Gå til innhold

Familie dillema - veganere og kjøttetere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Poenget er det samme unasett hvilke ord jeg bruker. Men du burde lære deg forskjellen på human avlivning og slakt 

Anonymkode: 9d37b...16b

Hva er human avliving? Om jeg dreper min friske 2 år gamle hund fordi jeg ikke vil ha han lenger, er det humant? 

Kan man kalle slakting av friske, unge, spreke dyr for human avliving? Hvordan er det humant å drepe friske dyr? 

Jeg trodde human avliving handlet om å spare et dyr for lidelse. Å drepe et dyr som var sykt eller på andre måter led. Hvordan kan man kalle slakting av friske dyr for humant? 

Anonymkode: 5d1d5...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er human avliving? Om jeg dreper min friske 2 år gamle hund fordi jeg ikke vil ha han lenger, er det humant? 

Kan man kalle slakting av friske, unge, spreke dyr for human avliving? Hvordan er det humant å drepe friske dyr? 

Jeg trodde human avliving handlet om å spare et dyr for lidelse. Å drepe et dyr som var sykt eller på andre måter led. Hvordan kan man kalle slakting av friske dyr for humant? 

Anonymkode: 5d1d5...eb6

Nettopp! My point exactly 

Anonymkode: 9d37b...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Brunello skrev:

Hvor kjøper man

Jeg synes de er best de man lager selv (jeg er veldig glad i soyasaus). Ellers finnes det en annen type i kjøleskapet til Eurospar :) Ikke like "spicy" som den man lager selv, men meget brukbar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Tvist skrev:

Beklager off topic, men hvordan lager dere facon? Har prøvd å lage av rispapir, men var ikke fornøyd med det. 

Tok utgangspunkt i denne videoen på Youtube, og har eksperimentert min egen oppskrift.

Jeg syntes at det ble for knotete å steke det på stekepanne, så gjør det kun i ovnen.

Her er mi oppskrift i ca.-tall:

2 sp. lønnesirup

1 sp. kokosolje

2 sp. paprikapuler

1 ts. salt

1/2 ts liquid smoke

2 1/2 sp Kikoman soyasaus

1 sp. næringsgjær (fås kjøpt på helsekostbutikk)

Chillikrydder og pepper etter smak. Hvitløkskrydder er også godt.

Pensle to ark rispapir med vann og "klistre" dem sammen. Klipp arket i "baconskiver" og pensle begge sider med sausen.
Stek de på ca. 190 grader i ovnen i rundt fem minutter (se det an). La de avkjøle på rist til de er "crispy".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2019 den 14.45, AnonymBruker skrev:

Det tar feil. Kombinasjonen brunost, melk og grovbrød er faktisk helt strålende. Et glass melk og et par skiver med brunost, gir blant annet masse B12, kalsium og ikke minst JOD. Brunost og prim har mye jod. Idag er jodmangel blitt vanlig igjen, fordi folk ikke forstår at tradisjons-mat er mye mer enn smak og behag. 

Anonymkode: b2e07...30e

Mye sukker og fett. Finnes bedre kilder til jod. Men godt er det! 😊

Anonymkode: 6c7b7...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/26/2019 at 2:45 PM, AnonymBruker said:

Det tar feil. Kombinasjonen brunost, melk og grovbrød er faktisk helt strålende. Et glass melk og et par skiver med brunost, gir blant annet masse B12, kalsium og ikke minst JOD. Brunost og prim har mye jod. Idag er jodmangel blitt vanlig igjen, fordi folk ikke forstår at tradisjons-mat er mye mer enn smak og behag. 

Anonymkode: b2e07...30e

Jod fordi vi gir kuene tilskudd av jod nettopp for at det skal være mer jod i melken. Da kan man likegodt enten ta jod direkte som tilskudd selv, eller spise andre matvarer med jod i seg. Det er ikke noe magisk med kumelk, faktisk var for lite jod i befolkningen et problem da vi drakk melk men før vi gav kuene tilskudd. Etter vi tilsatte jod i kufor og i salt, så har jodproblemer blitt redusert i befolkningen. Men mange nordmenn er ikke klar over at de i praksis tar jodtilskudd via melk og noen slurver med jodden om de for eks ikke tåler melk eller spiser salt uten jod. Skal sies at det ikke er tilsatt nok jod i salt til å dekke dagens behov. 

Husdyr får ofte vitamintilskudd i kosten sin.  

Anonymkode: 5d1d5...eb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...