Gå til innhold

Kjøpte bil for 1 år siden.. Garanti?


Qwert123

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Qwert123 skrev:

Klosser koster ikke 7500, men klosser og jobben (bytte klosser) i service. 

Ja de tar altså ca 7000 kroner av deg for jobben utenom det delene koster. Du har blitt svindla. 

Anonymkode: f6d3f...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skift klossene et annet sted. Det skal ikke koste 7500 kroner.

Anonymkode: 8e9bd...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Qwert123 skrev:

Kan du lese? Jeg ble garantert av kjøper at alt var byttet ut og er nytt. 

Kan du ikke garantireglene? Slitasjedeler dekkes ikke av garanti! Du har jo også kjørt med den i 1år, og på den tida kan mye skje under bruk.

Anonymkode: a1e9f...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.6.2019 den 2.01, Qwert123 skrev:

Hei. Jeg må bytte nå de bakerste bremseklossene i bilen. Ettersom bilen har kjørt over 70k og jeg fikk beskjed om å bytte de nå, bmw 5 serie 2011. Den hadde kjørt 50k når jeg kjøpte den på service, de hadde ikke blitt byttet på 6 år. Det syns jeg er veldig rart. Selgeren fortalte oss at de hadde skiftet alt på bilen, nye klosser,  og nye ting på bilen, men nå må jeg betale 7500 kroner for nye klosser. 

Hadde du kjøpt bilen ny, fra forhandler så hadde du hatt garanti. En bil fra 2011 er en åtte år gammel bil i sin beste reperasjonsalder. Bilmodellen din er heller ikke den beste mht. reperasjonsmengde. 

Anonymkode: 9139f...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseklossene er trolig de originale fra bilen vår ny. Jeg kjører mye lenger enn 70k med mine klosser bak. Hvis bremseklossene ble byttet for 20k siden så er det noe alvorlig galt med bilen, klossene eller føreren. Jeg får også en frykt ang kilometerstanden her. Den er påfallende lav til å være en bruktimportert 5 serie. Kanskje du skal sjekke dette grundig. Det at selger har bytter mange slitedeler ved 50k er påfallende. Min BMW har gått 41K og ingen slitedeler er skiftet. Forøvrig er jeg enig i at 7500 er for mye for denne jobber. Er du sikker på at det bare er klossene som byttes for denne prisen?

Endret av Mannisinbestealder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du like gjerne kan være lurt av verkstedet som av selgeren. Det er uansett for sent å reklamere på bremseskivene nå, dette er en synlig feil/mangel, og vil gå under din egen undersøkelsesplikt.

Du sier bilen ble kjøpt for 1 år siden, du burde i det minste oppdaget det ved dekkbytte forrige høst. Reklamasjon skal meldes inn så fort en mangel er eller burde vært oppdaget. Altså aller sende ved dekkbytte til vinterdekk. Sannsynligvis også før det.

Anonymkode: 45ece...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du like gjerne kan være lurt av verkstedet som av selgeren. Det er uansett for sent å reklamere på bremseskivene nå, dette er en synlig feil/mangel, og vil gå under din egen undersøkelsesplikt.

Du sier bilen ble kjøpt for 1 år siden, du burde i det minste oppdaget det ved dekkbytte forrige høst. Reklamasjon skal meldes inn så fort en mangel er eller burde vært oppdaget. Altså aller sende ved dekkbytte til vinterdekk. Sannsynligvis også før det.

Anonymkode: 45ece...d1d

Det er ikke opplyst at det bremseskivene som er problemet. Det kan se slik ut utifra prisen, men Ifølge trådstarter er det bremseklossene. Jeg inspiserer også bremseklossene hver gang jeg bytter hjul, med det forutsetter at hjulskiftet selv. Det er det stadig ferre som faktisk gjør og da kan du ikke alltid regne med å få en slik tilbakemelding. Å bytte bremseklosser på en BMW er forøvrig ikke stort vanskeligere enn å skifte hjul. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.6.2019 den 16.30, Qwert123 skrev:

Dette er en bmw 5 serie, 2011. Ikke en Toyota 2003.bremseklossene koster sikkert mer enn 1500, men skal se. Siden kjøper mente at alt var nytt, så skal jeg kreve at de dekker det. 

Hadde det vært en toyota hadde den ikke stått på verksted. Bmw 5 serie, 2011 bruktimport. Kjøpt i 2018 gått 50k. Under 10k i året det😂😂😂😂 tipper denne blir en dyr affere etterhvert.

Anonymkode: 00381...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at du kjøpte bilen av en privat selger for et år siden. Du har INGEN GARANTI, men du har trolig en REKLAMASJONSRETT. Hvis selger har skriftlig dokumentert at bremseklossene bak var nye så kan du forsøke med en reklamasjon her. Da må du ta kontakt med selger før du reparerer bremsene. Selve bremseklossene koster som nevnt bare hundrelapper og en amatør klarer å skifte de på en times tid. Det er med andre ord småpenger i forhold til hva du måtte betale for en fin bil med utrolig lav kilometerstand. Det er etter min mening  ikke mye å lage oppstyr av. Her er mye som skurrer i historien din. Jeg tror det er en misforståelse med den bremsejobben. Det er svindel om dette skal koste 7500. Kan det være bremseskiver eller bremsebånd til håndbrems? Dette ligger på innsiden av skivene på disse bilene. Igjen vil jeg poengtere at det er påfallende at dette er utslitt på relativt få kilometer. Mer usannsynlig blir historien når man hører at selger også har byttet en rekke med slitedeler. Når man hører om et stort antall biler har manipulert kilometerstand så øker dette sannsynligheten for at du sitter med et slikt problem. Du kan gjøre undersøkelser. Først går du inn på vegvesen.no og finner kjøretøyopplysningene for din bil. Det ser du kilometerstand ved import og EU kontroll. Om du ikke finner åpenbare feil her så kan du få NAF, merkeforhandler eller spesialist til å se etter tegn og bevis på manipulert kilometerstand. Finner du dette så kan du heve kjøpet. Velholdte premiumbiler er på topp med hensyn til denne type svindel. Bruktimport og flere eiere øker sannsynligheten. Det er nok mange fine 5-serier som har høyere kjørelengde enn oppgitt. Da blir naturligvis også verkstedregningene flere og dyrere enn eieren forventet. Mange eiere av Audi, BMW og fine Mercedeser har slike erfaringer uten å vite at årsaken er svindel med kilometerstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Mannisinbestealder skrev:

Jeg forstår det slik at du kjøpte bilen av en privat selger for et år siden. Du har INGEN GARANTI, men du har trolig en REKLAMASJONSRETT. Hvis selger har skriftlig dokumentert at bremseklossene bak var nye så kan du forsøke med en reklamasjon her. Da må du ta kontakt med selger før du reparerer bremsene. Selve bremseklossene koster som nevnt bare hundrelapper og en amatør klarer å skifte de på en times tid. Det er med andre ord småpenger i forhold til hva du måtte betale for en fin bil med utrolig lav kilometerstand. Det er etter min mening  ikke mye å lage oppstyr av. Her er mye som skurrer i historien din. Jeg tror det er en misforståelse med den bremsejobben. Det er svindel om dette skal koste 7500. Kan det være bremseskiver eller bremsebånd til håndbrems? Dette ligger på innsiden av skivene på disse bilene. Igjen vil jeg poengtere at det er påfallende at dette er utslitt på relativt få kilometer. Mer usannsynlig blir historien når man hører at selger også har byttet en rekke med slitedeler. Når man hører om et stort antall biler har manipulert kilometerstand så øker dette sannsynligheten for at du sitter med et slikt problem. Du kan gjøre undersøkelser. Først går du inn på vegvesen.no og finner kjøretøyopplysningene for din bil. Det ser du kilometerstand ved import og EU kontroll. Om du ikke finner åpenbare feil her så kan du få NAF, merkeforhandler eller spesialist til å se etter tegn og bevis på manipulert kilometerstand. Finner du dette så kan du heve kjøpet. Velholdte premiumbiler er på topp med hensyn til denne type svindel. Bruktimport og flere eiere øker sannsynligheten. Det er nok mange fine 5-serier som har høyere kjørelengde enn oppgitt. Da blir naturligvis også verkstedregningene flere og dyrere enn eieren forventet. Mange eiere av Audi, BMW og fine Mercedeser har slike erfaringer uten å vite at årsaken er svindel med kilometerstand.

Er det ikke slik blitt, at etter 2001-modeller lar seg gjøre å finne fram til korrekt kmstand enten hos NAF, eller merkeverksted? Vet det var snakk om det få år etter 2001. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta bilen på en NAF test? 

Anonymkode: 9139f...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/27/2019 at 4:30 PM, Qwert123 said:

Dette er en bmw 5 serie, 2011. Ikke en Toyota 2003.bremseklossene koster sikkert mer enn 1500, men skal se. Siden kjøper mente at alt var nytt, så skal jeg kreve at de dekker det. 

Feil, hvis din kjørestil tilsier at du ikke har brukt produktet riktig så er det ikke selgers feil. Da må du gå på produsent av bremsedelene i såfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.6.2019 den 21.48, Jojo jojo skrev:

Du får se i kontrakten din hva det står, om du kjøpte "billen som den er" og om du fra sa deg retten til å gjøre krav. Hvis du har gjort det, så har du ingenting du skulle ha sagt. 

 

Dette stemmer ikke!

Hvis selger enten har løyet, eller bevisst unnlatt å opplyse om tilstand(hvis tilstand er anderledes enn hva du kan forvente) har du en sak. 

Men, du kan nok bare glemme å lage en sak for noen bremseklosser. Sjekket du ikke tilstanden selv? Det er forventet at kjøper sjekker bilen ordentlig før kjøp, enten selv, eller ved hjelp av en NAF test el.l. 

Anonymkode: 24c97...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk hele greia dekket. I motsetning til noen suppehuer som bare liker å bruke tiden sin her og leke eksperter på dette forumet, får jeg til ting. Men, det er alltid hyggelig med bekreftelse. Vennligst ikke forstyrr mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Qwert123 skrev:

Jeg fikk hele greia dekket. I motsetning til noen suppehuer som bare liker å bruke tiden sin her og leke eksperter på dette forumet, får jeg til ting. Men, det er alltid hyggelig med bekreftelse. Vennligst ikke forstyrr mer. 

Du har selv valgt å søke råd på et forum hvor du ikke bør forvente å finne stor tetthet av skarpskodde jurister på dette fagfeltet. Du har fått både gode og mindre gode råd gitt i beste mening. Alle er i en saklig språkbruk. At du var så heldig at selger VALGTE å dekke dette gjør ikke noen av oss til suppehuer. Hvis du mener dette så vil jeg si vennligst ikke spør oss flere ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Qwert123 skrev:

Jeg fikk hele greia dekket. I motsetning til noen suppehuer som bare liker å bruke tiden sin her og leke eksperter på dette forumet, får jeg til ting. Men, det er alltid hyggelig med bekreftelse. Vennligst ikke forstyrr mer. 

Haha, du virker veldig kry av den gamle Bmw'n din. Du har sikkert stooore kjetting-halskjeder i sølv også.😂😂😂 

Anonymkode: 00381...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Qwert123 skrev:

Jeg fikk hele greia dekket. I motsetning til noen suppehuer som bare liker å bruke tiden sin her og leke eksperter på dette forumet, får jeg til ting. Men, det er alltid hyggelig med bekreftelse. Vennligst ikke forstyrr mer. 

Du er vel det største suppehue selv, som spurte i et forum i stedet for der du kjøpte bilen😂😂

Anonymkode: a1e9f...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser dette, så lurer jeg på om jeg ble lurt av verkstedet jeg hadde bilen i?

Anonymkode: 1f4c2...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg leser dette, så lurer jeg på om jeg ble lurt av verkstedet jeg hadde bilen i?

Anonymkode: 1f4c2...7d9

Hvorfor tror du det?

Anonymkode: 7e7f7...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...