Dette sier han ikke noe på, men jeg regner med at det ikke ser så bra ut på oppkjøring, fordi jeg nok fremstår utrolig usikker (og er jo også det).

Skal sies at når jeg kjører med samboer så føler jeg meg mye tryggere, og jeg føler at jeg nesten ikke trenger å tenke, alt jeg egentlig kan ligger automatisk i hodet og kroppen og jeg er mye mer sikker i nesten alle situasjoner. Men i skolebilen med kjørelærer så overveier jeg hele tiden hver minste beslutning så nøye og og det fører til at jeg mister fokus. 

Kjørelærer mener likevel at jeg er klar, så jeg bestilte første ledige, som heldigvis er om over en måned, så jeg har jo litt tid på meg.

Men jeg lurer på om flere enn meg ikke følte seg helt klar rett før oppkjøring? Kjørte dere perfekt på kjøretimene før dere bestilte oppkjøring? 

Anonymkode: e1df0...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! 😊 Jeg har selv nettopp fått lappen, etter mange, mange kjøretimer. Kjørte ikke perfekt i slutten, men trygt og godt nok i følge kjørelærer. Kan nevne at kjørelærer måtte bremse for meg nest siste kjøretimen da en syklist krysset veien i stor fart. Men slike opplevelser har ført til at jeg er enda mer forsiktig. 

Jeg strøk på første oppkjøring, bestod andre. 

Føler meg fortsatt litt engstelig når det gjelder kjøring enkelte steder (eks i bymiljø hvor det skjer mye, på ukjente steder og på smale, svingete veier). Men alt i alt en herlig opplevelse av det å kjøre på egenhånd. Jeg har mye mer fokus på trafikken nå alene enn da jeg hadde kjøretime og føler at det går bedre og bedre for hver gang. Nå får jeg jo kjørt hver dag, hvor jeg vil. Herlig 👍

Og det er jo bare det som må til for å bli en god sjåfør... mye mengdetrening! 😀

Du er helt sikkert drillet på trafikkreglene nå, og du har sikkert god kjøreteknikk. Øv deg så mye du kan nå før oppkjøring. Be spesielt om å øve på de tingene du føler deg mest usikker på. 

Lykke til med oppkjøringen! 😃👍

Anonymkode: 01d2e...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at samboer har automatbil og du skal ta på manuell antar jeg. Du skriver også at du gjør en del to- og treer feil på nivå 4, og at du ikke får kjørt noe hjemme fordi det er mangel på en manuellbil. Et tips er å faktisk bruke samboeren din og bilen hans med å bare kjøre, øv mer på vikeplikt, felt og slike ting som du vet du sliter med. Så får du heller jobbe med optimal giring når du sitter i manuellbilen igjen. Jeg kjørte mye med automat kun for å lære meg å "se" trafikken, så tok vi heller manuellbilen når vi virkelig skulle øve på alt sammen. 

Kjørte jeg perfekt før oppkjøringen? Nei, absolutt ikke. Kjørelærer satt inne og ventet på at jeg skulle komme inn med et stort stryk i pannen, pappa mente jeg var veldig klar. Gjorde vel nesten så og si alle feil på vei til trafikkstasjonen. Spørsmålet du må stille deg er; Kan du kjøre bil? Hvis svaret er ja så kjører (no pun intended) du på. Hvis nei, hva må du jobbe med, hva føler du deg usikker på? Nevn dette for lærer.

Mens du enda har en måned igjen, igjen, bruk automaten for alt den er verdt, lær deg trafikken, se hvordan andre kjører, øv på rundkjøringer, feltskifte, feltplassering, vikeplikt etc. En dag så sitter det alt sammen og da i kombinasjon med manuellbil hvor giringen går på automat, så er du klar. 

Anonymkode: cc095...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nervøse ? Ikke meningen at man skal kjøre perfekt på en førerprøve. Ikke nødvendigvis at et inngrep fører til stryk heller.

Sensor ser at du kanskje er iferd med å kjøre feil, og det er i deg selv ikke en trafikkfarlig situasjon. Han/hun gidder bare

ikke å få en lengre tur enn det som er oppsatt.( 55 min). Kjører du feil 7 ganger så beviser du nok at skilt ikke er din greie riktignok.. De har faktisk i sitt manus om "hvordan orientere eleven til prøven..  Også om hva slags stemning du ønsker i bilen, Musikk, snakke sammen, stille.

Ikke foreslå death-metal kanskje ..?  I utgangspunktet blir dette en helhetsvurdering av deg som trafikant. Forståelse, rutiner etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan går det me øvingen så langt? Føler du deg mer klar? Har du kjørt mye i det siste? 

 

Anonymkode: 5b947...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2018 den 15.46, AnonymBruker skrev:
 

Hvordan går det me øvingen så langt? Føler du deg mer klar? Har du kjørt mye i det siste? 

 

Anonymkode: 5b947...ee0

 

Føler meg mer klar enn jeg gjorde da jeg startet tråden. Har fremdeles ikke øvelseskjørt særlig mye hjemme, men jeg har troen på at jeg kan bestå. De siste kjøretimene har gått bra, og jeg er god nok til å kjøre alene.

Er såklart litt forberedt på at det er vanlig og at jeg kan stryke slik at jeg ikke går helt i kjelleren om det skjer. TS

Anonymkode: e1df0...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her! Ikke bestått denne gangen. Selvsagt utrolig kjipt, med en gang kjørelærer tredde ut av bilen og sensor gikk inn så gikk det hele dårlig fra første sving og jeg skjønte selv at jeg kjørte ganske dårlig økonomisk underveis, med høyt turtall alt for ofte, kjørte i for lav fart på ut motorvei og stresset mye med clutchen og nykket, og la meg i feil felt to ganger ut av rundkjøringer.

Bortsett fra at det er litt flaut (måtte si hva jeg skulle til kolleger og sjefen da jeg måtte dra i arbeidstiden, og alle var så sikre på at det går fint) og at det er ganske dyrt å drive og stryke så går det egentlig helt fint. Gir ikke opp.

Jeg tror jeg vil være mye mindre nervøs neste gang fordi jeg vet hva jeg går til, pluss at jeg har sjans til å øve enda mer. Mitt råd til andre i samme situasjon er å ikke si til folk at du skal kjøre opp. Det stresset meg egentlig ikke mer denne gangen, men hvis jeg forteller om neste oppkjøring så tror jeg at jeg ville følt veldig stort press fordi de allerede vet at jeg har strøket en gang. Pluss at man må slappe av, stole på kjøreegenskapene sine og ikke kjøre FOR seint. 

Før neste oppkjøring skal jeg kun si det til samboer og sjefen som må vite at jeg drar tidlig fra jobb.

Anonymkode: e1df0...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

TS her! Ikke bestått denne gangen. Selvsagt utrolig kjipt, med en gang kjørelærer tredde ut av bilen og sensor gikk inn så gikk det hele dårlig fra første sving og jeg skjønte selv at jeg kjørte ganske dårlig økonomisk underveis, med høyt turtall alt for ofte, kjørte i for lav fart på ut motorvei og stresset mye med clutchen og nykket, og la meg i feil felt to ganger ut av rundkjøringer.

Bortsett fra at det er litt flaut (måtte si hva jeg skulle til kolleger og sjefen da jeg måtte dra i arbeidstiden, og alle var så sikre på at det går fint) og at det er ganske dyrt å drive og stryke så går det egentlig helt fint. Gir ikke opp.

Jeg tror jeg vil være mye mindre nervøs neste gang fordi jeg vet hva jeg går til, pluss at jeg har sjans til å øve enda mer. Mitt råd til andre i samme situasjon er å ikke si til folk at du skal kjøre opp. Det stresset meg egentlig ikke mer denne gangen, men hvis jeg forteller om neste oppkjøring så tror jeg at jeg ville følt veldig stort press fordi de allerede vet at jeg har strøket en gang. Pluss at man må slappe av, stole på kjøreegenskapene sine og ikke kjøre FOR seint. 

Før neste oppkjøring skal jeg kun si det til samboer og sjefen som må vite at jeg drar tidlig fra jobb.

Anonymkode: e1df0...25e

Ikke vær flau, mange stryker første gangen, og nå vet du hva du må trene ekstra på. Masse lykke til neste gang :blomst: Dette klarer du.

Anonymkode: a2811...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du kan gjøre, er ditt beste. Når de rundt deg sier at du er klar for oppkjøring, er du det.

Men husk at vi som har hatt lappen i 30 år også gjør feil ganske ofte (beklageligvis). Med tanke på kompeksiteten i dagens trafikk, er det nesten uunngåelig. Så det er ikke et personlig nederlag om du stryker.

Lykke til på neste! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føler deg mer avslappet med samboer, så ta med samboer i bilen på neste oppkjøring :) 

Da jeg skulle kjøre opp kom kjørelærer og satte seg inn i bilen sammen med sensor. Det var ikke noe vi hadde snakket om på forhånd, men han skjønte tydeligvis at jeg trengte det -og jeg synes det hjalp!

Anonymkode: 05495...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips: Sitt riktig i bilen; (Når du sitter komfortabelt inntil ryggstøtte) Ratt: håndledd på toppen av rattet hvis du stekker ut armene, og legger de på toppen av rattet, -ta så grep "Klokka ti på to" (ofte mulig å justere ratt ut/inn) God kontakt med pedaler, uten og overdrive, bruk litt tid til å justere avstand ratt / pedaler, -vinkel rygg, så du har god kontakt med bilen, og sitter i en komfortabel stilling.

Se  l a n g t  fremover! -Dette kjøper deg tid inn i situasjoner... Gjør unna arbeidsoppgaver tidlig.

Eksempel: Du nærmer deg en rundkjøring... Siden du ser langt frem, oppdager du den tidlig. Du har god tid til å bytte fil, 

om du trenger det, -god tid til å klarere blindsone, Gire ned tidlig. Fartsavpasning inn mot situasjoner er jo selvfølgelig også med på å redusere arbeidsbelastning / "stress". Siden de "jobbene" er gjort, og du ligger i riktig fil, riktig gir og justerer farten inn,

Kan du rolig konsentrere deg om selve rundkjøringen... Du har kontroll... Da ser du etter luke i trafikken... Gire ned mer ..?

Må du stoppe ..? Gir da ned i første, så du er klar når du skal sette fart igjen, Du har kontroll, og kan planlegge bruk av blinklys...

Det handler om å ligge i forkant... Da har du ingen grunn til å stresse ! Se langt fremmover, gjør unna arbeidsoppgavene tidlig,

Fartsavpassning. -Selvfølgelig utvilt, og i grei form. ( God frokost etter en god natt`s søvn.) Detta går bra !

Senk skuldra, går bra.

A.

 

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2018 den 0.26, Sliten&kjørt51 skrev:

Noen tips: Sitt riktig i bilen; (Når du sitter komfortabelt inntil ryggstøtte) Ratt: håndledd på toppen av rattet hvis du stekker ut armene, og legger de på toppen av rattet, -ta så grep "Klokka ti på to" (ofte mulig å justere ratt ut/inn) God kontakt med pedaler, uten og overdrive, bruk litt tid til å justere avstand ratt / pedaler, -vinkel rygg, så du har god kontakt med bilen, og sitter i en komfortabel stilling.

Se  l a n g t  fremover! -Dette kjøper deg tid inn i situasjoner... Gjør unna arbeidsoppgaver tidlig.

Eksempel: Du nærmer deg en rundkjøring... Siden du ser langt frem, oppdager du den tidlig. Du har god tid til å bytte fil, 

om du trenger det, -god tid til å klarere blindsone, Gire ned tidlig. Fartsavpasning inn mot situasjoner er jo selvfølgelig også med på å redusere arbeidsbelastning / "stress". Siden de "jobbene" er gjort, og du ligger i riktig fil, riktig gir og justerer farten inn,

Kan du rolig konsentrere deg om selve rundkjøringen... Du har kontroll... Da ser du etter luke i trafikken... Gire ned mer ..?

Må du stoppe ..? Gir da ned i første, så du er klar når du skal sette fart igjen, Du har kontroll, og kan planlegge bruk av blinklys...

Det handler om å ligge i forkant... Da har du ingen grunn til å stresse ! Se langt fremmover, gjør unna arbeidsoppgavene tidlig,

Fartsavpassning. -Selvfølgelig utvilt, og i grei form. ( God frokost etter en god natt`s søvn.) Detta går bra !

Senk skuldra, går bra.

A.

 

TS her, som skrevet lenger oppe strøk jeg dessverre på oppkjøringen. Var nok for nervøs, men håper og tror det går bedre neste gang når jeg vet hva jeg går til. Veldig gode tips uansett, og skal definitivt ta dem med videre når jeg har ny oppkjøring om tre uker :)

Anonymkode: e1df0...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier selv, -nå vet du hva som venter. Blir en smule enklere da !

Og med innstililnga du har, -tror jeg virkelig du "Spiser" den neste gang 🙂

Om noe jeg kan hjelpe med, gi lyd ! Spørsmål: Fyr løs...

 

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

På 14.11.2018 den 5.09, Sliten&kjørt51 skrev:

Som du sier selv, -nå vet du hva som venter. Blir en smule enklere da !

Og med innstililnga du har, -tror jeg virkelig du "Spiser" den neste gang 🙂

Om noe jeg kan hjelpe med, gi lyd ! Spørsmål: Fyr løs...

 

A.(CAVE:Fnatt)

Har ud tips til å klare å bruke luker? 
Komme fort opp i fart når man kjører på ny vei? 
og se trafikkbildet på best mulig måte?

Anonymkode: 5b947...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2018 den 16.32, AnonymBruker skrev:

Komme fort opp i fart når man kjører på ny vei? 
og se trafikkbildet på best mulig måte?

Vanligste "feilene" folk gjør, IMO, -når de skal ut på veg, -fra påkjøringsrings-rampe / felt er: For dårlig observasjons-teknikk,

-for sent... Altså: Du skal inn på ny veg, Fra Rampe / Felt: Du ser jo langt frem, -så ser farer du må klarere forran deg... Buss du har vikeplikt for, etc... -Du ligger i ett gir som gir Bra drag, -og pleny å "Gå på"... Begyn tidlig å se etter luke / mulighet..! (Veldig lov å vri på hue..!) -Seff. speil (Som jo er bra innstillt), HOVED-GREIA er jo TIMING... Tidlig på med Blinklys ! BRUK Gassen, det er en grunn til att det heter Akslerasjons-Felt ! Målet er å ha så lik fart som den traffiken du skal "Blande" deg med... 

Velg *Altid å gå bak, -"Holde igjen" hvis du er usikker ! Les:Safe. Reduser heller farten da (Husk Girvalg, ? Evt. gire ned, så klar til Akselerasjon ! Når du går for såkalt fletting, altså "blande deg med" traffikken.

Fra T -kryss / Utkjøring: Er ikke så mye og si, egentlig. Sjekke, Grundig, Sikkerhet forran "Kjapp". Timing !

Bruke Motorkraft / Rett Giring, Ha Drag i bilen, opp til Transport-hastighet / Samme fart som traffikk.

HUSK: Det tar år å bli "God" på bilkjøring..! -Ikke overdriv hva jeg skriver, "Uthever" for å få frem påenger...

Sorry for treg avslutning, "Datt lidt ut av tråd.  L y k k e  Til, med langt og trygt liv som billist 🙂

Jeg er muligens lidt "skada" ...  

 -Av jobb. ( -Og alt for tidlig "interesse" for bilkjøring / Kjøreteknikk :reise:  ... Bare Liker å kjøre... 

JEG ER IKKE "EXPERT", -IKKE UTDANNET KJØRE_-LÆRER ! 

-ELLER HATT NOEN FORM FOR INSTRUKTØR-OPPLÆRING -PÅ BILKJØRING !

 

A.(Cave:Fnatt) Håper jeg kjører bedre enn jeg skriver...

 

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...