Gå til innhold

1 åring som ikke vil ha noe av middagene jeg lager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Frostrose skrev:

Vet ikke hvor alle her inne bor, men det er snart juli, så regner med de fleste får litt finvær fremover. 😊

 

lGuzQ4c.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har to tenner så å gi hun rå grønnsaker osv tørr jeg ikke. Hun hater iallefall grønnsaker kokt, det spiser hun iallefal ikke. Vi har ikke noe finvær fremover men kan uansett prøve ut dette inne. Hun har jo øvd mye med skje og har fått prøve å spise å grise, men kanskje ikke mange gang nok. Takk for tips! Hun skal definitivt få prøve mye mer. Jeg kjenner jo jeg stresser litt med å få i hun maten, og jeg har jo tenkt på at hun merker dette, blir jo ikke noe bedre da. Men er så redd for at hun får i seg for lite næringsstoffer iløpet av en dag. Er jo ikke bra å må gå helt til kveldsmaten hvis hun ikle vil ha middagen heller? Åsså så kjedelig å må kaste all maten og bruke så mye tid å penger på å lage dette. Hun får sjelden det samme som oss, hun har jo som sagt bare 4 tenner forran, så blir mye retter vi spiser som er vanskelig for henne å spise. Hun får mye forskjellige grønnsaker, supper, fisk ( mest fiskekake) kylling kryte, grønnsaksmos, pasta med saus. Jeg vet ikke om hva mer hun kan spise ettersom hun ikke tygger noe særlig. Noe mer forslag på hva jeg kan prøve? 

Anonymkode: ef4c8...e46

Små barn er sosiale vesener, og det er ikke uvanlig at de er veldig opptatte av å spise det samme som resten av familien.

Lag mat som alle i familien kan spise, også ettåringer. Salt og ha mer krydder i maten når dere har forsynt dere. 

Vår på 16 mnd spiser kun om han ser han får det samme som oss. Han har 6 tenner, men er forferdelig dårlig på å tygge, han bare svelger.. så etter to veldig skremmende sette-i-halsen-episoder, knefter eller moser vi maten hans. Men han får se på, og ser at vi tar fra grytene og at han får det samme som oss.

Han har alltid fått grise og styre på, tar gjerne minst ti minutter å vaske ned spisestuen etterpå.. siste uken har han klart å spise med skje helt selv :)

Anonymkode: cd966...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en liten på 15 mnd, og kan bare glemme å servere han noe annet enn det vi spiser. Da klikker han totalt, og hele matseansen blir ødelagt. Vi må fysisk vise at vi legger det samme på hans tallerken som på vår, før det evt skjæres opp i passende biter/staver. Jeg merker også at hvis han ikke er sulten, så blir det fort mye tull ved bordet. Da venter vi heller litt med middagen for å sørge for at han er sulten nok til å smake på maten. 

Lager du vanlig mat så er det ingenting i veien for at hun spiser det samme som dere. Ikke heng deg for mye opp i næringsstoffer og slikt, det viktigste for de små er å la dem prøve seg frem og oppleve matglede og mestring. Lær deg førstehjelp(se youtube feks), senk skuldrene litt, og la henne få tygge med gommene og de tennene hun har. Hvordan skal hun ellers lære? 

Anonymkode: 61a8b...2f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

2 år og bare 2 tenner?

 

Anonymkode: 1e6d0...a75

15 mnd= 1 år og 3 mnd. Og TS har endret det til 2 oppe og 2 nede i et seinere innlegg.

Men det hjelper vel ikke på gummene om ungen ikke får gnage på noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frostrose skrev:

15 mnd= 1 år og 3 mnd. Og TS har endret det til 2 oppe og 2 nede i et seinere innlegg.

Men det hjelper vel ikke på gummene om ungen ikke får gnage på noe...

Hvordan vet du at ungen ikke får gnage på noe? De fleste unger gnager på alt. Leker, bøker, alt de kommer over.. og det har null og niks å si på hvor egnet ungen er til å tygge mat.

Vi ble rådet av hs til å unngå å gi ham hard mat en stund, ingen grunn til å absolutt skulle gi det når han ikke var klar for det. 

Anonymkode: cd966...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at ungen ikke får gnage på noe? De fleste unger gnager på alt. Leker, bøker, alt de kommer over.. og det har null og niks å si på hvor egnet ungen er til å tygge mat.

Vi ble rådet av hs til å unngå å gi ham hard mat en stund, ingen grunn til å absolutt skulle gi det når han ikke var klar for det. 

Anonymkode: cd966...95c

Det er forskjell på hard mat, og most mat. Friske barn på 15mnd kan fint tygge maten sin. 

Anonymkode: 61a8b...2f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på hard mat, og most mat. Friske barn på 15mnd kan fint tygge maten sin. 

Anonymkode: 61a8b...2f9

Kan, ja, gjør, ikke nødvendigvis.. som sagt, min på 16 mnd vil ikke. Han tygger skiver, men alt som er hardt bare svelger han. Og da mente min erfarne hs at vi kunne ta en pause til han var litt modnere. Bedre det, enn enda en kvelningsepisode, som gjør ham redd for å spise. Etter siste gang var det vanskelig å få i ham mat i lang tid etterpå.

Anonymkode: cd966...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Loff77 skrev:

De spiser når de blir sultne, en på 15 mnd er ikke kresen uten att dere har sørget for det selv.

Slutt å tilby smoothie og alt mulig, er sjeldent barn sulter i hjel i Norge?

Du har ikke mye personlig erfaring med barn som er kresne, har du vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nerine_ skrev:

Du har ikke mye personlig erfaring med barn som er kresne, har du vel? 

Har nok større erfaring med å være konsekvent og sette grenser, ja. Du har helt rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Loff77 skrev:

Har nok større erfaring med å være konsekvent og sette grenser, ja. Du har helt rett

Jeg har tre barn, alle er vokst opp med variert kosthold. To spiser alt, en spiser "ingenting". 

Gode foreldre setter ikke grenser og er konsekvent med et barn på rett over året. Da handler det om å "bli kjent" med ulike typer mat. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensesettingen kommer selvfølgelig senere i barndommen. 

Er jo noen grunner til alle disse kresne barna, når hønemor får helt angst for att barnet blir underernært så tilbys det ofte mye forskjellig hele tiden. Har i hvert fall ikke hørt om mange dødsfall pga underernæring av kresne barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår har også 2 tenner oppe og to nede og tygger bra med gummene. Vi serverer ikke most mat, men myk mat. Tomatsaus med masse grønnsaker som er kokt lenge er supert. Det er ikke mye motstand men de får tygge. 

Anonymkode: 5c19c...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Loff77 said:

Grensesettingen kommer selvfølgelig senere i barndommen. 

Er jo noen grunner til alle disse kresne barna, når hønemor får helt angst for att barnet blir underernært så tilbys det ofte mye forskjellig hele tiden. Har i hvert fall ikke hørt om mange dødsfall pga underernæring av kresne barn

Nå har foreldre en tendens til å bekymre seg om mer enn bare dødsfall, da. Vet ikke med deg, men mitt mål med barneoppdragelsen er hvertfall mer enn å bare holde dem i live... :P

Og siden man følges så godt opp i dette landet er det få barn som blir alvorlig syke pga underernæring, det er sant. Men at tiltak må settes inn er ikke uvanlig. 

Anonymkode: a630a...b15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har foreldre en tendens til å bekymre seg om mer enn bare dødsfall, da. Vet ikke med deg, men mitt mål med barneoppdragelsen er hvertfall mer enn å bare holde dem i live... :P

Og siden man følges så godt opp i dette landet er det få barn som blir alvorlig syke pga underernæring, det er sant. Men at tiltak må settes inn er ikke uvanlig. 

Anonymkode: a630a...b15

Selvfølgelig det er jo satt på spissen, men menneskeheten har jo kommet seg hit. Tviler på att det var smoothie og annet å velge i for noen tusen år siden?

Tenker i hvert fall att en del av denne kresenheten skapes av en del foreldre, og da selvfølgelig ikke alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Loff77 said:

Selvfølgelig det er jo satt på spissen, men menneskeheten har jo kommet seg hit. Tviler på att det var smoothie og annet å velge i for noen tusen år siden?

Tenker i hvert fall att en del av denne kresenheten skapes av en del foreldre, og da selvfølgelig ikke alle

Ja men levealderen har jo ikke skutt i været før de siste årene... ;) Dagens kosthold og valgmuligheter er helt umulig å sammenligne med "for noen tusen år siden", og det er vel heller ikke så ønskelig å komme seg tilbake til levevilkårene vi hadde "for noen tusen år siden". Det var vanlig for barn å være veldig kresen for noen tusen år siden også. 

Anonymkode: a630a...b15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 hours ago, AnonymBruker said:

Hun har to tenner så å gi hun rå grønnsaker osv tørr jeg ikke. Hun hater iallefall grønnsaker kokt, det spiser hun iallefal ikke. Vi har ikke noe finvær fremover men kan uansett prøve ut dette inne. Hun har jo øvd mye med skje og har fått prøve å spise å grise, men kanskje ikke mange gang nok. Takk for tips! Hun skal definitivt få prøve mye mer. Jeg kjenner jo jeg stresser litt med å få i hun maten, og jeg har jo tenkt på at hun merker dette, blir jo ikke noe bedre da. Men er så redd for at hun får i seg for lite næringsstoffer iløpet av en dag. Er jo ikke bra å må gå helt til kveldsmaten hvis hun ikle vil ha middagen heller? Åsså så kjedelig å må kaste all maten og bruke så mye tid å penger på å lage dette. Hun får sjelden det samme som oss, hun har jo som sagt bare 4 tenner forran, så blir mye retter vi spiser som er vanskelig for henne å spise. Hun får mye forskjellige grønnsaker, supper, fisk ( mest fiskekake) kylling kryte, grønnsaksmos, pasta med saus. Jeg vet ikke om hva mer hun kan spise ettersom hun ikke tygger noe særlig. Noe mer forslag på hva jeg kan prøve? 

Anonymkode: ef4c8...e46

Mitt forslag er å gi det dere spiser. Min på 8 mnd nekter å spise noe annet enn det vi spiser. Så her er alt av mat barnevennlig. Men nesten all mat er barnevenlig bare man ikke salter så mye. Idag skal vi gi pizza. Han har bare 1 tann. Vi gjorde det samme med broren, og han spiser som en hest nå. (Han godtok grøt da) 

Hva er det dere spiser som 1-åringer ikke kan spise?

 

Anonymkode: 774c7...449

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme med noe konkret:

Fiskegrateng med gjemte grønnsaker i, fullkorns pastaskruer bolognese (la spise selv), lasagne, fiskepinner med kokte poteter og grønnsaker, pizza, tikka masala, kyllingsalat, kjøttkaker/kjøttboller med tilbehør, ovnsbakt fisk med grønnsaker, osv. 

Alt dette kan deles opp i passende biter for én på 15mnd, du MÅ la henne smake selv, og ikke mose maten. Du kan også velge om du kjører hjemmelaget variant, eller halv/-helfabrikat. I pasta og pizzasauser kan du putte i mye grønt som barnet ikke merker engang. Server ved bordet slik at hun ser at dere spiser det samme. Del gjerne en halv kjøttkaker i biter til henne, mens den andre halve ligger på tallerkenen hennes, så skjønner hun hva hun spiser. Ikke gi frukt eller annet mellommåltid hvis hun er småspist, men avvent til neste måltid. Sørg for god stemning, og at dere alle spiser. Verdt et forsøk! 

Anonymkode: 61a8b...2f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye server dere? Idag serverte jeg potetmos, raspa gulerot, og fiskekake. Danderte det fint, alt på et fat, uten å mose maten ihop, og fiskekaka delte jeg i biter. La fatet forran hun, hun tok raskt tre biter fiskekake og etter det så lekte hun bare med maten, også kastet hun alt på gulve med hendene, til fatet var tomt, brukte ca 20 min på alt dette til sammen. Hun spiste da tilsammen 3 små biter fiskekake 😫 blir oppgitt! Har også prøvd å gi litt å litt omgangen men da hiver hun med en gang på gulvet. Hun smakte ikke på potetmosn eller gulrota en gang! Og vi spise akkurat det samme, tok det med ro, overså lekinga hennes, og ga ros når hun spise de bitene med fiskekake! Hadde en veldig rolig atmosfære uten at jeg kommenterte når hun begynte å hive maten på gulvet! 😫 hva skal jeg gjøre for at hun skal spise mer, og smake på mer? 😮

Anonymkode: ef4c8...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor mye server dere? Idag serverte jeg potetmos, raspa gulerot, og fiskekake. Danderte det fint, alt på et fat, uten å mose maten ihop, og fiskekaka delte jeg i biter. La fatet forran hun, hun tok raskt tre biter fiskekake og etter det så lekte hun bare med maten, også kastet hun alt på gulve med hendene, til fatet var tomt, brukte ca 20 min på alt dette til sammen. Hun spiste da tilsammen 3 små biter fiskekake 😫 blir oppgitt! Har også prøvd å gi litt å litt omgangen men da hiver hun med en gang på gulvet. Hun smakte ikke på potetmosn eller gulrota en gang! Og vi spise akkurat det samme, tok det med ro, overså lekinga hennes, og ga ros når hun spise de bitene med fiskekake! Hadde en veldig rolig atmosfære uten at jeg kommenterte når hun begynte å hive maten på gulvet! 😫 hva skal jeg gjøre for at hun skal spise mer, og smake på mer? 😮

Anonymkode: ef4c8...e46

Tålmodighet. Det kommer :) Ikke stress med mengdene hun spiser. Fortsett som dere gjør. 

Anonymkode: fbb92...029

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...