Gå til innhold

Familie dillema - veganere og kjøttetere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, håper jeg postet denne riktig. Føler familielivet holder på å ryke av mitt valg som veganer. Jeg har sett hvordan industrien er, velger alltid ikke-dyretestete produkter (noe som ikke er et problem). Nå føler jeg mannen liksom gir opp middagene og kommer med stikk som "alle spiser jo forskjellig", og "vi har jo ikke familiemiddager". Det er sårende å høre at jeg ødelegget alt (for det er slik jeg tolker det), men jeg tvinger ikke dette på familien.

Barnet vårt er 1 år og spiser kjøtt, meieri og alt, for jeg vil ikke det skal få mangler og det kan velge selv og faktisk tåle disse tingene senere i livet hvis det ønsker å spise det. 

Vi lager ofte plantebaserte middager, han slenger kjøtt eller fisk ved siden av. Griller vi så finner vi alltid erstatninger til meg, jeg tilbyr meg å ha hver vår ende av hjemmelagey pizza (altså jeg gjør meg ikke vanskelig..)

Kjenner jeg føler meg nesten tvunget til å begynne igjen for vi har kranglet om det før i tunge perioder. Typisk sånn "tenk om barnet føler det må velge å gjøre som mamma eller pappa" og "jeg hadde det ikke sånn i min oppvekst". Men jeg kjenner tanken på kjøtt gjør meg kvalm og alt i min natur strider imot det.

Han har ikke sett dokumentarer og sånn for han får vondt av det og "vet" han hadde sluttet med kjøtt. Jeg skal som sagt ikke påtvinge noen noe som helst, men jeg skulle ønske vi kunne finne et kompromiss.. Hvordan løser dere andre dette? Jeg har prøvd å sagt at man kan lage tradisjonelle middager med kjøtt og erstatninger på siden slik at alt ser likt ut. Han sier også at det er dyrt og man ikke kan leve på grønnsaker og tro at man overlever..

Han sier at jeg MÅ ingenting, men det virker som han egentlig mener motsatt. Hjelp noen?

 

Anonymkode: e0e3e...5b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ettersom han sier at man ikke kan leve på grønnsaker og tro at man overlever, så er det tydelig at han har lite kunnskap om emnet. De aller fleste som er imot veganisme har som oftest ikke kunnskap om hva det vil si å spise vegansk. Nei, man får ikke i seg nok B12, men det kan man få via kosttilskudd. Med andre ord er det fullt overkommelig å både overleve og bli gammel på et vegansk kosthold.

Nå skal det sies at der er en del veganere som selv ikke kunnskap om livsstilen sin, derfor hender det også at flere veganere går tilbake til å spise kjøtt, meieriprodukter og fisk. Dette gjelder ikke alle, men det hender. Jeg husker der var en slags bølge på youtube for en tid tilbake, der mange veganere plutselig begynte å spise animalske matvarer igjen. Det er ikke en enkel sak å kutte ut store matvaregrupper fra kosten sin, og det vil få konsekvenser for kroppen om man ikke har tilstrekkelig kunnskap om næringsinnhold i matvarer. 

Du gjør det så godt som du allerede kan. Han spiser kjøtt, du spiser det ikke, og dere finner en middelvei. Du ødelegger ikke familiemiddagen fordi du vil ha en side av pizzaen uten kjøtt, fisk, meieriprodukter osv. Det er han som ødelegger med den dårlige holdningen sin. Jeg hadde skjønt det om du tvang på han et vegansk kosthold, men det gjør du jo iallefall ikke. Du lar barnet deres spise mat fra dyr. Du er en "drømmeveganer" for mange. Du respekterer andres livsstil, og det er synd du ikke blir respektert tilbake. Håper du ikke gir opp livsstilen din pga dette. 

Hvor lenge har du vært veganer og hvor lenge har dere vært sammen? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si at du skal slutte å være veganer. 

Også spiser du ikke kjøtt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott at du ikke tvinger han eller prøver å presse det over på han. For dessverre har jeg inntrykk av at veldig mange nyfrelste veganere holder på sånn. Men jeg synes og han må respektere ditt valg. Jeg tror kanskje jeg hadde holdt kjeft om veganisme osv framover, bare ikke laget noe nummer ut av det. Slengt på den pølsa eller koteletten han trenger til måltidene sine. Angående valg, nå blir ikke det helt det samme, men jeg lever gluten og melkefritt pga allergier og intoleranser. Og da eldste var på alderen med deres, så var jeg en del stressa rundt det. Det at han så jeg hadde annen mat til måltidene, at jeg ikke spiste det samme som dem når vi var ute osv. Men etter hvert som han ble større, så var det enkelt å si at den kan ikke mamma spise for da får hun vondt i magen. Eller at jeg faktisk ikke liker ting. Da det er ting jeg ikke liker. Han har likevel tatt egne valg rundt mat, og er en brødelsker på sin hals. Så der tror jeg mannen din tar sorgene på forskudd. Men kanskje han får dårlig samvittighet, fordi han egentlig vet at han bør endre livsstilen, men ikke klarer eller vil nok. 

Anonymkode: dac2e...a77

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som lager middagene hos dere? Og hva er det som plager mannen? 

Jeg er ikke veganer, men har spist lite kjøtt lenge, og prøver meg nå forsiktig som pesceterianer, og spiser lite egg og hovedsaklig plantemelk. Det er jeg som lager middag hos oss. Gryter deler jeg ofte opp. lager med kjøtt til ham, eller lager kjøtt på siden til ham. Det er  jo like mye felles middag som hos andre. Da vi ble kjent, spiste jeg kjøtt, så jeg fortsetter med å lage det til ham, selv om jeg ikke spiser det selv. I tillegg spiser han vegetar 1-2 ganger i uken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner han godt. Det er slitsomt og lite trivelig å forholde seg til folk med ekstreme matvaner. ALT dreier seg om mat med dem, noe som er ironisk med tanke på at de ikke spiser all mat. Sånne ting som dette er ulidelige i lengden. Så dette ender nok med at dere skiller lag og finner dere noen som spiser samme mat som dere selv. 

Anonymkode: b2e07...30e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner han godt. Det er slitsomt og lite trivelig å forholde seg til folk med ekstreme matvaner. ALT dreier seg om mat med dem, noe som er ironisk med tanke på at de ikke spiser all mat. Sånne ting som dette er ulidelige i lengden. Så dette ender nok med at dere skiller lag og finner dere noen som spiser samme mat som dere selv. 

Anonymkode: b2e07...30e

🙄

Anonymkode: 9d37b...16b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste her i landet er oppvokst med kjøttkaker, ribbe og fårikål. Nymotens veganmiddag og et kosthold på grønnfor er uvant for mange. Da jeg vokste opp så var det normalt og sunt å få seg ei brødskive med brunost og et glassmelk til, nå er det muligens ikke så sunt lenger pga veganhysteriet.

Anonymkode: 4b820...db6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner han godt. Det er slitsomt og lite trivelig å forholde seg til folk med ekstreme matvaner. ALT dreier seg om mat med dem, noe som er ironisk med tanke på at de ikke spiser all mat. Sånne ting som dette er ulidelige i lengden. Så dette ender nok med at dere skiller lag og finner dere noen som spiser samme mat som dere selv. 

Anonymkode: b2e07...30e

Jeg syns det er slitsomt å forholde meg til mennesker med slike holdninger også, men må man, så må man. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får velge, hva som er viktigst av familie/ektemann, eller å «redde» miljøet med vegankost. 

Helt ærlig synes jeg det å være veganer er et jævlig egoistisk valg. Selv om du sier du ikke tvinger han til det samme, så tvinger du han å måtte forholde seg til det. 

Synes egentlig veganertrenden er skammelig når det faktisk finnes mennesker som ikke tåler alt av mat. Så skal helt friske velfungerende mennesker gå på en ekstremdiett hvor de nærmest oppfører seg som at de ikke tåler noe som kommer fra dyr. Synes hele trenden er latterlig.

Hva ønsker man å oppnå sånn egentlig? 

Anonymkode: c1d1d...bd4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med at så mange plutselig skal være veganere? Vegetarianere er i det minste enklere å forholde seg til for de rundt, og litt mer forståelig mtp at noen ikke vil spise kjøtt, men veganere er jo helt ekstreme. 

Anonymkode: bd9df...327

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste her i landet er oppvokst med kjøttkaker, ribbe og fårikål. Nymotens veganmiddag og et kosthold på grønnfor er uvant for mange. Da jeg vokste opp så var det normalt og sunt å få seg ei brødskive med brunost og et glassmelk til, nå er det muligens ikke så sunt lenger pga veganhysteriet.

Anonymkode: 4b820...db6

Veganisme handler om dyrene og ikke hva som er sunt/usunt 

Anonymkode: 9d37b...16b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får velge, hva som er viktigst av familie/ektemann, eller å «redde» miljøet med vegankost. 

Helt ærlig synes jeg det å være veganer er et jævlig egoistisk valg. Selv om du sier du ikke tvinger han til det samme, så tvinger du han å måtte forholde seg til det. 

Synes egentlig veganertrenden er skammelig når det faktisk finnes mennesker som ikke tåler alt av mat. Så skal helt friske velfungerende mennesker gå på en ekstremdiett hvor de nærmest oppfører seg som at de ikke tåler noe som kommer fra dyr. Synes hele trenden er latterlig.

Hva ønsker man å oppnå sånn egentlig? 

Anonymkode: c1d1d...bd4

Ja kjempe egoistisk og bry seg om alle levende vesner

Anonymkode: 9d37b...16b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja kjempe egoistisk og bry seg om alle levende vesner

Anonymkode: 9d37b...16b

Hva tror du egentlig dyr gjør i fri natur? Hørt om næringskjede før, hvor de sterkeste overlever. 

Er det samme med dyr og mennesker. 

Og her setter jo trådstarter sin egen ideologiske overbevisning til å være veganer høyere en ektemann og barna.

Da vil jeg faktisk hevde det er egoistisk, fordi hun lar det gå ut over familie. Når sannheten er at hun ikke er noe bedre menneske av å være veganer (slik du tilsynelatende tror).

Anonymkode: c1d1d...bd4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du egentlig dyr gjør i fri natur? Hørt om næringskjede før, hvor de sterkeste overlever. 

Er det samme med dyr og mennesker. 

Og her setter jo trådstarter sin egen ideologiske overbevisning til å være veganer høyere en ektemann og barna.

Da vil jeg faktisk hevde det er egoistisk, fordi hun lar det gå ut over familie. Når sannheten er at hun ikke er noe bedre menneske av å være veganer (slik du tilsynelatende tror).

Anonymkode: c1d1d...bd4

Seriøst næringskjeden? Skal du debattere så forhold deg i hvert fall fakta. Vi er ikke på toppen av næringskjeden. Og du kan vilrkrlig ikke sammenligne et dyr som jakter på et bytte vs mennesker som avler opp dyr i fangenskap og så kjøre kjøttet ferdig oppkuttet på butikken. Og vi er virkelig ikke den sterkeste part.

 

https://www.nrk.no/ho/kvinne-trolig-drept-av-ku-1.14242457

https://www.nrk.no/rogaland/ammeku-angrep-gravid-kvinne-og-to-barn-1.14056311

https://www.tv2.no/a/10479177/

https://natgeo.no/dyr/hvorfor-tar-lover-livet-av-mennesker

Anonymkode: 9d37b...16b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst næringskjeden? Skal du debattere så forhold deg i hvert fall fakta. Vi er ikke på toppen av næringskjeden. Og du kan vilrkrlig ikke sammenligne et dyr som jakter på et bytte vs mennesker som avler opp dyr i fangenskap og så kjøre kjøttet ferdig oppkuttet på butikken. Og vi er virkelig ikke den sterkeste part.

 

https://www.nrk.no/ho/kvinne-trolig-drept-av-ku-1.14242457

https://www.nrk.no/rogaland/ammeku-angrep-gravid-kvinne-og-to-barn-1.14056311

https://www.tv2.no/a/10479177/

https://natgeo.no/dyr/hvorfor-tar-lover-livet-av-mennesker

Anonymkode: 9d37b...16b

Mennesker jakter også på bytter, vet du. Så om problemet ditt med å spise kjøtt er kjøttproduksjon så kan du vel spise viltkjøtt og fisk som har levd fritt :)

Anonymkode: 8308e...2fa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Veganisme handler om dyrene og ikke hva som er sunt/usunt 

Anonymkode: 9d37b...16b

Ville det vært greit å spise kjøtt fra et dyr man selv har skutt på elgjakt f. eks? Det er dyr som har levd i sitt naturlige element.

Anonymkode: 4b820...db6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville det vært greit å spise kjøtt fra et dyr man selv har skutt på elgjakt f. eks? Det er dyr som har levd i sitt naturlige element.

Anonymkode: 4b820...db6

Nei. Å ligge i en busk å skyte et dyr som har null mulighet til å forsvare seg er bare feigt

Anonymkode: 9d37b...16b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker jakter også på bytter, vet du. Så om problemet ditt med å spise kjøtt er kjøttproduksjon så kan du vel spise viltkjøtt og fisk som har levd fritt :)

Anonymkode: 8308e...2fa

Jakte? Å ligge i en busk å sikte på et forsvarsløst dyr eller lure til seg en fisk med åte/eller fange i nett synes jeg er feigt. Dyrene som jakter på byttet sitt bruker ikke våpen.

Anonymkode: 9d37b...16b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Å ligge i en busk å skyte et dyr som har null mulighet til å forsvare seg er bare feigt

Anonymkode: 9d37b...16b

Så da er veganisme noe som knyttes til god moral?

Anonymkode: 4b820...db6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...