Gå til innhold

Kjøpte bil for 1 år siden.. Garanti?


Qwert123

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg må bytte nå de bakerste bremseklossene i bilen. Ettersom bilen har kjørt over 70k og jeg fikk beskjed om å bytte de nå, bmw 5 serie 2011. Den hadde kjørt 50k når jeg kjøpte den på service, de hadde ikke blitt byttet på 6 år. Det syns jeg er veldig rart. Selgeren fortalte oss at de hadde skiftet alt på bilen, nye klosser,  og nye ting på bilen, men nå må jeg betale 7500 kroner for nye klosser. 

Endret av Qwert123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen garanti på bremeseklosser nei. Det er din kjørestil som avgjør hvor fort de slites. Ikke en gang helt ny bil går slik slitasje på garatien.

Anonymkode: a1e9f...529

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen garanti på bremeseklosser nei. Det er din kjørestil som avgjør hvor fort de slites. Ikke en gang helt ny bil går slik slitasje på garatien.

Anonymkode: a1e9f...529

Kan du lese? Jeg ble garantert av kjøper at alt var byttet ut og er nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Qwert123 skrev:

Kan du lese? Jeg ble garantert av kjøper at alt var byttet ut og er nytt. 

Da er det ikke garanti du snakker om men reklamasjon.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Qwert123 skrev:

Kan du lese? Jeg ble garantert av kjøper at alt var byttet ut og er nytt. 

Det kan det da også være. Selger sa vel ikke noe om kvaliteten på produktene de brukte. Skifte klosser er en meget lett jobb, som selv en tiåring ville klare. 7500kr er ikke en grei pris å betale for noe som tar max 1 time og deler koster max 1500.

Anonymkode: 45dc3...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ny bil i 2016, 2012 modell hvor tidligere eier hadde byttet bremser og skiver, og måtte bytte nå. Dog kjørt noe lengre enn deg nå, men kjøpt med ca samme km. Bremseklosser/skiver etc er i mine øyne forbruksvarer. Er man hyggpig på bremsen vil de slites raskere, men det vet du jo. Er det sånn at du passer på å kunne gire ned enn å bremse og er forsiktig, så burde det vel heller bli en reklamasjonsak mot de som fikset bremsene, om det var et firma eller privatperson. 

Tok for så vidt å byttet bremser i sverige, betalte halve prisen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Qwert123 skrev:

Kan du lese? Jeg ble garantert av kjøper at alt var byttet ut og er nytt. 

Da burde du fått papirer på alt som var gjort med bilen. I det minste krevd det. Det har jeg alltid gjort når bilene mine har blitt solgt. Nye eiere fikk oversikt over alle servicer evntuelle reperasjoner og måtte signere på kontrakten at de hadde mottatt all nødvendig info om bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betalte 7500 for å skifte bremseklosser? Du må jo ha blitt lurt. Til neste gang får du skifte dem selv. 

Anonymkode: f6d3f...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mokkilokki skrev:

Da burde du fått papirer på alt som var gjort med bilen. I det minste krevd det. Det har jeg alltid gjort når bilene mine har blitt solgt. Nye eiere fikk oversikt over alle servicer evntuelle reperasjoner og måtte signere på kontrakten at de hadde mottatt all nødvendig info om bilen. 

Men man har jo ikke papirer på arbeid man gjør selv. 

Anonymkode: f6d3f...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men man har jo ikke papirer på arbeid man gjør selv. 

Anonymkode: f6d3f...5cd

Da har forrige eier nok løyet for deg. Tok du ikke bilen på NAF kontroll før du kjøpte den eller tok du det for god fisk det selger sa? En har rett å få bilen sjekket før kjøp av private. de kunne sett det rimelig kjapt hvis det er uregelmessigheter eller deler ikke er skiftet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Qwert123 skrev:

Hei. Jeg må bytte nå de bakerste bremseklossene i bilen. Ettersom bilen har kjørt over 70k og jeg fikk beskjed om å bytte de nå, bmw 5 serie 2011. Den hadde kjørt 50k når jeg kjøpte den på service, de hadde ikke blitt byttet på 6 år. Det syns jeg er veldig rart. Selgeren fortalte oss at de hadde skiftet alt på bilen, nye klosser,  og nye ting på bilen, men nå må jeg betale 7500 kroner for nye klosser. 

Det koster ikke 7500,- å bytte bremseklosser bak. Det er det det koster å bytte bremseklosser og bremseskiver på alle 4 hjul. 

Hvis du må betale 7500 for dette er du ikke bare blitt lurt, men flådd, ranet og spyttet på.

Jeg anser ikke bremseklosser som en garanti eller reklamasjonssak når det kommer til bruktbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mokkilokki skrev:

Da har forrige eier nok løyet for deg. Tok du ikke bilen på NAF kontroll før du kjøpte den eller tok du det for god fisk det selger sa? En har rett å få bilen sjekket før kjøp av private. de kunne sett det rimelig kjapt hvis det er uregelmessigheter eller deler ikke er skiftet. 

Jeg er ikke TS. 

Anonymkode: f6d3f...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en bmw 5 serie, 2011. Ikke en Toyota 2003.bremseklossene koster sikkert mer enn 1500, men skal se. Siden kjøper mente at alt var nytt, så skal jeg kreve at de dekker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Qwert123 skrev:

Dette er en bmw 5 serie, 2011. Ikke en Toyota 2003.bremseklossene koster sikkert mer enn 1500, men skal se. Siden kjøper mente at alt var nytt, så skal jeg kreve at de dekker det. 

Om du går inn på skruvat.no og trykker inn regnummeret ditt kan du lett se hva du kunne betalt for bremseklossene i seg selv. De dyreste jeg ser der er til 450 kroner for et sett bremseklosser bak. Ja, du har blitt rana når du har betalt 7500 kroner for skift av bremseklosser. 

Anonymkode: f6d3f...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseklossene til Audi koster under 500 kroner, så tviler på at BMW sine koster over 1500 kroner.....

Anonymkode: 37ec5...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får se i kontrakten din hva det står, om du kjøpte "billen som den er" og om du fra sa deg retten til å gjøre krav. Hvis du har gjort det, så har du ingenting du skulle ha sagt. 

Men uansett bremseklosser er slitedeler, og jeg har aldri hørt om klosser som koster 7500 kr, sikker på at du ikke har betalt for mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, Qwert123 skrev:

Dette er en bmw 5 serie, 2011. Ikke en Toyota 2003.bremseklossene koster sikkert mer enn 1500, men skal se. Siden kjøper mente at alt var nytt, så skal jeg kreve at de dekker det. 

Det er en 8 år gammel bruktbil og bremseklosser er slitedeler, jeg tror ikke du kommer noen vei med å kreve noe fra selger. Hvis du har kjøpt bilen av en ærlig forhandler så fikk sannsynligvis en kontrakt og kvitteringer på hva som har vært byttet.

Fant du forresten ut om bilen er bruktimport?.

Anonymkode: ceb12...40a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremser må skiftes med ujevne mellomrom og dette er ingen garantisak nei. Hvor lenge bremser holder kommer helt ann på kjørestilen din TS. Jeg har en venninne som må bytte bremseklosser årlig, mens mine holder som regel noen år. Samme type bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en 8 år gammel bruktbil og bremseklosser er slitedeler, jeg tror ikke du kommer noen vei med å kreve noe fra selger. Hvis du har kjøpt bilen av en ærlig forhandler så fikk sannsynligvis en kontrakt og kvitteringer på hva som har vært byttet.

Fant du forresten ut om bilen er bruktimport?.

Anonymkode: ceb12...40a

Bilen er briktimportert ja, de skal ha 7500 for bremseklosser og å skifte de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jojo jojo skrev:

Du får se i kontrakten din hva det står, om du kjøpte "billen som den er" og om du fra sa deg retten til å gjøre krav. Hvis du har gjort det, så har du ingenting du skulle ha sagt. 

Men uansett bremseklosser er slitedeler, og jeg har aldri hørt om klosser som koster 7500 kr, sikker på at du ikke har betalt for mer?

Klosser koster ikke 7500, men klosser og jobben (bytte klosser) i service. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...