Gå til innhold

Når får barn gå alene på stranden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 12 kom hjem i dag, etter å ha overnattet hos en kamerat. Det viste seg at de hadde vært på stranda, så hyggelig tenkte jeg. Så kommer det frem litt senere at det var bare han og kameraten, ingen voksne. Jeg er kanskje hysterisk. Men jeg synes 12 åringer er for små til å bade alene. Ja, han er svømmedyktig, men han tar alltid masse sjanser og forstår ikke sine egne begrensninger. 

Det gikk jo bra, men jeg er usikker på om jeg gir tillatelse til det. Om han spør. 

Når synes du det er greit at barn bader alene? Er jeg hysterisk?

Anonymkode: b3c56...377

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg fikk lov når jeg gikk i 7.klasse. 

Anonymkode: 474d4...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de kan svømme. Mange barn svømmer jo bedre enn voksne.

Anonymkode: 5b60c...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er for tidlig, og jeg er oppvokst ved sjøen. Ville sagt 13-14. Muligens noe eldre med gutter, da de modnes senere. 

 

Anonymkode: ba8fd...0ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nok yngre enn 12. 10 kanskje? 

Anonymkode: ca987...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Da jeg var ung" så gikk jeg med en stor gjeng og badet nesten hver dag lenge før jeg var svømmedyktig. Brukte redningsvest 😂

Jeg var sikkert rundt 7 år kanskje? Min søster og vennene hennes +- 3 år eldre. Uhørt  i dag, takk og lov! 

Jeg tenker at hvis de er en stor gjeng som passer på hverandre, og faktisk gjør det også! Samt at man gjerne driller de i hvem man skal ringe og forklarer hva som kan være farlig når, så er 12 år helt ok. 

Anonymkode: a9434...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker «alle» fikk lov i 7. Klasse. Vi var da 11/12 år. Dette var i 2001/2002. 

Jeg blir svett av å tenkte på at datteren min skal bade alene med venner på denne alderen.. 😶

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg var rundt 9-10 år når jeg fikk gå alene å bade. Sykla langs hovedveien for å komme til stranda. Uten hjelm. Uff 🙈 Dette var midt på 80-tallet.

Anonymkode: c650f...db6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min fikk lov sommeren før hun fylte 12 i oktober. Var god til å svømme. Jeg jobbet i ambulansetjenesten den tiden og skulle bare innom jobben å levere noe. Mens jeg er der får "vi" melding om mulig drukning, av ung jente, der hun var. Må si at jeg hadde hjertet i halsen helt til jeg fikk melding fra de som rykket ut at det ikke var min datter.
Mitt barnebarn som skal opp i 7. klasse har fått lov å dra sammen med kamerater i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaa... jeg vil tro dette skulle gå fint med 12 åringer. Men samtidig vil man uroe seg for barna uansett alder. Det er veldig sjeldent, men man har jo lest i avisen om ungdommer som har druknet. Voksne mennesker også. 

Sååå... jeg vil anslå at dette er veldig avhengig av modenheten til barna. Se på f.eks 4 åringen min. Han kjenner hele området vi bor i, alle lekeplassene osv osv. Han kan fint rusle bort 600 til 700m og finner veien hjem selv. Jeg vet også at dette vil gå bra, og han leker fint både alene og med de andre barna. Men av enn eller annen grunn lar jeg han ikke gå ut alene. Kun forran huset og nærområdet. Man tenker alltid det verste og hva om?

Du kommer med godt spørsmål, som desverre ikke har noe fasit. 

Anonymkode: 352fd...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tjaaa... jeg vil tro dette skulle gå fint med 12 åringer. Men samtidig vil man uroe seg for barna uansett alder. Det er veldig sjeldent, men man har jo lest i avisen om ungdommer som har druknet. Voksne mennesker også. 

Sååå... jeg vil anslå at dette er veldig avhengig av modenheten til barna. Se på f.eks 4 åringen min. Han kjenner hele området vi bor i, alle lekeplassene osv osv. Han kan fint rusle bort 600 til 700m og finner veien hjem selv. Jeg vet også at dette vil gå bra, og han leker fint både alene og med de andre barna. Men av enn eller annen grunn lar jeg han ikke gå ut alene. Kun forran huset og nærområdet. Man tenker alltid det verste og hva om?

Du kommer med godt spørsmål, som desverre ikke har noe fasit. 

Anonymkode: 352fd...5e9

Samtidig tenker jeg på min barndom.. vi var da ca 7 år. Vi gikk laaaaangt hjemmefra uten foreldre. Inn i skogen, langs elver, sjø, tja... vi gjorde ting på egenhånd vi barna, men det er ikke sånn idag lengre...

Anonymkode: 352fd...5e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig tenker jeg på min barndom.. vi var da ca 7 år. Vi gikk laaaaangt hjemmefra uten foreldre. Inn i skogen, langs elver, sjø, tja... vi gjorde ting på egenhånd vi barna, men det er ikke sånn idag lengre...

Anonymkode: 352fd...5e9

Det er nettopp det. Som barn så gjorde vi jo masse på egenhånd, langt hjemmefra. Men jeg fikk ikke lov å bade alene før jeg var 14-15 år. Hadde en "hysterisk" mor ang drukning. 

Jeg synes det er kjempevanskelig å slippe barna, la de få lov til "farlige" ting. Men, det er jo egentlig mitt problem og ikke noe jeg skal la gå utover mine barn. Jeg er nok strengere enn mange andre foreldre, ser det i klassen(e). Nei, det er ikke enkelt å være forelder, masse bekymringer og tanker. :) 

Anonymkode: b3c56...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min på 12 kom hjem i dag, etter å ha overnattet hos en kamerat. Det viste seg at de hadde vært på stranda, så hyggelig tenkte jeg. Så kommer det frem litt senere at det var bare han og kameraten, ingen voksne. Jeg er kanskje hysterisk. Men jeg synes 12 åringer er for små til å bade alene. Ja, han er svømmedyktig, men han tar alltid masse sjanser og forstår ikke sine egne begrensninger. 

Det gikk jo bra, men jeg er usikker på om jeg gir tillatelse til det. Om han spør. 

Når synes du det er greit at barn bader alene? Er jeg hysterisk?

Anonymkode: b3c56...377

Når barnet er svømmedyktig og ikke tar unødvendige sjangser kan de gå på stranda elle ri badeland alene. Der hvor det er badevakt kan de gå, etter min vurdering, når de er svømmedyktige. 

Her må du ta en prat med den unge mannen du har i hus om ansvar og risiko. Viser han ansvar så er det greit, men du skal vite hvor han er, det er hovedregelen. Har du tatt praten om pedofile på stranda? 

Anonymkode: f338e...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg voks opp på 90-tallet gikk barna i fjøra fra 5 årsalder med de eldre barna omkring 12 år. Vi va riktig noke alle sjøvande, men synest uansett barn burde få gå på stranda fra 12 år.. 

Anonymkode: 70a61...8be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vanlig å spør foreldrene før man lar ungene gå og bade alene tenker jeg. Så dersom vi hadde hatt overnatting her av 12åringer, hadde jeg spurt foreldrene først før jeg lot de gå.

Når det er sagt så har min datter fått lov å gå alene til stranden før 12år, men det er fordi hun har gått på svømming siden hun var baby og er en bedre svømmer enn de fleste jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når barnet er svømmedyktig og ikke tar unødvendige sjangser kan de gå på stranda elle ri badeland alene. Der hvor det er badevakt kan de gå, etter min vurdering, når de er svømmedyktige. 

Her må du ta en prat med den unge mannen du har i hus om ansvar og risiko. Viser han ansvar så er det greit, men du skal vite hvor han er, det er hovedregelen. Har du tatt praten om pedofile på stranda? 

Anonymkode: f338e...28a

Vi har snakket om pedofile, men ikke akkurat i forbindelse med stranda. Men når skulle han ikke dra på stranda alene heller, i mitt hode. Men, det er absolutt noe å snakke om ja. 

Vi har snakket mye om ansvar og risiko, han hører meg, men er ikke enig i at han tar store sjanser og ikke ser konsekvensene. Han tror han er usårbar. 

17 minutter siden, Boblerone skrev:

Det er vanlig å spør foreldrene før man lar ungene gå og bade alene tenker jeg. Så dersom vi hadde hatt overnatting her av 12åringer, hadde jeg spurt foreldrene først før jeg lot de gå.

Når det er sagt så har min datter fått lov å gå alene til stranden før 12år, men det er fordi hun har gått på svømming siden hun var baby og er en bedre svømmer enn de fleste jeg kjenner.

Jeg synes også man bør spørre foreldrene først i slike tilfeller. Men, det var tydelig at for noen så var ikke dette en slik ting. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les om stille drukning https://www.nrk.no/norge/_-drukning-er-en-stille-ulykke-1.14086004

Anonymkode: f42c9...a43

Ja, nettopp. Jeg skal innrømme at jeg kan tenke katastrofetanker litt for fort når det gjelder barna mine. Men jeg synes ikke jeg er hysterisk på dette. Drukning er virkelig noe jeg er redd for. Også svømmedyktige voksne har druknet.

Anonymkode: b3c56...377

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får sønnen min på11 år dra på offentlig friluftsbad med badevakter tilstede. Hadde ikke latt han dra til stranden enda. Er noe annet med sjø, badebrygger som de brått skal konkurrere om å holde seg lengst under, svømme lengst ut osv. Lett for spesielt gutter å la seg rive med. Da er alvorspraten til foreldrene ikke lengst fremme bestandig! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...