Gå til innhold

Stemordillemma, kan jeg stille krav om å få beskjed?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han har bare fått kjeft for dei gangene jeg ikke har fått beskjed. Fordi jeg har avbrutt ting, fordi tenåringen skal ha middag før trening, men så er det ingen tenåring som skal ha middag osv. 

Samme med dei gangene tenåringen sender mld til far om at hn dropper trening, og jeg står ferdig med middag en time før jeg "må", for at hn skal få mat før trening. 

Jeg begynner altså å bli veldig lei av at hn ikke klarer å kommunisere med meg. 

Anonymkode: abb84...d05

Hvis dette er hovedproblemet, ville jeg laget en avtale om at tenåringen gir beskjed de gangene han trenger noe fra de. Da får han enten huske å gi beskjed direkte selv, eller samboeren din må videreformidle, ellers tar du som utgangspunkt at du ikke trenger tilrettelegge middagstid eller annet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Hactar skrev:

Hvis dette er hovedproblemet, ville jeg laget en avtale om at tenåringen gir beskjed de gangene han trenger noe fra de. Da får han enten huske å gi beskjed direkte selv, eller samboeren din må videreformidle, ellers tar du som utgangspunkt at du ikke trenger tilrettelegge middagstid eller annet. 

Dersom hn ikke kommer hjem etter skolen, er det helt innafor å gi beskjed til kun far. Å måtte gi beskjed til begge, er overflødig. 

Men å fortelle at "jeg stikker ut en tur", til den som er voksen er noe jeg ser på som helt normalt. Men jeg skjønner på denne tråden at jeg kanskje stiller for høyt krav i forhold til hva andre gjør. 

Jeg fekk det med meg, og derfor har jeg kontroll på at hn er ute av huset. Jeg aner ikke hvor hn er, eller med hvem. Det er ikke noe problem. Men det burde ikke være nødvendig å sjekke mobilen fordi far må være budbringer til en tenåring som ikke klarer å gi beskjed. 

Anonymkode: abb84...d05

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hm, må ungdommer gi beskjed når de går ut døren for å møte venner når de har ferie, midt på dagen?... 

Anonymkode: a99bc...efb

Det må i hvertfall mine! Om de er 13, 16 eller 19. Normal folkeskikk. 

Anonymkode: 51442...45a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det må i hvertfall mine! Om de er 13, 16 eller 19. Normal folkeskikk. 

Anonymkode: 51442...45a

Godt å høre at ikke alle synes jeg er helt på tryne 😂

Anonymkode: abb84...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom hn ikke kommer hjem etter skolen, er det helt innafor å gi beskjed til kun far. Å måtte gi beskjed til begge, er overflødig. 

Men å fortelle at "jeg stikker ut en tur", til den som er voksen er noe jeg ser på som helt normalt. Men jeg skjønner på denne tråden at jeg kanskje stiller for høyt krav i forhold til hva andre gjør. 

Jeg fekk det med meg, og derfor har jeg kontroll på at hn er ute av huset. Jeg aner ikke hvor hn er, eller med hvem. Det er ikke noe problem. Men det burde ikke være nødvendig å sjekke mobilen fordi far må være budbringer til en tenåring som ikke klarer å gi beskjed. 

Anonymkode: abb84...d05

Vet du, jeg er helt enig. Det blir for dumt å sitte på rommet og kontakte far som er på jobb for å si at 'jeg stikker ut en tur, hjemme til middag' så far må videreformidle det til stemor som sitter i stua. Det burde virkelig gå an å stikke hodet inn i stua og si (eller brøle fra gangen) 'stikker ut, hjemme til middag'. 

Anonymkode: 507d1...b26

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min har en tenåring. Nå er det ferie, og tennåringen er hos far; men jeg har ferie og far er på jobb. 

Nå skulle h*n ut av huset. Det skjønte jeg fordi vedkommende tok på seg sko. Spurte hva hn skulle, jo møte noen. Hvor da? Husker ikke... Jeg sendte mld til faren og spurte om han hadde fått vite noe, og det hadde han. Han skulle akkurat til å sende melding. 

Men jeg kjenner dette irriterer meg. Hn er i en fase der hn ikke snakker med verken meg eller faren noe særlig, men spesielt ikke meg. Skal jeg få et hade, må jeg få med med at hn går ut døren og jeg må si hade først. 

Er det mye forlangt at hn må gi meg, som er hjemme beskjed om at jeg drar, har snakket med pappa? Det er en ganske lang setning for å være hn, men jeg begynner å irritere meg voldsomt. Blir mine barn slik, kommer jeg til å gi streng beskjed. Men vi er forskjellige... 

Anonymkode: abb84...d05

Dine barn blir helt sikkert også slik. Det er sånn det er. Barna vil i større grad bli uavhengige. 

Slapp av, dette er ikke verdens undergang!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Mynlen skrev:

Jeg ville spart energien min til viktigere saker.

Ja, for hva er så viktig med oppdragelse av tenåringer? Kanskje det er akkurat nå i denne alderen når mange foreldre begynner å følge mindre med, at det er nå man bør begynne å følge mer med, stille krav og vise at man bryr seg? Enten man er foreldre, steforeldre eller andre viktige voksne i ungdommens liv.

Anonymkode: 3367e...28e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom hn ikke kommer hjem etter skolen, er det helt innafor å gi beskjed til kun far. Å måtte gi beskjed til begge, er overflødig. 

Men å fortelle at "jeg stikker ut en tur", til den som er voksen er noe jeg ser på som helt normalt. Men jeg skjønner på denne tråden at jeg kanskje stiller for høyt krav i forhold til hva andre gjør. 

Jeg fekk det med meg, og derfor har jeg kontroll på at hn er ute av huset. Jeg aner ikke hvor hn er, eller med hvem. Det er ikke noe problem. Men det burde ikke være nødvendig å sjekke mobilen fordi far må være budbringer til en tenåring som ikke klarer å gi beskjed. 

Anonymkode: abb84...d05

Joda, enig i det. Et hadet burde han kunne klemme ut av seg, men hvis han er vant til å avtale og klarere med far angående hvor han skal, tenker han nok i tenåringståken at han har gitt beskjed, sånn generelt.

Jeg ville nok fokusert på å sette grenser for meg selv. Dvs ingen tilrettelegging av middag og lignende om du ikke får eksplisitt beskjed i god tid om at det trengs. Så får tenåringen ordne seg selv om han ikke kommuniserer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Majott skrev:

Dine barn blir helt sikkert også slik. Det er sånn det er. Barna vil i større grad bli uavhengige. 

Slapp av, dette er ikke verdens undergang!

 

Men da kommer jeg til å gi klar beskjed om at dei skal gi beskjed til den som er hjemme. 

Anonymkode: abb84...d05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for hva er så viktig med oppdragelse av tenåringer? Kanskje det er akkurat nå i denne alderen når mange foreldre begynner å følge mindre med, at det er nå man bør begynne å følge mer med, stille krav og vise at man bryr seg? Enten man er foreldre, steforeldre eller andre viktige voksne i ungdommens liv.

Anonymkode: 3367e...28e

Har jeg sagt at de viktigere sakene ikke gjelder oppdragelsen av tenåringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hactar skrev:

Joda, enig i det. Et hadet burde han kunne klemme ut av seg, men hvis han er vant til å avtale og klarere med far angående hvor han skal, tenker han nok i tenåringståken at han har gitt beskjed, sånn generelt.

Jeg ville nok fokusert på å sette grenser for meg selv. Dvs ingen tilrettelegging av middag og lignende om du ikke får eksplisitt beskjed i god tid om at det trengs. Så får tenåringen ordne seg selv om han ikke kommuniserer. 

Er derfor overskriften er et spørsmål om jeg kan kreve å få beskjed. 

Anonymkode: abb84...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men da kommer jeg til å gi klar beskjed om at dei skal gi beskjed til den som er hjemme. 

Anonymkode: abb84...d05

Kan du få far med på å konsekvent svare 'ok, si fra til Lise at du går/skipper trening/ikke skal ha middag' der det er relevant? 

For joda, det er ikke verdens undergang, men det hadde unektelig lettet hverdagen litt om beskjeden kom direkte til den som trenger den (jfr stå klar med middagen til en tenåring som ikke trenger den ennå fordi han skipper trening).

Anonymkode: 507d1...b26

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noe skulle skje er det egentlig greit å vite hvor vedkommende skulle, og at man har sånn ca oversikt. Man vet aldri. Er ikke snakk om å overvåke, men man bryr seg og vil være på sikre siden om noe uforutsett skulle skje. 

Anonymkode: 26018...42f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hm, må ungdommer gi beskjed når de går ut døren for å møte venner når de har ferie, midt på dagen?... 

Anonymkode: a99bc...efb

Jeg er over 30, men jeg gir fortsatt beskjed til de hjemme (mann eller barn) om jeg drar. Trodde ærlig talt det var normal folkeskikk. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mynlen skrev:

Har jeg sagt at de viktigere sakene ikke gjelder oppdragelsen av tenåringen?

Det er vel ganske basic oppdragelse med normal folkeskikk? Oppføre seg greit mot dem rundt seg? 

Anonymkode: 3367e...28e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, var flaks jeg fikk det med meg da. Hva med den gangen jeg ikke får det med meg? 

Anonymkode: abb84...d05

Da dauer nok ingen av det..

Anonymkode: 4fc36...873

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da dauer nok ingen av det..

Anonymkode: 4fc36...873

Nei, men det kan skape unødvendig bekymring. 

Anonymkode: abb84...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nerine_ skrev:

Jeg er over 30, men jeg gir fortsatt beskjed til de hjemme (mann eller barn) om jeg drar. Trodde ærlig talt det var normal folkeskikk. 

Det samme gjør jeg. 

Anonymkode: abb84...d05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg reagerer på ordet avklart

"Må høre med far om dette var avklart"

For meg høres det ut som om man må be om tillatelse til å gå noen plasser. Litt sært syns jeg.

Her går de ut og inn, "mamma e fær ut" og så er de ute av døra før noe annet kan sies.

Den eneste gangen det er greit å bruke "avklare" er hvis man er under noen form for avstraffelse eller om det er sent på kvelden, evt om man skal langt av sted.

Anonymkode: 5017b...1f9

En periode vi hadde en undersøkelsessak med barnevernet pågående var de veldig bekymret for at tenåringen vår skulle kunne gå ut uten at vi visste hvor den var eller hvem den var sammen med.

Det var forresten aldri tilfellet, vi hadde alltid kontroll på hvor barnet var og med hvem, og det var heller ingen "faresignaler" eller noe som helst "dårlig miljø" eller dårlige personer barnet var med, barnet (TENÅRINGEN) var faktisk som oftest ute ok LEKTE med yngre barn, og vi spurte alltid hvor det skulle, hvem det skulle være sammen med, hvor lenge det skulle være borte, om å gi beskjed om det gikk et annet sted enn avtalt (og dette er på "bygda"), men allikevel, siden barnet hadde to hjem i 50/50 ordning, var de veldig opptatt av at barnet KUNNE utnytte dette til å "unndra seg kontroll og grensesetting", med deres ord.

Så ser jeg her at i andre familier er det ikke normalt med slikt avhør og avklaring av alle detaljer før barna går ut, og nå syns jeg nesten synd på vårt, snille og pliktoppfyllende og ærlige barn som blir utsatt for dette bare de skal ned på nærbutikken med en venn, eller hva som helst, men vi tør ikke annet nå, siden barnevernet påsto at siden barnet hadde "flere hjem" så måtte vi gjøre det slik at barnet ikke kunne "unndra seg kontroll og grensesetting".

Jeg blir helt matt....

Anonymkode: df4fe...f78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er derfor overskriften er et spørsmål om jeg kan kreve å få beskjed. 

Anonymkode: abb84...d05

Ja, men beskjed om hva? At han går, absolutt. Om han kommer hjem til middag? Jada.

Hvor han skal og med hvem? Kreve og kreve. Nå svarer han ikke på det, og siden han heller avtaler med far på SMS enn med deg som er i huset, får jeg inntrykk av at det er far som tar avgjørelsene angående dette og du sånn sett ikke trenger informasjonen. Det du kan kreve, er å ikke bli heftet unødvendig pga manglende kommunikasjon. 

Jeg synes du kan kreve et «hadet» og et tidsperspektiv. Kanskje blir det lettere å få nettopp det, om tenåringen vet at det ikke kommer et lass med oppfølgingsspørsmål om hva han skal når han allerede har avklart dette med far. 

Endret av Hactar
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...