Gå til innhold

Familiefeide.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har også en søster som ikke evner å se at hun behandles som baby, til tross for at hun er eldst. Foreldrene våre unnskylder henne alltid med ''vanskeligere oppvekst enn meg'' fordi vennene hennes var rike og derfor måtte hun få mer enn meg, i tillegg at når hun var syk så ble hun mye sykere enn andre barn (influensa o.l). I tillegg fikk hun forskudd på arv (1/10 av boligens verdi), og når jeg kjøpte fire år etter hadde ikke foreldrene våre nok til meg. Jeg håper du TS slutter å tenke på yngstemann som mer utsatt/stakkarslig enn storesøster, for det er tydelig at lillesøster tenker det samme og forventer mer. Og lag budsjett, vis lillesøster hvor mye hun har spart - og sett henne på plass!

Anonymkode: 39158...3b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 25.6.2019 den 20.17, AnonymBruker skrev:

Ingen sykdom. Flyttet til faren for å gå på vgs, siden linja ikke fantes her.  Havnet i dårlig selskap i og droppet ut av skolen. Faren prøvde å sette ned foten, men da flyttet hun heller ut. Var mye  alkohol og festing og også noe rus, samt et enormt pengeforbruk. Endte med at hun ble gravid. Jeg klarte da å overtale henne til å komme hit og flytte inn her til hun kom seg på beina, og hun har bodd her siden. 

Hun mener  selv hun ble kastet ut av faren, så hun har brutt all kontakt med han. Han har ikke en gang fått sett barnebarnet sitt (og er heller ikke invitert i bryllupet). Dette er riktignok mange år siden, så jeg har ikke tenkt på å nevne det tidligere her. Men det Er nok også derfor jeg har latt det gå litt langt med tanke på husleia. 

Hun har slitt med å finne jobber som passer uten utdanning og med et lite barn. Har hatt noen strøjobber her og der, men ikke noe fast. 

Anonymkode: 58968...70b

Beklager, men det er du og far som har gjort henne så ufyselig. Dere er ansvarlige for at lillesøster ikke tar ansvar for noe da hun slipper unna alt ved å redde henne (eller barnebarnet) i stedet for å la henne ta konsekvensene. I det minste burde hun betalt husleie hos deg - nettopp for å lære seg å bli voksen. Dette er for sent nå, hun vil alltid si at feilen ligger hos andre - og fortsette å være ufyselig.

Anonymkode: 39158...3b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

var det ironi. Lillesøsteren lærte nå ihvertfall ikke disse verdiene.. Å la barna sine bo gratis noen år hadde jeg selv gjort, men så hadde jeg krevd en symbolsk leie. Jeg har sett flere eksempler på ungdom som bor gratis i årevis hos foreldre og det blir en hvilepute, de blir aldri selvstendige. Man kan være god og omsorgsfull forelder men samtidig også finne balansen der man ikke lærer ungene sine å bli utakknemlige og uselvselvstendige. 

Anonymkode: e1928...d67

Nei, det var ikke ironi. man kan alltid finne unntak, Men de fleste lærer å være god og snill av å bli møtt med godhet og snillhet.

Som jeg forstår det her, så dreier "fientligheten" mer om å føle urettferdighet.  Den yngste føler at den eldste er pengegrisk og har fått huset, og den eldste føler den yngste har fått mest.

Jeg kan på en måte forstå begge parter. Den eldste har hatt mer penger og anledning (?) Bare det i seg selv kan føles sårt, fordi en selv ikke har klart/oppnådd. Hun tenker kanskje, hvorfor skal storesøster forlange så mye penger av meg enda hun klarer seg så godt, kanskje god kjæreste, kanskje.....kan reise på fine ferier mm. Jeg vet det ikke, men jeg bare sier at ting kan ha mange sider.

Den eldste føler at hun har slitt med sitt, og har hatt anledning til huset, da skulle det jo bare mangle at hun skulle få igjen. Den yngste har fått et godt liv (tror hun, men sannheten er at hun sliter i forholdet (?) kanskje, men dette vil hun ikke si, for det er noe hun vil kjempe med, hun er misunnelig på storesøster som klarer seg så fint (?) 

Sier ikke at det er sånn, men ofte er tingene så annerledes når man får høre begges sider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wilhelmine
32 minutter siden, exictence skrev:

 

Jeg kan på en måte forstå begge parter. Den eldste har hatt mer penger og anledning (?) Bare det i seg selv kan føles sårt, fordi en selv ikke har klart/oppnådd. Hun tenker kanskje, hvorfor skal storesøster forlange så mye penger av meg enda hun klarer seg så godt, kanskje god kjæreste, kanskje.....kan reise på fine ferier mm. Jeg vet det ikke, men jeg bare sier at ting kan ha mange sider.

 

Synes du har mange fine poeng i innlegget ditt her. Men må bare legge til at det ikke høres ut som storesøster er veldig rik - hun trengte tross alt forskudd på arv for å ha råd til å kjøpe huset, og hun har jo gjort det klart at hun er avhengig av leieinntektene. Det kan selvsagt godt hende at lillesøster synes storesøster har så mye, og mener derfor at hun godt kunne spandere på henne - men det er ingenting som tyder på at storesøster har så god råd :) 

Samtidig forstår jeg jo at lillesøster godt kan FØLE det sånn, selv om det ikke er så mye realitet i det. Det er naturlig å føle på sjalusi når andre har fått til mer enn deg og (i dine øyne) har det perfekt. 

Endret av Wilhelmine
Kom borti publiseringsknappen før jeg var ferdig med å skrive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis storesøster også hadde fått bo gratis hadde jeg forstått lillesøster. Det bør jo være likt. Hvor er faren til søstrene- hvor var han i oppveksten-skal han i bryllupet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎25‎.‎06‎.‎2019 den 13.11, Bokdamen skrev:

Hvis du bare snakker med eldstemann om yngstemann, men aldri motsatt, kan det bidra til å forverre følelsen av å bli skvist ut (reell eller ikke)

Dette.

Anonymkode: 9d4a8...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kritt

Om ett av barna mine sliter, havner borti rus eller dårlige partnervalg, og jeg lar hen bo gratis hjemme en periode, kunne det ikke falle meg inn å senere trekke denne hypotetiske husleia inn i et senere arveoppgjør. Jeg vil hjelpe barna mine etter behov, selv om ene dermed kanskje får mer økonomisk enn de andre.

 

Nå viser det seg her at yngstemann har blitt boende hjemme lengre enn nødvendig, hun var sikkert umoden og det var for behagelig å slippe husleie. Selv da synes jeg det er rart at man i ettertid sier at hun skal betale husleie i form av fratrekk av arv.

 

Når det gjelder huset er det en uting med gavesalg uten takst; noen er nødt til å bli misfornøyd. Her burde man innhentet verditakst, bestemt seg for en rabatt, og laget en skriftlig avtale på gavesalget, med anmerkning av hva som da ble forskudd på arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kritt skrev:

Nå viser det seg her at yngstemann har blitt boende hjemme lengre enn nødvendig, hun var sikkert umoden og det var for behagelig å slippe husleie. Selv da synes jeg det er rart at man i ettertid sier at hun skal betale husleie i form av fratrekk av arv.

 

Når det gjelder huset er det en uting med gavesalg uten takst; noen er nødt til å bli misfornøyd. Her burde man innhentet verditakst, bestemt seg for en rabatt, og laget en skriftlig avtale på gavesalget, med anmerkning av hva som da ble forskudd på arv.

1. Det er ingen som mener den gratis husleien skal trekkes fra arven. Hverken TS eller storesøster, så vidt jeg har fått med meg. Ingen har et problem med at hun har bodd gratis eller mener det skal betales tilbake. Det var en gave/tjeneste. Det er bare en saksopplysning som viser at lillesøster har fått MYE hjelp økonomisk, og følgelig ikke har noen grunn til å være sur for at det denne gangen er storesøster som har fått litt ekstra (som lillesøster også får tilsvarende ved arveoppgjøret).

2. Har det blitt bekreftet at det ikke var innhentet takst? Virker i hvert fall som det er klarhet i hvilken sum som ble forskudd på arv, og dette også er skriftlig. 

 

Anonymkode: b2f9e...6f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Det er ingen som mener den gratis husleien skal trekkes fra arven. Hverken TS eller storesøster, så vidt jeg har fått med meg. Ingen har et problem med at hun har bodd gratis eller mener det skal betales tilbake. Det var en gave/tjeneste. Det er bare en saksopplysning som viser at lillesøster har fått MYE hjelp økonomisk, og følgelig ikke har noen grunn til å være sur for at det denne gangen er storesøster som har fått litt ekstra (som lillesøster også får tilsvarende ved arveoppgjøret).

2. Har det blitt bekreftet at det ikke var innhentet takst? Virker i hvert fall som det er klarhet i hvilken sum som ble forskudd på arv, og dette også er skriftlig. 

 

Anonymkode: b2f9e...6f0

Ok, mulig det ikke stod så ille til som jeg trodde, tråden ble lang etterhvert. Takk for oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Det er ingen som mener den gratis husleien skal trekkes fra arven. Hverken TS eller storesøster, så vidt jeg har fått med meg. Ingen har et problem med at hun har bodd gratis eller mener det skal betales tilbake. Det var en gave/tjeneste. Det er bare en saksopplysning som viser at lillesøster har fått MYE hjelp økonomisk, og følgelig ikke har noen grunn til å være sur for at det denne gangen er storesøster som har fått litt ekstra (som lillesøster også får tilsvarende ved arveoppgjøret).

2. Har det blitt bekreftet at det ikke var innhentet takst? Virker i hvert fall som det er klarhet i hvilken sum som ble forskudd på arv, og dette også er skriftlig. 

 

Anonymkode: b2f9e...6f0

Men i sum er det jo det som faktisk blir gjort." Lillesøster hadde ikke så mye håndbagasje hun som alle andre stakkars så hun fikk bo hjemme gratis men bare pass deg det skal nok trekkes fra i det endelige oppgjør." Ikke rart hun føler seg urettferdig behandlet. og hvis du bare snakker med eldstemann om yngstemann så er det nok et  etablert mønster . Gullungen og familiens sorte får.

 

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du bare snakker med eldstemann om yngstemann, men aldri motsatt, kan det bidra til å forverre følelsen av å bli skvist ut (reell eller ikke)

 

Anonymkode: 9d4a8...866

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...