Gå til innhold

Stemordillemma, kan jeg stille krav om å få beskjed?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Utrolig mange som gir tenåringer fripass her. Det er en tenåring, slapp av, det går over. Ja, mulig det, men visse ting er ikke greit. Å spørre om lov til å gå ut, er ikke nødvendig. Men å si hadet når man går, er. Beskjeder kan selv den vrangeste tenåring gi. Det må man kunne forvente. Egentlig er det litt rart at far har fått beskjed, og ikke du. Fortsatt god sommer 😄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hade, jeg stikker ut! Det er hba du kan forvente.  

Anonymkode: 9b8b3...d34

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Faren er jo kjempefornøyd, for han får alltid beskjed om hva hn gjør. 

Hvorfor holder ikke det for deg, da? Jeg er helt for at foreldrene skal vite noenlunde hvor ungene er, men til og med syvåringen min får lov til å avtale med bare pappa når han skal ut. Han trenger ikke spørre meg også, han har jo allerede en avtale. Da får heller faren informere meg om hvor han er gått og om jeg skal tilpasse middagen.

Jeg mener jo problemet ditt er med din samboer mye mer enn med tenåringen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Hactar skrev:

Hvorfor holder ikke det for deg, da? Jeg er helt for at foreldrene skal vite noenlunde hvor ungene er, men til og med syvåringen min får lov til å avtale med bare pappa når han skal ut. Han trenger ikke spørre meg også, han har jo allerede en avtale. Da får heller faren informere meg om hvor han er gått og om jeg skal tilpasse middagen.

Jeg mener jo problemet ditt er med din samboer mye mer enn med tenåringen.

Fordi jeg har ikke interesse av å måtte sjekke telefonen, for å vite hvor hn er. 

Jeg forventer at han har kontroll på hvor mine barn er, når jeg ikke er hjemme. 

Anonymkode: abb84...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brunello skrev:

Når to familier flytter sammen, må man være enig i hvordan man skal ha det. Forskjellige regler for barna, er å be om at  samboerskapet ikke skal fungere.

Ja, det må mann ha i bunnen. Rydde av bordet, alle sier takk for maten, barna må holde det ryddig på rommet sitt osv. Men det er vanskelig å forutse alle regler en familie møter på. Noen ting dukker opp etterhvert. 

Anonymkode: abb84...d05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler jo ikke om "regler". Herregud, gutten er jo snart voksen. Snakk med ham som en voksen, da vel. Han har jo vært vant til å si ifra til sin far hele livet, og nå forventer du at han skal si ifra til deg (isteden? i tillegg?), men du har ikke sagt det til ham engang! Hvorfor gjøre altså vanskelig?? Si: "Du Ole, kan ikke du være så grei å si ifra til meg når du går ut mens jeg er hjemme. Du trenger ikke å fortelle meg hvor du er, men det er greit for meg å vite om du er i huset eller ikke".  (PS- jeg regner med at DU sier i fra til HAM når du går ut?)

Anonymkode: 84a1a...424

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(PS- jeg regner med at DU sier i fra til HAM når du går ut?)

Anonymkode: 84a1a...424

:popcorn:

Anonymkode: bfcba...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hactar skrev:

Hvorfor holder ikke det for deg, da? Jeg er helt for at foreldrene skal vite noenlunde hvor ungene er, men til og med syvåringen min får lov til å avtale med bare pappa når han skal ut. Han trenger ikke spørre meg også, han har jo allerede en avtale. Da får heller faren informere meg om hvor han er gått og om jeg skal tilpasse middagen.

Jeg mener jo problemet ditt er med din samboer mye mer enn med tenåringen.

Men hvordan hadde du reagert om syvåringen satt på rommet sitt og ringte/meldte faren på jobb for å spørre om/si fra at han tenkte å besøke 'Trond' selv om du satt i stua, for så å forlate huset uten å fortelle deg at han gikk? Synes du ikke det er litt for dumt?

Det er hva tenåringen til HI gjør. 

Anonymkode: 507d1...b26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan hadde du reagert om syvåringen satt på rommet sitt og ringte/meldte faren på jobb for å spørre om/si fra at han tenkte å besøke 'Trond' selv om du satt i stua, for så å forlate huset uten å fortelle deg at han gikk? Synes du ikke det er litt for dumt?

Det er hva tenåringen til HI gjør. 

Anonymkode: 507d1...b26

Jo, det hadde jeg synes om det var min syvåring eller en syvåring jeg var forventet å organisere noe for.

Men en tenåring som ikke var min og som tydeligvis er ansvarsfull nok til å avtale detaljene med foreldrene sine? Da hadde jeg forventet et "hadet" og jeg hadde forventet å bli involvert dersom ungdommens avtale på noen måte påvirket meg. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har ikke interesse av å måtte sjekke telefonen, for å vite hvor hn er. 

Jeg forventer at han har kontroll på hvor mine barn er, når jeg ikke er hjemme. 

Forventer far at du skal ha kontroll på hvor hans tenåring er når han ikke er hjemme, da? Har det noen betydning at bare far vet han er hos Trond eller Marius dersom du vet om han kommer hjem til middag? Som sagt, jeg er helt enig i at du ikke skal måtte tilrettelegge for en ungdom som plutselig ikke dukker opp og ikke gir beskjed, men så si at du kun tilrettelegger om du får beskjed.

Hvor gamle er dine barn? Om de er yngre, er det mer naturlig at den voksne i hus har kontroll på barna. Men ellers høres dette mer ut som en forskjell i rutiner, heller enn så veldig ulik oppdragelse i seg selv. Krever du at dine barn avtaler med dere begge eller bare en av dere? Om du vil at de skal avtale med den som er hjemme, og han vil at hans barn avtaler med ham, så er ikke det ene mer feil enn det andre, så lenge barna er så store at de ikke trenger assistanse av den hjemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hactar skrev:

Jo, det hadde jeg synes om det var min syvåring eller en syvåring jeg var forventet å organisere noe for.

Men en tenåring som ikke var min og som tydeligvis er ansvarsfull nok til å avtale detaljene med foreldrene sine? Da hadde jeg forventet et "hadet" og jeg hadde forventet å bli involvert dersom ungdommens avtale på noen måte påvirket meg. 

Forventer far at du skal ha kontroll på hvor hans tenåring er når han ikke er hjemme, da? Har det noen betydning at bare far vet han er hos Trond eller Marius dersom du vet om han kommer hjem til middag? Som sagt, jeg er helt enig i at du ikke skal måtte tilrettelegge for en ungdom som plutselig ikke dukker opp og ikke gir beskjed, men så si at du kun tilrettelegger om du får beskjed.

Hvor gamle er dine barn? Om de er yngre, er det mer naturlig at den voksne i hus har kontroll på barna. Men ellers høres dette mer ut som en forskjell i rutiner, heller enn så veldig ulik oppdragelse i seg selv. Krever du at dine barn avtaler med dere begge eller bare en av dere? Om du vil at de skal avtale med den som er hjemme, og han vil at hans barn avtaler med ham, så er ikke det ene mer feil enn det andre, så lenge barna er så store at de ikke trenger assistanse av den hjemme.

Akkurat det samme som TS spør om hun kan kreve fra tenåringen.

Anonymkode: 507d1...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det samme som TS spør om hun kan kreve fra tenåringen.

Anonymkode: 507d1...b26

Ikke helt, for hun fortsetter å problematisere at det kun er far som vet hvor tenåringen er. Hun skriver også med bitter undertone at faren er såre fornøyd fordi han vet hvor tenåringen er, mens hun forventer at mannen vet hvor hennes barn er når det er han som er hjemme. Greit det, men mannen forventer tydeligvis ikke at TS vet hvor tenåringen hans er, så hva er problemet?

Jeg har allerede skrevet mange ganger at hun kan slutte å tilpasse middag og annet med mindre hun får eksplisitt beskjed om at det er ønsket, så da gjenstår egentlig bare at hun mangler et "hadet" fra tenåringen. Og det kan hun godt fortelle tenåringen at hun vil ha. Det har jeg også skrevet tidligere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å vite hvor folk er, hvem som er hjemme og ute, og hvem som kommer hjem når. Et aspekt er mitt privatliv, det gjelder i forhold til min mann og mine biologiske barn og ikke minst deres venner. 

Anonymkode: 965ec...852

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Hactar skrev:

Jo, det hadde jeg synes om det var min syvåring eller en syvåring jeg var forventet å organisere noe for.

Men en tenåring som ikke var min og som tydeligvis er ansvarsfull nok til å avtale detaljene med foreldrene sine? Da hadde jeg forventet et "hadet" og jeg hadde forventet å bli involvert dersom ungdommens avtale på noen måte påvirket meg. 

Forventer far at du skal ha kontroll på hvor hans tenåring er når han ikke er hjemme, da? Har det noen betydning at bare far vet han er hos Trond eller Marius dersom du vet om han kommer hjem til middag? Som sagt, jeg er helt enig i at du ikke skal måtte tilrettelegge for en ungdom som plutselig ikke dukker opp og ikke gir beskjed, men så si at du kun tilrettelegger om du får beskjed.

Hvor gamle er dine barn? Om de er yngre, er det mer naturlig at den voksne i hus har kontroll på barna. Men ellers høres dette mer ut som en forskjell i rutiner, heller enn så veldig ulik oppdragelse i seg selv. Krever du at dine barn avtaler med dere begge eller bare en av dere? Om du vil at de skal avtale med den som er hjemme, og han vil at hans barn avtaler med ham, så er ikke det ene mer feil enn det andre, så lenge barna er så store at de ikke trenger assistanse av den hjemme.

Tenåringen i hus trenger ikke avtale med meg, barna trenger ikke med stefar i tillegg til meg. Men jeg forventer at barna mine sier ifra til samboeren min når dei går ut døra, selv om jeg ikke er hjemme. Jeg hadde ikke peiling på hvor tenåringen var når hn dro ut av huset. Jeg hadde flaks som faktisk fekk med meg at hn dro ut av huset. Det er problemet. 

Anonymkode: abb84...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

(PS- jeg regner med at DU sier i fra til HAM når du går ut?)

Anonymkode: 84a1a...424

Selvsagt. Normal folkeskikk, det. 

Anonymkode: abb84...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ungdommen 13 eller 19 år?

Anonymkode: bfcba...8be

13 😊 er jo helt i begynnelsen av puberteten. 

Anonymkode: abb84...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke gjort det enda. Fordi jeg som sagt, og som HI viser, at jeg var i tvil på om det var kravstor av meg. Dette skrev jeg jo i går, så er liksom ikke evigheter siden. 

Anonymkode: abb84...d05

«Stille krav» er da noe helt annet enn: «Si i fra når du går ut😀». Det er da ikke rart barnet ikke sier i fra når dere to overhodet ikke kommuniserer og snakker vanlig sammen? Hei og  hadet! er vanlig, ikke noe man stiller krav om, men bare sier? 

Anonymkode: 84953...3e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...