Gå til innhold

Rainbow Dash prøver på nummer 2


rainbow_dash

Anbefalte innlegg

Hei. Her vil jeg følge med! 

Tar du tempen hver dag før du står opp? Prøvde meg på det etter å ha mistet to ganger, men gav fort opp. Vi mistet to år på rad og jeg begynte å stresse så mye med alt at ingenting fungerte 😅 Nå har vi prøvd i 7 mnd uten resultat, så nå har vi bestemt oss for å ta det som det kommer! 

 

Jeg heier på deg og håper du finner ut hva årsaken er! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 hours ago, Twisted87 said:

Hei. Her vil jeg følge med! 

Tar du tempen hver dag før du står opp? Prøvde meg på det etter å ha mistet to ganger, men gav fort opp. Vi mistet to år på rad og jeg begynte å stresse så mye med alt at ingenting fungerte 😅 Nå har vi prøvd i 7 mnd uten resultat, så nå har vi bestemt oss for å ta det som det kommer! 

 

Jeg heier på deg og håper du finner ut hva årsaken er! 

Hei, så kjekt du vil følge med 😊 

Jeg tar tempen hver morgen ja, omtrent kl 6. Termometeret ligger klart på nattbordet, så det er egentlig veldig lite stress. Er det helg bare legger jeg meg til å sove videre etterpå. 

Mista 2 ganger og så 7 mnd uten resultat ja! Det skjønner jeg tar på 😅 Kanskje greit å roe ned å tenke på andre ting en periode, det blir fort veldig altoppslukende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg innkalling til gynekolog 5. desember, så to mnd venting. Kjedelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2019 den 11.03, rainbow_dash skrev:

Da fikk jeg innkalling til gynekolog 5. desember, så to mnd venting. Kjedelig!

Er det så lang ventetid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/6/2019 at 3:57 PM, Twisted87 said:

Er det så lang ventetid? 

Tydeligvis 🤷‍♀️ Jeg fikk innkalling til sykehuset, selv om de visstnok også har avtaler med privat gyn for å korte ned ventetida. Jaja, det er bare å smøre seg med tolmodighet. 

Syklusdag 10 i dag, ingenting spennende å melde. Er ikke noe poeng i å stresse med prøving når jeg ikke har eggløsning uansett. Så det eneste jeg følger med på er tempen (for å samle data), ellers får livet bare surre og gå så lenge.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å smøre seg med tålmodighet er lettere sagt enn gjort. Prøvde dere lenge med første også? Synes det er så rart at naturen vil tulle så mye etter at man først har fått ett barn. Ei venninne av meg har pcos, gikk igjennom flere prøverørsforsøk. Testen ble positiv 3 av gangene, men på tidlig ul så var det ingenting der 🤔 de bestemte seg for å ta en pause fra forsøkene og 4 mnd senere var hun blitt gravid naturlig 😅 Forstå det den som vil.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er merkelig @Twisted87! Første barn tok 5 mnd med naturlig prøving, og jeg tror bare vi traff el tre av pp’ene, så helt normalt. Så det er helt klart at noe har skjedd etter første svangerskap og fødsel. 

Det skal ihvertfall bli spennende å se hva kroppen egentlig tuller med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar på blodprøver. Legen var litt usikker på hvor mye svarene kunne vektlegges, siden jeg ikke har en syklus per se, og vi derfor ikke helt vet hva de burde ligge på. Men det eneste som var utenfor referanseverdi var SHGB som var litt lavt. Dette kan visst assosieres med både PCOS og insulinresistens. Sistnevnte kan jo forklare litt hvorfor jeg har veldig vanskelig for å gå ned i vekt og? :klo: Stoffskiftet var ihvertfall normalt, og jeg har ikke diabetes eller noe. Så ikke noe alarmerende, akkurat. Men det skal ihvertfall bli følgt opp videre med gynekolog.

Jeg tror jeg se litt på å legge om kosten til noe nærmere lavkarbo. Hvis jeg er insulinresistent så vil vel kanskje det ha en stor effekt på helsa og fertiliteten? Ikke at jeg spiser så usunt i utgangspunktet, men det har blitt litt for mye kos i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jaja, da var enda en «syklus» over, og jeg er ikke noe klokere.. Denne ble 29 dager, som i og for seg er normalt. Da fertility friend foreslo at jeg hadde hatt eggløsning på cd 23 ble jeg litt lei, rett og slett fordi vi ikke hadde hatt sex på riktig tidspunkt (forskjølelser, så gadd ikke pushe det). Følte at vi hadde latt en sjanse gå. Men når mensen da kommer 6dpo så tviler jeg på at det har vært noen el der. Og hvis det har, er det andre ting som er galt ihvertfall. Jeg blir ikke klok på denne kroppen altså! 

Så nå samler jeg data, tenkte å presentere sykluslengder siste året samt temperaturgrafer for de siste månedene til gynekologen i desember. Håper det hjelper de å finne ut hva som er galt.

78259501-3354-4412-8EF0-FEBE6CE0ED42.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mensen igjen, og ny syklus. Denne runden har jeg muligens hatt eggløsning, FF påstår ihvertfall det. Jeg syns det er vanskelig å lese ut ifra grafen, men.. Uansett hadde vi ikke sex på riktig tidspunkt, så ikke sjans for graviditet uansett. Både jeg og mannen har vært forkjøla i over en måned, og med full jobb, små barn og så sykdom på toppen, så er det ikke akkurat sånn at sex annenhver dag i tilfelle jeg skulle ha eggløsning er veldig bra for forholdet. Hadde det vært et spesifikt tidsrom å forholde seg til hadde det vært noe annet. Men nå som det er "kanskje, kanskje om to uker, kanskje ikke i det hele tatt", så blir det bare plikt over det hele.

Men ny syklus nå, og jeg skal til gynekologen i morgen for utredning. Det blir på syklusdag to, og da bruker jeg å blø masse :sjenert: Håper at det ikke har noe å si for undersøkelsen, jeg har venta i 3 måneder nå, så ikke sjans at jeg utsetter... På den positive siden så har jeg lest at hvis jeg får letzorol for å få eggløsning, så skal man begynne å ta denne på syklusdag 2 eller 3. Så hvis jeg får det kan jeg begynne med en gang! Og hvis det funker, jeg får eggløsning til normal tid, og det klaffer, kan jeg faktisk ha positiv test til nyttår! Ønsketenking, I know, men det er jo faktisk ikke helt umulig da.

Men da jeg tenkte ut dette i går så fikk jeg litt sånn, oi, nå må jeg jo skynde meg å gjøre alle sånne ting man ikke kan gjøre når man er gravid. Også sprang jeg på butikken og kjøpte blåmuggost :nigo: Pepperkake med blåmuggost er best. Også kan jeg drikke på julebordet med jobben neste uke. Det gleder jeg meg til!

Forøvrig er veninna mi nå 14 uker gravid, så jeg må jo skynde meg om vi skal få noe permisjon sammen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er grafen for siste syklus. Jeg hadde ikke klart å tolke eggløsning ut fra den.. Jeg tenkte å printe ut grafene mine samt en oversikt over sykluslengdene siste året og ta med på timen i morgen. Og nå følte jeg meg litt nerd haha 🤓 «Her er masse masse data jah» 

DDB1C030-8C0C-42FF-9ADA-59AC6A2499F9.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rasende::sinna::rope::kjempesinna:

/begin rant

Vel, det var en stor bomtur til sjukehuset. Jeg fikk altså mensen i går, og all googling tilsa at det ikke skulle ha noe å si for undersøkelsen. Så jeg møtte opp i god tro om at dette kom til å ordne seg, at jeg skulle få snakka med noen med peiling og få en plan framover.

I stedet får jeg snakke med en sykepleier, som først sier, ja, du er såklart klart over at du ikke kan ha blødning og heller ikke ha hatt sex uten kondom helt siden sist menstruasjon? For dette stod jo i innkallelsen.. Hæ? (Jeg hadde altså ikke ni-lest innkallelsen i det siste, men kunne heller ikke huske noe om dette. Sjekka innkallelsen etterpå, der står det ingenting om dette...). Eh, nei jeg har mensen nå, og var ikke klart over dette. Har hatt sex, men ikke siste uka. Da måtte hun gå å si dette til legen. Hun kom tilbake og sa at da kan vi ikke undersøke deg, du får ny henvisning i posten. Eh ok, så de kan ikke sjekke noe? Kan jeg få snakke med legen da? Diskutere blodprøvesvar? Spørre litt? Etter mye om og men gikk hun for å spørre legen igjen. Men jeg fikk nei, det var visst ikke noe vits i å i det hele tatt snakke med meg. Årsaken var visst at de ikke kunne ta sånn kontrast-prøve for å sjekke om egglederene mine er åpne når jeg blør, på grunn av infeksjonsfare.

Nå sa jeg at jeg tror ikke problemet er tette eggledere, jeg har jo et barn fra før, så de har ihvertfall vært åpne tidligere. Ikke har jeg hatt klamydia eller annen infeksjon i mellomtiden heller. Og jeg er ganske tydelige indikasjoner på at problemet mitt er hormonelt. Dere kan vel se etter cyster og sjekke blodprøveresultater og sånn? Men nei. De var overhodet ikke hjelpsomme, og jeg fikk ikke engang gå inn til legen, selv om jeg hadde avtalt time og venta i tre måneder.

Hele opplevelsen var ubehagelig og skikkelig bortkasta. Virker som den legen kun var interessert i å gjennomføre en sjekkliste med tester, og hvis hun ikke kunne ta alle på en gang var det ikke noe vits. Og ihvertfall ikke vits i å høre på hva pasienten har å si. De kunne heller ikke gi meg noe svar på når jeg kunne få ny time (men det er nok mindre ventetid enn tre måneder kanskje, du kan jo alltids ringe å purre om det tar lang tid :raven:)

I morgen tidlig ringer jeg og bestiller time privat. Jeg har ikke lyst til å vente mer, og jeg har overhodet ikke lyst til å måtte samarbeide med denne legen, som ikke engang gadd å se meg på timen min. Jeg skal og sende inn klage. Frustrert, og lei meg for at jeg har venta i tre måneder på INGENTING. Hadde jeg visst det hadde jeg bestilt privat med en gang. Fy fader ass.

/end rant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, rainbow_dash skrev:

:rasende::sinna::rope::kjempesinna:

/begin rant

Vel, det var en stor bomtur til sjukehuset. Jeg fikk altså mensen i går, og all googling tilsa at det ikke skulle ha noe å si for undersøkelsen. Så jeg møtte opp i god tro om at dette kom til å ordne seg, at jeg skulle få snakka med noen med peiling og få en plan framover.

I stedet får jeg snakke med en sykepleier, som først sier, ja, du er såklart klart over at du ikke kan ha blødning og heller ikke ha hatt sex uten kondom helt siden sist menstruasjon? For dette stod jo i innkallelsen.. Hæ? (Jeg hadde altså ikke ni-lest innkallelsen i det siste, men kunne heller ikke huske noe om dette. Sjekka innkallelsen etterpå, der står det ingenting om dette...). Eh, nei jeg har mensen nå, og var ikke klart over dette. Har hatt sex, men ikke siste uka. Da måtte hun gå å si dette til legen. Hun kom tilbake og sa at da kan vi ikke undersøke deg, du får ny henvisning i posten. Eh ok, så de kan ikke sjekke noe? Kan jeg få snakke med legen da? Diskutere blodprøvesvar? Spørre litt? Etter mye om og men gikk hun for å spørre legen igjen. Men jeg fikk nei, det var visst ikke noe vits i å i det hele tatt snakke med meg. Årsaken var visst at de ikke kunne ta sånn kontrast-prøve for å sjekke om egglederene mine er åpne når jeg blør, på grunn av infeksjonsfare.

Nå sa jeg at jeg tror ikke problemet er tette eggledere, jeg har jo et barn fra før, så de har ihvertfall vært åpne tidligere. Ikke har jeg hatt klamydia eller annen infeksjon i mellomtiden heller. Og jeg er ganske tydelige indikasjoner på at problemet mitt er hormonelt. Dere kan vel se etter cyster og sjekke blodprøveresultater og sånn? Men nei. De var overhodet ikke hjelpsomme, og jeg fikk ikke engang gå inn til legen, selv om jeg hadde avtalt time og venta i tre måneder.

Hele opplevelsen var ubehagelig og skikkelig bortkasta. Virker som den legen kun var interessert i å gjennomføre en sjekkliste med tester, og hvis hun ikke kunne ta alle på en gang var det ikke noe vits. Og ihvertfall ikke vits i å høre på hva pasienten har å si. De kunne heller ikke gi meg noe svar på når jeg kunne få ny time (men det er nok mindre ventetid enn tre måneder kanskje, du kan jo alltids ringe å purre om det tar lang tid :raven:)

I morgen tidlig ringer jeg og bestiller time privat. Jeg har ikke lyst til å vente mer, og jeg har overhodet ikke lyst til å måtte samarbeide med denne legen, som ikke engang gadd å se meg på timen min. Jeg skal og sende inn klage. Frustrert, og lei meg for at jeg har venta i tre måneder på INGENTING. Hadde jeg visst det hadde jeg bestilt privat med en gang. Fy fader ass.

/end rant

Nei, er det mulig!? Forstår godt at du er skuffet! Send inn klage, for dette er ikke greit!

Kysser fingrene for at du får skikkelig hjelp privat og at du får time om ikke så lenge! 🤞🏻
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg time hos privat gynekolog 19. desember. Håper det blir bra og at de er mer hjelpsomme 😊 (ikke at det skal så mye til...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 6.12.2019 den 22.56, rainbow_dash skrev:

Da har jeg time hos privat gynekolog 19. desember. Håper det blir bra og at de er mer hjelpsomme 😊 (ikke at det skal så mye til...)

Hvordan gikk timen? ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Vestalinn said:

Hvordan gikk timen? ❤️

Ikke noe særlig. Jeg fikk jo tatt ultralyd og sånn, men hun så ikke noe spesielt unormalt. Ikke PCOS, men hun var enig i at blodprøvene mine samt veldig uregelmessig mens tyder på at eggløsningen er ute og kjører. Det var på syklusdag 16, og hun sa at det så ikke ut som om jeg kom til å ha noen eggløsning med det første denne syklusen heller. Kanskje om en uke, men umulig å si.

I tillegg så fikk jeg igrunnen en pent pakket inn beskjed om at jeg ikke får noe hjelp før jeg går ned i vekt. Altså, slank deg, dette er selvforskyldt. Så jeg vil si det var 1500 helt bortkasta kroner, og jeg føler meg ganske dritt, siden det visst er bare min egen feil. 😞😞😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leit å lese om opplevelsen din tidligere i desember. Det er lite pasient-orientert! 

Hvor høy er din bmi? Skulle tro at du kunne fått letrozol for å få kroppen på rett spor igjen uansett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Neutral90 said:

Leit å lese om opplevelsen din tidligere i desember. Det er lite pasient-orientert! 

Hvor høy er din bmi? Skulle tro at du kunne fått letrozol for å få kroppen på rett spor igjen uansett! 

Jeg har vel en bmi på litt over 30 nå. Jeg vet det er for mye. Og jeg sitter ikke på sofaen og trykker i meg junk heller. Men kiloene sitter som limt, og jeg lurer jo på om det er en sammenheng med syklusen og sånn... uansett så hadde jeg samme vekt sist jeg ble gravid. Og fastlegen min mente jo derfor at jeg mest sannsynlig ville få hjelp. Men nei 😔 Kjenner meg ganske motløs nå. Det legger en stor demper på julekosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, rainbow_dash skrev:

Jeg har vel en bmi på litt over 30 nå. Jeg vet det er for mye. Og jeg sitter ikke på sofaen og trykker i meg junk heller. Men kiloene sitter som limt, og jeg lurer jo på om det er en sammenheng med syklusen og sånn... uansett så hadde jeg samme vekt sist jeg ble gravid. Og fastlegen min mente jo derfor at jeg mest sannsynlig ville få hjelp. Men nei 😔 Kjenner meg ganske motløs nå. Det legger en stor demper på julekosen.

Forstår veldig godt! Er helt i øvre sikte for å få hjelp offentlig selv, så føler med deg. Kanskje den offentlige gyn er mer behjelpelig, håper på det 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Neutral90 said:

Forstår veldig godt! Er helt i øvre sikte for å få hjelp offentlig selv, så føler med deg. Kanskje den offentlige gyn er mer behjelpelig, håper på det 🤞

Det er jo lov å håpe 😛 men altså, jeg har ikke fått ny time eller hørt noe som helst fra sykehuset. Og hun sykepleieren «lovte» jo at det ikke skulle ta så lang tid til ny time. Men jeg tror ikke noe på det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...