Gå til innhold

1 åring som ikke vil ha noe av middagene jeg lager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har ei på 15 mnd som ikke vil spise noe slags middag! Har bestandig vært kresen på Middager, tidligere så har hun måtte blitt distrahert på noe annet sånn at jeg ha kunne lurt i hun litt mat, men nå funker ikke det lengre heller.. vi har prød ut mye forskjellig men hun smaker ikke på maten en gang. Hun kan ikke spise selv me skje, og er ikke sjans i havet å mate hun lenger. Spiser med fingrene når hun spiser brødskiv og frukt, men når det kommer til middag så gidder hun ikke å smake på det en gang på de rettene hun kan spise selv. Det hun ellers spiser er; brødskiv, hjemme laget smoothie, banan, yoghurt, melon! Og det er alt hun vil spise. Vil ikke smake på noe annet en gang. 

Hvordan er det med dere? Blir så oppgitt😮 lager masse god mat som hun ikke smaker på! 😫 nå er jeg helt blåst på hva mer vi skal prøve ut av middager, og hva gjør man når hun ikke spiser middag? Jeg har gitt hun frukt istede (en stund etterpå og ikke ved middagsborde så hun ikke forbinder det å ikke spise middag med å få frukt) 

Anonymkode: ef4c8...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste dere kan gjøre er å fortsette å tilby. Har du prøvd å kutte grønnsakene i staver (både rå, kokt og stekt) slik at hun kan spise dem selv? 

Vi har en datter på snart 2 år (22 mnd), og hun nekter ofte å prøve nye ting. Vi bare setter det foran henne og overser protestene, mens vi spiser og nyter maten. Noen ganger havner det på gulvet, men detver ikke så farlig. Det viktige er at vi viser at vi syns maten er god, og at hun får det samme som oss. 

Deres barn bør definitivt få lov til å øve seg å bruke skje. Jeg ville bevyttet meg av det fine været, kledd av ungen og satt henne ut med noe hun liker veldig godt (smoothie, bær eller yoghurt f.eks), og la henne prøve seg. Ha skje i badekaret også, og sett frem baljer med vann ute med ulike skjeer, målebeger etc. som kan hjelpe på finmotorikken. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi ho bestikk. Min nikoser seg rundt middagstider, han er 1 år. Han koser seg ikke fordi han spiser seg mett, han er igrunn ikke glad i middag, men han koser seg med å grise, øve på motorikk, kjenne konsistens med fingrene og oppleve nye smaker. Han blir flinkere hver eneste dag og mer å mer havner i munnen. Han er så stolt når han klarer å feste noe på gaffelen sin å føre det til munnen.

La ungen grise. Det er sånn de lærer mestring og glede med mat. Du har vann og såpe til å vaske med etter måltidet,  og grisingen varer bare en liten periode.

Anonymkode: d846d...18d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Server det same som de har til middag, de kan salte ved bordet. Litt mindre frustrerande enn når spesiallaga mat vert ståande urørt 😉

Veit ikkje om de gjer det, men unngå å lage eit nummer ut av ev rot, det går seg til. 

Sia ho likar smoothie kan du lure ting oppi der? Då får ho litt smakstilvenning. Er brødet passe grovt så ho får ok med fiber? Elles er det vel litt protein og jern som manglar i kostholdet hennar, eller? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn liker best kald mat. Det høres kanskje merkelig ut, men har du prøvd å kjøle ned maten litt og så tilby den? Forøvrig skjønner jeg det er kjipt at hun ikke spiser middagen, men det er ikke verdens undergang. Mange barn er ekstremt glad i brødskiver og frukt, og kan gjerne spise det til alle måltider. Går hun i barnehagen? Og hvis ja; serveres det varmlunsj der som hun spiser av? 

Anonymkode: cb052...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du lager god mat. 

Er den god for voksne eller for barn? Så små barn har over dobbelt så mange smaksløker som voksne, og vil derfor synes at "god mat" smaker alt for mye. 

Kutt ut krydder og salt fra måten hennes er mitt tips. Og la henne bruke fingrene når hun spiser 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De spiser når de blir sultne, en på 15 mnd er ikke kresen uten att dere har sørget for det selv.

Slutt å tilby smoothie og alt mulig, er sjeldent barn sulter i hjel i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser dere det samme? Vår (14mnd) er ikke så gira på mat hvis ikke vi spiser det samme eller sammen. Hvis vi spiser middag og bryr oss lite med henne vil hun smake vår mat, og da kan hun spise ganske store porsjoner. Hvis vi serverer i skål til henne er det sånn 50/50 om hun vil ha eller ikke. 

Har du prøvd middagsglass da? For min ville helst ikke ha hjemmelaget mat i en laaang periode. Bare glass. Og bare noen få, og de på 6 mnd. Etter lang tid nå har jeg funnet ut at hun vil ha finmost mat i middagsglass, men absolutt ikke ha most hjemmelaget mat, der vil hun ha biter. 

Og vår liker krydret mat bedre en ukrydret. Men sånne ting har du sikkert prøvd. 

Høres jo ut som problemet er at barnet ikke vil smake en gang, så jeg foreslår å spise selv og tilby fra deres tallerken. Gryteretter og sånt er enklest her. 

Anonymkode: 5c19c...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min blir 2 år til høsten og jeg kan ikke huske sist han spiste middag. Helt håpløst. Bare griser, tuller og trasser. 

Anonymkode: e5526...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Loff77 skrev:

De spiser når de blir sultne, en på 15 mnd er ikke kresen uten att dere har sørget for det selv.

Slutt å tilby smoothie og alt mulig, er sjeldent barn sulter i hjel i Norge?

... barn er biologisk innstilt på å vere kresne frå rundt 1-års alderen. For å auke sannsynet for å overleve så er smakslaukane til små born innstilt på at alt som smakar framandt er potensielt farleg. Noko det også kan vere, giftige planter smakar som regel ganske vondt. Vel, ikkje søtt. Bitter og besk smak er tillært å like. Morsmelk derimot, supersøtt, værre enn Pepsi max 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frostrose skrev:

Det eneste dere kan gjøre er å fortsette å tilby. Har du prøvd å kutte grønnsakene i staver (både rå, kokt og stekt) slik at hun kan spise dem selv? 

Vi har en datter på snart 2 år (22 mnd), og hun nekter ofte å prøve nye ting. Vi bare setter det foran henne og overser protestene, mens vi spiser og nyter maten. Noen ganger havner det på gulvet, men detver ikke så farlig. Det viktige er at vi viser at vi syns maten er god, og at hun får det samme som oss. 

Deres barn bør definitivt få lov til å øve seg å bruke skje. Jeg ville bevyttet meg av det fine været, kledd av ungen og satt henne ut med noe hun liker veldig godt (smoothie, bær eller yoghurt f.eks), og la henne prøve seg. Ha skje i badekaret også, og sett frem baljer med vann ute med ulike skjeer, målebeger etc. som kan hjelpe på finmotorikken. 

Hun har to tenner så å gi hun rå grønnsaker osv tørr jeg ikke. Hun hater iallefall grønnsaker kokt, det spiser hun iallefal ikke. Vi har ikke noe finvær fremover men kan uansett prøve ut dette inne. Hun har jo øvd mye med skje og har fått prøve å spise å grise, men kanskje ikke mange gang nok. Takk for tips! Hun skal definitivt få prøve mye mer. Jeg kjenner jo jeg stresser litt med å få i hun maten, og jeg har jo tenkt på at hun merker dette, blir jo ikke noe bedre da. Men er så redd for at hun får i seg for lite næringsstoffer iløpet av en dag. Er jo ikke bra å må gå helt til kveldsmaten hvis hun ikle vil ha middagen heller? Åsså så kjedelig å må kaste all maten og bruke så mye tid å penger på å lage dette. Hun får sjelden det samme som oss, hun har jo som sagt bare 4 tenner forran, så blir mye retter vi spiser som er vanskelig for henne å spise. Hun får mye forskjellige grønnsaker, supper, fisk ( mest fiskekake) kylling kryte, grønnsaksmos, pasta med saus. Jeg vet ikke om hva mer hun kan spise ettersom hun ikke tygger noe særlig. Noe mer forslag på hva jeg kan prøve? 

Anonymkode: ef4c8...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene! Vår slutta å spise middag når hu ble ett 😆 nå er hu tre- fortsatt forferdelig kresen - men spiser mer enn for to år siden værtfall! 

Er nok bare å fortsette å tilby, ikke gjør det til noen stor greie. Men føler virkelig med deg! Får jo helt angst når man leser alle kostholdsråd og ungen nekter å røre både fisk og grønnsaker😛

Anonymkode: ae12a...903

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke alene! Vår slutta å spise middag når hu ble ett 😆 nå er hu tre- fortsatt forferdelig kresen - men spiser mer enn for to år siden værtfall! 

Er nok bare å fortsette å tilby, ikke gjør det til noen stor greie. Men føler virkelig med deg! Får jo helt angst når man leser alle kostholdsråd og ungen nekter å røre både fisk og grønnsaker😛

Anonymkode: ae12a...903

De overlever! Har en mann som aldri spiste grønnsaker før han ble tenåring. Et under at han overlevde. Han nektet også å spise fisk. Rart at foreldrene ikke ble meldt til BV på 80-tallet da han var barn. 

Anonymkode: dfb69...5f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøkna vår hadde en lang periode da hun nektet å spise varm middag. Middagsglass fra kjøleskapet, derimot, det gikk ned. Samme med grøt; lunken grøt blånektet hun, men kald grøt spiste hun. I små perioder kunne hun tåle litt lunken middag, men ofte var det kun kald mat som var tingen. (Så vi gav henne kalde middagsglass og kald grøt. Da fikk hun i hvert fall i seg mat, og for oss var det viktigere der og da enn at middagen måtte være varm mat.)

 

Og hos oss også ble det bedre med tiden. Hun hadde en periode i barnehagen også, der hun ikke spiste stort og var skeptisk til nye ting. Nå spiser hun godt og smaker mye oftere frivillig på nye ting. Hun blir tre år i sommer. Så prøv å få litt is i magen og fortsett å tilby. Lettere sagt enn gjort, jeg også har stresset med at hun ikke har spist sånn eller slik.

Anonymkode: 2607d...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har slitt med det samme en stund nå og har lest noen tips som vi tenker å prøve selv;

Ikke bland maten. Altså legg grønnsakene for seg (og ikke bland de heller), kjøtt for seg, saus, ris etc. Det kan plutselig bli «skummelt» for dem når smaker og konsistenser blir blandet sammen. 

Ha alltid minst én ting på fatet som du vet ungen liker, om det så er appelsin sammen mer spaghetti, for da blir det mindre skummelt. 

Jeg tenkte å kjøpe tallerkner med artige figurer, og eventuelt sånne «skillevegger». Kanskje det blir lettere da 🤷🏻‍♀️ Og jeg vet det blir sagt at man ikke skal si barn er flinke rundt matbordet, men jeg velger å rose masse når han smaker på ting. Prøver å si ting som «åå, kjempebra!» eller «næææh, seee så mye du har spist» 🙊

Hvis han spiser lite til middag, venter vi en stund, også får han noe frukt, «snacks» eller lignende, sånn han ikke blir skrubbsulten og dritsur lenge før kveldsmat 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hun har to tenner så å gi hun rå grønnsaker osv tørr jeg ikke. Hun hater iallefall grønnsaker kokt, det spiser hun iallefal ikke. Vi har ikke noe finvær fremover men kan uansett prøve ut dette inne. Hun har jo øvd mye med skje og har fått prøve å spise å grise, men kanskje ikke mange gang nok. Takk for tips! Hun skal definitivt få prøve mye mer. Jeg kjenner jo jeg stresser litt med å få i hun maten, og jeg har jo tenkt på at hun merker dette, blir jo ikke noe bedre da. Men er så redd for at hun får i seg for lite næringsstoffer iløpet av en dag. Er jo ikke bra å må gå helt til kveldsmaten hvis hun ikle vil ha middagen heller? Åsså så kjedelig å må kaste all maten og bruke så mye tid å penger på å lage dette. Hun får sjelden det samme som oss, hun har jo som sagt bare 4 tenner forran, så blir mye retter vi spiser som er vanskelig for henne å spise. Hun får mye forskjellige grønnsaker, supper, fisk ( mest fiskekake) kylling kryte, grønnsaksmos, pasta med saus. Jeg vet ikke om hva mer hun kan spise ettersom hun ikke tygger noe særlig. Noe mer forslag på hva jeg kan prøve? 

Anonymkode: ef4c8...e46

jeg Pleier å gi min 1 åring raspet rå gulrot. Av og til rasper jeg litt eple og har sammen med, og det liker hn.

ellers liker hn veldig godt å få pastaskruer som hun kan spise selv. Du kan forsøke det sammen med litt rømme eller yoghurt naturell.

hva med ostesmørbrød? Det er brød, men det er varmt. Vår elsker iallefall dette. 

 

Anonymkode: e8621...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gir du egg forresten? Man kan lure inn litt paprika og persille i eggerøre Uten problem. Ha brød ved siden av, så blir det ille så nytt ?

ellers er kjeven mye sterkere enn du tror. De kan tygge masse selv med bare 4 tenner. Vær spiser til og med knekkebrød med slikt tannsett. 

Anonymkode: e8621...aa4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Frostrose skrev:

Det eneste dere kan gjøre er å fortsette å tilby. Har du prøvd å kutte grønnsakene i staver (både rå, kokt og stekt) slik at hun kan spise dem selv? 

Vi har en datter på snart 2 år (22 mnd), og hun nekter ofte å prøve nye ting. Vi bare setter det foran henne og overser protestene, mens vi spiser og nyter maten. Noen ganger havner det på gulvet, men detver ikke så farlig. Det viktige er at vi viser at vi syns maten er god, og at hun får det samme som oss. 

Deres barn bør definitivt få lov til å øve seg å bruke skje. Jeg ville bevyttet meg av det fine været, kledd av ungen og satt henne ut med noe hun liker veldig godt (smoothie, bær eller yoghurt f.eks), og la henne prøve seg. Ha skje i badekaret også, og sett frem baljer med vann ute med ulike skjeer, målebeger etc. som kan hjelpe på finmotorikken. 

Utnytte det fine været.. Du mener de 8 gradene og pissregnet? 🤪

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, addict skrev:

Utnytte det fine været.. Du mener de 8 gradene og pissregnet? 🤪

Vet ikke hvor alle her inne bor, men det er snart juli, så regner med de fleste får litt finvær fremover. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har to tenner så å gi hun rå grønnsaker osv tørr jeg ikke. Hun hater iallefall grønnsaker kokt, det spiser hun iallefal ikke. Vi har ikke noe finvær fremover men kan uansett prøve ut dette inne. Hun har jo øvd mye med skje og har fått prøve å spise å grise, men kanskje ikke mange gang nok. Takk for tips! Hun skal definitivt få prøve mye mer. Jeg kjenner jo jeg stresser litt med å få i hun maten, og jeg har jo tenkt på at hun merker dette, blir jo ikke noe bedre da. Men er så redd for at hun får i seg for lite næringsstoffer iløpet av en dag. Er jo ikke bra å må gå helt til kveldsmaten hvis hun ikle vil ha middagen heller? Åsså så kjedelig å må kaste all maten og bruke så mye tid å penger på å lage dette. Hun får sjelden det samme som oss, hun har jo som sagt bare 4 tenner forran, så blir mye retter vi spiser som er vanskelig for henne å spise. Hun får mye forskjellige grønnsaker, supper, fisk ( mest fiskekake) kylling kryte, grønnsaksmos, pasta med saus. Jeg vet ikke om hva mer hun kan spise ettersom hun ikke tygger noe særlig. Noe mer forslag på hva jeg kan prøve? 

Anonymkode: ef4c8...e46

Det viktigste du kan begynne med er å gi barnet det samme som dere har. Ikke mos maten før hun ser hva alt er. Gi alltid noe hun liker på tallerkenen, og noe "nytt". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...